Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Sunset ved Blokhus
Fra : U. Pedersen

Dato : 28-07-01 11:16

Fra : J Skantse

Dato : 28-07-01 12:04

Flot !

lukkertid 725 ??

Er det digital støj/fejl det rødlige i vandet, eller er det noget som skal
være der ??

mvh/Jørgen

Fra : U. Pedersen

Dato : 28-07-01 12:09

On Sat, 28 Jul 2001 13:04:16 +0200, "J Skantse"
<joska@NOSPAMPLEASE.post5.tele.dk> wrote:

>Flot !

tak

>lukkertid 725 ??

725/60 skulle jeg måske ha skrevet

>Er det digital støj/fejl det rødlige i vandet, eller er det noget som skal
>være der ??

det rødlige, er det ikke den del af stranden du kan se i forgrunden ?

Fra : J Skantse

Dato : 28-07-01 12:23

> tak

> 725/60 skulle jeg måske ha skrevet

> det rødlige, er det ikke den del af stranden du kan se i forgrunden ?

Nej nej,
f.eks ca 560 pixels inde fra venstre og 340 nede er der noget rødt ude i
vandet ?

Fra : U. Pedersen

Dato : 28-07-01 12:49

On Sat, 28 Jul 2001 13:23:21 +0200, "J Skantse"
<joska@NOSPAMPLEASE.post5.tele.dk> wrote:

>f.eks ca 560 pixels inde fra venstre og 340 nede er der noget rødt ude i
>vandet ?

Nå det, det fremkommer jo ved alle former for optagelser i modlys, det
er da bare en irisplet

Fra : Kim Østrup

Dato : 28-07-01 13:19

U. Pedersen <ulf.pedersen@it.dk> skrev i en
> Nå det, det fremkommer jo ved alle former for optagelser i modlys, det
> er da bare en irisplet

Hej U

En irisplet - hmm.. Hvad dælen er det ?

Jeg mener iris er en blomst.

Mvh

Kim

Fra : U. Pedersen

Dato : 28-07-01 13:50

On Sat, 28 Jul 2001 14:18:59 +0200, "Kim Østrup" <kojphoto@get2net.dk>
wrote:

>En irisplet - hmm.. Hvad dælen er det ?

Hej Kim.

Det ville du har lært, hvis du fulgte med i undervisningen på
aftenskolens fotohold.

Irispletter, er spøgelsesbilleder, hvis en intens lyskilde afbildes et
sted borte fra midten ud mod billedets kant, så er der store chancer
for at man vil få disse iriepletter, som i virkeligheden er spejlinger
af irisblændens form

Fra : Kim Østrup

Dato : 28-07-01 19:53

> Hej Kim.
>
> Det ville du har lært, hvis du fulgte med i undervisningen på
> aftenskolens fotohold.

Hej igen

Tjaee... det kan være det er et ord der er brugt af visse undervisere på
enkelte aftenskoler i nærheden af hvor du bor , men de lærebøger jeg
har læst omtaler ikke irispletter. Der findes dog et fænomen der omtales
som indre reflektioner - og det synes jeg nu godt det kunne ligne - men
ordet /irisplet/ anvendes altså ikke om begrebet i de bøger, blade, NG
og internetmagasiner som jeg læser.

Så selvom jeg måtte have frekventeret en aftenskole i foto, så tvivler
jeg nu på at jeg ville møde ordet.

> [...]
> sted borte fra midten ud mod billedets kant, så er der store chancer
> for at man vil få disse iriepletter, som i virkeligheden er spejlinger

Afspejling af irisblændens form. Mener du at en irisblænde er noget der
sider på dit kamera ?

Det kan godt være at alt dette om irispletter kan synes irrelevant, men
når du prøver at skyde mig i skoene at jeg ikke har en bjælde forstand
på foto og optik, så må du forvente at måtte argumentere for dit udsagn.

BTW. Jeg synes du g´har fået foreviget den solnedgang rigtig flot - jeg
ville nok have justeret den lidt i PS inden jeg havde kastet den for
løverne - lidt mindre brigtness og lidt op i kontrast synes jeg pynter.
Derudover ville jeg enten vælge at beskære mig væk fra den lille
sort/hvide dims i bunden - men så mister man lidt af den flot buet sky
(da man vil blive nødt til at beskære hele vejen rundt imo) - eller også
clone dig ud af problemet imo.

Mvh

Kim

Fra : Allan Olesen

Dato : 28-07-01 20:30

"Kim Østrup" <kojphoto@get2net.dk> wrote:

>Afspejling af irisblændens form. Mener du at en irisblænde er noget der
>sider på dit kamera ?

Fra min barndom mener jeg da at kunne huske, at en blænde, der er
konstrueret af en masse små flapper hele vejen rundt, så åbningen
altid er tilnærmet cirkulær, kaldes en irisblænde?

--
Allan Olesen, Lunderskov
Hvorfor er det kun Nej-sigerne, der må køre 55 i byen?

Fra : Kim Østrup

Dato : 28-07-01 21:24

Allan Olesen <aolesen@post3.tele.dk> skrev i en
> Fra min barndom mener jeg da at kunne huske, at en blænde, der er
> konstrueret af en masse små flapper hele vejen rundt, så åbningen
> altid er tilnærmet cirkulær, kaldes en irisblænde?

Hej Allan

Og en hammer hedder en rockergokker - men at du ikke ved det behøver
ikke udelukke, at du kunne være håndværker (eller rocker for den sags
skyld .

Kært barn har mange navne, men man kan imo ikke skyde folk i skoene, at
de ikke ved hvad de taler om, bvlot fordi man ikke kender et slangord om
en kameradel - det du og U kalder for en irisblænde hedder jo blot en
blænde.

Mvh

Kim

Fra : Martin Koch

Dato : 28-07-01 21:35

On Sat, 28 Jul 2001 22:23:43 +0200, "Kim Østrup" <kojphoto@get2net.dk>
wrote:

> [...]
>de ikke ved hvad de taler om, bvlot fordi man ikke kender et slangord om
>en kameradel - det du og U kalder for en irisblænde hedder jo blot en

"skyde folk i skoene" ... hvor er du egentlig både provokerende og
smart-klog at høre på. At du ikke selv ved at der er noget der hedder
en irisblænde skal vel ikke komme andre mennesker til last - men måske
snarere din aftenskolelærer ... hvis du da har haft sådan en ...
(hvis ikke skulle du måske overveje et kursus ?

Søg på eks. google og du får MANGE svar på irisblænde og dets
betydning. Her et fra lexiconghi som har 'ordbog' for foto og video :
---klip start---
Irisblænde
Cirkulær anordning til regulering af lysgennemgangen i et objektiv.

For at sikre størst mulig skarptegning er det vigtigt, at
blændeåbningen er cirkulær.

Størrelsen af åbningen reguleres ofte automatisk, men mulighed for
manuel regulering er et vigtigt krav.

Af omkostningshensyn forsynes mange kameraer i dag med en 2-fløjet
blænde-anordning med v-formede hak. Denne løsning er ikke altid
centreret og giver ikke mulighed for at udnytte objektivets optimale
skarphedspotentiale.
---klip slut---

Prøv at være åben overfor hvad andre skriver i gruppen istedet for at
tro du ved alt. Du kunne måske lære noget nyt =)

/Martin

Fra : Kim Østrup

Dato : 28-07-01 22:02

Martin Koch <martin@koch.dk> skrev i en
> [...]
> snarere din aftenskolelærer ... hvis du da har haft sådan en ...
> (hvis ikke skulle du måske overveje et kursus ?

Hej Martin

Min anke går mere i retning af hvilke tilsvininger man kan udsættes for
fra folk der bare sætter en smiley i enden. Du undlader da i det mindste
en smiley i dine første 2 tilsvininger - men du falder for fristelsen i
både 3 og 4 tilsvining.

BTW. Nu er det ikke obligatorisk at have gået på aftenskole for at
deltage i diverse NG´er - ikke engang almindelig skolegang er krævet -
nok så heldigt set i lyset af, at der forvejen ikke sker for meget i
denne gruppe (Se- det er sådan noget jeg mener)

> [...]
>
> Prøv at være åben overfor hvad andre skriver i gruppen istedet for at
> tro du ved alt. Du kunne måske lære noget nyt =)

Hvis du havde fulgt med i gruppen i mere end et par dage ville du måske
vide at jeg er både venlig, hjælpsom og taknemmelig for den hjælp som
jeg har modtaget fra andre. Men på det seneste er der i gruppen imo
opstået et fænomen med at svine folk til og gemme sig bag en smiley -
det er jeg blevet ret træt af - og derfor følger jeg det til dørs hvis
jeg bliver udsat for det - alternativet er en Turn on - Tune in and Drop
out.

At jeg har fulgt denne til dørs startede med at jeg ganske venligt
spugte hvad det var - og med svaret fulgte, at jeg skulle have fulgt med
på aftenskolen og så en smiley - så kan jeg ikke lade være med at nævne,
at ordet irisblænde er et ikke eksisterende ord i det danske ordforråd,
og at jeg til dato ikke er stødt på ordet i forbindelse med den
fotolitteratur som jeg har læst.

Den anden dag blev jeg hængt ud for fejlagtigt, at påstå at man med
samme blændetal ikke kan opnå lige så lille skarphedsdybde på et digital
kamera i forhold til samme på et analogt. Da jeg fulgte tråden op og
henviste til imo gode kilder, så døde tråden - ikke så meget som "nå for
hulen - jamen så er det sådan". For det er skisme rigtigt - selvom det
ikke passer de 98% i gruppen som primært bruger digitalt.

Så lad dig ikke forlede af min lidt kradse skiverier for tiden - varmen
har gjort sit indtog på mit kontor - og da jeg egentlig godt kan li at
debattere i gruppen, ville det da irritere at skulle droppe ud - så
hellere fortælle når jeg føler mig trådt over tæerne - det er U da ikke
selv langsom til at gøre - se blot tråden om den nu famøse frø... eller
er det mon en tudse

Mvh Kim

Fra : Allan Olesen

Dato : 28-07-01 22:19

"Kim Østrup" <kojphoto@get2net.dk> wrote:

>Min anke går mere i retning af hvilke tilsvininger man kan udsættes for
>fra folk der bare sætter en smiley i enden.

Til resten af gruppen:
Er det bare mig, der synes, at Kim omgås ordet "tilsvining" en anelse
lemfældigt?

Fra : Kim Østrup

Dato : 28-07-01 22:27

> Til resten af gruppen:
> Er det bare mig, der synes, at Kim omgås ordet "tilsvining" en anelse
> lemfældigt?

Hej Allan

Til resten af gruppen - må jeg nu ikke deltage ? Skal der være
afstemning, så må jeg da mindst ha ligeså mange stemmer som andre.

Jeg ved ikke hvad du forsøger at opnå med dette diskussionsoplæg - men
jeg tror ikke det kan føre til et frugtbart resultat.

Det som jeg sigtede til i mit indlæg var bestemt ikke det du skrev - men
nu trådte du jo ind i en igangværende tråd, og derfor blev tråden fulgt
op derfra. Jeg mener ikke at du har /svinet/ mig til på nogen måde - og
jeg forsøger bestemt heller ikke at svine dig til.

Men igen må jeg henvise til mit indlæg til Martin Kock.

Mvh

Kim

Fra : Allan Olesen

Dato : 28-07-01 23:04

"Kim Østrup" <kojphoto@get2net.dk> wrote:

>Til resten af gruppen - må jeg nu ikke deltage ?

Jeg regnede egentlig ikke med at få et fornuftigt svar fra dig
alligevel, så længe du havde paraderne oppe. Derimod håbede jeg på, at
et par lignende tilkendegivelser fra andre kunne få dig til at sænke
dem lidt. Det ser ud til at være sket.

Jeg er i øvrigt enig med dig vedr. smileys. Man bør aldrig bruge
smileys i en tekst, der kan opfattes fornærmende. Hellere skrive
teksten om - eller lade den stå uden smileys...

Når det er sagt, så har jeg altså ikke set een eneste tilsvining af
dig i nogen tråd her i gruppen. De fleste har faktisk svaret dig
pænere, end du selv har lagt op til med dine egne indlæg, som af og
til kan virke en anelse bedrevidende.

Og når bedrevidende personer afslører, at de ikke kender et
forholdsvis almindeligt udtryk som "irisblænde", må de altså forvente
at få en kommentar eller to med på vejen.

Fra : Arne Feldborg

Dato : 28-07-01 23:42

Allan Olesen <aolesen@post3.tele.dk> skrev Sat, 28 Jul 2001 23:18:54
+0200

>Til resten af gruppen:
>Er det bare mig, der synes, at Kim omgås ordet "tilsvining" en anelse
>lemfældigt?

Nej. Jeg synes han er ved at køre helt af sporet.

En Irisblænde *er* faktisk en hel mormal betegnelse (som du også
beskriver det) for netop den type blænde.

At Kim ikke kendte netop det udtryk er for så vidt ret ligegyldigt, det
gør han uden tvivl nu.
Men at køre det op på det her plan, og køre en længere diskussion om
hvem der først sagde hvad - er IMHO en smule overskruet.

--
mvh, A:\Feldborg

Fra : Mike

Dato : 28-07-01 22:20

On Sat, 28 Jul 2001 23:02:10 +0200, "Kim Østrup" <kojphoto@get2net.dk>
wrote:

> [...]
>fra folk der bare sætter en smiley i enden. Du undlader da i det mindste
>en smiley i dine første 2 tilsvininger - men du falder for fristelsen i

Jeg kunne ikke finde på at sætte smiley hvis den ikke var ment sådan.
"at gemme sig bag" ... tsk...

Lad os da gennemgå det da du åbentbart er i tvivl om mine 'kradserier'
:
" ... hvis du da har haft sådan en ..."
Viser netop at jeg laver grin med dig her.

"(hvis ikke skulle du måske overveje et kursus ? "
Samme her. Uden en smiley havde det været en dum kommentar da jeg
seriøst ikke aner hvad du har haft af skolegang indenfor området.

Men jo - du er tilsyneladende ret overophedet. Det er nok på tide du
fik fixet klimanlægget på arbejdet

EOD herfra.

/Martin

Fra : U. Pedersen

Dato : 28-07-01 23:50

wrote:

> [...]
>at ordet irisblænde er et ikke eksisterende ord i det danske ordforråd,
>og at jeg til dato ikke er stødt på ordet i forbindelse med den

Undskyld hvis jeg på nogen måde har givet dig andledning til at
misforstå min det er ikke tilsigtet.

Jeg gav dig et svar ud fra min viden om foto, og de bøger jeg har at
læse.

Lademann store Fotohåndbog af John Hedgecoe, (købt som ny i 1979) kan
du læse om irisblænder. ISBN 87-15-07344-0

Politiken Pocket (købt som ny 1981) ISBN 87-567 3505-7

De kan med stor sandsynlighed lånes på et bibliotek.

Og at isrisblænde er i det danske ordforråd kan du se via denne link
http://www.dsn.dk/cgi-bin/ordbog/ro96?M=0&P=irisbl%E6nde&S=Find
som er fra Retskrivningsordbogen.

Men endnu engang undskyld at jeg bruger i flæng

Fra : Kim Østrup

Dato : 29-07-01 11:07

> Undskyld hvis jeg på nogen måde har givet dig andledning til at
> misforstå min det er ikke tilsigtet.

Hej U

Jeg skal ikke kunne udelukke at jeg måske har været lidt nærtagende -
men dette til trods synes jeg ikke giver "flokken" ret til at angribe -
men der er tilsyneladende en flok i gruppen som kun venter på at kunne
falde over den første og bedste der træder ved siden af.

> Jeg gav dig et svar ud fra min viden om foto, og de bøger jeg har at
> læse.

Og mit spørgsmål og tildels forsvar er givet ud fra samme principper -
vi nåede bare ikke til samme resultat.

For mig virker det ulogisk at kalde det en irisblænde - jeg kan sagtens
se sammenligningen med en iris - men at det ligefrem skulle være et
egentlig ord var lidt overraskende for mig - men det glemmer jeg som en
anden skrev nok aldrig - for sjældent har så lille en fejl ført til så
mange store imo.

SNIP

> Men endnu engang undskyld at jeg bruger i flæng

Der er som sådan ikke noget at beklage sålænge det afspejler ens humør
og mening - men i et par tråde er jeg de seneste dage blevet kritiseret
med en smiley i halen - derfor min lettere opfarenhed - jeg skal beklage
hvis du har ment det positivt og jeg så fejlagtigt har opfattet det
negativt.

For mig er der kun at sige - EOD.

Mvh

Kim

Fra : Allan Olesen

Dato : 28-07-01 21:29

> [...]

>de ikke ved hvad de taler om, bvlot fordi man ikke kender et slangord om
>en kameradel - det du og U kalder for en irisblænde hedder jo blot en

Nej, en irisblænde er en speciel (men meget almindelig) type blænde,
ligesom en mukkert er en speciel hammer.

Jeg synes i øvrigt, du generelt har paraderne lidt højt oppe.

Fra : Kim Østrup

Dato : 28-07-01 22:20

Allan Olesen <aolesen@post3.tele.dk> skrev i en
SNIP
> Jeg synes i øvrigt, du generelt har paraderne lidt højt oppe.

Hej Allan

Det skal jeg beklage - men jeg henvise lige til mit svar til Martin
Kock, hvori jeg forsøger at forklare hvofor mine parader for tiden ikke
just minder om Muhammed Ali´s

Med generelt håber jeg iøvrigt du mener i flere af de igangværende
tråde - for jeg mener ikke generelt jeg har en kort lunte. Jeg forsøger
tværtimod at være venlig og hjælpsom, og jeg forventer derfor det samme
af mine medmennesker - måske lidt forkert, men sådan er jeg.

Du kan da prøve at kigge trådene igennem - lidt omkring scanning af
dias, omkring foto af en monitor, billedkritik osv. På den baggrund vil
jeg ikke lade andre svine mig til - selvom der sættes en smiley i halen.
En smiley skulle gerne udtrykke, at det her er noget sjovt - men sådan
bruges den jo desværre ikke kun. Imo bruges den til at sige uvenlige
ting om andre (se f.eks Martin Kocks indlæg til mig i denne tråd eller
tråden omkring macro edderkop vedr. dybdeskarphed). Så vil jeg hellere
modtage kritik direkte formuleret - ligesom du f.eks. lige har gjort -
det er meget lettere at forholde sig til.

Men jeg tager din kritik til mig og prøver at indstille mit sigte mere
præcist fremover

Mvh

Kim

Fra : Martin Koch

Dato : 28-07-01 22:38

On Sat, 28 Jul 2001 23:20:27 +0200, "Kim Østrup" <kojphoto@get2net.dk>
wrote:

>Det skal jeg beklage - men jeg henvise lige til mit svar til Martin
>Kock, hvori jeg forsøger at forklare hvofor mine parader for tiden ikke
>just minder om Muhammed Ali´s

--snip--
>ting om andre (se f.eks Martin Kocks indlæg til mig i denne tråd eller
--snip--

Hmrphh ... det staves nu med 'h' til sidst (Koch) ... men lad nu
det ligge ...

Imo efterhånden blevet til en irritabel og dum diskussion som vi måske
enten skulle rykke til private mails i stedet for at lade '3. part'
blive irriterede over tonen.

Jeg kunne i øvrigt godt bruge lidt ...øhmm...hvad skal vi kalde det -
'kritik' er jo et ret brugt topic herinde - så lad os bare kalde det
det. Jeg har lavet et mako-billede som jeg kunne tænke mig under
behandling - det gælder selvf. også af dig, Kim, da jeg ikke går ud
fra du bærer nag ... ?

Kommer snarest en URL i gruppen.

/Martin

Fra : Kim Østrup

Dato : 28-07-01 22:50

Martin Koch <martin@koch.dk> skrev i en
SNIP
> Imo efterhånden blevet til en irritabel og dum diskussion som vi måske
> enten skulle rykke til private mails i stedet for at lade '3. part'
> blive irriterede over tonen.

Hej igen Koch

Enig

> [...]
> det. Jeg har lavet et mako-billede som jeg kunne tænke mig under
> behandling - det gælder selvf. også af dig, Kim, da jeg ikke går ud

Jeg bærer i den grad nag - men min hukommelse er heldigvis så dårlig at
jeg aldrig kan huske overfor hvem

> Kommer snarest en URL i gruppen.

Det ser jeg frem til - det er jo det som det hele primært burde dreje
sig om.

Mvh

Kim

Fra : U. Pedersen

Dato : 29-07-01 00:15

wrote:

>U. Pedersen <ulf.pedersen@it.dk> skrev i en
>
>Hej U
>
>En irisplet - hmm.. Hvad dælen er det ?

Forøvrigt så har du jo selv en irisblæde med dig uanset hvor du går.
http://www.tycho.dk/solform/sikhed.html
prøv at trykke CRTL+B og skriv irisblæde

her er et lille klip fra siden
>Risikoen for synsskader - som følge af en forstærket fotokemisk effekt på nethinden - er især overhængende under den partielle fase af en solformørkelse, fordi øjet begynder at åbne irisblænden til en større pupilåbning i den ”tro”, at lysmængden er faldende

Så nu lærte jeg noget

Fra : Henrik Bruun-Peterse~

Dato : 29-07-01 00:25

"U. Pedersen" <ulf.pedersen@it.dk> skrev i en meddelelse
> Forøvrigt så har du jo selv en irisblæde med dig uanset hvor du går.
> http://www.tycho.dk/solform/sikhed.html
> prøv at trykke CRTL+B og skriv irisblæde

Irisblænde virker bedre

mvh
Henrik

Fra : Peter Sørensen

Dato : 29-07-01 17:02

Henrik Bruun-Petersen wrote:

> "U. Pedersen" <ulf.pedersen@it.dk> skrev i en meddelelse
>
> Irisblænde virker bedre
>
> mvh
> Henrik

Yep, og så er det der CTRL+B nok også kun på ???? det virker, på
Netscape er det CTRL+F (for find)

--
Peter Sørensen
nwc@europe.com

Okay, so you're Shania Twain - That don't impress me much...

Fra : Allan Olesen

Dato : 29-07-01 13:44

>Så nu lærte jeg noget

Det forstår jeg til gengæld ikke. Det giver mening, at en blændetype,
der opfører sig lige som øjets iris, kaldes en irisblænde.

Men derefter at kalde øjets iris for en irisblænde er jo nærmest
dobbeltkonfekt, selvrefererende, eller hvad man nu vil kalde det.

Fra : Lyrik

Dato : 29-07-01 00:58

"U. Pedersen" <ulf.pedersen@it.dk> wrote in message
> [...]

Det er et meget flot billede Ulf.