gade- og husrøverier
Fra : Ukendt

Dato : 01-02-09 15:42

Inspireret af Per Rønnes indlæg om emnet kiggede jeg mig lidt omkring.

Først et citat fra en blogger, se navnet nederst:

”Der er således blevet rejst sigtelse i 42 af de 100 sager vedrørende
hjemmerøverier fra perioden 2002 til ultimo februar 2008. Det drejer sig om
i alt 117 sigtelser mod 92 personer, og det har indtil videre resulteret i
65 domfældelser. Af de 92 sigtede personer er de 65 danske statsborgere, og
de sigtede er hovedsageligt mænd i alderen 18-25 år”.

For det første gælder udsagnet kun 42 ud af 100 hjemmerøverier fra 2002 til
2008. Det er nemlig kun i de 42 sager, at der er blevet rejst sigtelse.

For det andet gælder udsagnet faktisk ikke dømte røvere, men kun sigtede
røvere, nærmere bestemt 92 personer. Kun 65 af dem har faktisk fået en dom.

For det tredje gælder udsagnet danske statsborgere vs. udenlandske
statsborgere, ikke danskere vs. indvandrere og efterkommere. De to ting er
ikke identiske. Af de 18-25-årige mandlige indvandrere og efterkommere af
ikke-vestlig oprindelse har næsten halvdelen (10045) dansk statsborgerskab.
Kun 11856 af dem har udenlandsk statsborgerskab (www.dst.dk).

Det sidste er en alvorlig fejlkilde. Sagen er jo, at hvis ikke-vestlige
indvandrere og efterkommere med dansk statsborgerskab er lige så kriminelle
som dem uden, står indvandrere og efterkommere fra ikke-vestlige lande ikke
for knapt 30 procent, men for næsten 60 procent af sigtelserne.

Så hvem ved? Offentligheden er i hvert ikke blevet meget klogere. Britta
Kyvsgaard er forskningschef i Justitsministeriet, hvad ved hun? Heller
ingenting? Hvis hun gør, vil hun ikke ud med det. Se hendes helt
afetnificerede rapport fra marts 2008 "Gaderøveri og røveri i ofrets hjem
mv".
Ulla Nørtoft Thomsen
-----
Og så lidt fra fru Kyvsgaards rapport, hun er gået over til helt at droppe
undersøgelser af HVEM der typisk står bag røverier:
Danmark ikke været speciel kraftig.4 Hvad denne udvikling beror på, er lidt
usikkert, men for Sveriges vedkommende har det været peget på, at væksten i
antallet af røverier i høj grad skyldes, at røveri er blevet en mere
almindelig forbrydelsesform blandt visse ungdomsgrupper i især større byer.

"Visse ungdomsgrupper" bum bum bum hvem kan det mon være i Sverige?

----

Det er indledningsvis påpeget, at væksten i anmeldte røverier antagelig
primært beror på, at flere unge begår røveri, først og fremmest
gaderøverier. Spørgsmålet er, om en vækst i de unges gaderø-verier også –
jævnfør ovenstående diskussion af røverier i ofrets eget hjem – skal
forklares med, at andre former for berigelsesforbrydelser er blevet
vanskeligere at gennemføre på grund af tekniske hindringer . . .

Hun vedgår dog, modsat Christian R.L. at anmeldelserne nok skyldes at der ER
flere røverier

-----

De mange paralleller mellem gaderøverier og ga-devold skaber et indtryk af
større lighed mellem disse forbrydelsesformer end mellem røveri og andre
berigelsesforbrydelser.

I forlængelse heraf er der i engelsk og amerikansk forskning understreget,
at gadekriminalitet hyppigt sigter mod demonstration af magt, maskulinitet
og mandighed og er med til at opbygge ud-øvernes maskuline kapital i
gadebaserede sociale netværk, som lægger vægt på aggressivitet og vovemod.24
Det understreges videre, at det økonomiske udbytte af gaderøverier ses som
sekundært for mange af gerningspersonerne, hvorimod spændingsmomentet og
muligheden for at opvise magt og dominans kan være væsentligere elementer.25

--------

HVEM er det som typisk skal vise mandighed? bum bum bum, - lad os gøre os
dummere end vi allerede er, - gode mennesker er gode til at lukke de rigtige
øjne fast i.

-----

Fra : J. Nielsen

Dato : 01-02-09 16:51

On Sun, 1 Feb 2009 15:42:22 +0100, "Knud Larsen"
<mafishmaskela-snabela-yahoo.invalid> wrote:

> [...]
>som dem uden, står indvandrere og efterkommere fra ikke-vestlige lande ikke
>for knapt 30 procent, men for næsten 60 procent af sigtelserne.

Samme fif bruges i USA, når man i kriminalstatestikkerne ofte henfører f.eks
kriminalitet begået af Meksikanere som "white crime".

Keine hexerie...
--

-JN-

Fra : Malene P

Dato : 02-02-09 06:51

"Knud Larsen" <mafishmaskela-snabela-yahoo.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
byer.

> "Visse ungdomsgrupper" bum bum bum hvem kan det mon være i Sverige?

Her lidt mere "bum bum bum" : http://ekstrabladet.dk/112/article1119029.ece

Malene P

Fra : Ukendt

Dato : 02-02-09 09:35

Malene P wrote:
> "Knud Larsen" <mafishmaskela-snabela-yahoo.invalid> skrev i en
> meddelelse news:00016b55$0$30740$c3e8da3@news.astraweb.com...

> Her lidt mere "bum bum bum" :
> http://ekstrabladet.dk/112/article1119029.ece

Der var der åbenbart tale om to med hinanden velintegrerede "drenge"