Defekt harddisk i MacBook 13"
Fra : Hjorth

Dato : 11-02-09 20:21

Min datters Macbook blev pludselig langsom og ville ikke genstarte. De 2
læsehoveder
larmede, men kom ikke i kontakt med disken.
HUMAC siger disken er kaput og hun har modvilligt bestilt en ny til godt
2.000,- !!!!

Problemet er bare at der 'gemmer' sig en masse data på den gamle disk, som
hun gerne vil
have reddet, men samme UMAC siger det koster spidsen af en jetjager at få
disse data
hentet frem.

Er der nogle der har gode ideer til hvordan de gamle data kan reddes til en
overkommelig pris??

Venlig hilsen

Jørgen

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 11-02-09 20:27

Hjorth <j.hjorth@os.dk> wrote:

> [...]
> hentet frem.
>
> Er der nogle der har gode ideer til hvordan de gamle data kan reddes til en

Hvis disken er så smadret at den ikke kan mountes og hhv. DataRescue og
DiskWarrior ikke kan se den så er der meget få steder i verden der kan
få data fra den .. et af dem er IBAS i norge .. men det koster fra
15.000,- og opefter ..

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 11-02-09 20:35

Hjorth wrote:
> [...]
> larmede, men kom ikke i kontakt med disken.
> HUMAC siger disken er kaput og hun har modvilligt bestilt en ny til godt

Så er den forhåbentlig både sat i og system geninstalleret. - En 2,5"
320gb WesternDigital SATA koster i normale butikker ca. 800kr....

> Problemet er bare at der 'gemmer' sig en masse data på den gamle disk,
> som hun gerne vil
> have reddet, men samme UMAC siger det koster spidsen af en jetjager at
> få disse data hentet frem.

Det er rigtig. - Det vil koste ca. 10.000kr. pr. 100gb, - så det skal
virkelig være livsvigtige data, hvis man vil ofre det.

Derimod bør din datter overveje at købe en ekstern harddisk kun til
backup, så hun ikke risikerer noget lignende. - Det vil være surt fx. at
miste et afgangsprojekt fra skolen, alle sine feriebilleder fra
langtbortistan osv.. - Lige nu har Midtdata - www.midtdata.dk - en 500gb
WesternDigital MyBNook med både USB og Firewire til 849kr.. Det er en
3.5" i et meget flot kabinet, så den pynter faktisk, hvad man ikke altid
kan sige om den slags...

> Er der nogle der har gode ideer til hvordan de gamle data kan reddes til
> en overkommelig pris??

Hm, der er en lille bitte chance for, man kan få disken mountet i fx. et
eksternt USB eller Firewire kabinet så tilpas længe, at man kan få
kopieret sine data. Men hvis Humac har sagt, det er læsehovederne, der
ikke spores ind, så er chancen nok desværre kun 1:1.000.000 for, det vil
lykkes. Og så er der i praksis kun den dyre løsning.

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 11-02-09 20:44

> Det er rigtig. - Det vil koste ca. 10.000kr. pr. 100gb, - så det skal
> virkelig være livsvigtige data, hvis man vil ofre det.

nu er det faktisk ikke prisat efter mængden af data men efter hvor
skadet disken er.

Til gengæld inkluderer prisen en ny extern disk, som regel en WD.

/thomas

Fra : Jon

Dato : 11-02-09 21:39

> nu er det faktisk ikke prisat efter mængden af data men efter hvor
> skadet disken er.
>
> Til gengæld inkluderer prisen en ny extern disk, som regel en WD.

Som representerer 5-800 DKK... maks!
--
/Jon
echo 2158763865260324601368798814368778P | dc

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 11-02-09 21:50

Jon <see_signature@mac.com.invalid> wrote:

> Som representerer 5-800 DKK... maks!

jojo .. jeg siger jo bare hvad du får :)

/thomas

Fra : Per Boll Jørgensen

Dato : 12-02-09 09:22

> Er der nogle der har gode ideer til hvordan de gamle data kan reddes til en
> overkommelig pris??
>
> Venlig hilsen
>
> Jørgen

Hej Jørgen
Det er en gang lykkedes mig med lignende fejl på en disk at fremskaffe
en harddisk magen til den defekte. Derefter flyttede jeg diskene fra den
defekte over i den nye harddisk. Det lykkedes mig at redde alle data på
diske for 300 slag )

Per

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 12-02-09 10:25

Per Boll Jørgensen <bollblyp@image.dk> wrote:

> [...]
> en harddisk magen til den defekte. Derefter flyttede jeg diskene fra den
> defekte over i den nye harddisk. Det lykkedes mig at redde alle data på

Ikke nogen nem operation skal lige siges ....

/thomas

Fra : Per Boll Jørgensen

Dato : 12-02-09 14:45

> Ikke nogen nem operation skal lige siges ....
>
> /thomas

Korrekt, men det var dog ikke slemt for min var en 3,5¨dette er vel en
2,5¨ så det blir det jo ikke nemmere af!
Per

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 12-02-09 14:55

> Korrekt, men det var dog ikke slemt for min var en 3,5¨dette er vel en
> 2,5¨ så det blir det jo ikke nemmere af!

nix. Det kræver som regel også at det er samme version af firmware osv.
osv.

/thomas

Fra : Per Boll Jørgensen

Dato : 12-02-09 16:15

> nix. Det kræver som regel også at det er samme version af firmware osv.
> osv.

Øhh ja klart men rent fysisk er det nemmere med en 3,5¨..

Fra : Henrik Münster

Dato : 12-02-09 13:05

> [...]

> en harddisk magen til den defekte. Derefter flyttede jeg diskene fra den
> defekte over i den nye harddisk. Det lykkedes mig at redde alle data på

Åbnede du harddiskene og flyttede diskene fra den ene til den anden? Er
det ikke noget ret fintfølende mekanik, der skal håndteres i støvfrit
miljø osv? Det er da muligt, man kan få det til at virke og redde data
over. Til gengæld ville jeg i hvert fald ikke stole på sådan en harddisk
på længere sigt. Der kan jo være kommet støv ind i den, eller der kan
ske korrosion eller noget andet uhensigtsmæssigt. Men virker det, er det
jo noget billigere at købe en harddisk end at skulle have et firma til
at redde data for et femcifret beløb.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Per Boll Jørgensen

Dato : 12-02-09 14:42

> [...]
> ske korrosion eller noget andet uhensigtsmæssigt. Men virker det, er det
> jo noget billigere at købe en harddisk end at skulle have et firma til

Hej Henrik
Ja jeg åbnede harddisken og flyttede skiverne over i en identisk
harddisk. Operationen lykkedes og jeg reddede de data der var på disken.
Derefter kasserede jeg harddisken for den var sikkert ikke særlig
pålidelig efter den operation..
Operationen lykkedes men patienten døde!!

Og det var en 3,5¨disk, det bliver formodentlig ikke nemmere af at det
er en 2,5¨

Per

Fra : Henrik Münster

Dato : 12-02-09 23:33

> [...]

> Derefter kasserede jeg harddisken for den var sikkert ikke særlig
> pålidelig efter den operation..
> Operationen lykkedes men patienten døde!!

Det var da imponerende. Man hører jo altid, at man ikke kan skille en
harddisk ad.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 13-02-09 08:44

> Det var da imponerende. Man hører jo altid, at man ikke kan skille en
> harddisk ad.

Det er også absolut sidste udvej, hvis man er super forsigtig og gør sig
klart at du bliver nødt til at smide begge diske væk bagefter ..

/thomas

Fra : Esben

Dato : 14-02-09 19:09

> Det er også absolut sidste udvej, hvis man er super forsigtig og gør sig
> klart at du bliver nødt til at smide begge diske væk bagefter ..
>
> /thomas

Bedre end at have mistet en masse vitale data

Jeg har haft gavn af at fryse disken i fryseren et stykke tid - har
sågar haft fryseelementer liggende udenom imens jeg hentede dataene.
Mærkeligt nok har jeg oplevet at plugge diske i jeg havde opgivet
forlængst og så alligevel få dem hentet ud. (Kunders data - ikke mine
egne - jeg tager backup - bløde mænd behøver ikke altid græde

vh esben

dbareudeladmig@get2net.dk
udelad udelad

Fra : Thomas Hansen

Dato : 02-03-09 01:21

Esben <esha@nospamget2net.dk> wrote:

> [...]
> forlængst og så alligevel få dem hentet ud. (Kunders data - ikke mine
> egne - jeg tager backup - bløde mænd behøver ikke altid græde

Hvordan ved man om en defekt harddisk har gavn af en tur i fryseren?
Mit externe diskdrev er lige stået af. Den ene disk melder fejl på en
signallampe og der kommer nogle kontinuerlige kliklyde, istedet for at
drevet mountes.
Drevet rummer bl.a. mit Aperture bibliotek, som jeg ved en fejl ikke har
back-up af.

Så jeg er temmelig desperat!

/Thomas

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 02-03-09 11:29

Thomas Hansen <thomashNOSP@Mskydebanen.net> wrote:

> [...]
> drevet mountes.
> Drevet rummer bl.a. mit Aperture bibliotek, som jeg ved en fejl ikke har

Hvis de er kritiske forretningsdata så vil jeg nok ikke pille alt for
meget selv, men bare bide i det sure æble og sende den til f.eks. IBAS
.... diske som klikker og ikke kan mountes er udenfor pdæagoisk
rækkevidde

/thomas

Fra : Esben

Dato : 02-03-09 12:37

> [...]
> meget selv, men bare bide i det sure æble og sende den til f.eks. IBAS
> ... diske som klikker og ikke kan mountes er udenfor pdæagoisk

Korrekt fryseren hjælper på prints der er dårlige i lodningerne - ikke
på selve disken

vh esben

dbareudeladmig@get2net.dk
udelad udelad

Fra : Thomas Hansen

Dato : 02-03-09 14:54

> Korrekt fryseren hjælper på prints der er dårlige i lodningerne - ikke
> på selve disken

Ævs, priserne hos IBAS starter for private ved 5000,- bare for at kigge.
Hvis jeg var meget rig ville jeg ikke tøve, men det er jeg ikke....
Disken indeholder alle mine digitale billeder, siden 2001, dvs. stort
set alle de billeder jeg har af mine børns opvækst...

Er der nogen der har erfaring med http://www.dkcdata.dk/ ?
Eller med Iomegas datarecory? Drevet er et Iomega Ultramax 2 HDD.

/Thomas

Fra : Esben

Dato : 02-03-09 15:48

> [...]

> Er der nogen der har erfaring med http://www.dkcdata.dk/ ?
> Eller med Iomegas datarecory? Drevet er et Iomega Ultramax 2 HDD.

Jeg ville nu ikke være i tvivl om at mine børns opvækst i billedform var
de penge værd...

Nogen gange er dyre råd gode...

vh esben

dbareudeladmig@get2net.dk
udelad udelad

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 02-03-09 15:48

> [...]

> Disken indeholder alle mine digitale billeder, siden 2001, dvs. stort
> set alle de billeder jeg har af mine børns opvækst...

se der ville jeg jo nok ikke blinke men bare få den sendt afsted ...

> Er der nogen der har erfaring med http://www.dkcdata.dk/ ?

nix ..

> Eller med Iomegas datarecory? Drevet er et Iomega Ultramax 2 HDD.

heller ikke ..

IBAS derimod har vi efterhånden brugt en del gange og har altid fået
næsten 100% data ud af diskene ...

/thomas