Skift af svøb i spidsgatter fra 1936
Fra : Ukendt

Dato : 28-07-01 14:02

Jeg har ikke meget forstand på reparation og vedligeholdelse af træbåde, og
overvejer at investere i en lille (Utzon) spidsgatter.

Båden er i følge sælger i fin stand, dog bør et svøb skiftes inden alt for
længe. Men er det noget der er til at klare for en almindelig
gør-det-selv-mand med lidt håndelag?

Hvad er et svøb? (forhold til et spant?)

Båden er, som de fleste spidsgattere, kravelbygget.

MVH

Niels

Fra : P.C.

Dato : 28-07-01 15:21

Hi.

NØ > skrev i meddelelsen <3b62b749$0$51793$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>...
> [...]
>
>Båden er i følge sælger i fin stand, dog bør et svøb skiftes inden alt for
>længe. Men er det noget der er til at klare for en almindelig

Ja.

>Hvad er et svøb? (forhold til et spant?)

Ofte er svøb fældet ned i kølen og det er ofte her ,eller et par cm. over, at
svøbet vil være mørt. I en træbåd er de mindre spanter som svøb mere udsatte
end kraftigere træstykker, små træstykker forgår hurtigere end større, men
forskellen mellem spanter og svøb er, at spanter er savet i facon hvorimod svøb
som oftest er dampede trælister i Eg ellerAsk ,som er sat på plads medens de
stadig er varme. Svøb _kan_ være ret kraftige, op til 2X1,5 tommer som de blev
brugt i Colin Archers rednings skøjter, hvor de sad imellem regulære
panter, ------- men du er ikke den første der er i tvivl om hvad du skal gøre
mht. svøb der er knækket eller møre ; du kan udmærket fjerne det dårlige ( det
skal du ) ,og "doble op" , altså lægge et stykke på som overlapper med 20 --
40 cm på hver side af hvor et svøb er knækket. Så må du vente til båden kommer
på land og træet er tørt, hvis bunden af svøbet skal skiftes. Svøb er iøvrigt
nittet hvorimod spanter bruges til at sætte søm eller skruer i.
MVH.
P.C.