erfaring med SE C905
Fra : MariaH

Dato : 18-02-09 22:20

Jeg tænker på at anskaffe mig en SE C905.
Nogle gode/dårlige ting ved en SE c905?

--
Maria

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 18-02-09 23:25

"MariaH" <m_h_k79@hotmail.com> wrote in

> Jeg tænker på at anskaffe mig en SE C905.
> Nogle gode/dårlige ting ved en SE c905?

Fantastisk telefon der dog lider under SE's elendige software.

Godt:
Pænt design (ok, det er subjektivt...)
God samlekvalitet - virker ikke plastikagtig.
Rimelig batteritid i forhold til tilsvarende telefoner.
GPS - og den virker udemærket!
Telefonens filsystem kan tilgås via Windows Share, altså nemt at overføre
f.eks. billeder eller musik til/fra telefonen.
Windows Mobile's "quicksøg" hvor man blot taster navnet og telefonen søger
automatisk, fra standby taster du f.eks. 8292 og telefonen foreslår selv
alle navne fra telefonbogen der starter med "taxa".
Understøtter synkronisering med Exchange (og Google calendar og gmail
adressebog!)
SE's ganske udemærkede medieafspiller.
8,1mpixel Cybershot - behøver jeg sige mere? (de nyeste versioner har
SmileShutter, gamle kan opgraderes til det).
Ridsefri skærm - min første C905 havde ikke engang antydningen af ridser
efter 2 måneder (SE kalder det "ridsetåleligere skærm" - sikkert for at
undgå juridiske problemer). Jeg læste en test hvor de havde forsøgt at
ridse den med en hobbykniv uden held!

Skidt
Kameradækslet er dårligt samlet, delene er ikke er i niveau med kanterne
udenom, men det virker som det skal alligevel.
Laderstik sidder på siden - det er i vejen.
Manglende "almindeligt" jackstik til høretelefoner.
Lider af et - mener jeg - SE problem, den er tilbøjelig til at miste
netforbindelsen uden selv at opdage det og iøvrigt have svært ved at komme
online igen efter lang tid med dårlig dækning.
Den indbyggede browser er nærmest en del af menusystemet - dvs, man kan
ikke skifte væk fra den og tilbage igen (SE problem, ikke C905 specifikt).
Kalenderen mangler visning af næste post på standbyskærmen (SE valg, ikke
C905 specifikt).

Jeg syns fordelene langt opvejer ulemperne og har ingen problemer med at
anbefale telefonen nu - jeg er igang med at slide på nr. 2 da den første
var en mandagsmodel der efter 2 måneder ikke kunne logge på netværk og hvor
nærmest alle funktioner var fejlbehæftede. Efter en ombytter er problemerne
løst! Desværre plages jeg af at telefonen er med 3 brandet software hvilket
er noget ærgeligt.

Fra : Chano Andersen

Dato : 18-02-09 23:50

Henrik Stidsen wrote:

> Den indbyggede browser er nærmest en del af menusystemet - dvs, man kan
> ikke skifte væk fra den og tilbage igen (SE problem, ikke C905 specifikt).

Det er jeg ganske tilfreds med, når jeg lige skal checke bustider på en
hjemmebrygget side. Og ellers bruger jeg Opera Mini, som er et java
program og kan skiftes væk fra. (Dog på en C702'er, men kører sikkert
også fint på C905) Mener ikke Opera Mini fandtes specifikt til C702, men
hentede en til en hvor skærm størrelsen mindede om, og den virker perfekt.

- Chano Andersen

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 19-02-09 18:47

Chano Andersen <sunsite012009@chanoandersen.dk> wrote in

> [...]
> også fint på C905) Mener ikke Opera Mini fandtes specifikt til C702,
> men hentede en til en hvor skærm størrelsen mindede om, og den virker

Opera Mini fungerer fint på de fleste telefoner - jeg syns bare ik så godt
om den...

Fra : Chano Andersen

Dato : 19-02-09 20:54

Henrik Stidsen wrote:
> Opera Mini fungerer fint på de fleste telefoner - jeg syns bare ik så godt
> om den...

Hvorfor ikke?

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 19-02-09 23:06

> Hvorfor ikke?

Det er ved at være længe siden jeg har brugt den, men jeg kan huske at jeg
fik lidt samme oplevelse som med deres desktop browser. De lavede en ny
version der kunne en masse fancy og som - i min verden - gjorde at jeg blev
rigtig træt af den. Som sagt, det er længe siden jeg har brugt den så jeg
har svært ved at give detaljer - men hvad jeg har set på andres telefoner
er det ikke noget jeg har det store lyst til.

Derudover er der det med at den sender alt trafik gennem Opera´s servere.
ikke fordi jeg tror de aflytter, men det virker overflødigt.

Fra : Chano Andersen

Dato : 19-02-09 23:25

Henrik Stidsen wrote:
> [...]
> version der kunne en masse fancy og som - i min verden - gjorde at jeg blev

Tja, jeg er nu godt tilfreds med, at man kan se hele siden i miniformat,
og derefter zoome på den del der har interesse, det gør det meget
hurtigt at navigere rundt. Ellers er den som alle andre mobil browsere,
jeg har benyttet, mht. betjening.

> Derudover er der det med at den sender alt trafik gennem Opera´s servere.
> ikke fordi jeg tror de aflytter, men det virker overflødigt.

Formålet er at kunne ændre indholdet således at det bedre vises på en
mobil skærm, desuden komprimeres siderne, og billeder nedskaleres,
således at der spares datatrafik. Det kan godt være relevant med de
priser der stadig er på data trafik via mobilnettet.

- Chano Andersen

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 20-02-09 00:27

> [...]
> det meget hurtigt at navigere rundt. Ellers er den som alle andre
> mobil browsere, jeg har benyttet, mht. betjening.

Det kan Nokias browser på S60 også - jeg slog det fra fordi det irrieterede
mig ...

> [...]
> således at der spares datatrafik. Det kan godt være relevant med de
> priser der stadig er på data trafik via mobilnettet.

Datamængde er ikke noget problem, giver kun 0,79kr pr megabyte, og der er
ikke ret mange sider der har problemer hvor Operas server vil kunne hjælpe
noget som helst. Så syns stadig det er ret overflødigt med det ekstra led i
kommunikationen.

Fra : Steen Holm Pedersen

Dato : 20-02-09 07:22

"Henrik Stidsen" <inbox@henrikstidsen.dk> skrev i en meddelelse
> Chano Andersen <sunsite012009@chanoandersen.dk> wrote in

> Det kan Nokias browser på S60 også - jeg slog det fra fordi det
> irrieterede
> mig ...

Det kan man også slå fra i opera mini (det har jeg gjort)

> [...]
> noget som helst. Så syns stadig det er ret overflødigt med det ekstra led

Når du har haft den igennem deres servere, så går det meget meget hurtigere
at læse siderne, ihvertfald for mig. Opera opdeler websiden på en måde, så
den kan læses i den skærmbredde du har på din tlf. Med tryk på en enkelt
tast bladrer jeg videre til næste side, jeg kan på ingen måde surfe lige så
hurtigt i nogen af de standard mobil browsere jeg har prøvet. Der skal jeg
forsøge at scrolle til hver side, det fungerer bare ikke ordentligt.

--
/Steen

Fjern alt til og med sidste underscore i domæne for email
Google er din ven

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 20-02-09 18:17

"Steen Holm Pedersen" <stonie@dont_want_nospam.dk> wrote in

> Det kan man også slå fra i opera mini (det har jeg gjort)

Så er der da lidt forbedret ved den ;)

> [...]
> ingen måde surfe lige så hurtigt i nogen af de standard mobil browsere
> jeg har prøvet. Der skal jeg forsøge at scrolle til hver side, det

Det lykkes som regel fint for SE's browser at gøre siden læselig uden hjælp
fra Opera :)

Fra : Steen Holm Pedersen

Dato : 20-02-09 07:16

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 20-02-09 09:58

Henrik Stidsen skrev:

> Derudover er der det med at den sender alt trafik gennem Opera´s servere.
> ikke fordi jeg tror de aflytter, men det virker overflødigt.

Overflødigt? Det sparer brugeren for en masse penge. Serveren
tilretter nemlig siden (f.eks. nedskalerer billeder) så kun det
nødvendige sendes videre. Det går så også hurtigere.

--
Bertel

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 20-02-09 18:18

Bertel Lund Hansen <unospamo@lundhansen.dk> wrote in

> Overflødigt? Det sparer brugeren for en masse penge. Serveren
> tilretter nemlig siden (f.eks. nedskalerer billeder) så kun det
> nødvendige sendes videre. Det går så også hurtigere.

Ja, overflødigt - 1mb koster 79 øre og jeg har købt 100 af dem hver måned
på forhånd. Derudover er hastigheden ikke det store problem med turbo3g.

Så jeg syns det er overflødigt.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 20-02-09 19:41

Henrik Stidsen skrev:

> Ja, overflødigt - 1mb koster 79 øre og jeg har købt 100 af dem hver måned
> på forhånd. Derudover er hastigheden ikke det store problem med turbo3g.

> Så jeg syns det er overflødigt.

Nu bliver det lidt sprogteknisk:
Jeg synes at du burde have sagt at du ikke har brug for det. Der
er titusindvis af brugere der har fordel af det. Derfor er det
forkert at kalde det overflødigt.

--
Bertel

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 20-02-09 22:24

> Nu bliver det lidt sprogteknisk:
> Jeg synes at du burde have sagt at du ikke har brug for det. Der
> er titusindvis af brugere der har fordel af det. Derfor er det
> forkert at kalde det overflødigt.

Iflg. Politikens Nudansk:
overflødig [PwPZfløOði] adj. -t, -e o som ikke er nødvendig = UVÆSENTLIG,
FUTIL, REDUNDANT ¯ det burde være overflødigt at sige det · væk med de
overflødige kilo! · lygten var overflødig i fuldt dagslys · føle sig
overflødig

Jeg skrev først at "det virker overflødigt".

Derefter skrev jeg: "Så jeg syns det er overflødigt" og forklarede endda
præcist hvad jeg mente med det og hvorfor jeg mente det. At jeg syns det
ikke er nødvendigt og jeg ikke har noget at bruge det til gør det til en
overflødig ting set fra min synsvinkel - og det var det jeg gav udtryk for.

Det kan godt være du er klog på sprog, men du er på vildspor denne gang ;)

Fra : MariaH

Dato : 04-03-09 22:52

> "MariaH" <m_h_k79@hotmail.com> wrote in

..
> Rimelig batteritid i forhold til tilsvarende telefoner.

Hvad er rimelig batteritid?

--
Maria

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 05-03-09 18:11

> Hvad er rimelig batteritid?

Den kan holde 2 døgn hvor min Nokia N81 allerhøjest holdt ~1½ døgn og min
HTC holdt 1 døgn.

Fra : MariaH

Dato : 05-03-09 22:59

> "MariaH" <m_h_k79@hotmail.com> wrote in

> Den kan holde 2 døgn hvor min Nokia N81 allerhøjest holdt ~1½ døgn og min
> HTC holdt 1 døgn.

Lyder utroligt. Jeg tager min ud af opladeren om morgenen ved 7 tiden og
sender en 70-75 smser i løbet af dagen, og når kl. så er som nu ca. 23, er
der kun 15-20% strøm på

--
Maria

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 06-03-09 17:20

> Lyder utroligt. Jeg tager min ud af opladeren om morgenen ved 7 tiden
> og sender en 70-75 smser i løbet af dagen, og når kl. så er som nu ca.
> 23, er der kun 15-20% strøm på

Jeg sender knap så mange SMS'er (ca. 30-40) men har som regel omkring 50-
60% tilbage når jeg når til aften. Jeg plejer nu at oplade den hver nat
alligevel for det passer altid med at hvis jeg ikke gør det så bruger jeg
den mere end normalt dagen efter og så løber den tør...

Fra : Leif Neland

Dato : 07-03-09 17:21

Henrik Stidsen skrev:
> [...]
> alligevel for det passer altid med at hvis jeg ikke gør det så bruger jeg
> den mere end normalt dagen efter og så løber den tør...

Bluetooth tar også en del strøm.

Leif

Fra : Anders

Dato : 07-03-09 17:37

"Leif Neland" <leif@neland.dk> skrev i meddelelsen

> Bluetooth tar også en del strøm.
>
> Leif

Det gør den også, hvis man har 3G Nettet slået til, bruger sin radio, og
hører meget
musik (mp3).
Man kan også skrue ned for lyset på skærmen, det giver også en pæn del.

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 07-03-09 19:18

"Anders" <min@mail.dk> wrote in

> Man kan også skrue ned for lyset på skærmen, det giver også en pæn del.

Jeg har sat min ned til 50% lysstyrke og syns der er rigeligt lys.

Fra : MariaH

Dato : 07-03-09 22:37

> Jeg har sat min ned til 50% lysstyrke og syns der er rigeligt lys.

Jeg har gjort det samme og slået 3g fra for at se om det hjælper, og hold da
op, nu kører det

--
Maria

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 07-03-09 23:00

> Jeg har gjort det samme og slået 3g fra for at se om det hjælper, og
> hold da op, nu kører det

Ja den mulighed (slå 3G fra) har jeg ikke - det syns 3 sjovt nok ikke man
skal have lov til... (deres branded software er lettere forkrøblet).

Fra : Anders

Dato : 08-03-09 06:21

"Henrik Stidsen" <inbox@henrikstidsen.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
>
> Ja den mulighed (slå 3G fra) har jeg ikke - det syns 3 sjovt nok ikke man
> skal have lov til... (deres branded software er lettere forkrøblet).

Du kan jo debrande din mobil....

Fra : Chano Andersen

Dato : 08-03-09 13:55

Anders wrote:
> Du kan jo debrande din mobil....

Man skulle tro at det sted du konstant anbefaler, enten er dit eget,
eller nogle der betaler dig for at anbefale dem...

- Chano Andersen.

Fra : Anders

Dato : 08-03-09 14:57

"Chano Andersen" <sunsite012009@chanoandersen.dk> skrev i meddelelsen

> Man skulle tro at det sted du konstant anbefaler, enten er dit eget, eller
> nogle der betaler dig for at anbefale dem...
>
> - Chano Andersen.

Hvad får dig dog til at tro det.....
Fordi jeg har haft positive erfarringer med et sted, er absolut ikke nogen
garanti, for at jeg bliver betalt for det.

Fra : Chano Andersen

Dato : 08-03-09 17:41

Anders wrote:
> Hvad får dig dog til at tro det.....

At du konstant bliver ved med at nævne det, og stort set ALTID anbefaler
at få telefonen debranded.

> Fordi jeg har haft positive erfarringer med et sted, er absolut ikke nogen
> garanti, for at jeg bliver betalt for det.

Klart, men man kunne foranlediges til at tro det, når du bliver ved med
at råbe "debranding" når du kan komme til det.

- Chano Andersen

Fra : Anders

Dato : 08-03-09 19:13

> [...]
>
> Klart, men man kunne foranlediges til at tro det, når du bliver ved med at
> råbe "debranding" når du kan komme til det.

LOL

Jeg siger ikke at man SKAL gøre det, men det er op til folk selv at gøre
det.
Gør det med mine egne mobiler, som jeg sælger.

Om folk så vil debrande deres mobil, må være op til folk selv.

Men telefonen bliver i mange tilfælde en del hurtigere i menuerne, hvis man
oplever en meget langsom reagerende mobil, så det kan godt hjælpe.

Fra : Chano Andersen

Dato : 08-03-09 21:40

Anders wrote:
> Men telefonen bliver i mange tilfælde en del hurtigere i menuerne, hvis man
> oplever en meget langsom reagerende mobil, så det kan godt hjælpe.

Sidst jeg oplevede det, hjalp det at jeg bare slettede SMS'er.

- Chano Andersen

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 08-03-09 23:28

"Anders" <min@mail.dk> wrote in

> Du kan jo debrande din mobil....

Ja, men så mister jeg muligheden for at bruge 3's Skype, MSN og MobilTV
pga. noget certifikatbøvl. De har gennemskuet det inde hos 3...

Men regner nu med at få det gjort når jeg er fri af 3 og flytter til et
billigere selskab. Desværre koster det bare ærgeligt meget og WotanServer
kan ikke C905 endnu, de koster ellers kun 1/10 af hvad andre tager...

Fra : Anders

Dato : 09-03-09 05:56

> [...]
> billigere selskab. Desværre koster det bare ærgeligt meget og WotanServer
> kan ikke C905 endnu, de koster ellers kun 1/10 af hvad andre tager...

Jeg plejer at give en 50,- + kortgebyr hos www.seunlock.dk
Og ifølge hjemmesiden, så understøtter de også C905.

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 09-03-09 20:18

"Anders" <min@mail.dk> wrote in

> Jeg plejer at give en 50,- + kortgebyr hos www.seunlock.dk
> Og ifølge hjemmesiden, så understøtter de også C905.

75kr - det er da markant billigere end teleservice og lign!

Tak for tip, det ska gemmes :)