Nationaløkonomi
Fra : Jens Bruun

Dato : 16-02-09 11:58

Jeg har læst et sted at mængden af pengesedler bestemmes af beholdningen af
guldbarrer i Nationalbanken, men at det blev afskaffet af Nixon der i 1968
via indførsel af børser der købte/solgte alle former for råstoffer incl
guld.

Hvis guldbarrer ikke er det man regner statens formue ud fra, har man
stadigvæk det her lager af guldbarrer og ligger de stadigvæk nede i kælderen
hos Nationalbanken nede i Havnegade i København.

Fra : Kim2000

Dato : 16-02-09 12:15

"Jens Bruun" <bruun@tdc.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> stadigvæk det her lager af guldbarrer og ligger de stadigvæk nede i
> kælderen hos Nationalbanken nede i Havnegade i København.

schhh, ikke afsløre vores planer

Fra : HAWK

Dato : 16-02-09 13:07

> "Jens Bruun" <bruun@tdc.dk> skrev i en meddelelse

> schhh, ikke afsløre vores planer

var det hvad skolelærerren kunne fortælle om en så vigtig del af vores
samfund, som hvordan pengemængden bestemmes idag??

flot kim

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 16-02-09 14:09

"Jens Bruun" <bruun@tdc.dk> wrote in message news:gnbgsk$20l$1@aioe.org...
> [...]
> incl guld.
>
> Hvis guldbarrer ikke er det man regner statens formue ud fra,

Det har ikke noget at gøre med statens formue. Det er vigtigt, ikke at
blande de to ting sammen.

> har man stadigvæk det her lager af guldbarrer og ligger de stadigvæk nede
> i kælderen hos Nationalbanken nede i Havnegade i København.

Det ligger i Schweiz og fordelt ud på flere forskellige banker, men ud over
guld er der jo også andre værdier - herunder f.eks. udenlandsk valuta på
kistebunden.

Der er en grund til, at man ikke går ud og køber kroner med guld men med
euro, når man foretager støtteopkøb.

Fra : Ukendt

Dato : 16-02-09 15:44

Christian R. Larsen wrote:
> [...]
> udenlandsk valuta på kistebunden.
>
> Der er en grund til, at man ikke går ud og køber kroner med guld men
> med euro, når man foretager støtteopkøb.

Er din lille småkrise nu overstået, - den andre kalder den største i de
sidste 80 år?

Læste du i Weekendavisen med en af de få økonomer som så crashet komme, at
han og de andre blev frosset ude af de 99,9 pct "kloge" økonomer, - dem der
med "deres matematiske modeller, som aldrig virker" ikke kunne tåle at nogen
advarede mod det helt tydelige sammenbrud som ventede.

Der kunne du lære meget. Han blev iøvrig chokeret over at nogen kunne
overveje at Danmark skulle gå med i euroen, som han sagde, vi betaler
allerede for sjuskelandene i syd - hvorfor i alverden skulle I hoppe på den
galej, som jo vil blive værre og værre.

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 16-02-09 16:19

"Knud Larsen" <mafishmaskela-snabela-yahoo.invalid> wrote in message

> Er din lille småkrise nu overstået, - den andre kalder den største i de
> sidste 80 år?

Du er jo som bekendt den eneste, der har kaldt den lille, men lad nu det
ligge.

> [...]
> der med "deres matematiske modeller, som aldrig virker" ikke kunne tåle at
> nogen advarede mod det helt tydelige sammenbrud som ventede.

Jeg er glad for at høre, at dine tarotkort var mere præcise end samtlige
økonomiske modeller til sammen, sådan at du kunne komme med et præcist gæ...

Fra : Ukendt

Dato : 16-02-09 18:20

"Christian R. Larsen" <crlarsen@hotmail.com> skrev i meddelelsen
> [...]
>
> Jeg er glad for at høre, at dine tarotkort var mere præcise end samtlige
> økonomiske modeller til sammen, sådan at du kunne komme med et præcist

man behøvede hverken tarotkort, krystalkugler, eller en højere økonomisk
uddannelse for at se at det ville gå galt.

ud over lidt sund fornuft så tror jeg at alle over 45 har set det hele før,
blot tilsat en uansvarlig amerikansk regering.

Selv kom jeg med spådommen læææænge før det gik galt HER i gruppen. og
allerede for 4 år siden sørgede jeg for at rebe mine personlige økonomiske
sejl.

Dybest set var det jo kun Greenspan og hans fans der troede på at det kunne
fortsætte

Fra : Ukendt

Dato : 16-02-09 19:18

Peter K. Nielsen wrote:
> [...]
> økonomiske sejl.
>
> Dybest set var det jo kun Greenspan og hans fans der troede på at det

Nej, Greenspan og hans "forkerte psykologi" - han troede på den økonomiske
nisse om "den rationelle mand", som han selv sagde, da det var ramlet, men
det var hele dynen af økonomer, og jo også her i DK.
Selv en som direktøren i Den Danske Bank, sagde "Vi troede jo alle på det" -
fuldstændig ufatteligt at en så højt placeret bankperson kan være ude i
Ebberød Bank-tænkning så tæt på sammenbruddet. Hvad dælen får han sin løn
for? ikke for at tænke selvstændigt åbenbart.

ALLE signalerne var oppe, og alligevel røg disse nålestribede ønsketænkere i
med begge ben.

Fra : Egon Stich

Dato : 18-02-09 13:58

"Knud Larsen" <mafishmaskela-snabela-yahoo.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
> sin løn for? ikke for at tænke selvstændigt åbenbart.
>
> ALLE signalerne var oppe, og alligevel røg disse nålestribede ønsketænkere

Sikkert en følge af en elendig uddannelse.

Brahes horoskoper var en guldgrube i retning af videnskabelighed, i forhold
til det men pådutter "økonomer".

Egon

Fra : Ukendt

Dato : 18-02-09 15:53

Egon Stich wrote:
> [...]
>
> Brahes horoskoper var en guldgrube i retning af videnskabelighed, i
> forhold til det men pådutter "økonomer".

Det er ihvertfald stensikkert at en abe havde investeret klogere end langt
de fleste i 2007 og 2008.

Fra : Ukendt

Dato : 16-02-09 19:12

Christian R. Larsen wrote:
> "Knud Larsen" <mafishmaskela-snabela-yahoo.invalid> wrote in message

> Du er jo som bekendt den eneste, der har kaldt den lille, men lad nu
> det ligge.

? Du hævdede at jeg jo sagtens kunne forudsige en lille alm. økonomisk
nedgang ved at kaste en terning, der ville jo komme sådan en cirka hvert 6.
år.

> Jeg er glad for at høre, at dine tarotkort var mere præcise end
> samtlige økonomiske modeller til sammen, sådan at du kunne komme med
> et præcist gæ...

Det var dine økonomer som arbejdede med tarotkort, og vi andre som brugte
alm. sund fornuft.

Og det var dine økonomguruer som nægtede at se virkeligheden i øjnene.

Citat: Ingen ønsker at være spielverderber. Så hellere skyde budbringeren.
Læg mærke til at man aldrig får crash-prognoser fra økonomer der er
afhængige af statsligeinstitutioner. I Tyskland er der syv økonomiske
forskningsinstitutioner, der alle i sidste ende er betalt af staten. De har
aldrig nogensinde forudset en recession. De spillede alle med på
jubeloptimismen. Selv i efteråret 2008 vurderede de at der i 2009 ville være
vækst i økonomien.

----

Blev de socialt isoleret?

Ja, selvfølgelig. Når man siger at den økonomiske videnskab har tabt
kontakten med realiteterne, er det klart at kollegerne ikke vil tale med én.
Men de fleste økonomer er snævertsynede folk, som beskæftiger sig med
specielle matematiske modeller, der alligevel ikke fungerer.

---------

Og som man kan se i alle medier, alle indvendinger mod tanken om stadig
kanonvækst af huse og aktier, blev fejet af bordet af hele den tyrkiske
musik inden for finans, erhvervsøkonomi og nationaløkonomi, - der var vel en
7 - 10 økonomer som alle talte for døve øre.

Se dem selv sidde og skraldgrine af amerikaneren som sagde at crashet var
lige op over.

Fra : perhag

Dato : 17-02-09 03:04

On 16 Feb., 19:12, "Knud Larsen" <mafishmaskela-snabela-yahoo.invalid>
wrote:

> [...]
> 7 - 10 økonomer som alle talte for døve øre.
>
> Se dem selv sidde og skraldgrine af amerikaneren som sagde at crashet var

Sagen er at ændringer i økonomien ofte baserer sig på små
tilfældigheder, som kan medføre løbsk hysteri.

Jeg mener ikke nationaløkonomerne generelt er jubeloptimister, men for
at ophøje profetierne til videnskab er de som nævnt nødt til at følge
uholdbare matematiske modeller. Det er mindst lige så almindeligt at
nationaløkonomer ikke kan forudsige et kommende økonomisk opsving. Et
godt eksempel var Danmark i 1982, da nationaløkonomien balancerede
afgrundens rand. En jubeloptimistisk statsminister kom til, og alt
mens nationaløkonomerne mente at krisen nødvendigvis ville fortsætte,
halveredes renten og satte gang i væksten. F.eks. sagde professor i
nationaløkonomi Lars Lund december 1982 at der måtte være noget galt
med de offentliggjorte økonomiske tal, fordi de ikke passede med de
nationaløkonomiske modeller.

Selv tror jeg dog ikke på et økonomisk opsving i den nuværende
situation. Statsbankerot i samtlige vestlige lande er mere
sandsynlig.

Fra : Ukendt

Dato : 17-02-09 11:18

perhag wrote:
> On 16 Feb., 19:12, "Knud Larsen" <mafishmaskela-snabela-yahoo.invalid>
> wrote:
>
> Sagen er at ændringer i økonomien ofte baserer sig på små
> tilfældigheder, som kan medføre løbsk hysteri.

Men i denne krise var det ikke tilfældigheder, - det var deregulering, og en
blind tro på at noget som helst - andet end dumhed - kan stige med 10 pct år
efter år.

> [...]
>
> Selv tror jeg dog ikke på et økonomisk opsving i den nuværende
> situation. Statsbankerot i samtlige vestlige lande er mere

Statsbankerot er kun lige op over i en to - tre lande. På lidt længere sig
så står Frankrig, Italien og Grækenland for tur.

Et opsving MÅ der jo komme før eller senere, ellers ville alle verdens
økonomier ende i et stort sort hul, - vi er jo ikke nået bunden endnu.

Som "de" siger, så er problemet større end i 1929, MEN man har trods alt
lært noget siden da, og vil ikke opføre sig så åndsvagt som man gjorde
dengang, bl.a med nationalbankdirektører ved roret, - og med ideosynkratiske
tosseideer.

Man husker måske den gamle vittighed med at "to økonomer kan ikke passere
hinanden på gaden uden at knække sammen af grin" (over at folk falder for
deres voodoo)

Fra : Per Rønne

Dato : 17-02-09 13:10

Knud Larsen <mafishmaskela-snabela-yahoo.invalid> wrote:

> Man husker måske den gamle vittighed med at "to økonomer kan ikke passere
> hinanden på gaden uden at knække sammen af grin"

Stammer vist fra Holberg, der efter sin studentertid rejste hjem til
Bergen, og her ernærede sig som fransklærer.

Der var en fransklærer i forvejen, og Holberg fortæller at de var så
dårlige til fransk, og begge vidst det, at de ikke kunne passere
hinanden på gaden uden at knække sammen af grun ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Vidal

Dato : 17-02-09 13:52

Per Rønne skrev:

> [...]
> dårlige til fransk, og begge vidst det, at de ikke kunne passere
> hinanden på gaden uden at knække sammen af grun ...

I det gamle Rom sagde man, at to augurer ikke lod
deres øjne mødes, for ikke at komme til at grine,
når de udførte deres ceremonielle opgaver.

Så det er nok en gammel figur.

--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : Per Rønne

Dato : 17-02-09 14:11

Vidal <vidal@webspeed.dk> wrote:

> I det gamle Rom sagde man, at to augurer ikke lod
> deres øjne mødes, for ikke at komme til at grine,
> når de udførte deres ceremonielle opgaver.
>
> Så det er nok en gammel figur.

Som bekendt udfyldte både Cæsar, som dikator, som de senere kejsere også
embedet som pontifex maximus, altså den romerske religions øverste
ypperstepræst. Betød det ikke at de samtidig selv kunne tyde varslerne -
i hvert fald noget der må have forekommet dem uhyre nyttigt.

Posten som pontifex maximus udfyldes i dag af en bayrer ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Vidal

Dato : 17-02-09 15:39

Per Rønne skrev:

> [...]
> i hvert fald noget der må have forekommet dem uhyre nyttigt.
>
> Posten som pontifex maximus udfyldes i dag af en bayrer ...

Hehe. Måske kan han tyde tidens tegn uden at grine.

--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : Ukendt

Dato : 17-02-09 15:39

Vidal wrote:

> I det gamle Rom sagde man, at to augurer ikke lod
> deres øjne mødes, for ikke at komme til at grine,
> når de udførte deres ceremonielle opgaver.
>
> Så det er nok en gammel figur.

Vi kommer da rundt i historien, - mon der er nogen endnu ældre?

Måske Moses og gud

Eller farao og Moses.

Muhammed og hans bevingede hest.

Bare folk dog *havde* haft humor, så havde verden set anderledes ud.

Fra : Vidal

Dato : 17-02-09 20:58

Knud Larsen skrev:

> Vi kommer da rundt i historien, - mon der er nogen endnu ældre?
>
> Måske Moses og gud

Nej, det var temmeligt dødbringende at se Gud i
øjnene dengang.

> Eller farao og Moses.

Jeg har ikke hørt tilsvarende.

> Muhammed og hans bevingede hest.

Hvis nogen skulle vide det, må det være dig.

> Bare folk dog *havde* haft humor, så havde verden set anderledes ud.

Folk har haft humor og dog ser verden stadigt ud
som den gør.

--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : Ukendt

Dato : 17-02-09 21:11

Vidal wrote:

> Nej, det var temmeligt dødbringende at se Gud i
> øjnene dengang.

Det sagde de to gutter, men måske grinede de til hinanden imens.

> Jeg har ikke hørt tilsvarende.

> Hvis nogen skulle vide det, må det være dig.

Mig og Wahid Pedersen ;-I Selv om jeg tror jeg har læst mere islam end han
har, baseret på hvad han sagde for et par år siden.

> Folk har haft humor og dog ser verden stadigt ud
> som den gør.

Der ER nu ikke megen humor i fx GT, og heller ikke ingen for islam.

Der er vel lidt hos Salomon i GT, - og vi ved, at i praksis har jødedommen
brugt masser af humor og endog gjort grin med gud, noget dem fra den
religion som begynder med I, aldrig har gjort.

Ideologier uden humor og selvkritik kan man roligt være bange for.

Fra : Vidal

Dato : 18-02-09 11:35

Knud Larsen skrev:
> Vidal wrote:

> Ideologier uden humor og selvkritik kan man roligt være bange for.

Kristendom er ikke ideologi.

Når man ikke sidder og skraldgriner i kristendommen,
er det nok, fordi den religiøse følelse ofte først
realiseres, når livet (eller døden) presser på.

Mht selvkritik, det er nok få religioner, der er blevet
så nøje gransket af så mange over så lang tid, endda
indefra, den såkaldte bibelkritik.

Det er selvfølgeligt en tekstkritik, selve troen er det
nok sværere at komme omkring. Er man ikke troende, så
ved man ikke, hvad tro er, er man troende, kan man
selvfølgeligt analysere troens indhold, men ikke selve
troen.

Freud har dog, som ikke-troende, analyseret troen betydning
for mennesket med godt resultat ud fra min subjektive
vurdering.

--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : Ukendt

Dato : 18-02-09 12:38

Vidal wrote:

> Kristendom er ikke ideologi.

Nej, men ideologier dækker det hele, både dem der kalder sig religion, som
islam, og dem der hævder de IKKE er religion, selv om de er det, som
kommunismen.

> Når man ikke sidder og skraldgriner i kristendommen,
> er det nok, fordi den religiøse følelse ofte først
> realiseres, når livet (eller døden) presser på.

Ingen siger man skal "skraldgrine", men lidt stille humor OG noget tvivl,
viser at det ikke er noget helt umenneskeligt.

En mand som Khomeiny satte en stopper for al humor i Iran, "livet skal ikke
være morsomt" - livet for en som ham, skal være så trist og mørkt som
muligt, - at han så naturligvis personligt havde store privilegier, det er
så en anden ting.

I det hele taget har kleresiet jo altid tjent tonsvis af penge på religion,
og det har tit været den absolut drivende kraft, - sammen med magt og ære. I
fx Iran får en ledende klerk 20% af al indtjening fra menigheden, og selve
"Imamen" har haft ret til 20% fra hele landets befolkning, så der har været
kø ved tronen.
Her havde vi jo så tiende til præsten, og det gjorde jo også ham meget
velhavende, for at sige det mildt.

> Mht selvkritik, det er nok få religioner, der er blevet
> så nøje gransket af så mange over så lang tid, endda
> indefra, den såkaldte bibelkritik.

Rigtig.

> [...]
>
> Freud har dog, som ikke-troende, analyseret troen betydning
> for mennesket med godt resultat ud fra min subjektive

Nu er der jo også mange forskningsprojekter om hvad tro kan betyde, - og fx
ser man at om det er positivt for en selv at tro, er meget forskelligt for
mænd og for kvinder. Nu husker jeg ikke detaljer, men mon ikke kvinderne
bliver oplivet mens mændene bliver nedtrykte?

Fra : Ukendt

Dato : 17-02-09 15:35

"Per Rønne" wrote:

> [...]
> dårlige til fransk, og begge vidst det, at de ikke kunne passere
> hinanden på gaden uden at knække sammen af grun ...

OK, den har jeg aldrig hørt før, - og så har man snuppet den på
økonomistudiet, - for mange år siden.

Fra : *@*

Dato : 16-02-09 16:00

On Mon, 16 Feb 2009 11:57:53 +0100, "Jens Bruun" <bruun@tdc.dk> wrote:

> [...]
>stadigvæk det her lager af guldbarrer og ligger de stadigvæk nede i kælderen
>hos Nationalbanken nede i Havnegade i København.

har Olsenbanden ikke snuppet det guld?

http://www.numis.dk/artikler/Fra_guld_og_soelmoent_til_lapper_af_kuloert_papir.asp

You talk to your enemies.
/Moshe Dayan/

Fra : Jens Bruun

Dato : 16-02-09 17:31

> [...]
> stadigvæk det her lager af guldbarrer og ligger de stadigvæk nede i
> kælderen hos Nationalbanken nede i Havnegade i København.

Trængte du lige til lidt ekstra opmærksomhed, "P.N.", "Poul Nielsen",
"Peter", "Mohammad Islam", "Ole Larsen", "Christian Jensen", "Jens Winther",
"Pastor", "Per Nielsen", "Master of faul smell and odeur", "Ærlige Bent",
"Jens", "Poul Nilson", "Abdul Hassan", "Jakob Andersen", "Peter Nielsen",
Hermann von
Krauftsmeier", "Bent", "Flemming Lynge", "Jessup Johnson", "Lynge radio og
tv", "berg", "Huge Hugos 32cm", "Jens Bruun", "Aaron Berg",?"Marianne
Larsen", "Marianne Andersen", "pip160", "Hans Bentsen", "Christian Aioe",
"John Carson", "The Democrat", "Bruno Jørgensen", "Lars Jensen", "Jens Erik
Lortebruun", "Jens Bruun", "Johnny Andersen", "Mr.Larsen", "Frank Leegaard",
"Volger Garfield", "Eivind Kruise", "Ejvind Kruse", "nud", "Bo M. Mogensen",
"Peter Madsen", "Peter Larsen", "Klaus Jørgensen", "Erik Larsen", "Aage
Andersen", "John Larsen", "Preben Larsen", "Georg Hansen" m.fl.?

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Vidal

Dato : 16-02-09 23:12

Jens Bruun skrev:
> [...]
> stadigvæk det her lager af guldbarrer og ligger de stadigvæk nede i kælderen
> hos Nationalbanken nede i Havnegade i København.

En stor del af det ligger i Fort Knox og Bank of England.

http://www.business.dk/article/20090106/okonomi/90106063/

--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : Kim2000

Dato : 16-02-09 23:36

"Vidal" <vidal@webspeed.dk> skrev i en meddelelse

> En stor del af det ligger i Fort Knox og Bank of England.
>
> http://www.business.dk/article/20090106/okonomi/90106063/

Det er jo på en eller anden måde komplet forrykt at man graver et enormt
flot materiale op af jorden, folk dør under udgravningen, folk slider og
slæber langt under jorden eller langs flodbredder, og hvad gør man så med
det, når man står med det i hånden. Vi gemmer det væk. Tænk nu hvis nogen
tog det.

Næh, vi burde baserer økonomien på noget der er knap så kønt, hvad med fx
dræbersnegle eller kryptonit (ja det findes i virkeligheden), det er sådan
et blåt materiale, som ingen kan bruge til noget.

Fra : N_B_DK

Dato : 16-02-09 23:51

"Kim2000" <kim2000@surfer.dk> wrote in message
>kryptonit (ja det findes i virkeligheden),
> det er sådan et blåt materiale, som ingen kan bruge til noget.

Tror du ikke du har læst lidt for meget superman nu ???

--
MVH. N_B_DK
Pioneer CLD-D925 købes.

Fra : Kim2000

Dato : 16-02-09 23:54

"N_B_DK" <admin@spamme.dyndns.dk> skrev i en meddelelse
> "Kim2000" <kim2000@surfer.dk> wrote in message
>

> Tror du ikke du har læst lidt for meget superman nu ???

Nærmere for meget Dilbert

Fra : Martin Larsen

Dato : 17-02-09 00:09

"N_B_DK" <admin@spamme.dyndns.dk> skrev i meddelelsen
> "Kim2000" <kim2000@surfer.dk> wrote in message
>

> Tror du ikke du har læst lidt for meget superman nu ???

Jadarite er nu hvidt
http://news.bbc.co.uk/2/hi/science/nature/6584229.stm

Mvh
Martin

Fra : Ukendt

Dato : 16-02-09 23:59

Kim2000 wrote:

> [...]
> med fx dræbersnegle eller kryptonit (ja det findes i virkeligheden),
> det er sådan et blåt materiale, som ingen kan bruge til noget.

Det er meget længe siden man har baseret økonomien på guld.

Fra : mr

Dato : 17-02-09 19:33

> [...]
> dræbersnegle eller kryptonit (ja det findes i virkeligheden), det er sådan
> et blåt materiale, som ingen kan bruge til noget.

jeg ved ikke hvad du "basere" din økonomi på, men måske vil du hellere ha
din lønforhøjelse udbetalt i dræbersnegle?

Fra : mr

Dato : 17-02-09 18:36

> [...]
> stadigvæk det her lager af guldbarrer og ligger de stadigvæk nede i
> kælderen hos Nationalbanken nede i Havnegade i København.

i meget gamle dage havde man guldfod. Det vil sige at hver pengeseddel
modsvaredes af en guldbeholdningi nationalbanken (det stod sågar på sedlen
hvor meget guld den var værd) - eller et andet godt gemt sted.
For 100 år siden - ca. - gik mange lande over til møntfod, derfor har
guldreserverne meget lidt med pengemængden at gøre.
Men prøv evt. at google guldfod og møntfod.