Hjælp - kattene slås!
Fra : Søren LH

Dato : 23-02-09 19:57

Hej,

To af mine tre katte er begyndt at slås. Det er nu sket tre gange idag at
Mille har overfaldet Sille, og det går hårdt for sig. Pelstotter flyver.

Sille er fire år og har boet her fra vi fik hende som killing. Mille er
omkring 2-3 år, og flyttede ind for et år siden. Hun boede egentlig lidt
herfra, men gad ikke være i sit rigtige hjem og flyttede ind hos os.

Det er ellers gået meget godt indtil nu, og kattene har efterhånden vænnet
sig til hinanden. Indimellem har Mille og Sille godt nok haft nogle
skænderier, men det har ikke været særlig tit, og det er blevet ved det
verbale. Men det er Mille, som hver gang jager Sille, og nu er hun så gået
over til voldelige metoder. Jeg har lukket Mille ud i bryggerset, for jeg er
bange for at Sille skal gå sin vej og ikke komme tilbage. Rent faktisk er
Sille ude nu, og hun plejer ellers at være inde ved denne tid. Jeg håber da
hun kommer tilbage.

Jeg håber nogen har et godt råd, ellers må vi skille os af med Mille
hurtigst muligt.

Mille er en huskat, og Sille er en maine coon blanding. Begge som sagt
hunner.

Mvh
Søren

Fra : Ragna

Dato : 24-02-09 14:45

Søren skrev:
>To af mine tre katte er begyndt at slås. Det er nu sket tre gange idag at
>Mille har overfaldet Sille, og det går hårdt for sig. Pelstotter flyver.

Det eneste råd, jeg lige kan komme i tanker om, er at du køber et produkt,
der hedder Feliway.
Det fås med en fordamper, som sættes i stikkontakten i det rum, hvor kattene
er mest.
Nu er dine katte jo også en del udenfor, så til supplement (eller som det
eneste) kan du bruge Felifriend, som du sprøjter på hånden, hvorefter du
stryger begge over pelsen.
Begge produkter har en beroligende og afslappende effekt på (i hvert fald
nogle) katte.
Hvis du ikke kender produkterne, kan du kigge på dette link:
http://siamis.com/Helse/omfeliwayogfelifriend.html

Det fås flere steder på nettet, f.eks. her:
http://www.dyrlaegevagten.dk/shopframe.cfm/cms/id=420/sprog=1/item=yes/

--
Mange hilsener fra Ragna.

Fra : Sabina H.

Dato : 26-02-09 19:49

"Søren LH" <slh@DELETEcity.dk> wrote in message
> [...]
> hurtigst muligt.
>
> Mille er en huskat, og Sille er en maine coon blanding. Begge som sagt

hvordan er deres fertilitets status? er de begge neutraliserede, eller begge
fertile?
det kan nemlig godt give store problemer, især på denne årstid hvis de er
fertile, fordi de så slås om pladsen i hirakiet... også hvis Mille er
fertil, og Sille ikke er det....

Det er meget tydeligt at Mille gerne vil være "miss førerkat", og at det pt
er Sille der er det... problemet er nok at Sille ikke er en voldsom
overbevisende førerkat, så det kan være derfor Mille er ude efter hende...
enten for at få hende til at tage en stand, eller for at få pladsen vristet
fra hende...

jeg ville først tjekke om de begge er neutraliserede, og hvis ikke, så sørge
for at få mindst en af dem fixet..
dernæst ville jeg som også er foreslået, købe feliway - alternativt
felifriend og bruge flittigt...

og så ville jeg forsøge at adskille dem i en periode - helt op til et par
måneder.... det gjorde vi da vores hunkatte (mor og datter) tog sig nogle
ordentlige ture for et lille halvt års tid siden - vi adskilte dem i 6 uger,
neutraliserede mor, og lavede så en blid sammenføring, og siden har vi ikke
haft nogle problemer....

--
Knus,
Sabina

Fra : Søren LH

Dato : 28-02-09 22:05

"Sabina H." <sabina@mandezonen.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> ordentlige ture for et lille halvt års tid siden - vi adskilte dem i 6
> uger, neutraliserede mor, og lavede så en blid sammenføring, og siden har

Hej

Tak til begge svar.

Begge katte er neutraliserede.

Der er ikke tale om "førerkat", da kattene ikke har dannet flok. Men der er
klart tale om at den ene kat er mere dominant end den anden, og synes den
anden skal holdes nede.

Den der Feliway-fordamper, jeg har henne og tale med min dyrehandler om det,
og jeg synes det bliver for dyrt i det lange løb.

Lukke dem inde i hver sit rum. Ikke så let i praksis over længere tid. Bl.a.
da begge katte er vant til at komme ud, og jeg har kun én kattelem. Og
kattene er jo egentlig blidt sammenført én gang, idet problemerne først er
kommet hen ad vejen.

Jeg tror det ender med at vi går tilbage til Milles oprindelige mor, og
siger de må tage hende igen. Hvis (når) hun kommer tilbage vil se smide
hende ud, og se om ikke hun dermed forstår at hun skal blive væk. Og ellers
vil vi nok afhænde hende.

Mvh
Søren

Fra : Sabina H.

Dato : 28-02-09 22:29

> Begge katte er neutraliserede.
>
> Der er ikke tale om "førerkat", da kattene ikke har dannet flok. Men der
> er klart tale om at den ene kat er mere dominant end den anden, og synes
> den anden skal holdes nede.

uanset hvad du fornemmer, så er det et faktum, at så snart der er flere
katte samlet i samme revir ( hjem) så er der et hiraki!
kattes hiraki er flydende (modsat hundes) - dvs at katte kan stige og falde
i hirakiet i forbindelse med fertlitet, killingehold og lign - og de kan
også være forskellige rent hirakisk afhængig af hvor henne de er....
det kan feks være at den ene kat er "topkatten" i sofaen, mens den anden er
det i sengen eller køkkenet...

> [...]
> Og kattene er jo egentlig blidt sammenført én gang, idet problemerne først

ja feliway er dyrt...
adskillelse er upraktisk, men ikek umuligt hvis man virkelig vil... så må
man lave en eller anden ordning om at den ene er inde om dagen, og den anden
ude, eller skifte....
en engang vellykket sammenføring er ikke ens betydende med at katte ikke kan
ændre sig igennem livet... som jeg allerede fortalte med vores, hvor det
faktisk var den ældste der ALTID har været "stille førerkat" pludselig blev
udfordret - fordi de begge havde killinger født med 14 dages mellemrum...
den unge (datter) var klar til at afvise sine killinger, og gjordet det med
HÅRD hånd ( klø og alting) mens den gamle gjorde ALT i sin magt for at
beskytte ALLE killingerne.... også de 5 der ikke var hendes egne....

> [...]
> siger de må tage hende igen. Hvis (når) hun kommer tilbage vil se smide
> hende ud, og se om ikke hun dermed forstår at hun skal blive væk. Og

trist løsning, men hvis i mener det er det bedste... jeg tror dog ikke i
skal regne med at hun holder sig væk, hvis hun kommer til at bo så tæt
på....

--
Knus,
Sabina

Fra : Søren LH

Dato : 28-02-09 22:58

> [...]
> kan også være forskellige rent hirakisk afhængig af hvor henne de er....
> det kan feks være at den ene kat er "topkatten" i sofaen, mens den anden

Ja ja, det er et hieraki. Så er vi enige . Og Basse er topkatten. Jeg
glemte at fortælle, at igår, hvor Mille var igang med at give Sille en
overhaling, kom Basse farende og verfede Mille en ordentlig potedasker.
Sådan! Han vil ikke have den slags pjat på sit territorie

> ja feliway er dyrt...
> adskillelse er upraktisk, men ikek umuligt hvis man virkelig vil...

Men så er det Mille der skal være i stuen, hvor der ikke er kattelem, for
hun er vist den eneste der kan finde ud af at gå på toilettet inde. Og stuen
er jo egentlig Silles område, så det synes jeg ville være unfair overfor
Sille.

> [...]
> med HÅRD hånd ( klø og alting) mens den gamle gjorde ALT i sin magt for at
> beskytte ALLE killingerne.... også de 5 der ikke var hendes egne....

For hvem? Ja, vi ville da gerne beholde Mille, men det er nu ikke sådan at
vi ikke kan leve uden . Faktisk kan hun være lidt belastende fordi hun er
så kontaktsøgende (med mennesker),

> men hvis i mener det er det bedste... jeg tror dog ikke i skal regne med
> at hun holder sig væk, hvis hun kommer til at bo så tæt på....

Nej, jeg tror også mere på at afhænde hende. Og ja, det kan da være er en
lidt halvtrist løsning, for det har jeg prøvet én gang, og man går og
bekymrer sig lidt om hvordan katten har det det nye sted.

Tak for input

Mvh
Søren

Fra : Sabina H.

Dato : 01-03-09 00:09

> [...]
> overhaling, kom Basse farende og verfede Mille en ordentlig potedasker.
> Sådan! Han vil ikke have den slags pjat på sit territorie

hehe, man skal nok passe på hvad man læser i kattes adfærd.... blot fordi
han kommer og blander sig, er det ikke sikkert han vil kontrollere
situationen ;)
er du 110% sikker på at begge katte er neutraliserede, og at de i givet fald
har fået fjernet begge æggestokke? hormoner kan jo også have lidt at sige...
det kan også være at der er fremmede katte i nabolaget, der gør Mille utryg,
og hun forsøger så på at "finde sin plads" ved at give Sille en
overhaling....

> [...]
> stuen
> er jo egentlig Silles område, så det synes jeg ville være unfair overfor

måske kan det være sundt nok at skære sille væk fra "hendes domæne"....
indimellem kan det godt være en hjælp bevidst at sætte en af kattene i en
"utryg" og uvant situation, i stedet for at forsøge at holde status Quo...

> For hvem?

for Mille naturligvis....

> Ja, vi ville da gerne beholde Mille, men det er nu ikke sådan at
> vi ikke kan leve uden . Faktisk kan hun være lidt belastende fordi hun
> er
> så kontaktsøgende (med mennesker),

er der sket nogle forandringer hjemme hos jer, med jer mennesker, tænker jeg
på?
kan det være det der for hende til at reagere?

man bør ALTID kigge i nærmiliøet når man skal finde ud af hvorfor en kat
pludselig reagerer anderledes....

> Nej, jeg tror også mere på at afhænde hende. Og ja, det kan da være er en
> lidt halvtrist løsning, for det har jeg prøvet én gang, og man går og
> bekymrer sig lidt om hvordan katten har det det nye sted.

hvis du tænker i den retning, vil jeg klart anbefale Vildkat.dk....

--
Knus,
Sabina

Fra : Sabina H.

Dato : 28-02-09 22:35

> [...]

> Der er ikke tale om "førerkat", da kattene ikke har dannet flok. Men der
> er klart tale om at den ene kat er mere dominant end den anden, og synes

man skal huske på at flokdannelse i princippet ikke er noget katte gør - det
er noget vi mennesker trækker ned over ørerne på dem... det eneste tidspunkt
en kat lever i flok, er som killing, eller hvis flere kattemødre har
killinger samtidig...

http://www.netdyredoktor.dk/sw1305.asp

denne her er rigtig god: http://www.bluewhite.dk/Tips/rang.shtml

jeg ville have fundet en masse andre links, men i virkeligheden er der bøger
der er langt bedre til at forklare det hirakiske hos katte...

--
Knus,
Sabina