Teknisk begrundelse for dyr dataroaming?
Fra : Leif Neland

Dato : 17-02-09 13:31

Er der nogen teknisk begrundelse for at dataroaming er så dyr? 20-100kr
pr MB?

I modsætning til samtaler, der skal til hjemlandet, skal data jo bare
til internettet.

Om jeg sidder i DK og henter en video fra youtube eller sidder i
Frankrig, så går trafikken vel samme sted hen...

Men det er jo nok, at man tager så meget som man kan få folk til at
betale...

Leif

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 17-02-09 17:39

Leif Neland <leif@neland.dk> wrote in

> Er der nogen teknisk begrundelse for at dataroaming er så dyr? 20-100kr
> pr MB?

Der er i hvert fald en administrativ begrundelse - udbyderen skal jo
opkræve pengene hos en anden udbyder. Men det begrunder næppe den kæmpe
prisøgning.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 17-02-09 18:31

Henrik Stidsen skrev:

> Der er i hvert fald en administrativ begrundelse - udbyderen skal jo
> opkræve pengene hos en anden udbyder. Men det begrunder næppe den kæmpe
> prisøgning.

Den administration kunne holdes på et minimum. De kunne lave
afregning hver måned, og det er jo kun den indbyrdes difference
der skal overføres. Selv bankerne der ellers ikke er kede af det,
tager ikke ågerpriser for operationer af tilsvarende art.

--
Bertel

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 17-02-09 19:11

Bertel Lund Hansen skrev:

> der skal overføres. Selv bankerne der ellers ikke er kede af det,
> tager ikke ågerpriser for operationer af tilsvarende art.

Her tænkte jeg på indenrigstransaktioner. Hvad udenrigs angår
holder sig vist ikke tilbage.

--
Bertel

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 17-02-09 20:03

Bertel Lund Hansen <unospamo@lundhansen.dk> wrote in

> Den administration kunne holdes på et minimum.

Det kan du også godt regne med den bliver - som sagt, det begrunder ikke
den kæmpestore prisøgning.

Der er nok større chance for at prisen er fastsat for at begrænse trafik
fra udefrakommende kunder - på den måde kan man nemmere have kapacitet til
sine egne kunder (specielt vigtigt hvis man har lav kapacitet på sit
netværk).