/ Forside / Teknologi / Hardware / Mac / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Mac
#NavnPoint
UlrikB 4810
kipros 1675
Klaudi 1010
myg 920
pifo 907
Stouenberg 838
molokyle 830
Bille1948 815
rotw 760
10  EXTERMINA.. 750
Min Mac vil ikke starte
Fra : Maria


Dato : 10-02-09 10:15

Hej !
Min Mac vil ikke starte. Når jeg tænder den er der bare en mappe der
blinker med et spørgsmålstegn i.

Er der nogle der ved hvad jeg kan gøre ?

Mvh. Maria Nejad

 
 
Thomas von Hassel (10-02-2009)
Kommentar
Fra : Thomas von Hassel


Dato : 10-02-09 18:45

Maria <maria.nejad@gmail.com> wrote:

> Hej !
> Min Mac vil ikke starte. Når jeg tænder den er der bare en mappe der
> blinker med et spørgsmålstegn i.
>
> Er der nogle der ved hvad jeg kan gøre ?

systemet er smadret, kan være en død disk. Smid system cd i og se om du
kan gennstallere sysmtet (arkiver og installer)

/thomas

Erik Richard Sørense~ (10-02-2009)
Kommentar
Fra : Erik Richard Sørense~


Dato : 10-02-09 18:51

Hej Maria...

Maria wrote:
> Min Mac vil ikke starte. Når jeg tænder den er der bare en mappe der
> blinker med et spørgsmålstegn i.
>
> Er der nogle der ved hvad jeg kan gøre ?

Hvilken Mac? - Hvilket system?

Umiddelbart lyder det som en G4 med det blinkende spørgsmålstegn...
Faktum er, at dit system er væk. - Altså at der er gået udu i
harddiskens filstruktur...

Hvis det er en OS 9.x maskine, så start op fra OS 9.x CD'en, åbm mappen
'Hjælpeprogrammer'/'Utilities' og start programmet
'Diskførstejælp'/'diskFirstAid', så skulle din HD gerne dukke op dér.
marker den og kør en reparation.

Samme fremgangsmåde hvis det er OS X med opstart fra CD/DVD. her skal du
så åbne programmet 'Diskværktøj'/'Diskutility', markere disken og kør
'Reparer disk'. Diskværktøj liggr i topmenuen.

Hvis ikke DiskFirstAid eller Diskværktøj kan reparere, så disken kommer
frem igen, så er den eneste mulighed formentlig, at du skal have fat i
programmet 'DiskWarrior' til at lægge en hel ny filstruktur på disken med.

Hvis det er OS 9.x eller OS X til og med 10.3.9 _kan_ du bruge Norton
systemworks 3.0 og køre Norton DiskDoctor på disken. Det kan måske redde
så meget, at du kan få den igang igen og redde dine vigtigste data.

BEMÆRK: Hvis du kører OS X 10.4 eller nyere, skal du ikke bruge Norton,
hvis du ikke kender det program 100% til bunds!!!

Har du ikke DiskWarrior og du bor i århus, kan du komme forbi mig og
låne min. - Det er surt at miste vigtige data...

mvh. Erik Richard

--
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Erik Richard Sørensen, Member of ADC, <mac-manNOSP@Mstofanet.dk>
NisusWriter - The Future In Multilingual Text Processing - www.nisus.com
OpenOffice.org - The Modern Productivity Solution - www.openoffice.org
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Thomas von Hassel (10-02-2009)
Kommentar
Fra : Thomas von Hassel


Dato : 10-02-09 19:43

Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> wrote:

> Hej Maria...
>
> Maria wrote:
> > Min Mac vil ikke starte. Når jeg tænder den er der bare en mappe der
> > blinker med et spørgsmålstegn i.
> >
> > Er der nogle der ved hvad jeg kan gøre ?
>
> Hvilken Mac? - Hvilket system?
>
> Umiddelbart lyder det som en G4 med det blinkende spørgsmålstegn...
> Faktum er, at dit system er væk. - Altså at der er gået udu i
> harddiskens filstruktur...

? ... de flester mac'er har det ikon i den ene eller anden afskygning
....

>
> Hvis det er en OS 9.x maskine, så start op fra OS 9.x CD'en, åbm mappen
> 'Hjælpeprogrammer'/'Utilities' og start programmet
> 'Diskførstejælp'/'diskFirstAid', så skulle din HD gerne dukke op dér.
> marker den og kør en reparation.

der er ingen der bruger OS 9 mere ...

/thomas

Thorbjørn Ravn Ander~ (10-02-2009)
Kommentar
Fra : Thorbjørn Ravn Ander~


Dato : 10-02-09 19:50

Thomas von Hassel skrev:

>> Hvis det er en OS 9.x maskine, så start op fra OS 9.x CD'en, åbm mappen
>> 'Hjælpeprogrammer'/'Utilities' og start programmet
>> 'Diskførstejælp'/'diskFirstAid', så skulle din HD gerne dukke op dér.
>> marker den og kør en reparation.
>
> der er ingen der bruger OS 9 mere ...

BÅÅÅT!

Modbevis: Erik.

Nu ikke så generaliserende

--
Thorbjørn Ravn Andersen "...plus... Tubular Bells!"

Erik Richard Sørense~ (10-02-2009)
Kommentar
Fra : Erik Richard Sørense~


Dato : 10-02-09 22:39



Thorbjørn Ravn Andersen wrote:
> Thomas von Hassel skrev:
>
>>> Hvis det er en OS 9.x maskine, så start op fra OS 9.x CD'en, åbm mappen
>>> 'Hjælpeprogrammer'/'Utilities' og start programmet
>>> 'Diskførstejælp'/'diskFirstAid', så skulle din HD gerne dukke op dér.
>>> marker den og kør en reparation.
>>
>> der er ingen der bruger OS 9 mere ...
>
> BÅÅÅT!
>
> Modbevis: Erik.
>
> Nu ikke så generaliserende

Tja... 2 stk rene OS 9.2.2 maskiner + 2 stk. OS X 10.4.11 med classic
kører da ganske udmærket her og bruges jævnligt. - Desuden kender jeg
temmelig mange, der stadig kører OS 9.1 endda! - Desuden skal jeg nok en
gang i løbet af næste uge ud og kigge en maskine med System 7.1.3 efter
og installere noget printerværk på den...

mvh. Erik Richard

--
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Erik Richard Sørensen, Member of ADC, <mac-manNOSP@Mstofanet.dk>
NisusWriter - The Future In Multilingual Text Processing - www.nisus.com
OpenOffice.org - The Modern Productivity Solution - www.openoffice.org
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Thomas von Hassel (10-02-2009)
Kommentar
Fra : Thomas von Hassel


Dato : 10-02-09 22:49

Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> wrote:

> Thorbjørn Ravn Andersen wrote:
> > Thomas von Hassel skrev:
> >
> >>> Hvis det er en OS 9.x maskine, så start op fra OS 9.x CD'en, åbm mappen
> >>> 'Hjælpeprogrammer'/'Utilities' og start programmet
> >>> 'Diskførstejælp'/'diskFirstAid', så skulle din HD gerne dukke op dér.
> >>> marker den og kør en reparation.
> >>
> >> der er ingen der bruger OS 9 mere ...
> >
> > BÅÅÅT!
> >
> > Modbevis: Erik.
> >
> > Nu ikke så generaliserende
>
> Tja... 2 stk rene OS 9.2.2 maskiner + 2 stk. OS X 10.4.11 med classic
> kører da ganske udmærket her og bruges jævnligt. - Desuden kender jeg
> temmelig mange, der stadig kører OS 9.1 endda! - Desuden skal jeg nok en
> gang i løbet af næste uge ud og kigge en maskine med System 7.1.3 efter
> og installere noget printerværk på den...

Du er farvet af din omgangskreds .. i den "virkelige verden" er OS 9 død
og borte


/thomas

Esben (10-02-2009)
Kommentar
Fra : Esben


Dato : 10-02-09 22:51

Thomas von Hassel <thomas@elements.dk> wrote:

> Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> wrote:
>
> > Thorbjørn Ravn Andersen wrote:
> > > Thomas von Hassel skrev:
> > >
> > >>> Hvis det er en OS 9.x maskine, så start op fra OS 9.x CD'en, åbm mappen
> > >>> 'Hjælpeprogrammer'/'Utilities' og start programmet
> > >>> 'Diskførstejælp'/'diskFirstAid', så skulle din HD gerne dukke op dér.
> > >>> marker den og kør en reparation.
> > >>
> > >> der er ingen der bruger OS 9 mere ...
> > >
> > > BÅÅÅT!
> > >
> > > Modbevis: Erik.
> > >
> > > Nu ikke så generaliserende
> >
> > Tja... 2 stk rene OS 9.2.2 maskiner + 2 stk. OS X 10.4.11 med classic
> > kører da ganske udmærket her og bruges jævnligt. - Desuden kender jeg
> > temmelig mange, der stadig kører OS 9.1 endda! - Desuden skal jeg nok en
> > gang i løbet af næste uge ud og kigge en maskine med System 7.1.3 efter
> > og installere noget printerværk på den...
>
> Du er farvet af din omgangskreds .. i den "virkelige verden" er OS 9 død
> og borte
>
>
> /thomas

Jeg kører 9.0.4 i Core-on-intel. Jeg har en dyr prof app, jeg ikke har
råd til at købe til OS X... (eller ellers vånder jeg mig så meget så jeg
ikke kan tage mig sammen...)

vh esben

dbareudeladmig@get2net.dk
udelad udelad

Thomas von Hassel (10-02-2009)
Kommentar
Fra : Thomas von Hassel


Dato : 10-02-09 22:57

Esben <esha@nospamget2net.dk> wrote:

> Thomas von Hassel <thomas@elements.dk> wrote:
>
> > Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> wrote:
> >
> > > Thorbjørn Ravn Andersen wrote: > Thomas von Hassel skrev: > >>> Hvis
> > > det er en OS 9.x maskine, så start op fra OS 9.x CD'en, åbm mappen >>>
> > > 'Hjælpeprogrammer'/'Utilities' og start programmet >>>
> > > 'Diskførstejælp'/'diskFirstAid', så skulle din HD gerne dukke op dér.
> > > >>> marker den og kør en reparation. >> >> der er ingen der bruger OS
> > > 9 mere ... > > BÅÅÅT! > > Modbevis: Erik. > > Nu ikke så
> > > generaliserende
> > >
> > > Tja... 2 stk rene OS 9.2.2 maskiner + 2 stk. OS X 10.4.11 med classic
> > > kører da ganske udmærket her og bruges jævnligt. - Desuden kender
> > > jeg temmelig mange, der stadig kører OS 9.1 endda! - Desuden skal jeg
> > > nok en gang i løbet af næste uge ud og kigge en maskine med System
> > > 7.1.3 efter og installere noget printerværk på den...
> >
> > Du er farvet af din omgangskreds .. i den "virkelige verden" er OS 9 død
> > og borte
> >
> >
> > /thomas
>
> Jeg kører 9.0.4 i Core-on-intel. Jeg har en dyr prof app, jeg ikke har råd
> til at købe til OS X... (eller ellers vånder jeg mig så meget så jeg ikke
> kan tage mig sammen...)

Det er risikabelt ... især hvis du bruger til at tjene penge på/med ...
er det ikke afskrevet for længst ?

/thomas

Erik Richard Sørense~ (10-02-2009)
Kommentar
Fra : Erik Richard Sørense~


Dato : 10-02-09 23:08


Thomas von Hassel wrote:
> Esben <esha@nospamget2net.dk> wrote:
>> Thomas von Hassel <thomas@elements.dk> wrote:
>>> Du er farvet af din omgangskreds .. i den "virkelige verden" er OS 9 død
>>> og borte
>>
>> Jeg kører 9.0.4 i Core-on-intel. Jeg har en dyr prof app, jeg ikke har råd
>> til at købe til OS X... (eller ellers vånder jeg mig så meget så jeg ikke
>> kan tage mig sammen...)
>
> Det er risikabelt ... især hvis du bruger til at tjene penge på/med ...
> er det ikke afskrevet for længst ?

Hvad 'risikabelt' er der da i det? - Bare fordi sådanne 'futuristiske
halvnørder' som dig synes det. - Skal vi så gå ud og smide gode danske
firben efter noget nyt, når vi ellers stadig kan bruge et stykke
velfungerende værktøj?

mvh. Erik Richard

--
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Erik Richard Sørensen, Member of ADC, <mac-manNOSP@Mstofanet.dk>
NisusWriter - The Future In Multilingual Text Processing - www.nisus.com
OpenOffice.org - The Modern Productivity Solution - www.openoffice.org
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Thomas von Hassel (10-02-2009)
Kommentar
Fra : Thomas von Hassel


Dato : 10-02-09 23:11

Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> wrote:

> Thomas von Hassel wrote:
> > Esben <esha@nospamget2net.dk> wrote:
> >> Thomas von Hassel <thomas@elements.dk> wrote:
> >>> Du er farvet af din omgangskreds .. i den "virkelige verden" er OS 9 død
> >>> og borte
> >>
> >> Jeg kører 9.0.4 i Core-on-intel. Jeg har en dyr prof app, jeg ikke har råd
> >> til at købe til OS X... (eller ellers vånder jeg mig så meget så jeg ikke
> >> kan tage mig sammen...)
> >
> > Det er risikabelt ... især hvis du bruger til at tjene penge på/med ...
> > er det ikke afskrevet for længst ?
>
> Hvad 'risikabelt' er der da i det? - Bare fordi sådanne 'futuristiske
> halvnørder' som dig synes det. - Skal vi så gå ud og smide gode danske
> firben efter noget nyt, når vi ellers stadig kan bruge et stykke
> velfungerende værktøj?

Lad os for et øjeblik antage at man baserer sin virksomhed eller en stor
del af den på et stykke software som kun kører på antik hardware eller i
en unsupported emulering så spiller man hasard med sin forretning. Hvad
hvis det hack holder op med at virke ? ... eller man ikke kan skaffe IDE
disk til din gamle G3 ? ... det er ikke hvad jeg vil kalde rettidig omhu
for nu at hugge fra en klogere mand.

Hvis man piller med det for sjov og for hobby, fint med mig ... men det
er ikke det jeg snakker om her.

/thomas

Esben (11-02-2009)
Kommentar
Fra : Esben


Dato : 11-02-09 15:08

Thomas von Hassel <thomas@elements.dk> wrote:

> Esben <esha@nospamget2net.dk> wrote:
>
> > Thomas von Hassel <thomas@elements.dk> wrote:
> >
> > > Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> wrote:
> > >
> > > > Thorbjørn Ravn Andersen wrote: > Thomas von Hassel skrev: > >>> Hvis
> > > > det er en OS 9.x maskine, så start op fra OS 9.x CD'en, åbm mappen >>>
> > > > 'Hjælpeprogrammer'/'Utilities' og start programmet >>>
> > > > 'Diskførstejælp'/'diskFirstAid', så skulle din HD gerne dukke op dér.
> > > > >>> marker den og kør en reparation. >> >> der er ingen der bruger OS
> > > > 9 mere ... > > BÅÅÅT! > > Modbevis: Erik. > > Nu ikke så
> > > > generaliserende
> > > >
> > > > Tja... 2 stk rene OS 9.2.2 maskiner + 2 stk. OS X 10.4.11 med classic
> > > > kører da ganske udmærket her og bruges jævnligt. - Desuden kender
> > > > jeg temmelig mange, der stadig kører OS 9.1 endda! - Desuden skal jeg
> > > > nok en gang i løbet af næste uge ud og kigge en maskine med System
> > > > 7.1.3 efter og installere noget printerværk på den...
> > >
> > > Du er farvet af din omgangskreds .. i den "virkelige verden" er OS 9 død
> > > og borte
> > >
> > >
> > > /thomas
> >
> > Jeg kører 9.0.4 i Core-on-intel. Jeg har en dyr prof app, jeg ikke har råd
> > til at købe til OS X... (eller ellers vånder jeg mig så meget så jeg ikke
> > kan tage mig sammen...)
>
> Det er risikabelt ... især hvis du bruger til at tjene penge på/med ...
> er det ikke afskrevet for længst ?

Jeg HAR brugt det professionelt. Nu har jeg bare stadigt softwaren og
bruger den en gang imellem. Nej, det er ikke prof. software i dén
forstand...

vh esben

dbareudeladmig@get2net.dk
udelad udelad

N/A (11-02-2009)
Kommentar
Fra : N/A


Dato : 11-02-09 18:00



N/A (11-02-2009)
Kommentar
Fra : N/A


Dato : 11-02-09 18:00



Erik Richard Sørense~ (10-02-2009)
Kommentar
Fra : Erik Richard Sørense~


Dato : 10-02-09 23:03


Esben wrote:
> Thomas von Hassel <thomas@elements.dk> wrote:
>> Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> wrote:
>>> Thorbjørn Ravn Andersen wrote:
>>>> Thomas von Hassel skrev:
>>>>>> Hvis det er en OS 9.x maskine, så start op fra OS 9.x CD'en, åbm mappen
>>>>>> 'Hjælpeprogrammer'/'Utilities' og start programmet
>>>>>> 'Diskførstejælp'/'diskFirstAid', så skulle din HD gerne dukke op dér.
>>>>>> marker den og kør en reparation.
>>>>> der er ingen der bruger OS 9 mere ...
>>>> BÅÅÅT!
>>>>
>>>> Modbevis: Erik.
>>>>
>>>> Nu ikke så generaliserende
>>> Tja... 2 stk rene OS 9.2.2 maskiner + 2 stk. OS X 10.4.11 med classic
>>> kører da ganske udmærket her og bruges jævnligt. - Desuden kender jeg
>>> temmelig mange, der stadig kører OS 9.1 endda! - Desuden skal jeg nok en
>>> gang i løbet af næste uge ud og kigge en maskine med System 7.1.3 efter
>>> og installere noget printerværk på den...
>> Du er farvet af din omgangskreds .. i den "virkelige verden" er OS 9 død
>> og borte
>
> Jeg kører 9.0.4 i Core-on-intel. Jeg har en dyr prof app, jeg ikke har
> råd til at købe til OS X... (eller ellers vånder jeg mig så meget så jeg
> ikke kan tage mig sammen...)

Og endnu værre - de programmer, vi er nogle, der kører i OS 9.x, kan
slet ikke fås til OS X. - Og det værste, - de kræver endda boot i OS
9.x, ellers kan man ikke printe fra dem, - så ikke engang classic mode
er nok.

mvh. Erik Richard

--
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Erik Richard Sørensen, Member of ADC, <mac-manNOSP@Mstofanet.dk>
NisusWriter - The Future In Multilingual Text Processing - www.nisus.com
OpenOffice.org - The Modern Productivity Solution - www.openoffice.org
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

N/A (11-02-2009)
Kommentar
Fra : N/A


Dato : 11-02-09 17:56



N/A (11-02-2009)
Kommentar
Fra : N/A


Dato : 11-02-09 17:56



N/A (11-02-2009)
Kommentar
Fra : N/A


Dato : 11-02-09 17:56



Maria (11-02-2009)
Kommentar
Fra : Maria


Dato : 11-02-09 13:48

Jeg har lige fundet ud af at der er blevet tage en back-up af mine
ting og jeg har lige tjekket den, alt det vigtige ligger der på! Så
det er bare super.

Mange tak for hjælpen alle sammen!

Ved i om der er verdensomspændende garanti på en Mac. Min er nemlig
ikke købt i DK ?

Thorbjørn Ravn Ander~ (11-02-2009)
Kommentar
Fra : Thorbjørn Ravn Ander~


Dato : 11-02-09 21:54

Maria skrev:
> Jeg har lige fundet ud af at der er blevet tage en back-up af mine
> ting og jeg har lige tjekket den, alt det vigtige ligger der på! Så
> det er bare super.

Når du kommer i luften igen, så overvej at opgradere til 10.5 fordi Time
Machine gør det let at lave automatisk backup. Det er en rar ting.


--
Thorbjørn Ravn Andersen "...plus... Tubular Bells!"

N/A (11-02-2009)
Kommentar
Fra : N/A


Dato : 11-02-09 22:04



Erik Richard Sørense~ (11-02-2009)
Kommentar
Fra : Erik Richard Sørense~


Dato : 11-02-09 22:33



Maria wrote:
> Jeg har lige fundet ud af at der er blevet tage en back-up af mine
> ting og jeg har lige tjekket den, alt det vigtige ligger der på! Så
> det er bare super.
>
> Mange tak for hjælpen alle sammen!

Så prøv først om du kan formattere, men det kan du næppe...

> Ved i om der er verdensomspændende garanti på en Mac. Min er nemlig
> ikke købt i DK ?

ja, på bærbart er det worldwide garanti, så er der stadig garanti på
den, så kontakt 70102007 og spørg, hvordan du skal forholde dig.

mvh. Erik Richard

--
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Erik Richard Sørensen, Member of ADC, <mac-manNOSP@Mstofanet.dk>
NisusWriter - The Future In Multilingual Text Processing - www.nisus.com
OpenOffice.org - The Modern Productivity Solution - www.openoffice.org
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Morten Reippuert Knu~ (14-02-2009)
Kommentar
Fra : Morten Reippuert Knu~


Dato : 14-02-09 11:25

On 2009-02-11 21:47:52 +0100, Maria <maria.nejad@gmail.com> said:

> Jeg har lige fundet ud af at der er blevet tage en back-up af mine
> ting og jeg har lige tjekket den, alt det vigtige ligger der på! Så
> det er bare super.
>
> Mange tak for hjælpen alle sammen!
>
> Ved i om der er verdensomspændende garanti på en Mac. Min er nemlig
> ikke købt i DK ?

på bærbare: ja.

fejlmeld den online hos infocare og få den skibet derud såfremt der er
tale om en hardware fejl - det er ikke nødvendigvis en hardwarefejl.
--
mvh. Morten Reippuert Knudsen

"Besides, if you can't get a decent kernal panic
or two in a month, what's the point of living?"


Maria (11-02-2009)
Kommentar
Fra : Maria


Dato : 11-02-09 14:03

10.5 fulgte med min computer da jeg købte den..

Thorbjørn Ravn Ander~ (11-02-2009)
Kommentar
Fra : Thorbjørn Ravn Ander~


Dato : 11-02-09 22:04

Maria skrev:
> 10.5 fulgte med min computer da jeg købte den..

Så er det bare om at købe en stor ekstern disk og bruge den til det :)

Det er ikke svært.

--
Thorbjørn Ravn Andersen "...plus... Tubular Bells!"

Thomas von Hassel (11-02-2009)
Kommentar
Fra : Thomas von Hassel


Dato : 11-02-09 22:11

Thorbjørn Ravn Andersen <nospam0002@gmail.com> wrote:

> Maria skrev:
> > 10.5 fulgte med min computer da jeg købte den..
>
> Så er det bare om at købe en stor ekstern disk og bruge den til det :)
>
> Det er ikke svært.

og det virker .. og lad være med at høre på folk der "disser"
TimeMachine :)

/thomas

Erik Richard Sørense~ (11-02-2009)
Kommentar
Fra : Erik Richard Sørense~


Dato : 11-02-09 22:36


Thomas von Hassel wrote:
> Thorbjørn Ravn Andersen <nospam0002@gmail.com> wrote:
>> Maria skrev:
>>> 10.5 fulgte med min computer da jeg købte den..
>> Så er det bare om at købe en stor ekstern disk og bruge den til det :)
>>
>> Det er ikke svært.
>
> og det virker .. og lad være med at høre på folk der "disser"
> TimeMachine :)

dunk, dunk, dunk....

mvh. erik Richard

--
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Erik Richard Sørensen, Member of ADC, <mac-manNOSP@Mstofanet.dk>
NisusWriter - The Future In Multilingual Text Processing - www.nisus.com
OpenOffice.org - The Modern Productivity Solution - www.openoffice.org
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

N/A (11-02-2009)
Kommentar
Fra : N/A


Dato : 11-02-09 22:18



N/A (11-02-2009)
Kommentar
Fra : N/A


Dato : 11-02-09 22:04



Maria (11-02-2009)
Kommentar
Fra : Maria


Dato : 11-02-09 14:41


> ja, på bærbart er det worldwide garanti, så er der stadig garanti på
> den, så kontakt 70102007 og spørg, hvordan du skal forholde dig.

okay mage tak, det vil jeg prøve ! Min computer er 1 år og 2 mdr. så
regner med at der stadig er garanti.ci


Morten Reippuert Knu~ (14-02-2009)
Kommentar
Fra : Morten Reippuert Knu~


Dato : 14-02-09 11:30

On 2009-02-11 22:40:57 +0100, Maria <maria.nejad@gmail.com> said:

>
> okay mage tak, det vil jeg prøve ! Min computer er 1 år og 2 mdr. så
> regner med at der stadig er garanti.ci

Det er der formegenlig ikke.

Apple giver 1 års worldwide garanti (bedre end hvad EU lovgivning lover)

EU forbrugerlovgivning giver dig 6 mdr garanti og 2 år reklamationsret.
Såfremt du ikke har købt din computer som privatperson i et EU land har
du kun Apples 1 års worldwide garanti at forholde dig til.

formegenlig er det din disk der er stået af, den kan enhver hitte ud af
at skifte og en ny 2.5" SATA disk kan fås for 4-500kr.

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen

"Besides, if you can't get a decent kernal panic
or two in a month, what's the point of living?"


Maria (11-02-2009)
Kommentar
Fra : Maria


Dato : 11-02-09 08:48

Hej igen
Mange tak for hjælpen ! Lige lidt mere info om min Mac.

Jeg har en ganske normal MacBook og jeg bruger Mac OS X Leopard 10.5..

Det kan godt være at en af jer har forklaret det i jeres svar, men jeg
spørger lige igen. Jeg har en masse ting som dokumenter, billeder og
musik til at ligge på min computer. Alt det vil jeg helst ikke miste.
Er det væk, kan det gendannes ? Eller hvad ? Jeg kan jo slet ikke
tænde min computer..

Vh. Maria

Thomas von Hassel (11-02-2009)
Kommentar
Fra : Thomas von Hassel


Dato : 11-02-09 17:06

Maria <maria.nejad@gmail.com> wrote:

> Hej igen
> Mange tak for hjælpen ! Lige lidt mere info om min Mac.
>
> Jeg har en ganske normal MacBook og jeg bruger Mac OS X Leopard 10.5..
>
> Det kan godt være at en af jer har forklaret det i jeres svar, men jeg
> spørger lige igen. Jeg har en masse ting som dokumenter, billeder og
> musik til at ligge på min computer. Alt det vil jeg helst ikke miste.
> Er det væk, kan det gendannes ? Eller hvad ? Jeg kan jo slet ikke
> tænde min computer..

Hvis du kan få den startet fra system cd'en kan du lægge et friskt
system på den uden at slette dine data, programmer m.m.

Når du når til at vælge disk (som har en gul trekant) under
installationen vælger du "Arkiver og Installer". (der en knap som jeg
ikke huske hvad hedder på dansk, på engelsk hedder den "Options" )



/thomas

Erik Richard Sørense~ (11-02-2009)
Kommentar
Fra : Erik Richard Sørense~


Dato : 11-02-09 17:56


Maria wrote:
> Mange tak for hjælpen ! Lige lidt mere info om min Mac.
>
> Jeg har en ganske normal MacBook og jeg bruger Mac OS X Leopard 10.5..
>
> Det kan godt være at en af jer har forklaret det i jeres svar, men jeg
> spørger lige igen. Jeg har en masse ting som dokumenter, billeder og
> musik til at ligge på min computer. Alt det vil jeg helst ikke miste.
> Er det væk, kan det gendannes ? Eller hvad ? Jeg kan jo slet ikke
> tænde min computer..

OK, så er jeg alvorlig bange for, det godt kan være selve harddisken,
der er problemet...

Du kan prøve med 'DiskWarrior 4.1.x', om du kan komme i kontakt med
disken ved at reparere diskstrukturen, så den kan komme op at køre igen,
så du kan få kopieret dine dokumenter og musik til en ekstern disk

Du kan forsøge at starte fra den system DVD, der fulte med og
reparere/forsøge at reparere med Diskværktøj. Men det er ikke givet, det
er nok til, den kan komme igen igen på det installerede system.

mvh. Erik Richard

--
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Erik Richard Sørensen, Member of ADC, <mac-manNOSP@Mstofanet.dk>
NisusWriter - The Future In Multilingual Text Processing - www.nisus.com
OpenOffice.org - The Modern Productivity Solution - www.openoffice.org
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Maria (11-02-2009)
Kommentar
Fra : Maria


Dato : 11-02-09 14:21

Hmm smart ! Tak for hjælpen .

Maria (11-02-2009)
Kommentar
Fra : Maria


Dato : 11-02-09 09:10

Okay mange tak. Det vil jeg prøve ! Og tak for en nede-på-jorden
forklaring -uden "computerord" ;)

N/A (11-02-2009)
Kommentar
Fra : N/A


Dato : 11-02-09 18:00



N/A (11-02-2009)
Kommentar
Fra : N/A


Dato : 11-02-09 18:00



Maria (11-02-2009)
Kommentar
Fra : Maria


Dato : 11-02-09 14:18

Men skal den så ikke være sluttet til hele tiden?

Thorbjørn Ravn Ander~ (11-02-2009)
Kommentar
Fra : Thorbjørn Ravn Ander~


Dato : 11-02-09 22:18

Maria skrev:
> Men skal den så ikke være sluttet til hele tiden?

Nej. Kun når du gerne vil lave backup. Går der for lang tid siden
sidst, minder den dig om det.

--
Thorbjørn Ravn Andersen "...plus... Tubular Bells!"

Thomas von Hassel (11-02-2009)
Kommentar
Fra : Thomas von Hassel


Dato : 11-02-09 22:19

Maria <maria.nejad@gmail.com> wrote:

> Men skal den så ikke være sluttet til hele tiden?

Ikke nødvendigvis ... men TimeMachine vil tage en backup hver time ...
eller når en disk er tilgænglig.

/thomas

Maria (11-02-2009)
Kommentar
Fra : Maria


Dato : 11-02-09 09:21

Hej igen..
Nyt problem. Jeg har lige smidt cd'en i og så siger den at den ikke
kan opdatere til 10.5 fordi man skal have en 10.4 eller yngre på
computeren i forvejen.. Hvad så ?

Thomas von Hassel (11-02-2009)
Kommentar
Fra : Thomas von Hassel


Dato : 11-02-09 17:23

Maria <maria.nejad@gmail.com> wrote:

> Hej igen..
> Nyt problem. Jeg har lige smidt cd'en i og så siger den at den ikke
> kan opdatere til 10.5 fordi man skal have en 10.4 eller yngre på
> computeren i forvejen.. Hvad så ?

så er du en af de heldige som har en maskine som er født med 10.4 men
har en 10.5 cd med i kassen ...

Du skal have fat i det andet sæt cd'er som fulgte med maskinen (grå
skiver)

Maria (11-02-2009)
Kommentar
Fra : Maria


Dato : 11-02-09 09:28

Ja, den har jeg også lige fundet, mange tak -igen igen..Men nu vil
cd'en (10.5) så ikke komme ud.. så det er jo bare skønt

Erik Richard Sørense~ (11-02-2009)
Kommentar
Fra : Erik Richard Sørense~


Dato : 11-02-09 18:00


Maria wrote:
> Ja, den har jeg også lige fundet, mange tak -igen igen..Men nu vil
> cd'en (10.5) så ikke komme ud.. så det er jo bare skønt

Genstart maskinen og hold museknappen nede, så spytter den disken ud. -
Det bør den ihvertfald gøre...

mvh. Erik Richard

--
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Erik Richard Sørensen, Member of ADC, <mac-manNOSP@Mstofanet.dk>
NisusWriter - The Future In Multilingual Text Processing - www.nisus.com
OpenOffice.org - The Modern Productivity Solution - www.openoffice.org
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

N/A (11-02-2009)
Kommentar
Fra : N/A


Dato : 11-02-09 18:55



N/A (11-02-2009)
Kommentar
Fra : N/A


Dato : 11-02-09 17:56



Maria (11-02-2009)
Kommentar
Fra : Maria


Dato : 11-02-09 10:32

Tak. Nu kom den ud og jeg fik sat den rigtige i. Men når jeg skal
vælge en enhed hvor software til Mac OS X skal installeres, er der
bare et tomt felt der hvor min disk burde vises. Kunne det ikke godt
tyde på at min disk er brændt sammen?

Erik Richard Sørense~ (11-02-2009)
Kommentar
Fra : Erik Richard Sørense~


Dato : 11-02-09 18:55


Maria wrote:
> Tak. Nu kom den ud og jeg fik sat den rigtige i. Men når jeg skal
> vælge en enhed hvor software til Mac OS X skal installeres, er der
> bare et tomt felt der hvor min disk burde vises. Kunne det ikke godt
> tyde på at min disk er brændt sammen?

Jo, desværre lyder det ikke godt. - det er også derfor, jeg vil råde
til, at du kunne få fat i en Diwskwarrior 4.1.x - evt. har Morten lind
måske en, du kan låne af ham, hvis du bor i Københavnsorådet... Det kan
nemlig være, der præcis er nok bytes på disken til, at DW kan få fat og
lægge en ny diskstruktur.

Prøv at finde 'diskværktøj' i menulinien, når du er startet fra
installationsdisken. Der /er/ en lille chance for, at den måske kan få
fat i disken.

Men det kan siges meget kort. - Hvis hverken DiskWarrior eller
Diskværktøj kan se eller mounte disken, så er der ikke noget at gøre.

mvh. Erik Richard

--
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Erik Richard Sørensen, Member of ADC, <mac-manNOSP@Mstofanet.dk>
NisusWriter - The Future In Multilingual Text Processing - www.nisus.com
OpenOffice.org - The Modern Productivity Solution - www.openoffice.org
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Morten Lind (11-02-2009)
Kommentar
Fra : Morten Lind


Dato : 11-02-09 19:21

Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> wrote:

> Jo, desværre lyder det ikke godt. - det er også derfor, jeg vil råde
> til, at du kunne få fat i en Diwskwarrior 4.1.x - evt. har Morten lind
> måske en, du kan låne af ham, hvis du bor i Københavnsorådet... Det kan
> nemlig være, der præcis er nok bytes på disken til, at DW kan få fat og
> lægge en ny diskstruktur.
>
> Prøv at finde 'diskværktøj' i menulinien, når du er startet fra
> installationsdisken. Der /er/ en lille chance for, at den måske kan få
> fat i disken.
>
> Men det kan siges meget kort. - Hvis hverken DiskWarrior eller
> Diskværktøj kan se eller mounte disken, så er der ikke noget at gøre.
>
> mvh. Erik Richard

Men desværre har Morten Lind ikke DiskWarrior.

M.
--
[dit mod er blot din evne til at undertrykke din angst(ML)]

Thomas von Hassel (11-02-2009)
Kommentar
Fra : Thomas von Hassel


Dato : 11-02-09 19:39

Morten Lind <mortenlind@gmail.com> wrote:

> Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> wrote:
>
> > Jo, desværre lyder det ikke godt. - det er også derfor, jeg vil råde
> > til, at du kunne få fat i en Diwskwarrior 4.1.x - evt. har Morten lind
> > måske en, du kan låne af ham, hvis du bor i Københavnsorådet... Det kan
> > nemlig være, der præcis er nok bytes på disken til, at DW kan få fat og
> > lægge en ny diskstruktur.
> >
> > Prøv at finde 'diskværktøj' i menulinien, når du er startet fra
> > installationsdisken. Der /er/ en lille chance for, at den måske kan få
> > fat i disken.
> >
> > Men det kan siges meget kort. - Hvis hverken DiskWarrior eller
> > Diskværktøj kan se eller mounte disken, så er der ikke noget at gøre.
> >
> > mvh. Erik Richard
>
> Men desværre har Morten Lind ikke DiskWarrior.

ret beset er det også bedre stil at købe den software man har brug for
.... selvom jeg kan forstå at man måske synes at $100 er mange penge for
et program man skal bruge forhåbentlig én gang. På den anden side, hvad
er dine data værd ?

/thomas


/thomas

Erik Richard Sørense~ (11-02-2009)
Kommentar
Fra : Erik Richard Sørense~


Dato : 11-02-09 20:25


Thomas von Hassel wrote:
> Morten Lind <mortenlind@gmail.com> wrote:
>> Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> wrote:
>>> Jo, desværre lyder det ikke godt. - det er også derfor, jeg vil råde
>>> til, at du kunne få fat i en Diwskwarrior 4.1.x - evt. har Morten lind
>>> måske en, du kan låne af ham, hvis du bor i Københavnsorådet... Det kan
>>> nemlig være, der præcis er nok bytes på disken til, at DW kan få fat og
>>> lægge en ny diskstruktur.
>>>
>>> Prøv at finde 'diskværktøj' i menulinien, når du er startet fra
>>> installationsdisken. Der /er/ en lille chance for, at den måske kan få
>>> fat i disken.
>>>
>>> Men det kan siges meget kort. - Hvis hverken DiskWarrior eller
>>> Diskværktøj kan se eller mounte disken, så er der ikke noget at gøre.
>>>
>>> mvh. Erik Richard
>> Men desværre har Morten Lind ikke DiskWarrior.
>
> ret beset er det også bedre stil at købe den software man har brug for
> ... selvom jeg kan forstå at man måske synes at $100 er mange penge for
> et program man skal bruge forhåbentlig én gang. På den anden side, hvad
> er dine data værd ?

Nå nå, nu ikke så snusfornuftig Thomas, vis dog lidt medmenneskelighed..

mvh. Erik Richard

--
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Erik Richard Sørensen, Member of ADC, <mac-manNOSP@Mstofanet.dk>
NisusWriter - The Future In Multilingual Text Processing - www.nisus.com
OpenOffice.org - The Modern Productivity Solution - www.openoffice.org
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Thomas von Hassel (11-02-2009)
Kommentar
Fra : Thomas von Hassel


Dato : 11-02-09 20:28

Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> wrote:

> Thomas von Hassel wrote:
> > Morten Lind <mortenlind@gmail.com> wrote:
> >> Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> wrote:
> >>> Jo, desværre lyder det ikke godt. - det er også derfor, jeg vil råde
> >>> til, at du kunne få fat i en Diwskwarrior 4.1.x - evt. har Morten lind
> >>> måske en, du kan låne af ham, hvis du bor i Københavnsorådet... Det kan
> >>> nemlig være, der præcis er nok bytes på disken til, at DW kan få fat og
> >>> lægge en ny diskstruktur.
> >>>
> >>> Prøv at finde 'diskværktøj' i menulinien, når du er startet fra
> >>> installationsdisken. Der /er/ en lille chance for, at den måske kan få
> >>> fat i disken.
> >>>
> >>> Men det kan siges meget kort. - Hvis hverken DiskWarrior eller
> >>> Diskværktøj kan se eller mounte disken, så er der ikke noget at gøre.
> >>>
> >>> mvh. Erik Richard
> >> Men desværre har Morten Lind ikke DiskWarrior.
> >
> > ret beset er det også bedre stil at købe den software man har brug for
> > ... selvom jeg kan forstå at man måske synes at $100 er mange penge for
> > et program man skal bruge forhåbentlig én gang. På den anden side, hvad
> > er dine data værd ?
>
> Nå nå, nu ikke så snusfornuftig Thomas, vis dog lidt medmenneskelighed..

jeg tænker bare på at der sidder et par mand i Texas som også gerne vil
have mad på bordet . .. :)

/thomas

Erik Richard Sørense~ (11-02-2009)
Kommentar
Fra : Erik Richard Sørense~


Dato : 11-02-09 20:21



Morten Lind wrote:
> Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> wrote:
>
>> Jo, desværre lyder det ikke godt. - det er også derfor, jeg vil råde
>> til, at du kunne få fat i en Diwskwarrior 4.1.x - evt. har Morten lind
>> måske en, du kan låne af ham, hvis du bor i Københavnsorådet... Det kan
>> nemlig være, der præcis er nok bytes på disken til, at DW kan få fat og
>> lægge en ny diskstruktur.
>>
>> Prøv at finde 'diskværktøj' i menulinien, når du er startet fra
>> installationsdisken. Der /er/ en lille chance for, at den måske kan få
>> fat i disken.
>>
>> Men det kan siges meget kort. - Hvis hverken DiskWarrior eller
>> Diskværktøj kan se eller mounte disken, så er der ikke noget at gøre.
>
> Men desværre har Morten Lind ikke DiskWarrior.

Jeg troede ellers, han havde alt... - Nå, så må jeg bare jo håbe, maria
bor herovre, så jeg kan komme til at låne min ud. - Vi burde have
fordelt den slags 'falck stationer' jævnt over hele landet ligesom de
rigtige Falck stationer.

mvh. Erik richard

--
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Erik Richard Sørensen, Member of ADC, <mac-manNOSP@Mstofanet.dk>
NisusWriter - The Future In Multilingual Text Processing - www.nisus.com
OpenOffice.org - The Modern Productivity Solution - www.openoffice.org
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

N/A (11-02-2009)
Kommentar
Fra : N/A


Dato : 11-02-09 21:54



N/A (11-02-2009)
Kommentar
Fra : N/A


Dato : 11-02-09 21:54



nospamtoMike [8000 C~ (12-02-2009)
Kommentar
Fra : nospamtoMike [8000 C~


Dato : 12-02-09 10:01



> Tak. Nu kom den ud og jeg fik sat den rigtige i. Men når jeg skal
> vælge en enhed hvor software til Mac OS X skal installeres, er der
> bare et tomt felt der hvor min disk burde vises. Kunne det ikke godt
> tyde på at min disk er brændt sammen?


Jeg vil foreslå, at du får hjælp af en, der ved, hvordan man gør.
Det vigtigste er at sikre dine dokumenter, foto og andre data INDEN der
eksperimenteres med installatione, reparering, DiskWarrior osv!

Altså backup NU!

Man kan altid forbinde din MacBook til en anden Mac og kopiere data over på
en anden harddisk.
Man kan tage harddisken ud af din Mac og kopiere alting over på en anden
harddisk. Pærenemt hvis man ved hvordan.

Derefter kan man undersøge, hvad der er galt med systemet på din Mac og
reparere det.

Hvor i landet bor du?

Mvh. Mikael


Maria (12-02-2009)
Kommentar
Fra : Maria


Dato : 12-02-09 08:15

On 12 Feb., 10:01, "nospamtoMike [8000 C]" <nos...@kern.dk> wrote:
> > Tak. Nu kom den ud og jeg fik sat den rigtige i. Men når jeg skal
> > vælge en enhed hvor software til Mac OS X skal installeres, er der
> > bare et tomt felt der hvor min disk burde vises. Kunne det ikke godt
> > tyde på at min disk er brændt sammen?
>
> Jeg vil foreslå, at du får hjælp af en, der ved, hvordan man gør.
> Det vigtigste er at sikre dine dokumenter, foto og andre data INDEN der
> eksperimenteres med installatione, reparering, DiskWarrior osv!
>
> Altså backup NU!
>
> Man kan altid forbinde din MacBook til en anden Mac og kopiere data over på
> en anden harddisk.
> Man kan tage harddisken ud af din Mac og kopiere alting over på en anden
> harddisk. Pærenemt hvis man ved hvordan.
>
> Derefter kan man undersøge, hvad der er galt med systemet på din Mac og
> reparere det.
>
> Hvor i landet bor du?
>
> Mvh. Mikael

Det lyder smart, men jeg har taget en backup.

Jeg har ikke ret godt styr på Mac, og de computernørder jeg kender er
Windows folk.. Men det går nok. Min Computer er stadig dækket af
garanti.

nospamtoMike [8000 C~ (13-02-2009)
Kommentar
Fra : nospamtoMike [8000 C~


Dato : 13-02-09 12:56



> Det lyder smart, men jeg har taget en backup.
>
> Jeg har ikke ret godt styr på Mac, og de computernørder jeg kender er
> Windows folk.. Men det går nok. Min Computer er stadig dækket af
> garanti.


Godt at du har en backup. Ved garantireperation kan du forvente at dine data
forsvinder.

Du kan altid finde en eller anden her i gruppen, der kan hjælpe med Mac. (Og
ofte osse med cykler, sygehuse og alt muligt andet.)

mvh. Mikael


Morten Lind (14-02-2009)
Kommentar
Fra : Morten Lind


Dato : 14-02-09 17:54

Maria <maria.nejad@gmail.com> wrote:

> Jeg har ikke ret godt styr på Mac, og de computernørder jeg kender er
> Windows folk..

Det er det samme, så det er ligegyldigt, men selvfølgelig -
Windowsbrugere lider ofte af berøringsangst

M.
--
[dit mod er blot din evne til at undertrykke din angst(ML)]

Maria (13-02-2009)
Kommentar
Fra : Maria


Dato : 13-02-09 08:15

Ja, det er smart, man kan alt på internettet

Maria (14-02-2009)
Kommentar
Fra : Maria


Dato : 14-02-09 04:45

Ja, garantien er udløbet. Men jeg har ringet ind til dem og den skal
nu til reparation. Jeg fik dem til at lade det gå ind under garanti.
Så jeg regner ikke med at skulle betale noget, udover forsendelse.

Ellers tak for hjælpen!

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177557
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408879
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste