The Usual Suspect - tolkning....
Fra : KNL DtP

Dato : 28-07-01 19:48

Hejsa!

Jeg har, her i sommervarmen (og ferien) nydt subj. et par gange - og den
film er altså for fed! Tiltrods for at jeg har set filmen et par gange (ehhh
fem...), er der stadig et par passager i filmen, som jeg ønsker belyst:

- Da Verbal (Kevin Spacy) bliver "inviteret" til en samtale på kontoret, så
sidder han i et stykke tid alene og kigger ud i lokalet. I mellemtiden får
agent Kujan mikrofon på, og taler lidt sammen med han den anden. Under hele
"forhøret/samtalen/fortællingen" bruger Verbal en masse personer og
lokaliteter, som forefindes på kontoret (især opslagstavlen). Da agent Kujan
til sidst i filmen ser sammenhængen, ser han så lokaliteterne på tavlen
(reelplan) - ELLER tager han et skridt tilbage og tænker hele samtalen
igennem (billedplan)? Advokaten, Kombajasi, er jo et porcelænsfabrik i
filmen osv.

Skal det tolkes som om Verbal har brugt ventetiden til at planlægge den
store (delvis) løgnehistorie?

- Verbal er jo den store bagmand, kaldet Kaiser Seysei, men er han den
person som alle er bange for? Er denne person blot "... a spoke story you
tell your kids at night..."? Eller er han manden som bøffede alle dem i
Tyrkiet? Findes denne mand? Eller bruger Verbal blot denne figur som et
skræmmebillede?

- Verbal mødte Keaton i fængsel, da Keaton afsonede noget tid for hans
korrupte tid som politimand- Verbal sad inde for noget bedrageri. Satte
Verbal sig selv derind, for at komme i kontakt med Keaton og dernæst for at
skabe et alibi for "den åbenmundede krøbling"?

Nogen der kan kaste lys over sagerne

--
MVH

Kristian
www.24h-le-mans.dk

Fra : Anders Houmark

Dato : 28-07-01 21:16

KNL DtP skrev i meddelelsen <9jv1bo$bs1$1@news.cybercity.dk>...

>- Verbal er jo den store bagmand, kaldet Kaiser Seysei,

ikke for at drille eller noget, men hedder manden ikke Keiser Soze?? eller
hvodden ser navnet ud? synes bare ikke Seysei lyder helt som jeg husker det
:)

--
Anders Houmark

Fra : KNL DtP

Dato : 29-07-01 08:41

Anders Houmark <alfaman@NOSPAMmobilixnet.dk> skrev i en

> ikke for at drille eller noget, men hedder manden ikke Keiser Soze?? eller
> hvodden ser navnet ud?

Sorry - my mistake! Det er selvfølgelig Soze!

Kristian

Fra : Niels Søndergaard

Dato : 30-07-01 00:12

"KNL DtP" <kristian|NOSPAM|@24h-le-mans.dk> skrev:

>Sorry - my mistake! Det er selvfølgelig Soze!

Nej, det er Söze (tyrkisk for "Verbal"!)

Niels Søndergaard

Fra : Tommy Nielsen

Dato : 30-07-01 08:05

"Niels Søndergaard" <ns@post.cybercity.dk> skrev i en meddelelse news:t069mtovjogqtm6j4v7tpr9is6u3kmaoug@4ax.com...

> Nej, det er Söze (tyrkisk for "Verbal"!)
>

> --
> Mvh
> Niels Søndergaard

Der kan ikke være meget spænding i den film hvis man er tyrker.
Tommy Nielsen.
skuf@mail.dk

Fra : Ukendt

Dato : 28-07-01 23:18

KNL DtP wrote:

> [...]
> tell your kids at night..."? Eller er han manden som bøffede alle dem i
> Tyrkiet? Findes denne mand? Eller bruger Verbal blot denne figur som et

Ja, det vil jeg mene. Den til døden skræmte mand fra skibet, der ligger på
hospitalet, fortæller en fantomtegner, hvordan Keyser Soze ser ud. Denne tegning
faxes til Kujan ca. samme tid, som Kint løslades. Så ja, Verbal Kint er Keyser
Soze. Og filmen viser emm også, at Keyser Soze er en forfærdelig fyr (tænk over,
hvor bange fyren på hospitalet er), men hvor vidt han har gjort de ting, som
Verbal Kint fortæller, vides ikke. Det kan man vælge at stole på eller lade
være. Kujan kender dog navnet Keyser Soze inden han støder på det i denne
forbindelse (mener jeg).

> [...]
> Verbal sig selv derind, for at komme i kontakt med Keaton og dernæst for at
> skabe et alibi for "den åbenmundede krøbling"?

Ja, det vil jeg mene. Keyser Soze kan mere end sit fadervor Eller, historien
om de fem og deres gruppe er fyldt med løgne. Har de fem gjort alle de ting, som
Verbal Kint fortæller eller kæder han bare historier sammen, som han - qua sin
indsigt i kriminelle kredse - ved er sket? Tja... alt hvad vi ved er, at et skib
blev jordet, men af hvem vides ikke. Keyser Soze er sandsynligvis fyren, der
stod bag det hele, men hvorfor han gjorde det, tja.... Vi har jo langt hen af
vejen kun Verbal Kints udsagn at stole på. Og han lyver jo for et godt ord,
finder vi ud af.

Det var således min opfattelse af filmen. Bær over med mig, det er et stykke tid
siden, jeg så den.

Venlig hilsen

Preben Kristensen

Fra : KNL DtP

Dato : 29-07-01 08:40

Preben Kjær Kristensen <Preben@KjaerKristensen.fjerndette.dk> skrev i en

>Keyser Soze er sandsynligvis fyren, der
> stod bag det hele, men hvorfor han gjorde det, tja....

De bøffede alle på skibet for at Soze (jeg prøver lige at stave det rigtigt
denne gang...) kan få ram på den eneste der ved hvordan han ser ud og som
kender alle hans aktiviteter = Manden i den flotte badekåbe i skibet, som
Soze selv nakker.

Den dødsensangste mand på hospitalet må ha' set Soze på båden, og med lidt
viden om ham, må han have konkluderet at det var Soze.

MVH

Kristian
www.24h-le-mans.dk

Fra : Lars Josephsen

Dato : 29-07-01 15:59

"KNL DtP" <kristian|NOSPAM|@24h-le-mans.dk> writes:

> Skal det tolkes som om Verbal har brugt ventetiden til at planlægge den
> store (delvis) løgnehistorie?

Jeg tror nærmere at han finder på den mens han fortæller den.

> [...]
> tell your kids at night..."? Eller er han manden som bøffede alle dem i
> Tyrkiet? Findes denne mand? Eller bruger Verbal blot denne figur som et

Jeg tror Keyser Soze er en myte som den ukendte[1] mand udnytter.

> [...]
> Verbal sig selv derind, for at komme i kontakt med Keaton og dernæst for at
> skabe et alibi for "den åbenmundede krøbling"?

Vi har kun den ukendte[1] mands ord for at de mødtes i fængslet.

> Nogen der kan kaste lys over sagerne

Næsten hele filmen er den ukendte[1] mands løgnehistorie.
Vi aner ikke hvad sandheden er.

Det geniale ved filmen er at, når filmen slutter, ved publikum ikke
mere om hvad der skete end da den begyndte.

M.v.h.

Lars

[1]Vi har kun hans ord for at han hedder Verbal Kint.
--
Do not reply to this address!
To find my real address try a search for my name on Google.

Fra : Bjørn Hansen

Dato : 29-07-01 17:02

> Det geniale ved filmen er at, når filmen slutter, ved publikum ikke
> mere om hvad der skete end da den begyndte.

....og derfor er det den fedeste film jeg har set!

Bjørn