Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Blitz og børneøjn
Fra : Svante Vinther

Dato : 28-07-01 12:09

Hej foto gruppe.

Jeg har lige købt et spejlreflekskamera med Blitz.
I brugsanvisningen står der at man skal passe på med at blitze i øjnene på
mennesker og særligt i øjnene på spædbørn. Da jeg og min kone naturligvis
gerne vil have nogen sporadiske billeder af vores søn, der nu er en måned
gammel, vil jeg spørge: Hvad gør man så?

Vi vil jo også gerne kunne tage billeder af ham indendørs.

M.v.h. Svante

Fra : Kim Østrup

Dato : 28-07-01 12:14

Svante Vinther <yeah@right.com> skrev i en
> [...]
> gerne vil have nogen sporadiske billeder af vores søn, der nu er en
måned
> gammel, vil jeg spørge: Hvad gør man så?

Hej Svante

Du kan roligt bruge blits nu - frygtsenariet går nærmest på at folk
skyder en Metz 45 af lige i hovedet på en 1 time gammel baby. Sørg for
at være i rimelig lys i forvejen og brug evt. en hurtig film (200-400) -
således at blitsen ikke skal oplyse så meget, og sådan at du har større
chance for at undgå røde øjne. Hold helst rimelig god afstand til barnet
(brug tele) - billedet kan evt. også beskæres efterfølgende.

SNIP

Mvh

Kim

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 28-07-01 12:33

"Kim Østrup" wrote:

> [...]
> chance for at undgå røde øjne. Hold helst rimelig god afstand til barnet
> (brug tele) - billedet kan evt. også beskæres efterfølgende.

Det gir da endnu bedre billeder med en inddirekte blitz, hvor blitzen
skydes af imod et hvidt loft eller væg, så slipper man også for de
grimme slagskygger, og hvis der er dæmpet lys i lokalet, så kan man få
billeder hvor pupilerne er pænt stor, der er jo ikke noget grimmere end
portrætter, hvor den man portræterer har små stikkende pupiller.

Med venlig hilsen
Niels Riis Ebbesen

Fra : Kim Østrup

Dato : 28-07-01 13:17

Niels Ebbesen <info@niels-ebbesen.net> skrev i en

> Det gir da endnu bedre billeder med en inddirekte blitz, hvor blitzen
> skydes af imod et hvidt loft eller væg, så slipper man også for de
> grimme slagskygger,

Hej Niels

Det kan vi da let blive enige om - men der står der er købt et SLR med
blits - dermed har jeg forstået at det er med indbygget blits - men det
kan da være der tænkes på en ekstern blits.

> [...]
end
> portrætter, hvor den man portræterer har små stikkende pupiller.

Her er vi nok uenige - det er jo netop et barn på kun en måned - og for
at undgå at brænde en blits af i øjnene på ungen, så er det bedre der er
meget lyst i lokalet. Dit svar skal nok ses i lyset af ( at du mener
der skal bruges indirekte blits - og så er vi igen enige.

Små stikkende pupiller! Tjaee... dem ser vi da hver dag i reklamer mv.
Så kommer en flot blå/grøn/brun øjenfarve virkelig til sin ret

Mvh

Kim

Fra : Martin Damgård

Dato : 31-07-01 22:18

Hej Svante!

Der er flere muligheder, afhængig af hvilken type flash du har.

Hvis flashen er indbygget i kameraet, lige over optikket, så kan du evt.
holde et hvidt lommetørklæde ca. 20 cm. foran flashen, når du skal tage
billedet . For det første gør det lyset knapt så skarpt, for det andet undgår
du de forbaskede røde øjne!

Hvis flashen er ekstern (altså IKKE indbygget...) kan du enten gentage
fidusen med lommetørklædet, eller investere i et flashkabel. Med dette kabel
kan du fjerne flashen fra kameraet, og lade lyset komme fra siden, eller lade
det reflektere ind i en hvid væg eller op i et hvidt loft.

Håber det gav dig lidt ideer.

MVH
Martin Damgård