TRÅDALGER
Fra : Karen Lundsby Jensen

Dato : 28-07-01 08:57

Hej med jer jeg har idag 2 spørgsmål...

1 Hvordan slipper jeg af med trådalger de vokser på samtlige af mine
planters blade.

2. Hvor længe skal mine guppyunger gå i karantæne før jeg kan slippe dem ud
sammen med de voksne fisk. Jeg er bare interesseret i at høre hvor længe man
sådan ca. kan regne med.

Mvh Karen

Fra : Leo Vaeversted

Dato : 28-07-01 09:06

Det er vel et spørgsmål om størelse, når de er store nok, til de andre fisk
i akvariet ikke har lyst til at æde dem, så kan du lukke dem fri.

Fra : Karen Lundsby Jensen

Dato : 28-07-01 09:18

Ja, det kan jeg godt se, men hvor længe kan med en tommelfingerregel sige...

er det en uge, 2 uger , eller er det en måned eller 2 måneder....

Fra : Carsten Gall

Dato : 28-07-01 12:02

Karen Lundsby Jensen <lundsby@privat.dk> skrev i en
> Ja, det kan jeg godt se, men hvor længe kan med en tommelfingerregel
sige...

> er det en uge, 2 uger , eller er det en måned eller 2 måneder....

Det er ikke let at svare på, for hvor store er de andre fisk i akvariet??

Men masser af foder og masser af frisk vand til ungerne, virker meget
befordrende på væksten.

Carsten

Fra : Karen Lundsby Jensen

Dato : 28-07-01 23:07

De største fis vi har er 3 perleguramier....

mvh Karen

Fra : Karsten Plesner

Dato : 28-07-01 15:30

> 1 Hvordan slipper jeg af med trådalger de vokser på samtlige af mine
> planters blade.

Fjern dem mekanisk eller ved at sætte fisk i dit akvarium, som spiser sådanne
(har selv brugt en Ilyodon art til dette, men der er også andre, der dur).

> 2. Hvor længe skal mine guppyunger gå i karantæne før jeg kan slippe dem ud
> sammen med de voksne fisk. Jeg er bare interesseret i at høre hvor længe man
> sådan ca. kan regne med.

Hvis det kun er guppyer, du har i dit akvarium, så plejer jeg at smide ungerne
tilbage til forældrene ganske kort tid efter, at de er blevet født. Der går ikke
mange sekunder efter fødslen, før de svømmer lige så hurtigt som forældrene.
Mine er vildguppyer, hvor forældrene (specielt hannerne) svømmer en del bedre
end de misfostre, der almindeligvis er til salg herhjemme, og ungerne kan altså
fint klare sig, hvis de lige går i en tætbeplantet beholder/ynglerist mens de
fødes, og derefter sættes tilbage til forældrene.

M.v.h.
Karsten