Aflivning eller nyt hjem? :(
Fra : Bettina Hansen

Dato : 07-02-09 12:50

Hej gruppe

Jeg har et rigtig kedeligt spørgsmål. Vores hankat er blevet urenlig.
Det har han været før i perioder - bl.a. da vi fik vores søn, når han
havde problemer med vores gamle hankat, når han har haft problemer med
vores hunkat, da der flyttede en ny kat ind på vejen osv.

Det sidste års tid har der ikke været noget - faktisk siden vores gamle
hankat på 17 år døde. Men nu er det begyndt igen - og meget mere
voldsomt end før.

Før tissede han i stuen maks en gang om dagen og altid de samme steder.
Men nu tisser han rundt omkring i hele huset og 3-4 gange om dagen. Det
er simpelthen ikke til at holde ud - her stinker af kattetis og vi har
svært ved at lokalisere alle de steder hvor han tisser fordi vi har et
stort hus og vi kan jo ikke være efter ham hele tiden.

Jeg er sikker på at problemet skyldes at han er nederst i hierakiet. Vi
har to katte: Hankatten og en hunkat. Og de kører en del magtkampe
indbyrdes hvor hankatten taber.

Derudover har vi en dreng på nu 2½ år som hankatten ikke er glad for (og
det er ikke fordi at drengen er hård ved kattene for det er han ikke!).
Det er meget ofte drengens ting det går ud over når der tisses. Drengens
legehjørne i stuen er yndlingsstedet. Og hvis der ligger legetøj på
gulvet så bliver det "vandet".

Situationen er bare ikke holdbar. Katten er ulykkelig og det er derfor
han tisser overalt. Han trives simpelthen ikke i vores hjem :(

Spørgsmålet er så om vi skal forsøge at finde et nyt hjem til ham eller
om vi skal få ham aflivet? Hvis vi forsøger at finde et nyt hjem hvad
skal vi så stille af krav? Ingen (små) børn, men derudover? Skal det
være et hjem uden andre katte/dyr? Et hjem hvor han kan komme ud? Han
kan godt komme ud her, men han er ikke typen som render rigtig meget
ude, så det er måske ikke et must? Jeg har på fornemmelsen at
problemerne nogle gange skyldes ting udefra - f.eks. den nye kat på
vejen, så måske var det en fordel hvis han ikke kunne komme ud, så man
undgik de påvirkninger?

Er det overhovedet realistisk at der er nogle der har lyst til at give
ham en chance? Vi kan jo ikke garantere at problemet forsvinder i et nyt
hjem, selvom jeg tror og håber det.

Og hvordan sikrer vi at det er et godt hjem han kommer til? Jeg vil
hellere have ham aflivet end at han risikere at komme et sted hen hvor
han bliver behandlet dårligt :(

Katten er 4 år gammel og af racen ragdoll. Sød og kælen og sjov og
fantastisk. Han fortjener at have det godt og det har han ikke hos os
desværre :(

Undskyld at det blev så langt. Håber at I vil dele jeres tanker med mig
omkring ovenstående. Hvad er bedst? Hvad er realistisk?

Mvh Bettina

Fra : JB

Dato : 07-02-09 12:56

"Bettina Hansen" <ingenspam@tak.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Undskyld at det blev så langt. Håber at I vil dele jeres tanker med mig
> omkring ovenstående. Hvad er bedst? Hvad er realistisk?

Jeg regner med, at han er kastreret.
Han vil sikkert sagtens kunne trives som enekat i et andet hjem. Du kan
sætte ham på www.vildkat.dk , og så kan du jo skrive, der ikke må være små
børn i det nye hjem.

Held og lykke med ham.

Hilsen
Jytte

Fra : Heidi, Miver, Mulle ~

Dato : 07-02-09 19:13

> Jeg regner med, at han er kastreret.
> Han vil sikkert sagtens kunne trives som enekat i et andet hjem. Du kan
> [...]

Det ville også være mit forslag. Og måske også at der ikke må være andre dyr
også?
Jeg vil forslå at du aftaler med evt. kommende nyt hjem at de får ham i en
prøveperiode, på den måde kan de se om han trives hos dem. Aftale f. eks. en
måned, katten skal lige have tid at falde til ro det nye sted.

Imens kan du kontakte din dyrlæge og høre om du kan få nogle beroligende
piller til ham eller hør i vennekredsen om der ikke var nogle der kunne
passe den anden kat i en periode mens I leder efter nyt hjem til ham (der er
nemlig nok ingen der vil passe ham når de hører han tisser)

--
Venlig hilsen Heidi, Miver, Mulle og Bajse-Lejses mor

http://choco.dk
- vi støtter dk-fritid-dyr-kat.dk

Fra : A. S. Nielsen

Dato : 07-02-09 22:31

"Heidi, Miver, Mulle og BajseLejse's mor" <zasha_xFJERNDETTE@hotmail.com>
skrev i en meddelelse news:gmkivf$v21$1@newsbin.cybercity.dk...

> [...]
>

> --
> Venlig hilsen Heidi, Miver, Mulle og Bajse-Lejses mor

Ville det måske være en idé med en af de beroligende dimser, man kan
anbringe i stikkontakten, der så frigør feromoner i luften i rummet ? Jeg
husker ikke lige p.t., hvad de hedder, og har ikke selv brugt dem, men har
hørt dem omtalt her i gruppen flere gange til katte med adfærdsproblemer.

venlig hilsen, Anelise

Fra : Tove Krieger

Dato : 07-02-09 22:49

In news:498dfdb3$0$15876$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk,
A. S. Nielsen <nilleFJERNDETTE@jubii.dk> typed:

> [...]
> Jeg husker ikke lige p.t., hvad de hedder, og har ikke selv brugt
> dem, men har hørt dem omtalt her i gruppen flere gange til katte med

Det hedder Feliway, og kan fås som diffusere til at sætte i stikkontakten.

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : Siri

Dato : 15-02-09 19:58

> [...]
> A. S. Nielsen <nilleFJERNDETTE@jubii.dk> typed:

> Det hedder Feliway, og kan fås som diffusere til at sætte i stikkontakten.

Jeg håber, at I forsøger alt, for skal han omplaceres, så skal han nok
være tisse-fri først. www.vildkat.dk er ideelt, men jeg kender såmænd en
dame, som har en Ragdollpige, der søger legekammerat.
Jeg tror bare ikke, at der er mange, som vil tage en urenlig kat ind. Så
prøv alt, hvad I kan, for at afstresse ham, imens I sætter ham på
vildkat.dk.
Krydser fingre for den skønne dreng, han skal da have en fremtid!
Med venlig hilsen
Siri
- Tøm kattebakken ved privat svar