MS Windows
briani 27239
Huske adgangskoder i XP
Fra : Zorba

Dato : 07-02-09 12:53

Hejsa

Har et lille problem, jeg har et lille netværk med en home server
tilsluttet, fra mine Vista maskiner er der intet problem men når jeg vil på
et netværksdrev fra min Xp maskine kan jeg ikke få den til at huske
adgangskode og brugernavn, der mangler den check box hvor jag skal få den
til det, er det muligt at få den frem på en eller anden måde??

PFT.

Zorba

Fra : Ukendt

Dato : 07-02-09 16:51

"Zorba" <a@a.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> adgangskode og brugernavn, der mangler den check box hvor jag skal få den
> til det, er det muligt at få den frem på en eller anden måde??

net use .... /persistent:yes

Fra : Zorba

Dato : 08-02-09 10:17

> net use .... /persistent:yes

Er ikke helt med, er det en kommando jeg skal skrive hver gang jeg starter
min Xp maskine??

Fra : Ukendt

Dato : 08-02-09 12:54

> Er ikke helt med, er det en kommando jeg skal skrive hver gang jeg starter
> min Xp maskine??

Den generelle kommando er

NET USE
[enhedsnavn | *] [\\computernavn\sharenavn[\enhed] [adgangskode | *]]
[/USER:[domænenavn\]brugernavn]
[/USER:[punktumopdelt domænenavn\]brugernavn]
[/USER:[bruger@punktumopdelt domænenavn\]brugernavn]
[/SMARTCARD]
[/SAVECRED]
[[/DELETE] | [/PERSISTENT]:{YES | NO}]]

Det vil sige hvis dit drevbogstav skal være k: og serveren hedder server1 og
sharet på serveren hedder share1

skal kommandoen være

NET USE k: \\server1\share1 /persistent:yes

/karsten

Fra : Zorba

Dato : 08-02-09 14:42

"Karsten Madsen" <6 på drosselvej i danmark> wrote in

> [...]
> server1 og sharet på serveren hedder share1
>
> skal kommandoen være
>
> NET USE k: \\server1\share1 /persistent:yes

Tror ikke det er det jeg skal bruge, mine Vista maskiner skal kun ha'
bruger og adgangskode første gang jeg logger på men min Xp maskine
nægter at gemme det.

Jeg prøver at åbne Netværkssteder/vis arbejdsgruppecomputere/homeserver
for at få den til at åbne for de delte drev i et nyt vindue men så er
det jeg skal bruge brugernavn og adgangskode hver gang, er det måske
noger med at det er en Home Edition eller har det ikke noget at sige??

Zorba

Fra : Peter Larsen

Dato : 09-02-09 04:56

Zorba <a@a.dk> wrote:

> [...]

> adgangskode hver gang, er det måske noger med at det er en Home
> Edition eller har det ikke noget at sige??

Forslaget går på at du skal åbne en kommandoprompt og skrive kommandoen
ovenfor. Jeg har ikke afprøvet det. Umiddelbart synes jeg ikke det skulle
være forskelligt fra at bede den huske mapning af et netværksdrev til et
drevbogstav via gui'en ...

> Zorba

Med venlig hilsen

Peter Larsen

Fra : Peter Rasmussen

Dato : 09-02-09 06:19

Zorba skrev:

> [...]
> adgangskode og brugernavn, der mangler den check box hvor jag skal få den
> til det, er det muligt at få den frem på en eller anden måde??

Jeg mener det er sådan, at XP Pro kan huske bruger navn og adgangskode
til netværks drev, men det kan XP Home ikke, den benytte blot login
bruger navn og password - eller spørger om at man indtaster det.

Løsningen som Karsten Madsen kommer med kan fint benyttes, hvis ellers
serveren er oppe hele tiden. Det er en kommando linje pr. netværks drev
og den/de kan lægges i en bat fil som startes ved opstart.

En anden løsning er, at oprette det bruger navn & password på serveren,
som der logges ind med på XP Home, så spiller det hele - men det kræver
så at der benyttes login og password ved opstart af XP Home.

Mvh Peter