Komme på trådløst netværk med iMac + Plusc~
Fra : villalulla@gmail.com

Dato : 15-02-09 04:17

Glad var jeg, da jeg på Ebay fandt en trådløs USB-modtager, Pluscom WU-
TR2571W, der skulle virke med 10.3 (Panther) på en iMac 350 mhz i
køkkenet. Men, men, men.. Installationen af software gik fint, der var
bare ikke hul igennem. Der er ikke lys i dimsen, og hvis jeg
forsøgsvis sætter den i usb-stikket på tastaturet, kommer der besked
på skærmen om, at der ikke er strøm nok. Den besked kommer ikke, hvis
jeg sætter den direkte i maskinen, men der er heller ikke lys eller
liv i den her. Går jeg ind i systemindstillinger, eller hvad det nu
hedder på en Mac, har systemet noteret, at USB-modtageren er der.

Gode råd modtages. Kan man tilslutte en USB-hub med forstærker? Eller
skal jeg over i noget Airport? Vil det virke, hvis spændingen er for
lav?

VH
Finn Arne Hansen

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 15-02-09 15:58

Finn Arne Hansen:

> [...]
>
> Gode råd modtages. Kan man tilslutte en USB-hub med forstærker? Eller
> skal jeg over i noget Airport? Vil det virke, hvis spændingen er for

Det med spændingen må du selv rode med. Men fortsæt med at forbinde
adapteren tdirekte indtil du får det til at virke.

Din Pluscom WU-TR2571W adapter har chipset fra Ralink og det er ofte
sådan med Mac og trådløse adapter fra Ralink, at man skal søge efter en
driver på Ralinks hjemmesider. Fordi producenten kun har en Windows
udgave liggende på den medfølgende CD og hjemmeside. I dit tilfælde evt
for at finde en nyere udgave.

Så prøv det.

Dernæst skal du lave en del krumspring for at få en 3. parts
netværksadapter til at virke under OS X (10.3.9). Du skal bruge både
adapterens supplicant - det software der styrer adaperen, og som ligger i
System Preferences efter installationen - OG OS X netværks opsætning i
System Preferences. I det opsætningen i netværk skal der komme en ny
"Port" svarende til din Pluscon - den kommer til at hedde sådan noget som
"Ethernet Adapter (en2)" og du skal huske at trykke på Apply knappen så
den er der næste gang.

Og så i køkkenet. Du skal være opmærksom på, at microbølgeovne virker
meget forstyrrende på signalet i en 802.11b/g (2,4Ghz) adapter.

--
Those are my principles. If you don't like them I have others.

Fra : Morten Lind

Dato : 15-02-09 16:42

> [...]
>
> Og så i køkkenet. Du skal være opmærksom på, at microbølgeovne virker
> meget forstyrrende på signalet i en 802.11b/g (2,4Ghz) adapter.

Så buttom line: køb en anden adapter og flyt Mac´en ud fra køkkenet.

(Undskyld værkstedsmobningen, jeg ku´ ikke dy mig ).

M.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 15-02-09 17:23

Axel Hammerschmidt skrev:

> Det med spændingen må du selv rode med. Men fortsæt med at forbinde
> adapteren tdirekte indtil du får det til at virke.

Tastaturet kan ikke levere spænding nok (det skal jo også have strøm
selv). Enten direkte i Mac'en eller med en hub med strømforsyning.

> [...]
> driver på Ralinks hjemmesider. Fordi producenten kun har en Windows
> udgave liggende på den medfølgende CD og hjemmeside. I dit tilfælde evt

Jeg rodede med Ralink under 10.3 et stykke tid, og fik det også til at
virke, men godt blev det aldrig. Ønsker man at beholde sin Mac kan man
enten købe et Airport (DET virker), eller overveje bluetooth hvis man
har en maskine mere man kan putte den anden i.

Ellers mener jeg Henrik Münster har en Ethernet->Trådløs tingest så man
kan koble sig på via ethernetstikket i stedet -måske vil han dele sine
erfaringer (eller måske endda SÆLGE den :)

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 15-02-09 18:51

> [...]
> kan koble sig på via ethernetstikket i stedet -måske vil han dele sine
> erfaringer (eller måske endda SÆLGE den :)

Der findes også ethernet<->240V tingester. Amitech har dem (HomePlug).

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 15-02-09 20:11

Niels Jørgen Kruse skrev:

> Der findes også ethernet<->240V tingester. Amitech har dem (HomePlug).

Det er sandt, og det bliver så vidt jeg ved stoppet ved elmåleren så der
ikke er nogen udenfor der kan bruge det. Jeg har aldrig prøvet dem
selv, men vil da gerne høre hvis der er nogen der har praktiske erfaringer.

Men det er da ærgeligt man skal have kabel til, hvis den kan uden

Fra : Henrik Münster

Dato : 15-02-09 19:38

> Ellers mener jeg Henrik Münster har en Ethernet->Trådløs tingest så man
> kan koble sig på via ethernetstikket i stedet -måske vil han dele sine
> erfaringer (eller måske endda SÆLGE den :)

Det er rigtigt, at jeg engang købte en Linksys wireless ethernet bridge,
så vores Bondi-blå iMac 233 kunne komme på trådløst netværk. Opsætningen
var en lille tand bøvlet, men det lykkedes med hjælp fra Morten
Reippuert. Jeg ved ikke, om jeg kan finde den frem fra gemmerne, men den
er jo halvgammel og kører kun 802.11/B.
Ellers har det jo været en af mine kæphæste, at ethernet er til
netværk, og netværk over USB er noget rod i hvert fald på Mac. I starten
var det slet ikke understøttet, men jeg har hørt om folk, der siden har
fået det til at fungere. Hvor officielt det er understøttet nu, ved jeg
ikke.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 16-02-09 10:16

Henrik Münster skrev:

> Reippuert. Jeg ved ikke, om jeg kan finde den frem fra gemmerne, men den
> er jo halvgammel og kører kun 802.11/B.

Skulle du falde over den, så sig til. Det kunne let være en praktisk
ting for folk med små behov selv i vore dage :)

Fra : Henrik Münster

Dato : 26-02-09 23:39

> Skulle du falde over den, så sig til. Det kunne let være en praktisk
> ting for folk med små behov selv i vore dage :)

Jeg har faktisk lige fundet den i aften. Jeg var nede i kælderen for at
sætte nogle cykler i stand til sæsonen, og der lå den under nogle klude,
kæder og et topnøglesæt.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 27-02-09 00:14

Henrik Münster skrev:

> Jeg har faktisk lige fundet den i aften. Jeg var nede i kælderen for at
> sætte nogle cykler i stand til sæsonen, og der lå den under nogle klude,
> kæder og et topnøglesæt.

Æh, det lyder ikke som du har passet specielt på den

Pyt, den er sikkert praktisk alligevel :)

Fra : Henrik Münster

Dato : 27-02-09 19:40

> Æh, det lyder ikke som du har passet specielt på den

Den blev taget ned for snart længe siden og endte i kælderen. Nu skal
det siges, at mine cykeldele tilhører lidt bedre cykler og er af lidt
finere kvalitet end almindelige hverdagscyklers. Der er ikke tale om
gennemrustne eller olieindsmurte og møgbeskidte dele. Jeg tror altså
ikke, den har taget skade.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 15-02-09 21:27

Thorbj=F8rn_Ravn_Andersen?=:

<snip>

> Ellers mener jeg Henrik Münster har en Ethernet->Trådløs tingest så man
> kan koble sig på via ethernetstikket i stedet -måske vil han dele sine
> erfaringer (eller måske endda SÆLGE den :)

Der findes mange af den slags der kan "bridge" - som det kaldes - bl.a:

1.a Dedikerede game adapter/bridge:

Belkin F5D7330 - Game Adapter.

1.b Små "lomme dimser" der kan trække strøm fra USB stik:

D-Link DWL-G730AP - router/AP/adapter.
ASUS WL-330gE - router/AP/adapter - med WDS muligheder.

2. Kan optræde som adapter:

D-Link DWL-G700AP - kan bridge i repeater mode.

3. Andre:

Mange access points - der egentlig osse er en bridge - kan sættes op til
at bridge eller være game adapter/klient adapter. Min TEW-510APB har den
mulighed, blandt andre. Og mange af de AP hvor der findes 3. part
firmware til kan sikkert osse, f.eks Linksys.

Men bortset fra DWL-G730AP og WL-330gE, så fylder de det samme som en
router.

--
Those are my principles. If you don't like them I have others.

Fra : N/A

Dato : 22-02-09 17:06

Fra : villalulla@gmail.com

Dato : 16-02-09 13:20

Tak for alle svar.

1. Der er heller ikke strøm nok i USB-stikkene i maskinen til at få
den til at lyse op. Men det er kun ved isætning i tastaturet, at
advarslen kommer frem.
2. Den virker uden problemer i en Windows-bærbar.
3. Der VAR ret ny Mac-software med. Problemet er mere, at maskinen
ikke lader en vælge sticken. Der er kun blå prik ved et internt modem.

Er der nogen, der kan fortælle helt præcist, hvad jeg skal købe, der
virker? Man kan åbenbart heller ikke sætte ret mange Airport-kort i
den? Jeg er - som det nok kan ses - ikke Mac-nørd.

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 17-02-09 03:21

Finn Arne Hansen:

> Tak for alle svar.
>
> 1. Der er heller ikke strøm nok i USB-stikkene i maskinen til at
> få den til at lyse op. Men det er kun ved isætning i tastaturet,
> at advarslen kommer frem.

Betyder ikke nødvendigvis der mangler strøm. Det kan f.eks skyldes at
OS X ikke "ser" adapteren - jf nedenfor.

> 2. Den virker uden problemer i en Windows-bærbar.

Det er fordi det forgår helt anderledes der.

> 3. Der VAR ret ny Mac-software med. Problemet er mere, at maskinen
> ikke lader en vælge sticken. Der er kun blå prik ved et internt
> modem.

Kommer supplikanten frem i System Preferences - allernederst? Det er
muligt OS X først ser adapteren og den får strøm når du har startet
supplikanten.

Men det er ikke nok til at få en netværksforbindelse med en (ny - på
systemet) USB adapter. Så skal du ind i Network Preferences og få OS
X (netværksstak) til at tildele den en port (en2).

> Er der nogen, der kan fortælle helt præcist, hvad jeg skal købe,
> der virker? Man kan åbenbart heller ikke sætte ret mange
> Airport-kort i den? Jeg er - som det nok kan ses - ikke Mac-nørd.

Det er en stationær, og du ønsker åbenbart ikke at trække kabel, så
en Game adapter ville være ideel. Det er plug-and-play - osse med
Mac.

Køber du brugt, så kig på f.eks en AP og undersøg på producentens
hjemmeside om den kan optræde som bridge. Eller om der er 3. parts
firmware der kan gøre det. Og om du kan få den til at snakke WPA.

--
"Well, opinions are like assholes. Everybody has one." Dirty Harry

Fra : N/A

Dato : 22-02-09 17:06

Fra : villalulla@gmail.com

Dato : 22-02-09 06:56

Well, jeg har et dansk OS, så det må være Systemindstillinger. Nederst
er der følgende:

System
Classic Dato og tid Konti Softwareopdatering Startdisk Tale Universel
adgang

Går jeg ind i Netværk, er Modem og Ethnet aktiveret.

Mac'en kan fint tilgå en USB-lagerenhed og flytte frem og tilbage uden
at mounte den.

VH
Finn A. Hansen

Fra : villalulla@gmail.com

Dato : 22-02-09 08:36

Så lykkedes det!

Fandt ud af, via denne hjemmeside http://torley.com/how-i-got-my-wireless-g-usb-adapter-working-with-a-mac
at Ralink-USB setup softwaren skal være under Programmer. Det var var
den ikke. Jeg geninstallerede - og det er noget sludder, som nogen
skriver, at en iMax med slot cd ikke kan tage mini-cd'er - og så fik
jeg liv i dyret og kom på nettet.

Koster 136 kr. i England (funen på Ebay). Kan hermed anbefales.

VH
Finn A. Hansen
PS
Søger RAM til en iMaz 350...

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 22-02-09 17:06

villalulla@gmail.com skrev:
> [...]
> den ikke. Jeg geninstallerede - og det er noget sludder, som nogen
> skriver, at en iMax med slot cd ikke kan tage mini-cd'er - og så fik

Det kan den sagtens. Spørgsmålet er om de kan komme ud igen :)

> jeg liv i dyret og kom på nettet.
>
> Koster 136 kr. i England (funen på Ebay). Kan hermed anbefales.

> Søger RAM til en iMaz 350...

Den spiser helt almindelig SDRAM både i 100 og 133. Disse kan stadig
købes i butikker, men ellers tror jeg der er mange på DBA/gulgratis hvis
man udtrykkeligt skriver hvilken slags man har brug for.

Det er utroligt så rart det er ikke at have et dumt kabel ligge at flyde
ud til køkkenet :)

Fra : N/A

Dato : 22-02-09 17:06