MS Windows
briani 27239
Fjerne Windows-tip fra netbook
Fra : Kim Bach Petersen

Dato : 11-02-09 21:48

Jeg har en netbook med Windows XP Home.

Ved hver opstart kommer der et lille tip med teksten:

"Skærmindstillinger
Computerens skærmopløsning og farvedybde er angivet til et meget
lavt niveau i øjeblikket. Du kan få et bedre billede ved at forøge

disse indstillinger. Hvis du vil gøre dette, skal du klikke på
dette tip."

Da det er en netbook er skærmen selvsagt lille, så det kan der ikke
gøres noget ved og det er lige så selvfølgeligt, at det er irriterende
at tipet bliver ved med at dukke op.

Så spørgsmålet: Hvordan fjerner man det for altid?

Pft, Kim

Fra : Ole C

Dato : 11-02-09 23:32

Kim Bach Petersen skrev blandt andet:

> [...]
>
> Da det er en netbook er skærmen selvsagt lille, så det kan der ikke
> gøres noget ved og det er lige så selvfølgeligt, at det er irriterende

Øh, det er nu ikke helt rigtigt. En lille skærm kan godt have høj opløsning
og stor farvedybde - og skriftstørrelsen kan justeres på anden måde, hvis
det er det der er grund til at du måske har ændret på dens indstillinger?

> Så spørgsmålet: Hvordan fjerner man det for altid?

Formentlig ved at stille skærmen tilbage til dens "native" indstilling.

--
vh
Ole C

Fra : Kim Bach Petersen

Dato : 11-02-09 23:37

Ole C skrev:

> [...]
> opløsning og stor farvedybde - og skriftstørrelsen kan justeres på anden
> måde, hvis det er det der er grund til at du måske har ændret på dens

Det er en 1024x576 skærm og det står den indstillet til. Det kan godt
justeres i opløsning og farvedybde, men kun nedad.

> Formentlig ved at stille skærmen tilbage til dens "native" indstilling.

Det er der den står.

Jeg formoder, at tipet kommer fordi Windows XP ikke har været forberedt
på skærmformatet på netbooks og derfor tror, at det er en fejlindstilling.

Kim

Fra : Ole C

Dato : 12-02-09 00:02

> [...]

> Jeg formoder, at tipet kommer fordi Windows XP ikke har været
> forberedt på skærmformatet på netbooks og derfor tror, at det er en

Jo, naturligvis er XP forberedt på notebooks
Men fortæl os lidt mere. Hvad er det for en bærbar vi taler om? Er det en
installation du selv har foretaget? Hvornår begyndtedu at få den besked? Har
du den rigtige grafikdriver installeret? - etc.

--
vh
Ole C

Fra : Kim Bach Petersen

Dato : 12-02-09 01:27

Ole C skrev:

> Men fortæl os lidt mere. Hvad er det for en bærbar vi taler om? Er det
> en installation du selv har foretaget? Hvornår begyndtedu at få den
> besked? Har du den rigtige grafikdriver installeret? - etc.

Det er en Lenovo S10e.

Beskeden har været der fra første boot og den kommer uanset om skærmen
køres i 16 eller 32 bits farvedybde.

Jeg tjekkede driveren via http://www.intel.com/support/graphics/detect.htm

som siger, at netbooken kører med

Mobile Intel 945 Express Chipset Family version 6.14.10.4926

men også at der ér et problem, nemlig:

"The device is unknown or unsupported. Please contact manufacturer for
possible updates."

Producentens ThinkVantage-software siger til gengæld, at computeren er
ajour, så hvad gør man så?

Kim

Fra : Jesper Hedegaard

Dato : 12-02-09 09:25

"Kim Bach Petersen" <no@spam.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> possible updates."
>
> Producentens ThinkVantage-software siger til gengæld, at computeren er

Hej Kim

Du kan jo selv hente driveren og installere den - måske er det denne her:
http://www-307.ibm.com/pc/support/site.wss/document.do?sitestyle=lenovo&lndocid=MIGR-71122
Måske fordi der er flere model-oplysninger, de vil have.
Måske du er nødt til at starte forfra på modelvalg:
http://www-307.ibm.com/pc/support/site.wss/product.do?brandind=10&familyind=431250&operatingsystemind=49979&template=%2Fproductselection%2Flandingpages%2FbrowseByProductLandingPage.vm&validate=true

Think Vantage har da aldrig gevet mig problemer ?!

Jesper Hedegaard
BMW F650ST når vejret spiller
Suzuki Jimny når det spilder

Fra : Kim Bach Petersen

Dato : 12-02-09 16:44

Jesper Hedegaard skrev:

> Du kan jo selv hente driveren og installere den
> Think Vantage har da aldrig gevet mig problemer ?!

Netop på grund af ThinVantage tænkte jeg oså, at det måtte være windows,
men på Lenovos hjemmeside fandt jeg flere nye drivere - og for
grafikkortet betød det et spring fra version 6 til 14!

Og ja, det løste problemet

Tak for Jeres input,

Kim

Fra : Jesper Hedegaard

Dato : 12-02-09 20:22

> [...]
> men på Lenovos hjemmeside fandt jeg flere nye drivere - og for
> grafikkortet betød det et spring fra version 6 til 14!

Ugens højdespringer ?
-var det ikke det, de sagde på en eller anden hitliste i radioen en gang

Fra : Ole C

Dato : 12-02-09 10:10

Kim Bach Petersen skrev blandt andet:

> Det er en Lenovo S10e.
>
> Beskeden har været der fra første boot og den kommer uanset om skærmen
> køres i 16 eller 32 bits farvedybde.

Så er det jo bare tilbage til forhandleren med den.

--
vh
Ole C

Fra : Jesper Hedegaard

Dato : 12-02-09 00:10

> [...]
> skærmformatet på netbooks og derfor tror, at det er en fejlindstilling.

Min Acer Aspire 1 med 8,9" skærm skal kør 1024x600. Og selv om jeg sætter
den ned til 800x600 får jeg da ingen meddelelse.
Er du sikker på at din skærmdriver er den rigtige - og at den er rigtigt
installeret ?
Eller har du haft den sluttet til en ekstern monitor ? Det kan give lidt rod
i opløsningen på min, hvis jeg ikke får skiftet tilbage til "naturlig"
tilstand inden jeg tager kablet ud igen ?!