MS Windows
briani 27239
Lav en installations CD fra Windows instal~
Fra : MJU

Dato : 13-02-09 09:27

Svigermor har fundet en gammel computer med xp frem. Det var en hun i
sin tid havde købt på en tidligere arbejdsplads.
Den køre sådan set fint nok. Men hun vil gerne have ryddet op i den,
så børnebørn kan bruge den når de er på besøg.

Nu er det bare sådan at hun ikke har den orginale cd mere

Så nu kommer mit spørgsmål.
Kan man lave en installations cd ud fra det der ligger på harddisken?

/Micky

Fra : Hans Kjærgaard

Dato : 13-02-09 18:42

On Fri, 13 Feb 2009 08:27:28 -0800 (PST), MJU <mickydk@gmail.com>
wrote:

> [...]
>
>Så nu kommer mit spørgsmål.
>Kan man lave en installations cd ud fra det der ligger på harddisken?
Hvis der er en folder i roden på C: der hedder I386, så er der de
filer der er nødvendige for en installation, men der vil dog mangle
muligheden for at boot op på CDen, det skal du så klare på anden vis.

/Hans

Fra : MJU

Dato : 13-02-09 11:15

On 13 Feb., 18:41, Hans Kjærgaard <hans.k2tek...@post5.tele.dk> wrote:

> [...]
> filer der er nødvendige for en installation, men der vil dog mangle
> muligheden for at boot op på CDen, det skal du så klare på anden vis.

Ok tak skal i have.
Så må hun klare sig med den som den er.

/Micky

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 13-02-09 19:44

"MJU" skrev i en meddelelse
> [...]

CD'en er som sådan ligegyldg, da det er licensen til at bruge Windows, man
betaler for og ikke CD'en.

Så under forudsætning af at I har licens-keyen - så skal I bare finde en CD
i helt samme version og installere fra......

Men da det er en mærkevare-PC, så vil I formentlig komme ud for, at det er
en speciel recovery-CD, der skal bruges.....

Jan

Fra : MJU

Dato : 13-02-09 12:06

On 13 Feb., 19:44, "Jan Vestergaard" <j...@jve.invalid> wrote:

> [...]
>
> Men da det er en mærkevare-PC, så vil I formentlig komme ud for, at det er
> en speciel recovery-CD, der skal bruges.....

Det er en ældre Dell computer.
Den er installeret med en orginal licens.
Ved ikke om man kan se nogle steder i windows, hvilken licens key der
er brugt.

/Micky

Fra : Ivan V. Klattrup

Dato : 13-02-09 20:10

MJU skrev:

>Det er en ældre Dell computer.
>Den er installeret med en orginal licens.

bare find klistermærket der er monteret på pc'en med licens key

--
Ivan V. Klattrup
http://klattrup.dk

Fra : Rado

Dato : 13-02-09 20:22

On 13 Feb 2009 19:09:33 GMT, "Ivan V. Klattrup"
<ivan.klattrup@gmail.com> wrote:

>bare find klistermærket der er monteret på pc'en med licens key

Det er der vist ikke på Dells, der var i alt fald ikke på min, der
fulgte en løs CD med.

--
Rado

All the answers are already within us.
It's finding the corresponding questions
that's so darned difficult.
- Swami Beyondananda

Fra : Hans Kjærgaard

Dato : 13-02-09 20:09

On Fri, 13 Feb 2009 11:05:50 -0800 (PST), MJU <mickydk@gmail.com>
wrote:

>Det er en ældre Dell computer.
Hvilken model ?

>Den er installeret med en orginal licens.
>Ved ikke om man kan se nogle steder i windows, hvilken licens key der
>er brugt.
Det kan man.
Belarc advisor http://www.belarc.com/free_download.html kan bruges til
at finde inst keyen.

/Hans

Fra : MJU

Dato : 13-02-09 13:19

On 13 Feb., 20:21, Rado <r...@fjernpost1.tele.dk> wrote:

> [...]
> Rado
>
> All the answers are already within us.
> It's finding the corresponding questions

Der er heller ikke noget på den her.
Prøver og se på Belarc advisor imorgen.

Skal lige være helt sikker.
Når man har fundet licens, så kan man godt lave en ny installation med
en anden windows cd?

/Micky

Fra : Jørgen

Dato : 13-02-09 22:24

"MJU" <mickydk@gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]

Skal lige være helt sikker.
Når man har fundet licens, så kan man godt lave en ny installation med

Hvis det var mig, ville jeg være meget forsigtig.
Datafilerne må man jo selv rydde op i.
Med hensyn til systemet, ville jegse hvor langt jeg kunne komme med
"systemgendannelse" - altså bevare installationen, men føre den tilbage -
eventuelt i flere trin - til et punkt, hvor den er "rimeligt" renset.
Der dukker tit noget helt uventet op når man prøver at installere noget nyt,
og hvis man går i stå, er der ingen vej tilbage, når man ikke har den
"rigtige" installations CD.

mvh
Jørgen

Fra : Ole C

Dato : 14-02-09 00:31

Jørgen skrev blandt andet:

> Skal lige være helt sikker.
> Når man har fundet licens, så kan man godt lave en ny installation med
> en anden windows cd?

Ja, det burde fungere såfremt Windows er nøjagtig magen til den
oprindelige - sandsynligvis en OEM-version.

--
vh
Ole C

Fra : MJU

Dato : 14-02-09 00:52

Ole C skrev:

> Ja, det burde fungere såfremt Windows er nøjagtig magen til den
> oprindelige - sandsynligvis en OEM-version.

Tak for alle jeres svar.
Jeg må lige snakke med sivgermor. Og høre om hun vil være med til vi
prøver en ny installation.

/Micky

Fra : Bo L

Dato : 14-02-09 12:33

"Jørgen" <joergen.nyerup@webspeed.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> nyt, og hvis man går i stå, er der ingen vej tilbage, når man ikke har den

Det er da noget frygteligt vrøvl. Der findes ikke nogen "rigtig" cd enhver
xp kan bruges, men hvis han vil bruge det købte licens nr. skal han bruge en
xp i samme version. Du får det til at lyde som om, at man ikke kan
geninstalere sin pc...
Jeg ville måske, finde bundkort version, hente alle tilhørende drivere til
en cd. og så købe en oem version af det styresystem jeg ville ha´på. Så er
der en cd til genoprettelse en anden gang, og alle er lovlige og glade. En
frisk install på en gammel pc, betyder meget for ydelsen, så jeg forstår
godt, at han vil af med al mulig ragelse, og det forsvinder altså ikke med
en systemgendannelse.

Fra : Hans Kjærgaard

Dato : 14-02-09 08:58

On Fri, 13 Feb 2009 12:19:23 -0800 (PST), MJU <mickydk@gmail.com>
wrote:
Hvilken model ?

>Der er heller ikke noget på den her.
>Prøver og se på Belarc advisor imorgen.
Gør det før noget andet og udskriv den rapport ud den kommer med, så
har du flere gode oplysninger når de skal bruges.

>Skal lige være helt sikker.
>Når man har fundet licens, så kan man godt lave en ny installation med
>en anden windows cd?
Ja, det skal dog være den rigtige version home/professionel.
Hos Dell kan du finde drivere til maskinen, det er dog smart at kigge
på maskinen nu medens den virker og med Belarc advisor se hvad de
forskellige ting i maskine hedder, Dell kan godt have ret menge
forskellige netkort / skærmkort / lydkort / etc. at vælge imellem.
Du får brug for det servicetag nummer maskinen har, sidder på en label
på maskinen, måske Belarc også skriver det.

/Hans

Fra : MJU

Dato : 14-02-09 09:05

Hans Kjærgaard skrev:
> [...]
> Du får brug for det servicetag nummer maskinen har, sidder på en label
> på maskinen, måske Belarc også skriver det.

Tak.
Kigger den lige igennem og se hvad det forskellige ting hedder.
Og så starter jeg bagefter med og prøve systemgandalse.

/Micky

Fra : bosol

Dato : 13-02-09 14:27

On 13 Feb., 18:27, MJU <mick...@gmail.com> wrote:
> [...]
>
> Så nu kommer mit spørgsmål.
> Kan man lave en installations cd ud fra det der ligger på harddisken?

Hvad skal ryddes op i ? Hvis det er filer i dokument-mappen kan
disse slettes.
Hvad med at lave en Windows update (opdatering), der er gratis her:
update.microsoft.com/microsoftupdate/v6/default.aspx?ln=da-dk -
så rydder Microsoft op i gamle system filer og erstatter disse med
helt nye.

Fra : MJU

Dato : 13-02-09 22:34

bosol skrev:

> [...]
> update.microsoft.com/microsoftupdate/v6/default.aspx?ln=da-dk -
> så rydder Microsoft op i gamle system filer og erstatter disse med

Det er nogle gamle programmer der skal ryddes op i.
Ved godt jeg bare kan bruge tilføj/fjern programmer.
Men nu er det jo en ældre sag, så det kunne være rart og få den lavet
som ny installation.
Der ligger jo altid noget tilbage, fra diverse programmer som windows
ikke selv fjerner.

/Micky

Fra : bosol

Dato : 14-02-09 09:53

On 14 Feb., 13:33, "Bo L" <ingen@post-til-mig> wrote:

> [...]
> godt, at han vil af med al mulig ragelse, og det forsvinder altså ikke med

CCleaner (gratis program) rydder ellers gevaldigt op i en PC og alle
dens filer, du bestemmer selv hvor hårdt CCleaner skal gå og så er det
på dansk http://www.pcworld.dk/download/33/1576
læs hvad programmet gør

Fra : Bo L

Dato : 14-02-09 20:27

"bosol" <bosolengo@gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>

>CCleaner (gratis program) rydder ellers gevaldigt op i en PC og alle
>dens filer, du bestemmer selv hvor hårdt CCleaner skal gå og så er det

Har brugt det længe, men det erstatter altså ikke en ren install. Det er
ikke engang tæt på. Som jeg læser hans spørgsmål, drejer det sig om en ældre
pc der skal optimeres, og ha fjernet gamle pgr. og alt muligt andet snavs
der kommer med tiden. En ny ren install er klart det bedste.

Fra : bosol

Dato : 15-02-09 03:35

On 14 Feb., 18:52, bosol <bosole...@gmail.com> wrote:

> dens filer, du bestemmer selv hvor hårdt CCleaner skal gå og så er det
> på dansk  http://www.pcworld.dk/download/33/1576
> læs hvad programmet gør

Jeg bruger også TuneUp Utilities 2009 findes kun på engelsk til at
rydde op og det gør den grundigt, kræver et serienr.

http://tuneup-utilities.dk.malavida.com/d821-download-gratis-windows