MS Windows
briani 27239
Totalhavareret XP...
Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 18-02-09 20:31

Hej gruppe,

Min datter kom her til aften og klagede over at hendes pc med XP hele tiden
bare genstartede.
Jeg har fået kigget på sagen, og den prøver på at boote, kommer med XP
logoet, hvorefter der kommer en BSOD, som kun er på skærmen et brøkdel af et
sekund, hvorefter den så prøver at boote igen (har prøvet både failsafe og
normal)
Jeg satte så en XP install CD i og bootede på den, for derigennem at få
mulighed for at reparere - men når man når frem til install menuen, så viser
den bare hele disken som et "Unknown" filsystem - man skal formattere det
for at komme videre...
Er der nogen her som har en ide om hvaf der er sket, og hvad man evt. kan
gøre (bortset fra at formattere) ?

mvh

Andreas M. Hansen

Fra : Max

Dato : 18-02-09 20:42

Hej Andreas

> Er der nogen her som har en ide om hvaf der er sket, og hvad man evt.
> kan gøre (bortset fra at formattere) ?

Hvorfor ikke formatere og geninstallere, det er hurtigt og giver
en ren maskine ?

--
Mvh Max

Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 18-02-09 21:38

> Hvorfor ikke formatere og geninstallere, det er hurtigt og giver
> en ren maskine ?

Det er desværre et hestearbejde at få samlet alt hendes skrammel igen - og
maskinen er nyinstalleret for kun 2 måneder siden..

mvh

Andreas M. Hansen

Fra : Ole C

Dato : 18-02-09 22:01

Andreas M. Hansen skrev blandt andet:

> Det er desværre et hestearbejde at få samlet alt hendes skrammel igen
> - og maskinen er nyinstalleret for kun 2 måneder siden..

Så det kunne jo være hun skulle lære det selv - eller lære at bruge sit
legetøj uden at fylde den med skrammel, som får den til at bryde sammen...
Ud fra din beskrivelse tror jeg ikke du slipper uden om at begynde på en
frisk. Inden datteren så igen begynder at hærge maskinen, kan du spare dig
selv for meget arbejde igen om to måneder, ved at tage et image af
harddisken med for eksempel XXClone, Easeus Disk Copy, PC Inspector clone
maxx el. lign.

--
vh
Ole C

Fra : Peter

Dato : 18-02-09 21:52

> [...]
> formattere det for at komme videre...
> Er der nogen her som har en ide om hvaf der er sket, og hvad man evt. kan

En harddisk må ikke bare smide partitionen ("Unknown" filsystem ), så i mine
ører er det en defekt harddisk.
Programmet Hdd Regenerator, kan muligvis reparere harddisken så meget, at i
kan redde date. Skulle det lykkedes jer at boote på harddisken er den
stadigvæk rygende ustabil, og bør udskiftes så hurtigt som muligt.
Hdd Regenerator ligger bl.a. på Hirens Boot CD, som gratis kan hentes her:
http://www.hiren.info/pages/bootcd

PeterB

Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 18-02-09 22:08

> [...]
> stadigvæk rygende ustabil, og bør udskiftes så hurtigt som muligt.
> Hdd Regenerator ligger bl.a. på Hirens Boot CD, som gratis kan hentes her:

Det kan sagtens være du har ret - der ligger heldigvis ingen data på disken
som skal reddes.
Jeg vil prøve om jeg kan finde et diagnoseprogram på Seagates hjemmeside og
prøve med det i morgen.
Ellers prøver jeg at give den en chance og formatterer og installerer en
frisk XP - ellers må der jo så bare en ny disk til.

mvh

Andreas M. Hansen

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 18-02-09 22:45

"Andreas M. Hansen" <nokke99@hotmail.com> skrev i meddelelsen

> [...]
> Ellers prøver jeg at give den en chance og formatterer og installerer en
> frisk XP - ellers må der jo så bare en ny disk til.

Jeg har haft en del pc.er til rep, hvor filsystemet var smuttet af mere
eller mindre ukendt grund, og hvor jeg så efter at have reddet data ud,
fjernede partitionen og formatterede, og den var kørende igen uden
efterfølgende at vise svaghedstegn.

Kurt

Fra : Peter

Dato : 19-02-09 00:29

> [...]
> eller mindre ukendt grund, og hvor jeg så efter at have reddet data ud,
> fjernede partitionen og formatterede, og den var kørende igen uden

Det har jeg også, men har samtidig oplyst ejeren, at sådan en harddisk ville
jeg aldrig turde betro vigtige data, da den måske kunne stå helt af næste
dag eller om et år. De fleste har derefter valg at købe en ny disk, de
koster jo ikke ligefrem en bondegård..
Det ville være rigtig træls, at alle billederne fra Moster Annes 80 års
fødselsdag, lå på harddisken, når den stod helt af.

Peter

Fra : jama

Dato : 21-02-09 11:33

> [...]
> Ellers prøver jeg at give den en chance og formatterer og installerer en
> frisk XP - ellers må der jo så bare en ny disk til.

Og husk så, at lave to Partioner ( C og D ), så alle de vigtige dataer, som
f.eks. dowload etc. ligger på en anden Partion (D) end Styresystemet "XP
(C)"
Mvh.Jama

Fra : Henning

Dato : 21-02-09 11:02

>Og husk så, at lave to Partioner ( C og D ), så alle de vigtige dataer, som
>f.eks. dowload etc. ligger på en anden Partion (D) end Styresystemet "XP
>(C)"

Og hvad tror du det hjælper, når disken er defekt?

Fra : Kurt G

Dato : 12-03-09 09:40

> Og hvad tror du det hjælper, når disken er defekt?

Ville det ikke være en hjælp, hvis det f.eks. 'kun' er systemet, der er
smadret på C. Derved kan man da stadig komme til sine data på D.

Mvh Kurt

Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 19-02-09 12:11

Tak for alle jeres gode indlæg!

Jeg downloadede SeaTools (det er en Seagate disk).
Efter boot-up på cd'en, rapportede den at der ikke var SMART errors
rappoterede.
Derefter startede jeg en komplet scanning af hele disken - denne fandt 1
dårlig sektor, som den tilbød at reparere - dette fik den lov til.
Derefter log jeg maskinen prøve at boote op på disken - og den startede så
op med at køre scandisk, og opdaterede tabeller og index'er.
Derefter kunne den så boote, og nu kører maskinen så atter helt normalt.

Jeg er godt klar over at dårlige sektorer ikke just er et helbredstegn for
en disk - men disken sidder i en maskine på et børneværelse hos en 10 årig
pige, og der er absolut ikke nogen data på disken, som ikke kan undværes.
Så jeg vælger at se tiden an, om der kommer flere dårlige sektorer.

mvh

Andreas M. Hansen

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 19-02-09 16:59

Andreas M. Hansen wrote:
> [...]
> undværes.
> Så jeg vælger at se tiden an, om der kommer flere dårlige sektorer.

Check evt. det 'ST'/modelnummer (fx. ST3120022A, ST3320620AS, osv), der
er på disken og gå ind på Seagates hjemmeside. Dér kan du via
ST-nummeret checke, om der stadig er garanti på disken. Er der det,
ville jeg nok sende den til ombytning. - Bad sectors er noget bæ...

mvh. Erik Richard

Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 19-02-09 20:35

[...]

Det vil jeg gøre - jeg mindes bare en gang jeg fik byttet en disk på
garantien - da kostede det næsten lige så meget i porto at sende den defekte
disk til Holland, som en ny disk koster nu om dage - og porto er vidst
blevet dyrere, og diske en hel del billigere

mvh

Andreas M. Hansen

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 20-02-09 02:27

Andreas M. Hansen wrote:

> [...]
> defekte disk til Holland, som en ny disk koster nu om dage - og porto er
> vidst blevet dyrere, og diske en hel del billigere

Ja, det er blevet dyrere at sende til udlandet - meget dyrere endda.
Nogle Seagate forhandlere tager også mod diske til ombytning, selvom
disken ikke er købt dér, og de bliver så videresendt ved lejlighed. -
Det tager så bare et par uger ekstra... - Sidste gang - og hidtil eneste
gang, jeg har haft en defekt på en Seagate disk, - valgte jeg da også at
sælge den som defekt, - BIOS chippen fejlede intet, - og så lod jeg det
være op til køber, om han ville have bøvlet med en ombytning...

mvh. Erik Richard

Fra : Lars

Dato : 20-02-09 10:20

On Thu, 19 Feb 2009 20:34:52 +0100, "Andreas M. Hansen"
<nokke99@hotmail.com> wrote:

> [...]
>disk til Holland, som en ny disk koster nu om dage - og porto er vidst
>blevet dyrere, og diske en hel del billigere

Jeg har for en måned siden sendt en 250 GB til Seagate i Holland,
det kostede 82 kr sendt som Maxi Brev med Post Danmark. Seagate
var så venlige at returnere en 400 GB til mig, så måske kan det
også betale sig for dig.

--
Lars,
<http://www.gaarde.org/acronyms/>

Fra : Peter Larsen

Dato : 20-02-09 22:25

> [...]

> børneværelse hos en 10 årig pige, og der er absolut ikke nogen data
> på disken, som ikke kan undværes. Så jeg vælger at se tiden an, om

Det skal du gøre med god samvittighed, i det mindste i denne sammenhæng. I
en anden sammenhæng har jeg netop her i eftermiddag sagt til ejeren af en
ældre bærbar at han skulle overveje udskiftning af disk og retning af fejlen
(for lidt ram i mskinen ku' godt være årsagen til at harddisken viser
slid-symptomer) efter at XP insisterede på en full surface scan, hvilket det
kun gør når der er mindst een hard error.

Første gang _kan_ godt være et tilfældigt headcrash ... men den dag seatools
siger "back up and replace" slukker man ikke maskinen før er er lavet
backup, for så kan det være tvivlsomt om disken laver et til spin-up.

> Andreas M. Hansen

Med venlig hilsen

Peter Larsen

Fra : Kim

Dato : 19-02-09 14:19

"Andreas M. Hansen" <nokke99@hotmail.com> skrev
> Er der nogen her som har en ide om hvaf der er sket, og hvad man evt. kan
> gøre (bortset fra at formattere) ?

Prøv evt dette:
Genstart i Fejlsikret Tilstand.
Klik, Start - KontrolPanel - System - Avanceret -
Start og Genoprettelse - fjern flueben i "Genstart automatist"
under Systemstart.

Genstart og se hvad den gør

Mvh Kim

Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 19-02-09 15:41

> [...]
> Klik, Start - KontrolPanel - System - Avanceret -
> Start og Genoprettelse - fjern flueben i "Genstart automatist"

Dette var jo ikke muligt, idet den jo ikke kunne boote - hverken i normal
eller fejlsikret tilstand.
Men jeg har nu fået den fixet ved at reparere diskfejlen.

mvh

Andreas M. Hansen