MS Windows
briani 27239
Speech recognition (Vista)
Fra : Marianne Høyen

Dato : 23-02-09 18:17

Hej

Jeg vil gerne bruge den indbyggede Speech Recognition i Vista. Min Vista er
på dansk, mens SR'en er på engelsk. Jeg kan ikke få lov til at starte den
op - den si'r, den ikke kan understøtte det valgte sprog. Jeg vil
selvfølgelig bruge den til at genkende engelsk tale.

Har prøvet at ændre sprog og tastatur, men det er tilsyneladende ikke nok.

Hvad kan jeg mere gøre?

mvh
Marianne

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 23-02-09 18:40

Marianne Høyen wrote:
> [...]
> selvfølgelig bruge den til at genkende engelsk tale.
>
> Har prøvet at ændre sprog og tastatur, men det er tilsyneladende ikke nok.

Nu er jeg ikke just Vista-ekspert, men kender en del til talesynteser
generelt. - Det /er/ et problem i både XP og Vista, og om det kan løses
direkte i systemet, tror jeg ikke.

Vi har haft mange problemer blandt blinde og svagtseende med de
indbyggede SR og TTS (text-to-speech) programmer på windows. Så hvis du
virkelig vil have gavn af en talesyntese, er det nok desværre nødvendigt
at investere i et program som fx. 'Jaws for windows'.

JFW er ligeglad med, hvilken ver. af Windows, den bliver brugt sammen
med. JFW kan købes online enten som std. med engelske stemmer eller i
kombipakker med DA+EN, DA+DE, EN+DE, DA+FR osv...
http://www.freedomscientific.com/products/fs/jaws-product-page.asp

mvh. Erik Richard

Fra : Marianne Høyen

Dato : 23-02-09 20:05

"Erik Richard Sørensen" <NOSPAM@NOSPAM.dk> skrev i meddelelsen

Marianne Høyen wrote:
> [...]

virkelig vil have gavn af en talesyntese, er det nok desværre nødvendigt
at investere i et program som fx. 'Jaws for windows'.

Selv om jeg skal den anden vej - jeg vil have tale *genkendt* til tekst, så
lyder det ikke opmuntrende. Tak for kommentaren.

mvh
Marianne

Fra : Rado

Dato : 23-02-09 20:44

On Mon, 23 Feb 2009 19:05:28 -0000, Marianne Høyen <marianne@hoyen.dk>
wrote:

>Selv om jeg skal den anden vej - jeg vil have tale *genkendt* til tekst, så
>lyder det ikke opmuntrende. Tak for kommentaren.

Prøv evt. Dragon NaturallySpeaking:

http://nuance.com/naturallyspeaking/products/standard.asp

--
Rado

All the answers are already within us. It's finding the corresponding
questions that's so darned difficult. - Swami Beyondananda

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 23-02-09 23:41

Rado wrote:

> Prøv evt. Dragon NaturallySpeaking:
>
> http://nuance.com/naturallyspeaking/products/standard.asp

Ups ja, - den glemte jeg i skyndingen. Den er fuldt ud lige så god som
Jaws for Windows, og det er de samme stemmer, DNS og JFW bruger. - Jeg
har kontakt til nogle stærkt svagtseende amerikanere, der bruger DNS på
deres Intel iMacs og dual-boot med OS X og WinXP Pro - en enkelt bruger
Vista Home, - og de er faktisk mere tilfredse med DNS end med JFW -
først og fremmest er der knap så meget kompressionseffekt, og så er
brugervenligheden mere intuitiv på DNS, - når der læses op, og fx. i
kombination med IBMs ViaVoice kan de ligeledes læse / diktere en tekst,
der så omsættes til et alm. tekstdoument i RTF eller PDF format.

mvh. Erik Richard

Fra : Mogens

Dato : 24-02-09 08:36

Erik Richard Sørensen wrote:

> [...]

Forstår DNS også dansk? Iflg. hjemmesiden er dasnk ikke blandt de
understøttede sprog.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 24-02-09 11:00

Mogens wrote:

> Forstår DNS også dansk? Iflg. hjemmesiden er dasnk ikke blandt de
> understøttede sprog.

Det skulle den gøre, hvis man installerer danske stemmer, men jeg kan
ikke garantere for det, da jeg ikke har prøvet det.

mvh. Erik Richard

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 24-02-09 13:15

Erik Richard Sørensen skrev:

> Det skulle den gøre, hvis man installerer danske stemmer, men jeg kan
> ikke garantere for det, da jeg ikke har prøvet det.

Det er nok meget klogt, at du ikke garanterer det. Når
hjemmesiden ikke selv nævner dansk blandt de understøttede
sprog, så er det nok fordi, dansk ikke er understøttet.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
http://pc-sikkerhed.dk

Fra : Marianne Høyen

Dato : 24-02-09 13:35

> [...]

>Det skulle den gøre, hvis man installerer danske stemmer, men jeg kan
ikke garantere for det, da jeg ikke har prøvet det.

Jeg har nogenlunde erfaringer med Dictus til dansk tale.

mvh
Marianne

Fra : Marianne Høyen

Dato : 24-02-09 11:37

> Prøv evt. Dragon NaturallySpeaking:
>
> http://nuance.com/naturallyspeaking/products/standard.asp

Ja - den har jeg kigget på. Men der er vist ingen mulighed for prøveversion?
Jeg 'tør' ikke købe noget uden mulighed for afprøvning på forhånd. Og $99 er
jo også en slags penge

mvh
Marianne

Fra : Rado

Dato : 24-02-09 15:43

On Tue, 24 Feb 2009 10:37:22 -0000, Marianne Høyen <marianne@hoyen.dk>
wrote:

>Ja - den har jeg kigget på. Men der er vist ingen mulighed for prøveversion?
>Jeg 'tør' ikke købe noget uden mulighed for afprøvning på forhånd. Og $99 er
>jo også en slags penge

Der er 30 dages returret og der er ingen problemer med det, har selv
brugt returretten engang ved en fejlbestilling og fik uden videre
pengene tilbage.

http://www.nuancestore.com/dr/v2/ec_main.entry9?sp=10342&pn=1&s1=q1#q1

Fra : Rado

Dato : 24-02-09 17:08

wrote:

>Ja - den har jeg kigget på. Men der er vist ingen mulighed for prøveversion?
>Jeg 'tør' ikke købe noget uden mulighed for afprøvning på forhånd. Og $99 er
>jo også en slags penge

Iøvrigt ser jeg at de i modsætning til deres andre programmer kun
sælger den som CD version, så regn med at den ryger op i noget nær det
dobbelte alt inkl. hvis den bliver fanget i tolden.

Der følger iøvrigt et headset med kan jeg se, det er nok derfor den
ikke kan fås som download, som deres andre programmer kan. Men det
kommer måske senere, de har muligvis et lager af headsets de gerne vil
af med.