Hizb-ut-Tahrir & Özlem Cekic
Fra : Per Rønne

Dato : 18-02-09 06:57

I dagens JP kan man på:

<http://jp.dk/indland/indland_politik/article1605588.ece>

læse om mødet mellem to gamle klassekammerater, hvoraf drengen var
blevet rabiat muslim og medlem af Hizb-ut-Tahrir, og pigen medlem af SFs
folketingsgruppe, uden tørklæde.

De to havde ikke set hianden længe, men på et tidspunkt havde han anlagt
langt skæg, og havde fortalt at han havde »fundet den rette vej« i
islam.

Til et vælgermøde dukkede han så op i en helt anden fremtoning, og ville
nu gerne tale med SF-kvinden.

Jeg citerer fra linket:

==
»Det undrede mig at møde ham der, men han spurgte, om vi ikke skulle
mødes over en kop kaffe, og jeg sagde ja,« fortæller Özlem Cekic.

Det blev til to møder mellem de to gamle klassekammerater:

»Jeg forsøgte at tale om gamle dage, men han ville kun diskutere politik
og islam. Og det blev efterhånden klart for mig, at han havde rabiate
religiøse holdninger. Demokrati var ikke den rette vej, homoseksuelle
skulle dræbes, og kvinderne skulle blive i hjemmet. Det begyndte at
blive ubehageligt, og jeg følte mig presset. Flere gange sagde han til
mig, at jeg skulle trække mig fra politik; ellers ville jeg ende i
helvede.«

Den sidste bemærkning fik Özlem Cekic til halvt i sjov at udbryde:

»Du lyder næsten som én fra Hizb ut-Tahrir.«

Kommentaren blev mødt af flere sekunders tavshed og siden svaret:

»Det er jeg også.«

Özlem Cekic måbede, mens manden fortalte, at organisationen havde
udarbejdet en liste over muslimer, der var politisk aktive i byråd,
fagforeninger og landspolitik, og som man ville opsøge og forsøge at få
til at forlade politik.

»Han var blevet udvalgt til at kontakte mig, fordi vi kendte hinanden
fra gamle dage,« siger Özlem Cekic.

To gange siden møderne i 2005 har Özlem Cekic mødt manden fra Hizb
ut-Tahrir. En gang dukkede han op til endnu et debatarrangement, og en
anden gang mødte hun ham på gaden.

»Han sagde til min søn, at "din mor går den gale vej", og han
kommenterede ting om mit liv og mit ægteskab. Det var ubehageligt for
mig, at han kendte detaljer om mit liv, så jeg trak min søn væk fra
ham.«
==

Ja, naturligvis er der forskelle på muslimer, der jo er mennesker [hvor
islam er en ideologi]. Det må vist fremgå tydeligt.

Læg i øvrigt mærke til at der fra ingen sider har været opstandelse over
Özlem Cekic, som der har været over Asmaa Abdol-Hamid ... men de er jo
også aldeles forskellige. Den ene sekulær muslim og medlem af SF, den
anden radikal islamist og medlem af Enhedslisten.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Ukendt

Dato : 18-02-09 08:52

"Per Rønne" wrote:
> [...]
> er jo også aldeles forskellige. Den ene sekulær muslim og medlem af
> SF, den anden radikal islamist og medlem af Enhedslisten.

Jeg kan godt lide hende, men blev irriteret på en "Deadline", hvor folk
talte om unge muslimer generelt, og hun hele tiden lod som om alle var som
hun: "jeg gør dit og dat" "jeg har aldrig ...."

Hvor hun helt undveg nogle helt konkrete problemer man talte om.

Men dér var hun nok bare "politiker".

HuT ER iøvrigt igen ude med deres: tale om jøder, og så citere Koranens
"Dræb dem hvorend I finder dem.." som de jo ellers er blevet dømt for.