MS Windows
briani 27239
Enhedshåndtering: Genoprette VGA-port
Fra : Mikkel Mikkelsen

Dato : 15-02-09 11:22

I enhedshåndtering er der en gul advarselstrekant der fortæller, at
VGA-porten på min bærbare (Acer Aspire 3005WMLi) ikke virker som den skal
og det passer meget godt, for hverken en projektor eller skærmen fra min
stationære viser noget, når frst Windows er indlæst.

Porten lader sig ikke reparere i enhedshåndtering og alle forsøg på at
opdatere driveren mislykkes og "Fejlfinding" viser bare en tom side.

Jeg har ingen forstand på hardware. Enheden optræder som "Seriel". Det er
den port hvor man skal tilslutte en ekstern skærm. Er det en såkaldt RS232?

Kan jeg fjerne enheden og tilføje som ny hardware og i så fald: Hvilken
type skal jeg så gå efter; der er mange forvirrende muligheder.

Hvis jeg kører en reparation af Windows, vil det så løse problemet? XP på
maskinen er fuldt opdateret, mens min CD kun har SP2.

Eller bliver jeg nødt til at grundinstallere Windows? Jeg går så ud fra, at
installationen detekterer alle hardwareenheder fra scratch?
--
Venlig hilsen
Mikkel

"En tom taxi kørte op foran Christiansborg, og ud steg Naser Khader"

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 15-02-09 12:10

"Mikkel Mikkelsen" <mikkel@mikkelserver.invalid> skrev i meddelelsen
> [...]
> at
> installationen detekterer alle hardwareenheder fra scratch?
Du har haft en anden tråd om drivere til ovenstående og har åbenbart ikke
installeret dem alle.
Her kan du hente alle driverne - og installer dem alle. Der ligger også en
vga driver. Skærmen kører på en særlig port, som selv om den ligner en
rs232, så har de intet med hinanden at gøre.
http://support.acer-euro.com/drivers/notebook/as_3000.html

Kurt

Fra : Mikkel Mikkelsen

Dato : 15-02-09 14:34

On Sun, 15 Feb 2009 12:09:51 +0100, Kurt B. Andersen wrote:

> [...]

> vga driver. Skærmen kører på en særlig port, som selv om den ligner en
> rs232, så har de intet med hinanden at gøre.

Samtlige drivere er downloadet og installeret. Den gule trekant er der
stadigvæk. Jeg har hentet og installeret VGA-driveren igen, da du betvivler
mine handlinger, men det gør stadig ingen forskel.

Jeg skal ind under "Vis skjulte enheder" for at få den frem under
"Enhedshåndtering" og den der har den gule trekant hedder "Seriel", men er
det overhovedet den port der er tale om? Jag kan ikke med sikkerhed afvise,
at "min ven" ikke har rodet med noget, så der er fejl i systemet.

Jeg sprger derfor igen: Kan jeg fjerne den port og geninstallere den via
"Tilføj hardware", reparation af Windows eller ved en komplet
geninstallering af Win XP?

Tagline: /USB/Plug and Play = Guds gave til folket!/

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 15-02-09 22:05

> [...]
>
> Jeg sprger derfor igen: Kan jeg fjerne den port og geninstallere den via
> "Tilføj hardware", reparation af Windows eller ved en komplet

Hvis der står fejl omkring seriel har det ikke noget med vga porten at gøre.
Det følgende vil næppe hjælpe, men man kan altid geninstallere en enhed ved
at fjerne den i enhedshåntering. Herefter genstarter du computeren og den
vil så geninstallere enheden - eller forsøge derpå.

Kurt

Fra : Mikkel Mikkelsen

Dato : 16-02-09 07:36

On Sun, 15 Feb 2009 22:04:33 +0100, Kurt B. Andersen wrote:

> Hvis der står fejl omkring seriel har det ikke noget med vga porten at gøre.

Okay, men hvor i enhedshåndtering finder jeg så den VGA-port?

> Det følgende vil næppe hjælpe, men man kan altid geninstallere en enhed ved
> at fjerne den i enhedshåntering. Herefter genstarter du computeren og den
> vil så geninstallere enheden - eller forsøge derpå.

Nu har jeg fjernet den seriel-port der meldte fejl. For at fuldfre
fjernelsen skal maskinen rebootes og det siger jeg OK til. Nu er porten væk
og den kommer ikke igen af sig selv.

Der er kun den ene port bagpå min Acer Aspire 3005WMLi og det er den der er
problemet. Jeg skal bruge den til at tilslutte en projektor, men uanset om
jeg sætter kablet fra laptoppen til projektoren eller til min fladskærm fra
den stationære, vise den kun splash når Windows indlæses; derefter går den
i sort.

Cn+F5, som toggler outputtet har ingen effekt, men det skyldes vel fejl ved
porten, eller at porten ikke findes af Windows?

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 16-02-09 23:37

> [...]
> ved
> porten, eller at porten ikke findes af Windows?
Jeg er stadig i tvivl om, hvorfor du bliver ved med at omtale en vga port i
Enhedshåndtering. Jeg har f.eks. ingen vga port i enhedshåndtering på min
bærbare. Jeg troede vi var blevet enige om, at det var en seriel port, som
viste fejl.
Vga driveren kan også være skærmkortdriveren, som de har navngivet på denne
måde.
Hvilket grafikkort har du i computeren? Kan du evt. finde en nyere driver
til det?
Hvis du højreklikker på skrivebordet og vælger egenskaber, kan du komme ind
og se nærmere på skærmen og hvilke muligheder der gemmer sig der. Har du der
mulighed for at skifte mellem skærm 1 og 2, hvor 2 normalt er til vgaporten
bagpå. Se evt. under avancerede indstillinger, om der er noget der, som der
skal pilles ved, før der kan skiftes til output via vgaporten.
Jeg kan desværre ikke sige det nærmere, da de steder der evt. skal pilles
ved kan være så forskellig fra den ene til den anden og herunder meget
afhængig af grafikkortdriveren.
Flere gange har jeg set, at man skulle ind under de avancerede indstillinger
og pille/justere, før det virkede.

Kurt

Fra : Mikkel Mikkelsen

Dato : 17-02-09 08:24

On Mon, 16 Feb 2009 23:37:10 +0100, Kurt B. Andersen wrote:

> Jeg er stadig i tvivl om, hvorfor du bliver ved med at omtale en vga port i
> Enhedshåndtering. Jeg har f.eks. ingen vga port i enhedshåndtering på min
> bærbare.

Problemet er nok, at jeg selv forsøger at analysere, selv om jeg absolut
ingen forudsætninger har for det. Jeg konkluderer bare - i min salige
uvidenhed - at det må være VGA-porten der er skyld i mine problemer.

> Jeg troede vi var blevet enige om, at det var en seriel port, som
> viste fejl.

Yep, og den er nu fjernet under "Enhedshåndtering". Om den altid har været
der og om den /skal/ være der, ved jeg intet om.

Det stik / den port der sidder bag på den bærbare, som er beregnet til at
tilslutte en ekstern monitor, må vel være registreret eet eller andet sted
i Windows - sådan rent fysisk?

> Hvilket grafikkort har du i computeren? Kan du evt. finde en nyere driver
> til det?

SiS M760GX. Driverversion 3.65f. Det skulle være den nyeste. Har kigget
både hos Acer og Phoenix.

> [...]
> mulighed for at skifte mellem skærm 1 og 2, hvor 2 normalt er til vgaporten

Ja.

> Se evt. under avancerede indstillinger, om der er noget der, som der
> skal pilles ved, før der kan skiftes til output via vgaporten.

Hmmm, jeg kan ændre opløsning, gamma o.s.v. Der er vist to skærme: 1 og 2.
Ikonet for skærm 2 er lidt mindre end 1 og er grå. Når jeg holder musepilen
hen over, siger den "Ikke aktiv". Der står at man kan trække ikonerne, så
de svarer til den fysiske opstilling. Jeg ved ikke hvad det betyder, men
hvis jeg hiver i skærm 2 og flytter den hen foran skærm 1 siger den, at den
valgte skærm er deaktiveret i jeblikket og at hvis jeg aktiverer den,
bliver den en del af Windows-skrivebordet. Vil du aktivere denne skærm: Ja
eller nej?

For mig er det sort tale, men for mig lyder det som om jeg har tilsluttet
en ekstra skærm og vil arbejde på dem begge fra computeren. Det ved jeg at
f.eks. Autocad-brugere benytter.

Det er jo ikke det jeg vil. Jeg vil sende skærmbilledet til en projektor
(ASK Impression A6+). Når jeg tilslutter den vises Windows splash o.s.v.,
men når Windows er initialiseret og viser skrivebordet, kommer outputtet
ikke over på projektoen; det viser bare sit eget logo, som vel sidder i en
chip i projektoren, går jeg ud fra.
--
Venlig hilsen
Mikkel

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 17-02-09 21:03

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 17-02-09 21:10

> [...]
> ikke over på projektoen; det viser bare sit eget logo, som vel sidder i en

Jeg tror, at du er ved at være det rigtige sted, men kan desværre ikke
hjælpe mere, da jeg ikke har adgang til en pc med dette grafikkort, så
derfor kan jeg ikke genskabe det du ser.
2 ting inden jeg slutter. På en ældre pc bemærkede jeg, at man under
grafikacceleration skulle deaktivere denne for at få brugbart signal ud
bagpå (ikke en funktion der er på alle pc.er) og endelig skal du sikre dig,
at der ikke sendes et signal ud på porten i en større opløsning end
projektoren kan klare. Hvis din pc f.eks. kører 1064x768 og projektoren kun
understøtter 800x600, må der ikke sendes signal ud på porten med større
opløsning end de 800x600.
Ærgerligt hvis ikke der er en med samme pc/grafikkort, som kan hjælpe dig.
Opret evt. en ny tråd i dk.edb.hardware.baerbar med problemet, og hvor du i
emnet f.eks. skriver "projektor tilsluttet Acer Aspire 3005WMLi".
Måske en med samme pc så kan hjælpe.

Kurt

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 17-02-09 21:20

Nu fandt jeg så lige noget under faq hos acer omkring hardwareacceleration

Technical FAQ's

Video on LCD and external VGA

Problem:

I want to display a video file on my notebook (Windows XP/Media Player 8 and
9) with a CRT attached to the VGA port. I can't see the video on the
external CRT/LCD when the notebook is in clone view mode (displays the same
on bothe screens) and I can't see it in full view when the notebook is in
extended desktop mode (extends the desktop area to the second display
device).

Solution:

To display video on the second monitor when in clone view it´s necessary to
disable the hardware acceleration for video in the Windows media player.
That can be done in Extras->Options->Performance. The slider for Video
Acceleration must be moved all the way to the left to disable acceleration.
It´s possible that some video files can´t be played without acceleration. In
these case the hardware acceleration must be reactivated and the video can
only be shown on the internal LCD.

To display video in full screen on the second monitor when in extended
desktop mode it is necessary to set the second monitor in the display
properties to primary monitor. The can be done with a right click on the
desktop and choosing Properties->Settings. Here the second monitor can be
selected and set to primary monitor with a checkmark.

Det er ikke lige en løsning specielt for din model, men den gælder for mange
andre af deres modeller, så måske det også kan hjælpe dig.

Kurt

Fra : Mikkel Mikkelsen

Dato : 16-02-09 13:33

Hmmm, ingen svar på dette?