/ Forside / Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
MS Windows
#NavnPoint
Klaudi 76474
o.v.n. 67550
refi 58409
tedd 45557
Manse9933 45149
molokyle 40687
miritdk 38357
briani 27239
BjarneD 26414
10  pallebhan.. 24310
Slumre/Dvale?
Fra : Steen


Dato : 11-02-09 12:10

Sidder lige med en bærbar og kigger på Vista - det bliver vist ikke mit
favoritsysstem!
Når man lukker, så kan man vælge mellem slumre/dvale.

Hvad er forskellen?

Da det er en bærbar, skal den starte hurtigt op igen, men samtidigt stå
lydløs (og så strømbestarende som muligt) når jeg ikke bruger den


 
 
Jan Nielsen (11-02-2009)
Kommentar
Fra : Jan Nielsen


Dato : 11-02-09 13:56

Steen skrev:
> Sidder lige med en bærbar og kigger på Vista - det bliver vist ikke mit
> favoritsysstem!
> Når man lukker, så kan man vælge mellem slumre/dvale.
>
> Hvad er forskellen?
>
> Da det er en bærbar, skal den starte hurtigt op igen, men samtidigt stå
> lydløs (og så strømbestarende som muligt) når jeg ikke bruger den
slumre=standby, der bruges stadig strøm og startes op på få sekunder.

dvale=ram skrives til disken og maskinen slukkes helt, der bruges ikke
strøm, men de ttager længere tid at starte op (dog ikke som en fuld boot).

begge muligheder er lydløse.

Steen (11-02-2009)
Kommentar
Fra : Steen


Dato : 11-02-09 15:42

On 2009-02-11 13:55:37 +0100, Jan Nielsen
<nospam@mora.dk.byt.om.paa.mora.og.nospam> said:

> Steen skrev:
>> Sidder lige med en bærbar og kigger på Vista - det bliver vist ikke mit
>> favoritsysstem!
>> Når man lukker, så kan man vælge mellem slumre/dvale.
>>
>> Hvad er forskellen?
>>
>> Da det er en bærbar, skal den starte hurtigt op igen, men samtidigt stå
>> lydløs (og så strømbestarende som muligt) når jeg ikke bruger den
> slumre=standby, der bruges stadig strøm og startes op på få sekunder.
>
> dvale=ram skrives til disken og maskinen slukkes helt, der bruges ikke
> strøm, men de ttager længere tid at starte op (dog ikke som en fuld
> boot).
>
> begge muligheder er lydløse.

Takke.
Den knap man umiddelbart tror er sluk, er dermed "slumre"?


Jan Vestergaard (11-02-2009)
Kommentar
Fra : Jan Vestergaard


Dato : 11-02-09 16:43

"Steen" skrev i en meddelelse
>> slumre=standby, der bruges stadig strøm og startes op på få sekunder.
>> dvale=ram skrives til disken og maskinen slukkes helt, der bruges ikke
>> strøm, men de ttager længere tid at starte op (dog ikke som en fuld
>> boot).
>> begge muligheder er lydløse.

> Den knap man umiddelbart tror er sluk, er dermed "slumre"?

Nej - udover de nævnte, så findes også

Sluk=sluk helt uden at gemme noget

Jan




Jan Vestergaard (11-02-2009)
Kommentar
Fra : Jan Vestergaard


Dato : 11-02-09 16:48

"Jan Vestergaard" skrev i en meddelelse
>> Den knap man umiddelbart tror er sluk, er dermed "slumre"?

Ups - jeg ser lige at du har Vista - så er det vist mest en Dvale man kommer
ud i med slukknappen, hvis man ikke selv beder den slukke helt i stedet.

Det er længe siden, at jeg droppede Vista, og gik tilbage til XP, så jeg
husker muligvis forkert.....

Jan




Jørgen Nielsen (11-02-2009)
Kommentar
Fra : Jørgen Nielsen


Dato : 11-02-09 21:47

Steen har bragt dette til os:
> Den knap man umiddelbart tror er sluk, er dermed "slumre"?

Så er det måske noget med en sluk knap?

Få en 'luk computeren'-knap i Vista
http://www.pcworld.dk/art/10407?page=1

--
-- Mvh. Jørgen
[e-mail address is valid]



Kim Ludvigsen (11-02-2009)
Kommentar
Fra : Kim Ludvigsen


Dato : 11-02-09 22:05

Steen skrev:

> Den knap man umiddelbart tror er sluk, er dermed "slumre"?

Ja, utroligt, at Microsoft har valgt det som standard. Det
er jo ikke noget nyt, at standby-funktioner er noget skidt
for såvel el-regningen som for miljøet.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
http://pc-sikkerhed.dk

Jan Vestergaard (12-02-2009)
Kommentar
Fra : Jan Vestergaard


Dato : 12-02-09 12:39

"Kim Ludvigsen" skrev i en meddelelse
> Ja, utroligt, at Microsoft har valgt det som standard.

Det ser dog udtil at de går bort fra det i Windows 7 - i beta/rc versionen
af Windows 7 er sluk helt blevet standard igen.

Jan




Kim Ludvigsen (12-02-2009)
Kommentar
Fra : Kim Ludvigsen


Dato : 12-02-09 12:54

Jan Vestergaard skrev:
> "Kim Ludvigsen" skrev i en meddelelse
>> Ja, utroligt, at Microsoft har valgt det som standard.
>
> Det ser dog udtil at de går bort fra det i Windows 7 - i beta/rc versionen
> af Windows 7 er sluk helt blevet standard igen.

Det lyder godt.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
http://pc-sikkerhed.dk

Philip Nunnegaard (11-02-2009)
Kommentar
Fra : Philip Nunnegaard


Dato : 11-02-09 19:46

"Jan Nielsen" <nospam@mora.dk.byt.om.paa.mora.og.nospam> skrev

> slumre=standby, der bruges stadig strøm og startes op på få sekunder.
>
> dvale=ram skrives til disken og maskinen slukkes helt, der bruges ikke
> strøm, men de ttager længere tid at starte op (dog ikke som en fuld boot).
>
> begge muligheder er lydløse.

En sjov detalje:
På min bærbare er begge muligheder der.
Men på min stationære er "Slumre" eneste mulighed (udover "Luk ned" og
"Genstart").


Jan Nielsen (12-02-2009)
Kommentar
Fra : Jan Nielsen


Dato : 12-02-09 12:44

Philip Nunnegaard skrev:
> En sjov detalje:
> På min bærbare er begge muligheder der.
> Men på min stationære er "Slumre" eneste mulighed (udover "Luk ned" og
> "Genstart").
Det skal være aktiveret i kontrolpanel, jeg kører (heldigvis) ikke selv
vista, så kan ikke sige hvor det ligger der.

I XP er det under strømstyring, ulempen ved at aktivere det er at det
reservere en bid af harddisken svarende til mængden af ram.


J (12-02-2009)
Kommentar
Fra : J


Dato : 12-02-09 13:33


"Jan Nielsen" <nospam@mora.dk.byt.om.paa.mora.og.nospam> skrev i en
meddelelse news:49940b66$0$90264$14726298@news.sunsite.dk...
> Philip Nunnegaard skrev:
>> En sjov detalje:
>> På min bærbare er begge muligheder der.
>> Men på min stationære er "Slumre" eneste mulighed (udover "Luk ned" og
>> "Genstart").
> Det skal være aktiveret i kontrolpanel, jeg kører (heldigvis) ikke selv
> vista, så kan ikke sige hvor det ligger der.
>
> I XP er det under strømstyring, ulempen ved at aktivere det er at det
> reservere en bid af harddisken svarende til mængden af ram.

Jeg kan godt se, at det med de aktuelle priser på harddiske er et stort
problem.



Jan Nielsen (13-02-2009)
Kommentar
Fra : Jan Nielsen


Dato : 13-02-09 12:13

J skrev:
> Jeg kan godt se, at det med de aktuelle priser på harddiske er et stort
> problem.
Jeg skrev ikke det var et problem, men en ulempe...
Der er dog stadig maskiner med under 100gb og med de små SSD diske er
der flere maskiner der har ganske få gb (netbooks sælges f.eks. med ned
til 8gb plads).

Philip Nunnegaard (13-02-2009)
Kommentar
Fra : Philip Nunnegaard


Dato : 13-02-09 17:58

"Jan Nielsen" <nospam@mora.dk.byt.om.paa.mora.og.nospam> skrev

> Der er dog stadig maskiner med under 100gb og med de små SSD diske er der
> flere maskiner der har ganske få gb (netbooks sælges f.eks. med ned til
> 8gb plads).

Lige netbooks er ikke noget jeg lige havde tænkt på. Mit udgangspunkt var en
stationær, der er født med ca. 2x300 GB harddisk (plus recovery-drevet), så
her betyder 5GB fra eller til ikke noget særligt.
At jeg så kun sjældent bruger slumre/dvale her, er en anden sag. Omvendt på
min bærbare som jeg ofte lader gå i dvale fremfor at lukke helt ned.

Men med 8-16 GB plads gætter jeg på at de har en særligt styresystem, der er
tilpasset forholdene. En almindelig Vista kan i hvert fald ikke installeres
på en harddisk på under 20 GB.
Jeg søgte lige på nettet (efterson jeg ikke anede at de små maskiner hed
"netbook") og det ser ud til at mange netbooks desuden leveres med Linux
(hvilket så gør dem endnu billigere).
http://www.it-borger.dk/forbrug/dig-og-din-pc/kob-af-netbook-miniberbar

Så vidt jeg husker blev den lanceret for 1-2 år siden som noget der skulle
give flere folk i U-landene egen computer.


-= JF =- (11-02-2009)
Kommentar
Fra : -= JF =-


Dato : 11-02-09 17:05


"Steen" <isteen+usenet@gmail.com> skrev i meddelelsen
news:4992b200$0$90270$14726298@news.sunsite.dk...

> Når man lukker, så kan man vælge mellem slumre/dvale.

Du kan selvfølgelig også slukke
Klik på pilen der sidder til højre på knappen for at åbne en menu hvor du
bl.a. kan vælge at slukke helt.

--
Mvh. John


Steen (11-02-2009)
Kommentar
Fra : Steen


Dato : 11-02-09 19:03

On 2009-02-11 17:05:02 +0100, "-= JF =-" <invalid@invalid.invalid> said:

>
> "Steen" <isteen+usenet@gmail.com> skrev i meddelelsen
> news:4992b200$0$90270$14726298@news.sunsite.dk...
>
>> Når man lukker, så kan man vælge mellem slumre/dvale.
>
> Du kan selvfølgelig også slukke
> Klik på pilen der sidder til højre på knappen for at åbne en menu hvor
> du bl.a. kan vælge at slukke helt.

Sært at "stand by", som det hed i XP, nu skal hedde "slumre" i Vista.


Niels P Sønderskov (11-02-2009)
Kommentar
Fra : Niels P Sønderskov


Dato : 11-02-09 23:45

Steen skrev:

> Sært at "stand by", som det hed i XP, nu skal hedde "slumre" i Vista.

De små oversætternisser arbejder ihærdigt på højtryk...

--
Niels

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177501
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408527
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste