Her er noget fornuftigt, IMO
Fra : Ukendt

Dato : 01-02-09 14:35

Jeg har i årevis efterlyst oplysning til borgerne om hvad de ydelser de
trækker fra stat og kommune koster. Fx kunne man bruge mange TV-programmer
som med alle typer diagrammer viste hvad det faktisk koster hvad fx bare én
familie kan opnå af ydelser.
Nu kommer der noget i den retning:

"Gennemskuelighed
På den baggrund vil han og regeringen have gjort det mere gennemskueligt,
hvad velfærden egentlig koster, og hvor effektivt den bliver leveret.

Derfor opfordrer han alle landets kommuner til at lægge deres tal åbent
frem, så borgerne kan se, hvad tingene i de enkelte velfærdsydelser koster i
sammenligning med i nabokomunerne:

»Hvorfor bruger en lærer i Gribskov kommune kun 30 pct. af sin arbejdstid på
egentlig undervisning, når en lærer i Dragør rent faktisk underviser i 38
pct. af arbejdstiden? Og hvorfor koster administrationen i Albertslund
kommune 8.350 k. pr. indbygger, når de kan gøre det til næsten det halve -
4.406 kr. pr. indbygger - i Silkeborg? - Sådan nogle spørgsmål bør borgerne
kunne stille - og få svar på - men det kræver, at alle kommuner lægger deres
egne tal frem. Regeringen vil på nuværende tidspunkt ikke tvinge dem til at
gøre det, men borgerne skal kunne kigge deres kommunalbestyrelse og
administration i kortene for at lægge et pres på at få noget mere for
pengene.«

Udgift på girokort
For at gøre borgerne mere bevidste om, hvad velfærdsydelserne rent faktisk
koster, vil regeringen i fremtiden angive udgiften på girokort og
PBS-indbetalinger til bankerne. Der skal stå, hvad ydelsen - f. eks. en
plads i en vuggestue - koster borgeren, men også hvad samfundet betaler
oveni.

»Når folk i dag har en stor efterspørgsel på offentlige ydelser, er det
fordi betalingen er meget lidt synlig. Pengene kommer fra den store
fælleskasse. Men vi kan ikke lade den offentlige sektor vokse ubegrænset.
Derfor må vi også have gjort op med en myte. Myten går på, at jo flere penge
tingene koster, jo bedre er serviceydelsen. Man sætter næsten kvalitet lig
med udgiftens størrelse. Men sådan behøver det ikke at hænge sammen. Der er
kommuner, der leverer en ydelse billigt, og hvor tilfredsheden blandt
borgere er større end i dyrere kommuner,« siger Kristian Jensen"

--------

»Nu vil vi sige til kommunerne og regionerne, at vi er indstillet på at
fjerne bureaukratiet mod, at de en gang om året er instillet på at gå ud at
spørge brugerne om deres tilfredshed. Der kommer et konkret forslag om at
give friheden tilbage til de offentligt ansatte mod til gengæld at få
undersøgt brugertilfredsheden systematisk« siger Kristian Jensen.

For ifølge skatteministeren vil regeringen bringe en balance i
velfærdsstaten ud fra det et princip, som han betegner som en smule
højtideligt, men dog konkret i forhold til skatteyderne og iværksætterviljen
i Danmark:

»Den offentlige sektor skal være så stærk, at den kan hjælpe den svage, men
samtidig så svag, at den ikke knækker den stærke.«

--------------

Fra : Martin Larsen

Dato : 01-02-09 15:00

"Knud Larsen" <mafishmaskela-snabela-yahoo.invalid> skrev i meddelelsen
> [...]
> som med alle typer diagrammer viste hvad det faktisk koster hvad fx bare

Det er bare et lille skridt i DEN NØDVENDIGE retning af total åbenhed i alle
forhold i det offentlige. Brug nettet til oplysning og gavn for danskerne.

Mvh
Martin

Fra : Egon Stich

Dato : 01-02-09 15:58

> [...]
>
> Det er bare et lille skridt i DEN NØDVENDIGE retning af total åbenhed i
> alle forhold i det offentlige. Brug nettet til oplysning og gavn for

Og kunne vi så blot få de gamle skattebøger med ved samme lejlighed--

Egon

Fra : Martin Larsen

Dato : 01-02-09 16:55

"Egon Stich" <ukendt@mail.dk> skrev i meddelelsen

> "Martin Larsen" <mlarsen@post7.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Og kunne vi så blot få de gamle skattebøger med ved samme lejlighed--

Du skal bare flytte over på den anden side af Øresund for at være i
drømmeland.

Patientjournaler og den slags bør offentliggøres anonymiseret.

Mvh
Martin

Fra : Carsten Riis

Dato : 01-02-09 17:09

Martin Larsen skrev den 01-02-2009 16:54:

> Du skal bare flytte over på den anden side af Øresund for at være i
> drømmeland.
>
> Patientjournaler og den slags bør offentliggøres anonymiseret.

Og hvad hjælper det så? så kan de jo ligeså godt være nogen ganske
almindelige historier som du ser i tv-serien skadestuen.

Carsten Riis
www.de3faktorer.dk

Fra : Martin Larsen

Dato : 01-02-09 18:11

"Carsten Riis" <carsten.riis@gmail.com> skrev i meddelelsen

> Og hvad hjælper det så? så kan de jo ligeså godt være nogen ganske
> almindelige historier som du ser i tv-serien skadestuen.

Dit spørgsmål er forsåvidt ligegyldigt. Afgørende er at skatteyderne får
fuld indsigt i hvad deres ansatte bestiller.

Mvh
Martin

Fra : Carsten Riis

Dato : 01-02-09 21:29

Martin Larsen skrev den 01-02-2009 18:10:
> Dit spørgsmål er forsåvidt ligegyldigt. Afgørende er at skatteyderne får
> fuld indsigt i hvad deres ansatte bestiller.

Fuld indsigt....men du vil have det anonymiseret....hvordan kan det så
være fuld indsigt?

Og så skal der ovenikøbet bruges tid på offentliggørelse samt
anonymiseringen.....
og til hvad nytte? hvem gider da kigge igennem oceaner af patientjournaler

mon ikke skattepengene kan bruges til at noget mere nyttigt end
tilfredsstille din blodtørst i de anonymiserede patientjournaler.

Carsten Riis
www.de3faktorer.dk

Fra : Martin Larsen

Dato : 01-02-09 23:39

> Martin Larsen skrev den 01-02-2009 18:10:
>
> mon ikke skattepengene kan bruges til at noget mere nyttigt end
> tilfredsstille din blodtørst i de anonymiserede patientjournaler.

Du er for dum at høre på...

Fra : Carsten Riis

Dato : 02-02-09 00:15

Martin Larsen skrev den 01-02-2009 23:39:
> "Carsten Riis" <carsten.riis@gmail.com> skrev i meddelelsen

> Du er for dum at høre på...

Og det siger du, som vil bruge skattekroner på at offentliggøre
patientjournaler, der altså først skal anonymiseres.
men ikke fortælle, hvad sådanne patientjournaler skal bruges til.

Det kan godt være, at en af os to er dum, men jeg kan røbe, at det ikke
er mig.

Carsten Riis
www.de3faktorer.dk

Fra : Martin Larsen

Dato : 02-02-09 01:08

> Det kan godt være, at en af os to er dum, men jeg kan røbe, at det ikke er
> mig.

Godnat hr Riis...

Fra : Egon Stich

Dato : 02-02-09 12:44

> [...]
> drømmeland.
>
> Patientjournaler og den slags bør offentliggøres anonymiseret.

Hvorfor blander du patientjournaler sammen med begrebet Skattebøger?
Men du hører muligvis til den gruppe, der for alt i verden ikke vil have
deres latterligt lille skatteydelse offentliggjort?

Det kunne dog være temmelig interessant at se, hvad de gråde kapitalistsvin
i virkeligheden bidrager med.

Egon

Fra : Martin Larsen

Dato : 02-02-09 13:19

> [...]
> Men du hører muligvis til den gruppe, der for alt i verden ikke vil have
> deres latterligt lille skatteydelse offentliggjort?

Den slags kaldes snagen, Egon - Det er desværre en mentalititet som findes
hos lettere fordrukne salonkommunister, og som ikke tjener noget lødigt
formål.

Mvh
Martin

Fra : Egon Stich

Dato : 03-02-09 13:20

> [...]
> hos lettere fordrukne salonkommunister, og som ikke tjener noget lødigt

Snagen?
Du er da endnu mere total idiot, end man formodede.

Og naturligvis er de brune kapitalistsvin, og deres nyttige stemmekvæg,
bange for at hårdtarbejdende skatteydere skal få kendskab til hvor meget der
snyltet på samfundet ved hjælp af skatteundragelser.

Egon

Fra : Martin Larsen

Dato : 03-02-09 15:30

"Egon Stich" <ukendt@mail.dk> skrev i meddelelsen

> "Martin Larsen" <mlarsen@post7.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Snagen?
> Du er da endnu mere total idiot, end man formodede.

Sådan udtaler kun den sig, der ikke lader sig anfægte af det indlysende.

> Og naturligvis er de brune kapitalistsvin, og deres nyttige stemmekvæg,
> bange for at hårdtarbejdende skatteydere skal få kendskab til hvor meget
> der snyltet på samfundet ved hjælp af skatteundragelser.

Skat er det bytte som fordrukne røde landevejsrøvere omsætter til
skrumpelever og alko-demens.

Mvh
Martin

Fra : Egon Stich

Dato : 04-02-09 15:41

> Sådan udtaler kun den sig, der ikke lader sig anfægte af det indlysende.

> Skat er det bytte som fordrukne røde landevejsrøvere omsætter til
> [...]

Så vidt vides, er det da den økonomiske overklasse, der drikker mest?

Forholdt det sig ikke således, havde man skam forlængst forbudt alkohol.

Egon

Fra : Martin Larsen

Dato : 04-02-09 16:13

> "Martin Larsen" <mlarsen@post7.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Så vidt vides, er det da den økonomiske overklasse, der drikker mest?

De drikker nok dyrere vin, men ikke mere end de røde røvere.

Mvh
Martin

Fra : Egon Stich

Dato : 05-02-09 17:41

> "Egon Stich" <ukendt@mail.dk> skrev i meddelelsen

> De drikker nok dyrere vin, men ikke mere end de røde røvere.
>
> Mvh
> Martin

Nå---
Det mener du ikke?
Det er sgu da ellers netop personager fra overklassen, der figurerer med
diverse skandalesager.
Oven i købet regelmæssigt for skatteyderkroner.

Egon

Fra : TL

Dato : 07-02-09 09:32

On Tue, 3 Feb 2009 13:19:42 +0100, in dk.politik "Egon Stich"
<ukendt@mail.dk> wrote:

>Og naturligvis er de brune kapitalistsvin, og deres nyttige stemmekvæg,
>bange for at hårdtarbejdende skatteydere skal få kendskab til hvor meget der
>snyltet på samfundet ved hjælp af skatteundragelser.

Hvem har du snyltet på eller udbyttet for at få råd til din fine båd?

Fra : Ukendt

Dato : 07-02-09 13:58

TL wrote:

> Hvem har du snyltet på eller udbyttet for at få råd til din fine båd?

Både tæller IKKE med.

Fra : TL

Dato : 07-02-09 16:12

On Sat, 7 Feb 2009 13:57:56 +0100, in dk.politik "Knud Larsen"
<mafishmaskela-snabela-yahoo.invalid> wrote:

>Både tæller IKKE med.

Må jeg også undtage min bil, eller gør den mig til et brunt
kapitalistsvin?

Fra : Egon Stich

Dato : 07-02-09 16:50

"TL" <tl_dp@roadrunner.com> skrev i en meddelelse

> Må jeg også undtage min bil, eller gør den mig til et brunt
> kapitalistsvin?

JKeg finder, at alt bør undtages.
På den måde at forstå, at ALLE fradrag bør fjernes.

På den måde betaler ingen for andres luxusforbrug.

man lyder jo som en skide liberalist---
Nå - nej - forresten.
Rigtige liberalister mener sådant kun skal gælde for andre, end dem selv.
Og ihvertfald for de fattigste--

Egon

Fra : Egon Stich

Dato : 07-02-09 16:48

"Knud Larsen" <mafishmaskela-snabela-yahoo.invalid> skrev i en meddelelse

> Både tæller IKKE med.

Jo - da--
Og på netop både findes der jo en reel Misundelsesafgift.
Indført af Schlütter.
I form af en særlig statsafgift på en procentsats af forsikringsværdien.

B.la. derfor bør navnlig borgerlige være varsomme med at anvende ordet:
Misundelig..

Egon

Fra : Egon Stich

Dato : 07-02-09 16:46

> Hvem har du snyltet på eller udbyttet for at få råd til din fine båd?

Tjah----
Ifølge de brunes opfattelse, er jeg velsagtens nærmest en helt, når jeg har
udnyttet de ganske vanvittige skatteregler, som findes.
Og derved snyltet på mine medskatteborgere--

Det forunderlige er i virkeligheden, at så mange lønmodtagere er så
snotdumme, at de stemmer på partier, der bevidst virker for at gøre den
slags, du kalder det ganske rigtigt snylteri, muligt.

Man ville jo være et dårligt menneske, om man ikke gjorde som fjolserne
lægger op til--

Du ved:

Slå mig, sagde maschokisten.
Nej, sagde sadisten.

Og jeg er jo langtfra sadist---

Egon

Fra : Ukendt

Dato : 08-02-09 00:41

Egon Stich wrote:
> [...]
> den slags, du kalder det ganske rigtigt snylteri, muligt.
>
> Man ville jo være et dårligt menneske, om man ikke gjorde som

Aha, så du er lige som alle de andre, - måske som da Preben Sømand lagde sig
flat ned for "Den store leder" i Nordkorea, og pludselig elskede guld, sølv
og ædle stene, - for det var jo *socialistisk* guld og sølv.

Er det som når mullaherne raser over homoseksualitet, - før de går hjem til
indhegningen med unge drenge?

Fra : Egon Stich

Dato : 09-02-09 12:13

> [...]
> sølv og ædle stene, - for det var jo *socialistisk* guld og sølv.
>
> Er det som når mullaherne raser over homoseksualitet, - før de går hjem

Hvor mange moralsæt opererer I brune egentlig med?

I finder det fint, om et liberalistsvini sin grådighedsrus udnytter alt og
alle.
Det må han gerne, han "følger jo blot reglerne"--

Men en socialist må ikke.
Han har bare at opfører sig som den pålagte rolle dikterer.
Være et offer, undlade at anvende mulighederne, og gå i sæk og aske.

Du afslører ganske godt Jeres moralbegreber og inderste holdninger.
Alene de grådigste og rigeste må anvende reglerne.
De er til for JER--
Ikke for andre.

Agon

Fra : Carsten Riis

Dato : 01-02-09 15:44

Knud Larsen skrev den 01-02-2009 14:34:
> .... Og hvorfor koster administrationen i Albertslund
> kommune 8.350 k. pr. indbygger, når de kan gøre det til næsten det halve -
> 4.406 kr. pr. indbygger - i Silkeborg?....

Men bliver det så opgjort på samme måde?

Eller laver man en omgang uigenkendelig frugtsalat?

> [...]
> give friheden tilbage til de offentligt ansatte mod til gengæld at få
> undersøgt brugertilfredsheden systematisk« siger Kristian Jensen.

Hvordan vil man kunne skrive tal på girokort, måle tilfredshed osv osv
osv uden at have noget bureaukrati at styre det med?

Carsten Riis
www.de3faktorer.dk

Fra : Ukendt

Dato : 01-02-09 15:57

Carsten Riis wrote:

> Men bliver det så opgjort på samme måde?
>
> Eller laver man en omgang uigenkendelig frugtsalat?

Det bør kun kunne laves på én måde, - administration kan jo ikke være 117
forskellige ting.

> Hvordan vil man kunne skrive tal på girokort, måle tilfredshed osv osv
> osv uden at have noget bureaukrati at styre det med?

Tal på girekort er automatisk genererede, om der er lidt fra eller til gør
ikke den store forskel.

Burde man undlade at undersøge brugertilfredshed fordi det lige skal
organiseres? Man sender jo i forvejen en papirstorm ud til borgerne, så det
burde ikke være så svært.

Som det er nu, koster en gennemsnitsdansker over sin livstid MERE end
vedkommende trækker ud af fællesskabet, og det kan jo ikke fortsætte i
evighed, - selv om nogle, også her, tror at penge bare er noget man trykker
i nationalbanken, og at der er uendelige mængder af det stof, - det virker
jo nærmest som et narkotikum: dem der tager det vil hele tiden have mere af
det.

Som Lykketoft engang sagde: det er som med en gammeldags pumpe, uanset om
man trykker ned eller hiver op, så går vandet/skatten kun én vej, og det er
opad. Det kan også bruges om udgifterne som går endnu hurtigere end
skatterne.

Vi er dog ikke helt så langt ude som fx franskmænd og grækere, som vil
forbruge dobbelt så meget som BNP, hvis de fik lov til det, - ellers stamper
de rasende i gaden.

Fra : Carsten Riis

Dato : 01-02-09 16:36

Knud Larsen skrev den 01-02-2009 15:56:

> Det bør kun kunne laves på én måde, - administration kan jo ikke være 117
> forskellige ting.

hehehehe....du skulle bare vide.

> Tal på girekort er automatisk genererede, om der er lidt fra eller til gør
> ikke den store forskel.

Nåååå, så du vil bare slynge nogen automatiske tal ud på girokort.

flot.

> Burde man undlade at undersøge brugertilfredshed fordi det lige skal
> organiseres? Man sender jo i forvejen en papirstorm ud til borgerne, så det
> burde ikke være så svært.

hvis det i stedet for den papirstorm, så er jeg med på ideen.....men
hvis det er oven i, så er det ikke en sænkning af bureaukratiet, men
bare at lægge ovenpå.

Tro mig, jeg hader administration og jeg gør daglig en ihærdig indsats
for at gøre tingene endnu mere smidige.

Carsten Riis
www.de3faktorer.dk

Fra : Ukendt

Dato : 01-02-09 18:35

Carsten Riis wrote:

> hehehehe....du skulle bare vide.

Ja, OK, - hvis man mistænker snyd så må det pindes ud hvad man regner med.

> ..
>>

> Nåååå, så du vil bare slynge nogen automatiske tal ud på girokort.
>
> flot.

Ja, selvfølgelig, tallene for hvad DU betaler er på kortet, og hvad staten
betaler giver så sig selv?

> [...]
>
> Tro mig, jeg hader administration og jeg gør daglig en ihærdig
> indsats for at gøre tingene endnu mere smidige.

Det lyder godt, man kan nogen gange blive noget fortvivlet over de myriader
af kuverter med alle mulige og umulige "oplysninger" som vælter ind.
Regnskaber skal selvfølgelig stemme, men jeg fik lige i går en chek fra en
bank, - på godt 5 kr, dvs den koster mere at indløse end beløbet, - hvorfor
dælen en bank ikke kan overføre til en anden bank, dét må guderne vide. Nu
ryger cheken i papirkurven, og så stemmer deres tal ikke, før den annulleres
om to år, - hvilket jo nok ikke slår dem af pinden, - MEN måske var det lige
det sidste strå

Fra : Carsten Riis

Dato : 01-02-09 21:48

Knud Larsen skrev den 01-02-2009 18:34:

> Ja, OK, - hvis man mistænker snyd så må det pindes ud hvad man regner med.

I min jobfunktion har jeg ca. 8 forskellige opgaver, men de skal alle
sammen bogføres som forvaltning.
Så når året er omme, så kan du faktisk kun se, at jeg forvalter....men
hvad der ligger i /forvaltning/, hvilket i min afdeling strækker sig
lige fra flytte reoler over IT-kollegahjælp til den egentlige
kerneopgave i jobbet.
Problemet er så, at nogen af mine kollegaer har en slags kerneopgave
(længerevarende sagsbehandling), hvor min kerneopgave er sagsbehandling
af forholdsvis kort tid (men tilgengæld mere af det).
Alt sammen bogføres under forvaltning.....når vi så samligner sagsbunker
i løbet af året, så er det ikke særlig sigende, at min sagsbunke er på
200 sager, hvor min kollegas er på 800 sager. Min bunke er afviklet
hver 14. dag og min kollegas altså først om +6 måneder.

Carsten Riis
www.de3faktorer.dk

Fra : Ukendt

Dato : 02-02-09 09:39

Carsten Riis wrote:

> [...]
> sagsbunke er på 200 sager, hvor min kollegas er på 800 sager. Min
> bunke er afviklet hver 14. dag og min kollegas altså først om +6

Men det må vel kunne ses fx hvad der direkte er betalt ud af huset, altså
sociale ydelser og betaling til private entreprenører.
Det må på en eller anden måde kunne lykkes at lave et sammenligneligt tal
for administration, - og det man NU bruger er kommunerne vel heller ikke
uenige i?

Fra : Patruljen

Dato : 02-02-09 05:34

On 1 Feb., 14:34, "Knud Larsen" <mafishmaskela-snabela-yahoo.invalid>
wrote:
> [...]
> kommuner, der leverer en ydelse billigt, og hvor tilfredsheden blandt
> borgere er større end i dyrere kommuner,« siger Kristian Jensen"

På det sociale område -

Der kan næppe være megen tvivl om, at Albertslund har en anderledes
type - skatteborgere - fremfor eksempelvis Silkeborg. Mon ikke
Albertslund tumler rundt med en del tungere vanskeligheder ?

Og gad vide om du således kan undersøge på et " utilfredshedsbarometer
" hos kunderne i butikken, omom kunderne var en homogen masse af
ensartede opgaver ?

Du kan ikke både forlange - institutionspladser tidlige indsatser,
kriminalpræventivt arbejde, hurtig handlen på underretniner om
omsorgssvigt etc.og lave udgifter.