Batman bruger Mac ;-)
Fra : Henrik Münster

Dato : 28-07-01 00:23

Jeg sidder lige og ser Batman med min lille søn på seks år. Han
ser den, og jeg skriver e-mail på den bærbare. Alle computerne i filmen
ser ud til at være Macintosh. Der er ganske vist ikke så mange hele
computere ud over en 20-års jubilæumsudgave, men der er mange apparater
med skærmbilleder som tydeligvis er fra Mac OS. Nogle gange er der en
ganske let camouflage. Et enkelt skærmbillede var sort med hvid skrift,
men ellers er vinduernes titellinier helt normale, og på de fleste er
der et sort æble til venstre i menulinien.

Macintosh - superheltenes valg.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 28-07-01 00:30

> Jeg sidder lige og ser Batman med min lille søn på seks år

kan du så se at få ham i seng din uansvalige forælder! klokken er jo
01:24

--
Venlig hilsen Morten Reippuert Knudsen

Juhu, jeg har endelig fået en bolig))))

Fra : Henrik Münster

Dato : 28-07-01 23:01

Morten Reippuert Knudsen <reippuert@mac.com> wrote:

> kan du så se at få ham i seng din uansvalige forælder! klokken er jo
> 01:24

Nå ja; der gik lidt tid, inden jeg fik sendt indlægget til
gruppen. Jeg tror, han kom i seng kl. 23.30. Det er måske også en tand
sent, og han plejer faktisk at gå ud som et lys kl. 21, men i anledning
af Batman har vi hældt en spand kaffe i ham
Vi har faktisk ferie for tiden, så vi har nok rykket vores
døgnrytme lidt både morgen og aften. Normalt kommer børnene i seng
senest kl. 20.00.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 30-07-01 18:27

> Vi har faktisk ferie for tiden, så vi har nok rykket vores
> døgnrytme lidt både morgen og aften. Normalt kommer børnene i
> seng senest kl. 20.00.

hehe.... det her er altså en hyggelig gruppe.

Er lige kommet retur efter mere end tre uger blandt mineralvandskilder,
bjerge, kålmarker, køer og godtfolk i den lille landsby Malnas Bai i
Transylvanien. Vi havde alt; alt med undtagelse af internetprotokoller.
En vidunderlig tur; kan ikke vente med at se fotografierne, som desværre
først bliver digitale efter en tur gennem fotohandler og scanner.

Ankom træt og ildelugtende med færgen fra Polen her til morgen, og skal
lige finde mig selv om mit liv frem igen: Rudekuverter, arbejde, venner
og ubesvarede breve i tusindtal. Usenet er godt sted at starte for at
føle sig landet og hjemme.

-j

--
Uwaga! Skoddede min sidste smøg d. 26.07.01.
Det var en transylvansk "Snagov".

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 30-07-01 18:45

Janus Sandsgaard <janus@netcetera.dk> wrote:

> [...]
> lige finde mig selv om mit liv frem igen: Rudekuverter, arbejde, venner
> og ubesvarede breve i tusindtal. Usenet er godt sted at starte for at

velkommen hjem

--
Venlig hilsen Morten Reippuert Knudsen

jeg har fået et sted at bo, men leder stadig efter en lejlighed

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 01-08-01 12:12

Morten Reippuert Knudsen <reippuert@mac.com> wrote:

> velkommen hjem

Takker. Blev det til noget med dk.edb.mac-grillfesten? Eller slog Apples
afslag om udlån af græsplæne luften ud af projektet?

-j

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 01-08-01 12:17

Janus Sandsgaard <janus@netcetera.dk> wrote:

> Takker. Blev det til noget med dk.edb.mac-grillfesten? Eller slog Apples
> afslag om udlån af græsplæne luften ud af projektet?

den blev vist piftet.

Fra : Peter Gersmann

Dato : 30-07-01 19:16

In article <1exdhde.yhmlizay6bwbN%janus@netcetera.dk>,
janus@netcetera.dk (Janus Sandsgaard) wrote:

> Er lige kommet retur efter mere end tre uger blandt mineralvandskilder,
> bjerge, kålmarker, køer og godtfolk i den lille landsby Malnas Bai i
> Transylvanien.

Janus - hvorfor er dine tænder så spidse...

//Peter

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 31-07-01 03:19

Hej Peter

- Ja, pas du hellere på, at han ikke kommer efter dig, og når han så tillige
med hedder 'Janus', så kan det gå dig rigtig ilde........

Peter Gersmann wrote:

> Janus - hvorfor er dine tænder så spidse...

mvh. Erik richard
Phone: (+45) 8625 0963, Fax: (+45) 8625 0962 (temporary off)

Fra : Gunnar Holse

Dato : 28-07-01 13:00

"Henrik Münster" <henrik@muenster.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> men ellers er vinduernes titellinier helt normale, og på de fleste er
> der et sort æble til venstre i menulinien.

Henrik, de findes ikke i virkeligheden :)

Fra : Jan Oksfeldt Jonasen

Dato : 28-07-01 15:34

Gunnar Holse <gunnar@hhkol.dk> wrote:

> Henrik, de findes ikke i virkeligheden :)

Jo de gør! Stil de udenfor og begynd at råbe "SUPERMAND, SUPERMAND", så
skal du bare se.

--
You read this far? Okay, have a signature.

Mvh/re Jan Jonasen
jonasen (at) it (dot) dk

Fra : Gunnar Holse

Dato : 28-07-01 20:09

"Jan Oksfeldt Jonasen" <jonasenREMOVE@THISit.dk> skrev i en meddelelse

> Jo de gør! Stil de udenfor og begynd at råbe "SUPERMAND, SUPERMAND", så
> skal du bare se.

Jeg har prøvet med "Candyman", det virkede ikke en skh.hhh..r.aaaaargh....

Fra : Peter Gersmann

Dato : 28-07-01 20:57

In article <v0E87.1220$lh7.159880@news010.worldonline.dk>, "Gunnar
Holse" <gunnar@hhkol.dk> wrote:

> Jeg har prøvet med "Candyman", det virkede ikke en
> skh.hhh..r.aaaaargh....

Er Candyman gift med Tandfeen?

//Peter

Fra : Gunnar Holse

Dato : 28-07-01 23:27

"Peter Gersmann" <moof.immerfreundlich@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Er Candyman gift med Tandfeen?

Savner du hende?

Fra : Peter Gersmann

Dato : 29-07-01 06:16

In article <%VG87.1368$lh7.169662@news010.worldonline.dk>, "Gunnar
Holse" <gunnar@hhkol.dk> wrote:

> Savner du hende?

Kan godt vente 50 år med at se hende igen

//Peter

Fra : Henrik Münster

Dato : 28-07-01 23:01

Gunnar Holse <gunnar@hhkol.dk> wrote:

> "Henrik Münster" <henrik@muenster.dk> skrev i en meddelelse

> Henrik, de findes ikke i virkeligheden :)

Du har vist ikke mindre børn. Du kan tro, at superhelte findes;
og dinosaurer og Pokémon.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Gunnar Holse

Dato : 28-07-01 23:26

> Du har vist ikke mindre børn. Du kan tro, at superhelte findes;
> og dinosaurer og Pokémon.

Det har jeg skam. Men indtil videre holder han sig med alle fire hjul
plantet solidt i legetøjsgaragen.

Fra : Neumann, Thomas

Dato : 29-07-01 13:26

Hejsa.

Jeps. Mac bliver brugt i mange film.

"The House on Haunted Hill" anvendes en Powerbook G3 da invitationerne
udsendes til de forkerte mennesker
"Coyote Ugly" får hovedpersonen sin drøm opfyldt ved at udsende sit musik
lavet på en iMac. Pris-skiltet bliver filmet da hun er ude at shoppe!

Er der nogen der lige kan komme i tanke om flere?

Thomas Neumann

Fra : Jonas

Dato : 29-07-01 13:37

Neumann, Thomas <thomas@neumann.dk> wrote:

> [...]
> lavet på en iMac. Pris-skiltet bliver filmet da hun er ude at shoppe!
> Er der nogen der lige kan komme i tanke om flere?

* "The Cell" - Frk. Lopez sidder derhjemme foran sin iMac på et
tidspunkt, kan dog ikke huske farven.
* "Mission Impossible"
* "Hackers"
* "Forrest Gump"

Interview med Suzanne Forlenza samt en Liste over film med en mac i en
birolle:
<http://www.apple.com/hotnews/features/starringapple.html>

Flere?

--
Jonas [CPH, DK] |
Erase harddrive to reply | Mental backup in progress

Fra : Jan Oksfeldt Jonasen

Dato : 29-07-01 14:43

Jonas <harddrivejc@voss.tf> wrote:

> [...]
> * "Hackers"
> * "Forrest Gump"
>
> Interview med Suzanne Forlenza samt en Liste over film med en mac i en

Den klassiske: Independence day. En PB af en slags er i stand til at
kommunikere med et forfærdeligt avanceret rumskib, som tilsyneladende
også bruger dial-in netværk.

Så var der den med Sylvester Stallone og Antonio Banderas. Sly (good
guy) bruger PB, Antonio (slemmer karl) bruger en uidentificeret bærbar.

Fra : Jonas

Dato : 29-07-01 15:22

Jan Oksfeldt Jonasen <jonasenREMOVE@THISit.dk> wrote:

> Den klassiske: Independence day. En PB af en slags er i stand til at
> kommunikere med et forfærdeligt avanceret rumskib, som tilsyneladende også
> bruger dial-in netværk.

Det kan jeg også huske jeg bed mærke i [det med dial-in netværket].

> Så var der den med Sylvester Stallone og Antonio Banderas. Sly (good guy)
> bruger PB, Antonio (slemmer karl) bruger en uidentificeret bærbar.

Fantastisk symbolik. Jeg holdt godt nok med Hr. Banderas i filmen [hed
den ikke "Assasins"?] - betyder det så, at jeg har begået helligbrøde
og, at det er noteret på min ellers pletfrie straffeattest?

Fra : Peter Gersmann

Dato : 29-07-01 19:04

In article <1exbbf6.1tqbvy01xxa8ycN%jonasenREMOVE@THISit.dk>,
jonasenREMOVE@THISit.dk (Jan Oksfeldt Jonasen) wrote:

> Den klassiske: Independence day. En PB af en slags er i stand til at
> kommunikere med et forfærdeligt avanceret rumskib, som tilsyneladende
> også bruger dial-in netværk.

Det chokerende var cd-drevet. På et tidspunkt skal helten finde
nummeret til Det Hvide Hus, og han indsætter så en cd i maskinen.

Men... der var ingen PB'er på det tidspunkt med cd-drev. Måske var det
blot en revne i 5300'erens kabinet

//Peter

Fra : Christian Bech

Dato : 30-07-01 14:26

Peter Gersmann <moof.immerfreundlich@mail.tele.dk> wrote:

> [...]
> nummeret til Det Hvide Hus, og han indsætter så en cd i maskinen.
>
> Men... der var ingen PB'er på det tidspunkt med cd-drev. Måske var det

Det er endda meget sandsynligt. 5300'eren kan stort set kun bruges som
slagvåben.

--
"Gott sei dank; er war immer aldeles kaput."
- Hans Peter Holm.

Fra : Anders

Dato : 30-07-01 14:38

Christian Bech skrev:

> Det er endda meget sandsynligt. 5300'eren kan stort set kun bruges som
> slagvåben.

Er der egentlig nogen, som vil give et bud på, hvornår Apple havde den
bedste PowerBook? Altså i forhold til tiden? Jeg er frygtelig tæt på at sige
at den nuværende iBook er deres bedste transportable nogensinde,
hovedsagelig pga. den lave pris i forhold til features, men hvad med
Powerbooks?

--
Hvis du vil maile mig, skal du først fjerne mine boxershorts

Fra : Peter Gersmann

Dato : 30-07-01 14:57

In article <B78B2FE3.4F5E%ajkmine@boxershortsmac.com>, Anders
<ajkmine@boxershortsmac.com> wrote:

> Er der egentlig nogen, som vil give et bud på, hvornår Apple havde den
> bedste PowerBook? Altså i forhold til tiden?

Duo 210.

25 MHz 030, gråtoneskærm, 1,9 kg for 6.995,- inkl. moms.
Samt mulighed for docking station.

//Peter

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 30-07-01 15:59

> [...]

> at den nuværende iBook er deres bedste transportable nogensinde,
> hovedsagelig pga. den lave pris i forhold til features, men hvad med

En enkelt kan jeg ikke pege på men indele dem i 3 grupper skulle nok
være muligt hvis der sammenlignes med PC'ere fra samme tid. Her er mit
bud.

De bedste
---------

100:
den første rigtigt bærbare PC, alle bærbare siden hen er formet over
denne skabelon mht af pege-redskab, tastatur, formgivning etc.. Måske
Apples mest originale hardware design.

5x0:
regnekraft, features og mekanisk kvalitet

Duo:
kompakt og genialt docking system

G3 98 (wallstreet):
regnekraft/pris - pga G3'en hvor PC'erne stadig havde nedclockede
Pentium MMX. udskiftelige drev og batteri. pris/features gælder kun
sidste 233MHz model med 14"

iBook 99:
pris/features, Airport, mekanisk kvalitet - Der er stadig ingen der
matcher batterilevetiden

G4:
kompakt med gigantisk skærm, batterilevetid og suveren regnekraft i
visse programmer

iBook 2001 (ny model):
pris/features og batterilevetid, mangler dog regnekrtaft i forhold til
år 2000.

De værste
---------

5300:
mekanisk-kvalitet, ingen CD-ROM, ingen ekstern skærm tilslutning - og
værst: selvantændende battari

1400:
mangler regnekraft, ekstern skærm tilslutning, og moderne features, høj
pris

3400 og G3 (1997):
masser af regnekraft. har dog utilgivelige mangler: TFT'en kan dog kun
vise 16bit, VGA udgangen kan kun spejle, ifrarød port for langsom etc.
høj pris. subwooferen er en joke.

Melem modellerner:
------------------

Portable:
var det en joke?

1x0:
Ok, men ikke fantastiske i forhold til IBM's Thinkpad.

180/190:
stort set en 5300 med 68k, dog uden batteri problemer. ringe hastighed
men lav pris i forhold til 5x0, Duo og 5300 - blev fortsat produceret
pga af problemerne med 5300.

2400 (kompakt 3400 lavet af IBM):
Ok, kompakt maskine med 10" TFT - kan i modsætning til 3400 & G3 CPU
opgraderes.

G3 1998 (Mainstreet)
ok til prisen, ingen overlegen regnekratft pga af den manglende L2
cache. Mangler TFT (12" DNST), VGA og S-VHS.

G3 1999 (Lombard):
Ok, mere kompakt end wallstreet, USB istedet for ADB, men stadig SCSI
frem for FireWire. Mangler 128bit grafik

G3 2000 (Pismo)
Ok, 100MHz bus, ATA66, DVD, 128bit grafik, Firewire frem for SCSI -
ellers mage til lombard, og hvad man kan forvente anno 2000. Har dog
lang batterilevetid (5 timer)

iBook (2000)
Ok - især til prsien pga. 128bit grafikkort, firewire og video-out. Har
dog for lav skærm opløsning (600*800), ATA2, og vejer lidt meget.

Fra : Martin Edlich

Dato : 30-07-01 16:56

In article <1exd8b8.1669y721aqyglcN%reippuert@mac.com>,
reippuert@mac.com (Morten Reippuert Knudsen) wrote:

> 5x0:
> regnekraft, features og mekanisk kvalitet

Mekanisk kvalitet min bare... Skruerne der holdt skærmen fast i
hængslerne blev ved med at gå løs og frontpladen ved skrærmen gik løs og
knækkede.

> 5300:
> mekanisk-kvalitet, ingen CD-ROM, ingen ekstern skærm tilslutning - og
> værst: selvantændende battari

Der er da ekstern skærmtiilslutning på min 5300. Batteriet der blev lidt
rigeligt varmt var kun på de første modeller. Dens største ulempe er den
manglende ethernet on-board.

--
MVH Martin Edlich
http://www.edlich.dk

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 30-07-01 17:26

> Mekanisk kvalitet min bare... Skruerne der holdt skærmen fast i
> hængslerne blev ved med at gå løs og frontpladen ved skrærmen gik løs og
> knækkede.

Den har ryg for at være bygget temmeligt solidt og kunne håndtere
hårdhændet (mis)brug, når der sammenlignes med andre bærbare fra de
tidlige 90'ere.

> Der er da ekstern skærmtiilslutning på min 5300. Batteriet der blev lidt
> rigeligt varmt var kun på de første modeller. Dens største ulempe er den
> manglende ethernet on-board.

ethernet i 95? det var da heller ikke standart i på bærbare PC'ere i 95.
men det er korrekt at det var et tilbageskridt i forhold til 5x0 serien.

Jeg kiggede selvfølge ikke efter, da jeg skrev at den ikke havde
skærmtilslutning

Mht til batteriet vil jeg mene at det var en katastrofe, Apple holdt
simpelthen op med at sælge modellen i en lang periode. Da den kom på
markedet igen (med et andet batteri) havde Apple tabt markedsandele, og
5300 var bagud i forhold til konkurenterne pga af det manglende CD-ROM
drev.

sammenligningen var i ikke i forhold til i dag - det var i forhold til
det tidspunkt hvor de bærbare blev introduceret.

Fra : Martin Edlich

Dato : 30-07-01 21:59

In article <1exddzd.w9yzif17f0fv2N%reippuert@mac.com>,
> [...]

> Den har ryg for at være bygget temmeligt solidt og kunne håndtere
> hårdhændet (mis)brug, når der sammenlignes med andre bærbare fra de

Af alle de (mange) 5x0'ere jeg har set, er der ikke een eneste der ikke
har manglet en eller anden del. At hængslet til låget går løs er bestemt
heller ikke en rar ting - man risikerer at knække låsen til skærmen.
Det er så muligt at de tilsvarende PC'ere var skrøbeligere, men det
synes jeg nu ikke er en undskyldning.

> ethernet i 95? det var da heller ikke standart i på bærbare PC'ere i 95.
> men det er korrekt at det var et tilbageskridt i forhold til 5x0 serien.

Det er netop det tilbageskridt jeg er ked af, min 520'er var hurtigere
på netværket end min 5300.

> Jeg kiggede selvfølge ikke efter, da jeg skrev at den ikke havde
> skærmtilslutning

Du kiggede heller ikke efter på 1400'eren, den har det også. Rart at se
at det ikke kun er mig der kan træde i spinaten

> Mht til batteriet vil jeg mene at det var en katastrofe, Apple holdt
> simpelthen op med at sælge modellen i en lang periode.

Det var en katastrofe da den kom frem, det er ikke noget der skal lastes
den nu - det er faktisk en udemærket maskine til tekstbehandling osv.

> Da den kom på markedet igen (med et andet batteri) havde Apple tabt
> markedsandele, og 5300 var bagud i forhold til konkurenterne pga af
> det manglende CD-ROM drev.

Ja uf, det med CD-drevet var Apple _lidt_ for længe om at fatte.

> sammenligningen var i ikke i forhold til i dag - det var i forhold til
> det tidspunkt hvor de bærbare blev introduceret.

Ok.

--
MVH Martin Edlich
http://www.edlich.dk

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 30-07-01 22:15

> Du kiggede heller ikke efter på 1400'eren, den har det også. Rart at se
> at det ikke kun er mig der kan træde i spinaten

øh, det har den faktisk ikke, der er tale om tredieparts kort...

nu er vi i al fald t

Fra : Martin Edlich

Dato : 31-07-01 00:25

In article <1exdrzm.1vq9bnb1uwq4cuN%reippuert@mac.com>,
reippuert@mac.com (Morten Reippuert Knudsen) wrote:

> øh, det har den faktisk ikke, der er tale om tredieparts kort...

I guder, jeg kiggede enda på en 1400 før jeg kvajede mig - jeg må have
stirret for længe på HDI-30'eren.

> nu er vi i al fald t

Mindst

--
MVH Martin Edlich
http://www.edlich.dk

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 31-07-01 02:51

Hej Morten

Morten Reippuert Knudsen wrote:

> 1x0:
> Ok, men ikke fantastiske i forhold til IBM's Thinkpad.

Da kan jeg da ellers love dig for, at en PB 165 (33mhz 68030) er væsentlig
hurtigere end de samtidige Thinkpad series maskiner! - Rent faktisk er en PB 165
hurtigere end den Thinkpad 100mhz der kom i begyndelsen af 1994. Og så var 165
adskillige tusind kroner billigere.

> 180/190:
> stort set en 5300 med 68k, dog uden batteri problemer. ringe hastighed
> men lav pris i forhold til 5x0, Duo og 5300 - blev fortsat produceret
> pga af problemerne med 5300.

Du må ikke sammenligne en PB 180 med en PB 190! - Det er to vidt forskellige
maskiner både i ydelse og opbygning, og ingen af de to modeller har det fjerneste
med hinanden at gøre.

PB 180/180c har en Motorola MC68030/33mhz processor med integreret 68882
co-processor.

PB 190/190cs har en Motorola MC68LC40/66mhz processor uden FPU. PB 520/520c har
samme processor men kun 50mhz, mens PB 540/540c og 550c har 66mhz prcessor som
190.

PB 180 hører også til i den 'almindelige Series 1xx PowerBooks', - HD typer,
diskettedrev og andet hardware, - inkl. kabinet, - er stort set det samme i alle
modeller fra og med PowerBook 145B og til og med PowerBook 180c Ligeledes er det
den samme batteritype (NiCd), du skal bruge i disse modeller.

PowerBook 190 hører til i gruppen af 5300 og 1400 modeller. HD, diskettedrev og
visse andre hardwaredele er nøjagtig de samme - inkl. kabinet og batteritype
(NiMH)

PowerBook 190 er væsentlig hurtigere end Series 5xx PowerBooks - både i
processorhastighed og ydelse.

> G3 1998 (Mainstreet)
> ok til prisen, ingen overlegen regnekratft pga af den manglende L2
> cache. Mangler TFT (12" DNST), VGA og S-VHS.

?? - Der er faktisk ingen PB med det navn..... De to modeller, der kørte
parallelt i 1998 er hhv. den originale PowerBook G3/250mhz - uden tilnavn, - og
den første Wallstreet version G3/233mhz. Begge har 12,1" SVGA Active Matrix
skærm.

PowerBook G3/250 har 512kb L2 cache med 50mhz BUS, mens PowerBook G3/233
(Wallstreet Mk I) har en 66mhz BUS men ingen L2 cache.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 31-07-01 05:04

> Da kan jeg da ellers love dig for, at en PB 165 (33mhz 68030) er væsentlig
> hurtigere end de samtidige Thinkpad series maskiner!

vrøvl i 93/94 kunne du få 486'ere der var væsentlig hurtigere end en
68030 - desuden er hastigheden ikke den eneste parameter - 140-180
serien var solide arbejdsheste men på ingen måde revolutionerende, kort
sagt, de vendte ikke op og med på markedet ved introduktionen, det er
det tråden handler om... har du overhovedet fulgt med eller vil du
kvæulere?

> Rent faktisk er en PB 165 hurtigere end den Thinkpad 100mhz der kom i
> begyndelsen af 1994. Og så var 165 adskillige tusind kroner billigere.

endnu større gang vrøvl, en 33MHz 68030 kan slet ikke rende fra en
100Mhz intel, som enten må være Pentium eller en 486DX4, da det er de
eneste Intel'er på 100MHz. Desuden kunne ThinkPad's fra den periode fås
med større og bedre TFT'ere.

Rent faktsik var en 486DX hurtigere ved samme clockfrekvens end en ren
68040 med FPU. I den periode var apple seriøst "under-powered", hvorfor
tror du man valgte at droppe 68k? - Apple udviklede Pink til x86, men
droppede det til fordel for PPC samarbejdet grundet muligheden fro en
strategisk aliance med IBM. Logikken i den aliance var "din fjende er
min ven".

> Du må ikke sammenligne en PB 180 med en PB 190!

har jeg opdaget... det var et hurtigt overslag jeg lavede, det ændrer
dog ikke ved selve pointen.

> PB 190/190cs har en Motorola MC68LC40/66mhz processor uden FPU. PB
> 520/520c har samme processor men kun 50mhz, mens PB 540/540c og 550c har
> 66mhz prcessor som 190.

processorne er nu kun på henholdsvis 25 og 33MHz... at kalde dem for 50
og 66 er en overdrivelse. Det svarer til at kalde en G4 for en 128bit
CPU, fordi enkelte sektore internt har en 128bit busbrede.

> PowerBook 190 er væsentlig hurtigere end Series 5xx PowerBooks - både i
> processorhastighed og ydelse.

Procesorne er 100% identiske og de kører begge med 33MHz/32bit bus, så
det er en gang vrøvl. Hvis du endellig skal kåre en "speeddeamon" er det
540'ern med ethernet på bundkortet, dvs 32bit. 190'erens udvidelsesplads
som skal bruges til evt. ethernet har kun en 16bit bus... kort sagt
vrøvl. desuden er der præmisserne for tråden: set i forhold til sin tid,
5x0 er altså et år ældre end 190 og har flere features.

Du må gerne være glad for dine maskiner, det har jeg intet imod, men tag
dig sammen og få styr på fakta.

> [...]
> - og den første Wallstreet version G3/233mhz. Begge har 12,1" SVGA Active

Type betegnelserne under udviklingen var rent faktisk henholdsvis
Mainstreet og Walstreet - Wallstret fik alt hvad heste og remme kunne
trække uden skelen til prisen, mens kriteriet for Mainstreet var en
lav-pris udgave. Mainstreet adskildte sig fra Wallstreet ved at have 12"
dnst skærm, ingen SVHS og kun 2MB VRAM.
Via retail kunne Mainstreet kun fås med 233/66MHz (uden L2), via BTO
kunne den også fås med 250/83MHz. Tilsvarende kunne Wallstreet kun fås
som 250/83MHz og 292/83MHz via retail, men via BTO kunne den også fås
med 233/66MHz (uden L2)

Mainstreet overlevede ikke rev2 opdateringen.

- den "originale" G3 fra 97 (typebetagnelse: Kanga) kørte _ikke_
parallelt med Wallstret/Mainstreet - den blev afløst af dem.

> PowerBook G3/250 har 512kb L2 cache med 50mhz BUS

læs hvad jeg skriver og hold op med det flueknepperi, det er dig der
blander tingene sammen. Den er nævnt sammen med 3400'eren som G3 97, da
det er samme bundkort (lidt højere clocket, med én ekstra MB ram og
samme mangler som 3400), samme skærm og samme kabinet. Type betegnelsen
er Kanga.

> mens PowerBook G3/233 (Wallstreet Mk I) har en 66mhz BUS men ingen L2
> cache.

Kald du den bare for wallstret, det oprindelige type navn var nu
Mainstreet, hvilket jeg vælger at bruge for kunne skelne. Begge blev
officielt solgt som G3 series (på Apples support siden omdøbt til
Wallstreet rev1), men type betegnelserne på udviklingsstadiet var
henholdsvis Wallstreet og Mainstreet.
For at være rigtig præcis kan jeg nævne at Wallstreet mk2 som du kalder
den også havde sin egen interne typebetegnelse...

og så er der den sædvanlige klage over associal adfærd mht. til
linilængde og brug af quoted-printable på usenet. Her er lidt
littereratur som du kan hygge dig med

<http://www.usenet.dk/netikette/forklaring.html>
<http://www.usenet.dk/netikette/quote.html>
<http://www.usenet.dk/netikette/udbydere.html>
<http://www.usenet.dk/ord/lokal.html>

og sidst men ikke mindst denne:

<http://www.usenet.dk/netikette/hardball.html>

Jeg vil endda tillade mig at misbruge alles båndbrede for at citere det
sidste afsnit:

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 31-07-01 15:34

Hej Morten

Du snakker om at kværolere og ævle! Jeg skal f.... love for, at du her viser
din uvidenhed om det, du snakker om. Jeg har siddet og arbejdet med både Compaq
med Intel Pentium 100mhz og IBM Thinkpad 100 mhz Pentium og den tidligere
100mhz DX4. Compaq'en var med Windows 3.11DK og Thinkpad'en med DOS 6.02 (ikke
6.20).

Og jeg kan garantere dig for, at der var pokker til forskel på de to og
så både
min PB 165 samt en anden af mine studiekammerater, der havde en PB 170,
- og
det var _IKKE_ til PC'ernes fordel! - Den der kom nærmest var helt klart
Compaq'en.

Du skulle prøve at sætte en database op i fx. FoxPro 2.5 på de tre
maskiner og
så fodre den med diverse data om sprog og sprogkilder, bogstaver, ligaturer,
accenter osv.. Kør så en søgning og sammenligning mellem fx. 'Alef' fra ca.
1800 f.Kr. og udviklingen op til omkring 200 e.Kr. ..... Du vil meget hurtig
komme til at bide dine ord i dig igen.

PB 170 tog godt 60 sek. om analysen.
Compaq Aurora tog ca. 4 min. om det samme.
IBM Thinkpad 100 tog godt 10 min. om analysen. !!! - Og det til trods
for, at
den kørte i ren DOS.

Min egen 165 var ikke med i det projekt, da jeg ikke arbejdede med
sproganalyse.

> [...]

> sagt, de vendte ikke op og med på markedet ved introduktionen, det er
> det tråden handler om... har du overhovedet fulgt med eller vil du

Jeg synes faktisk, dit manglende kendskab til udviklingen i den periode taler
for sig selv. Det var jo netop PB modeller som 165, 170 og 180, der
vendte op
og ned på begrebet 'bærbare _computere_' - og ikke blot udvidede regnemaskiner
med skrivefunktioner.

> [...]
> 100Mhz intel, som enten må være Pentium eller en 486DX4, da det er de
> eneste Intel'er på 100MHz. Desuden kunne ThinkPad's fra den periode fås

Niet babuska! - større skærm ja! - men i en langt dårligere kvalitet, - mindre
lys, dårligere kontrast, langsommere opdatering osv.. - Rent faktisk var
Toshibas BlueLight LSD skærm bedre end de skærme, IBM brugte.

Det eneste punkt, hvor DX4 100mhz var en anelse hurtigere end 030 var,
hvis du
brugte den til tekstbehandling i ren DOS med WordPerfect 5.0 (sen. 5.1)
sat op
mod MS Word 5.0 og 5.1, men _kun_ sålænge, du arbejdede 'onborad' på maskinen.
Såsnart du skulle til at lave layout på en given tekst og udskrive, så
var alle
3 030 også både hurtigere og bedre. Her var Compaq faktisk den
langsomste til
trods for P100 processoren.

> [...]
> droppede det til fordel for PPC samarbejdet grundet muligheden fro en
> strategisk aliance med IBM. Logikken i den aliance var "din fjende er

Nå?! - Det samarbejde, der blev etableret mellem Apple og IBM - med Hewlett
Packard på sidelinien som observatør, - var allerede på det tidspunkt et
seriøst forsøg på at sætte en kæp i hjulet på Intel, der førte sig frem
på den
mest horible og useriøse måde med hele deres markedsstrategi.

Godt nok blev der ikke nogen reel fælles computer / fællles platform ud
af det,
men med PPC*) teknologien og det senere PCI*) teknologi, var der jo allerede
slået en kile ind, der jo har medført, at IBM opsagde deres aftale med
Intel om
at der skulle bruges Intels i alle IBMs computere til og med år 2003! -
Det kom
ikke til at koste noget for IBM rent økonomisk, da aftalen blev opsagt med
begrundelsen i manglende opfyldelse af indgået kontrakt.

Intel forsøgte sig jo med at lave en PPC/PCI processor, der skulle - '...være
alle andre processorer overlegne...'. - De sendte en processor på
markedet, som
Olivetti var så dum at entrere til deres nye samarbejde med Apple. Den kom
aldrig til at virke! _Samtlige_ maskiner blev trukket tilbage igen og
folk fik
tilbuddet om enten at få deres penge retur eller ombyttet til 'normale'
pentiums. - Apple trak deres licens tilbage, Olivetti opsagde aftalen med
Intel, IBM opsagde aftalen med Intel, Packard Bell, Trust, Sony, Toshiba og
flere andre fulgte efter. - Og Olivetti? - Tja, de overlevede men som en
tredierangs computerfirma.

Desværre, kan man sige, blev det ikke Apple-IBM-Motorola samarbejdet,
der vandt
ved det 'game', men derimod AMD, der med deres første K-processor kom
med et
seriøst alternativ til både Intel og Motorola. - Ja, og så valgte
otorola at
'stå af' og køre deres helt eget løb....

*) PPC og PCI er patenterede trademarks og ejes i fællesskab af Apple Computers
Inc. og IBM International Business Machines.

> [...]
> og 66 er en overdrivelse. Det svarer til at kalde en G4 for en 128bit
> CPU, fordi enkelte sektore internt har en 128bit busbrede.

Enkelte sektorer? - _al_ intern proessor arbejde er _ren_ 50mhz / 66mhz, mens
in/out til motherboard er hhv. 25mhz og 33mhz.

> [...]
> vrøvl. desuden er der præmisserne for tråden: set i forhold til sin tid,
> 5x0 er altså et år ældre end 190 og har flere features.

Både PB 190/190c og 540/540c kører med 33mhz BUS/32bits, mens 520/520c kører
med 25mhz BUS og 32bits datapath.

De 16mhz, du snakker om er _kun_ i PCMCIA slot'en. Ellers er den ren 32bits.

> Du må gerne være glad for dine maskiner, det har jeg intet imod, men tag
> dig sammen og få styr på fakta.

...returned!

> [...]
> med 233/66MHz (uden L2)
>
> Mainstreet overlevede ikke rev2 opdateringen.

Morten, der findes _INGEN_ _Mainstreet_! - Der findes _1_ _PowerBook G3 750_
med navnet _Original_, og så findes der _8_ Wallstreet fra Mk I til Mk VIII.
Din 'Mainstreet' findes simpelthen ikke i nogen databaser overhovedet!

Og mht. skærm så er den mindste skærm på 12,1" og ikke 12".

Wallstreet Mk I, II og III har ingen L2 cache. Det har alle øvrige fra
Mk IV -
Mk VIII.
Mk I - III har alle 233mhz/66mhz BUS/64bits datapath med hhv. 12,1",
13.3" og
14.1" skærme.
Mk IV - VI alle 250mhz/83mhz BUS/64 bits datapath og de samme skærmstr.
Mk VII og VIII 292mhz/83mhz BUS/64bits datapath hhv. 13,3" og 14.1" skærm

> - den "originale" G3 fra 97 (typebetagnelse: Kanga) kørte _ikke_
> parallelt med Wallstret/Mainstreet - den blev afløst af dem.

'Original' er basismodellen for samtlige andre PowerBooks G3

> [...]
> det er samme bundkort (lidt højere clocket, med én ekstra MB ram og
> samme mangler som 3400), samme skærm og samme kabinet. Type betegnelsen

Det passer jo simpelthen ikke Morten. Alle 3400 har Motorola 603e 180mhz,
200mhz og 240mhz - alle med 40mhz BUS og 256kb L2 cache. Alle 3400 har std.
24mb RAM, hvor G3 Original har 48mb.

> [...]
> For at være rigtig præcis kan jeg nævne at Wallstreet mk2 som du kalder
> den også havde sin egen interne typebetegnelse...

Ja ja, ...Min G3/233DT har også et kælenavn 'Yoke' - udtales med
'j'..... Hvad
man 'kalder' en computer, og hvad den mere eller mindre officielt
'hedder' er
vidt forskelligt. - Og jeg er ved at være temmelig træt af at gentage mig
selv... (- nå den skal du nok også kommentere...)

- APPLE HAR _INGEN_ POWERBOOK, DER OFFICIELT HEDDER _MAINSTREET_! - De har
derimod _8_ stks. Wallstreet fra Mk Itil Mk VIII i _3_ revisioner.

Fra : Jan Oksfeldt Jonasen

Dato : 31-07-01 18:54

[zap evindelige påstande baseret på egen overbevisning]

> Morten, der findes _INGEN_ _Mainstreet_!

Det var det med fakta, første Google hit:
http://skyscraper.fortunecity.com/seagate/536/pbg3.html

> Det passer jo simpelthen ikke Morten. Alle 3400 har Motorola 603e 180mhz,
> 200mhz og 240mhz - alle med 40mhz BUS og 256kb L2 cache. Alle 3400 har std.
> 24mb RAM, hvor G3 Original har 48mb.

Sædvanen tro forstår du ganske enkelt ikke hvad der skrives, første PB
G3 har bundkort som er efterfølger til 3400. Orv, og jeg har fakta:
http://www.apple-history.com/pg3.html

> [...]
> vidt forskelligt. - Og jeg er ved at være temmelig træt af at gentage mig
> selv... (- nå den skal du nok også kommentere...)

Der er også nogen der er tætte af at læse det, så stop bare nu.

Vi tager den igen: http://www.apple-history.com/pg3s.html

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 31-07-01 21:10

> Du snakker om at kværolere og ævle! Jeg skal f.... love for, at du her
> viser din uvidenhed om det, du snakker om. [klippet i en bunke fyld ord]

lad os tage det trin for trin...

> [...]
> vendte op og ned på begrebet 'bærbare _computere_' - og ikke blot udvidede

hvorledes adskiller de sig markant fra en PB100 udover en hurtigere CPU,
og almindelig teknologisk udvikling? Hvor er revulotionen? Jeg kan ikke
se den!

> Niet babuska! - større skærm ja! - men i en langt dårligere kvalitet, -
> mindre lys, dårligere kontrast, langsommere opdatering osv.. - Rent
> faktisk var Toshibas BlueLight LSD skærm bedre end de skærme, IBM brugte.

kvalitet er subjektiv, men da det er det visuelle indtryk der skal
vurderes er et syn på +0.5(15 grader)/+1.5 nok mere troværdigt, end et
betydeligt synshandicap.
Det essentielle her i tråden, som du springer let og elegant over, er
_markante_ forskelle - de Powerbooks du omtaler adskiller sig ikke
væsentligt fra de øvrige på markedet - I øvrigt kan jeg huske at
Politikkens, dengang mac-dominerede, computer tillæg i store træk faldt
ned af stolen i begejstring over de første TFT skærme på IBM's
Thinkpad's.
Desværre har jeg ikke artiklen, men måske er der en
gammel Politikken Online abonnent der ligger inde med artiklen.

> [...]
> tekst og udskrive, så var alle 3 030 også både hurtigere og bedre. Her var
> Compaq faktisk den langsomste til trods for P100 processoren.

En 68030 på 50MHz kan præstere 18 MIPS, en PB165 har kun en 33MHz
procesor, dvs at den yder omkring 12 MIPS. kig på dette url:
<http://e-www.motorola.com/webapp/sps/technology/prod_family.jsp?catId=M
934310184622>

En 486 på 100MHz kan til sammenligning præstere 70.7 MIPS! Jeg har ikke
kunnet finde dokumentationen på Intel's uoverskulige hjemmeside, men jeg
har fundet domkumentation for en 66MHz 486DX2: 54 MIPS! kig på dette
url:
<http://www.intel.com/pressroom/kits/quickreffam.htm>

Jeg gider end ikke høre på din søforklaring om hvordan 12 MIPS er
hurtigere end 70.7 MIPS - men jeg er sikker på, at du har en enorm lyst
til at forsøge...

> Nå?! - Det samarbejde, der blev etableret mellem Apple og IBM - med
> Hewlett Packard på sidelinien som observatør [Klip, en masse vrøvl]

Den (løgn)historie har du før forsøgt at fortælle, at du forsøger endnu
en gang gør den ikke mere sand - Jeg mener, du dengang fik 30 dage i mit
kill-filter for ubredelse af usanheder, men da man her til lands ikke
kan dømmes to gange for samme forbrydelse slipper du denne gang...
Det mest intersessnte ved (løgn)historien, er at den intet har med
tråden at gøre.

> *) PPC og PCI er patenterede trademarks og ejes i fællesskab af Apple
> Computers Inc. og IBM International Business Machines.

"the Peripheral Component Interconnect (PCI) bus was developed by Intel
and introduced in 1993" - Tjek selv dette url:
<http://www.howstuffworks.com/framed.htm?parent=pci.htm&url=http://www.p
cguide.com/ref/mbsys/buses/types/pci.htm>

PCI har intet med PPC at gøre.

> Enkelte sektorer? - _al_ intern proessor arbejde er _ren_ 50mhz / 66mhz,
> mens in/out til motherboard er hhv. 25mhz og 33mhz.

Oplys venligst et .url hos Motorola hvor de CPU'er betegnes som 50MHz og
66MHz! At Apple's markedsførings afdeling har brugt tvivlsomme
oplysninger i deres specifikationer gør dem ikke nødvendigvis sande.

> Både PB 190/190c og 540/540c kører med 33mhz BUS/32bits, mens 520/520c
> kører med 25mhz BUS og 32bits datapath.

Hvorfor hævder du så følgende? "PowerBook 190 er væsentlig hurtigere end
Series 5xx PowerBooks - både i processorhastighed og ydelse"

> De 16mhz, du snakker om er _kun_ i PCMCIA slot'en. Ellers er den ren
> 32bits.

Ja, det var lige netop hvad _jeg_ skrev, for at dokumentere at 540 rent
faktsik er hurtigere end 190 på et enkelt punkt, ellers er de lige
hurtige.

> [klip, pga flere gentagelser]
>
> Og mht. skærm så er den mindste skærm på 12,1" og ikke 12".

det var sørme en relavant tilføjelse Må jeg have ikke lov til at
korrekse dig mht. din upræcise angivelse af systembussen på 66MHz - den
er ikke 66MHz, nærmere 66.667MHz. Er det den slags flueknepperi du
ønsker?

> 'Original' er basismodellen for samtlige andre PowerBooks G3

Vrøvl! Det eneste fællestræk "Kanga" har med PBG3 series, er selve
processoren - det er en PB3400 med en G3 processor! Den har mere
tilfælles med et P6400/PM6500 (Alchamy) bundkort, end med PB G3'erne fra
98 (Mainstret/Wallstreet), der deler teknologi med de beige Powermac
G3'ere (Gossamar) - 66/83MHz bus, SDRAM osv.

> Det passer jo simpelthen ikke Morten. Alle 3400 har Motorola 603e 180mhz,
> 200mhz og 240mhz - alle med 40mhz BUS og 256kb L2 cache. Alle 3400 har
> std. 24mb RAM, hvor G3 Original har 48mb.

Hvad er det der ikke passer?
Jeg tror snart du bør gå ned på den lokale skole og bede om et eksemplar
af "Læs og Forstå" #1, 2 & 3. De er forlængst blevet udfaset i
undervisningen, så hvis ikke de allerede er brændt vil bibliotekaren med
glæde forære dig en krøllet kopi... det er dog muligt at de ikke har
flere opgave hæfter

> Ja ja, ...Min G3/233DT har også et kælenavn 'Yoke' - udtales med
> 'j'..... Hvad

Den hedder nu engang Gossamar...

> - Og jeg er ved at være temmelig træt af at gentage mig selv...

Det er du ellers god til, problemet er bare at gentagelse ikke gør
tingene sande.

> (- nå den skal du nok også kommentere...)

selvfølgelig...

> - APPLE HAR _INGEN_ POWERBOOK, DER OFFICIELT HEDDER _MAINSTREET_!

Præciser venligts, hvor jeg har hævdet, at der skulle være tale om et
officielt navn? Jeg har hævdet at MainStreet og Wallstreet er interne
navne. Det eneste officielle navn er PowerBook G3 series, hvilket gælder
alle modellerne fra 98, 99 og år 2000.

Prøv dette lige dette link:
<http://www.google.com/search?hl=da&safe=off&q=Mainstreet+%2B+powerbook&
btnG=Google-s%F8gning&lr=>

> - De har derimod _8_ stks. Wallstreet fra Mk Itil Mk VIII i _3_
> revisioner.

Mk 1-8, eksisterer vist kun i dit eget univers!
Der er to revisioner. Ved rev2 blev Mainstreet modellen droppet.
Wallstreet fik grafikchippen udskiftet fra en RageII basseret til en
RagePro basseret, der gav bedre 3D acceleration samt understøttelse af
skalering på TFT skærmene. Systembussen blev nedsat til 66Mhz pga. af
problmer med varmeudviklingen. 233'eren fik L2 og slutteligt forsvandt
13" skærmen.

Hvad var det egentlig du ville i denne tråd Erik? har du bidraget til
andet end underholdningen? Jeg har ikke bidraget med essentielt, efter
din enteé, bortset fra spild af min egen tid, men det er jo mit valg -
og ufatteligt at jeg gider....

--
Venlig hilsen Morten Reippuert Knudsen

....og så er der den sædvanlige beklagelse over associal adfærd mht. til
linielængde, brug af quoted-printable på usenet, svar over citeret tekst
samt alen lange signature*. Her er lidt littereratur som du kan hygge
[...]

Jeg vil endda tillade mig at misbruge andres båndbrede for at citere det

Fra : Simon T

Dato : 31-07-01 21:59

Morten Reippuert Knudsen <reippuert@mac.com> wrote:

> Erik Richard Sørensen <kml.ers@mail1.stofanet.dk> wrote:

[megalang gensidig tilsvining]

Gider I ikke lige holde den her gang lort for jer selv. Jeg er træt af
at Erik ikke kan skrive noget uden at blive svinet af Morten og omvendt.
Kan I ikke bare udveksle adresser og finde ud af hvem der først får ram
på den anden - for jeg er fandeme træt af at høre på jeres
mudderkastning! Jeg tør ikke tale for andre, men jeg _tror_ ikke jeg er
alene!
Så hvis I stadig går i børnehaven, kan I så ikke bare nøjes med "reply
to sender". Den er ikke svær at finde...

Med Absolut Uvenlig Hilsen

Simon T

--
Haves: Højre arm
Ønskes: Powerbook G4

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 31-07-01 23:03

Simon T <mac@REMOVErhk.dk> wrote:

> [...]
> Så hvis I stadig går i børnehaven, kan I så ikke bare nøjes med "reply
> to sender". Den er ikke svær at finde...

Jeg kan på sin vis godt forstå din frustration, men Usenet er et frit
medie, hvor man kan skrive hvad man vil.

Hvis Morten og Erik vil bruge tid på diskutere dette emne, så lad dem.
Der er ingen der tvinger nogen til at læse det.

--
René

Fra : Christian Bech

Dato : 01-08-01 00:44

> [...]

> på den anden - for jeg er fandeme træt af at høre på jeres
> mudderkastning! Jeg tør ikke tale for andre, men jeg _tror_ ikke jeg er

'Problemet' er, at det ikke kun er mudderkastning. Hvis du kigger efter,
vil du se, at det ofte bunder i meget forskellige opfattelser af fakta,
og hvis en eller anden kommer med oplysninger, som man er sikker på er
urigtige, ja så korrigerer man naturligvis. Hvis det er sket nogle
gange, ja, så kan det ikke undgåes, at tonen kan blive lidt skinger.

Personligt foretrækker jeg en smule småskænderier fremfor at folk ikke
tør åbne munden - specielt hvis jeg kunne få korrigeret nogle
oplysninger, som jeg havde brug for, og som måske var oplyst urigtigt.

> Med Absolut Uvenlig Hilsen

Hvis man beder andre om at opføre sig sobert, er det altså en dårlig ide
selv at forsætte i samme tone.

--
Jeg har et mere end overfladisk kendkskab til et lokalt bibliotek.
- Lars Kim Lund

Fra : Peter Gersmann

Dato : 01-08-01 04:58

In article <1exft8n.xnxx8m16d3k1tN%giambattista.vico@mail.tele.dk>,
giambattista.vico@mail.tele.dk (Christian Bech) wrote:

> Hvis du kigger efter,
> vil du se, at det ofte bunder i meget forskellige opfattelser af fakta,

Så forskellige at Erik Richard talte om forbrændinger ved den danske
introduktion af PB5300 for journalister. Jeg var der - og fik maskinen
med hjem uden problemer af nogen slags .

Det må således siges at være det pure opspind fra E-R. Og jeg forstår
godt at Morten R har det dårligt med Erik Richards ligeledes totalt
opdigtede computerhistorik, hvor alt blev opfundet og var bedst fordi
det kom fra Cupertino

Har vi behov for at tage æren af andres opfindelser? Jeg kan godt lide
at Morten siger klart fra overfor historieforfalskning, men det er
lidt som at kæmpe mod vindmøller.

Og til Simon T - der er løgne så store, at man bare må rejse sig op og
sige fra. Hvis ikke man gør det, så sænker ligusteridylen sig, hvilket
du ønsker, men man står med et etisk problem af dimensioner.

//Peter Gersmann

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 01-08-01 13:30

- Peter

- Hvor var du, da PB 5300 blev præsenteret? - Var du i Scandinavian Center
her Århus? - eller sad du blot derhjemme på din dertil indrettede og skrev
et eller andet? - Og så tror jeg ikke, du skal råbe alt for højt om din tid
som journalist!

Og så har det her intet at gøre med, at alt er godt, fordi det kommer fra
Cupertino - eller Redmond for den sags skyld. Men det har noget at gøre med,
at der er nogle stykker i den gruppe her, der tror de er alvidende omkring
Mac og Apple - og computere i det hele taget, - selvom det kun er en flok
unge brushoveder, der end ikke er blevet tørre bag ørerne endnu!

- Og så tror jeg mere på ansatte hos både Apple og IBM end på fallerede
journalister og studerende! - Det er trods alt de firmaer, der véd, hvad det
drejer sig om.

Og så synes jeg ærlig talt, Peter, at du burde passe dit arbejde i dit firma
istedet for at sidde og læse newsgroups!

mvh. Eriik Richard

Fra : Jan Oksfeldt Jonasen

Dato : 01-08-01 19:09

> [...]
> Mac og Apple - og computere i det hele taget, - selvom det kun er en flok
> unge brushoveder, der end ikke er blevet tørre bag ørerne endnu!

Det må da føles imponerende underligt for dig, at de faktisk alle sammen
ved mere end netop dig. Du er gang på gang blevet naglet fast af fakta,
alligevel forsættes en håbløs kamp for at rede en smule ansigt. Hver
gang har dette resulteret i det samme...endnu længere ned i støvet.

Kig iøvrigt forbi www.usenet.dk/netikette, masser af spændende
oplysninger om dannet opførsel.

Fra : Christian Bech

Dato : 03-08-01 01:03

Jan Oksfeldt Jonasen <jonasenREMOVE@THISit.dk> wrote:

> at rede en smule ansigt.

Wow, det må være en heftig skægvækst.

Fra : Jan Oksfeldt Jonasen

Dato : 03-08-01 19:15

Christian Bech <giambattista.vico@mail.tele.dk> wrote:

> Wow, det må være en heftig skægvækst.

Good one

Fra : N/A

Dato : 01-08-01 14:14

Fra : Pete

Dato : 01-08-01 14:14

> [...]

> Mac og Apple - og computere i det hele taget, - selvom det kun er en flok
> unge brushoveder, der end ikke er blevet tørre bag ørerne endnu!

Og du foregiver ikke at være altvidende? Jeg har endnu til gode at se dig
indrømme at du har taget fejl om noget som helst, og tro mig - det har du!
Om du er tør bag ørerne eller ej skal jeg ikke kunne sige, men altvidende er
du fandme heller ikke! Så tag lige og fej for egen dør!

> - Og så tror jeg mere på ansatte hos både Apple og IBM end på fallerede
> journalister og studerende! - Det er trods alt de firmaer, der véd, hvad det
> drejer sig om.

Du glemte at nævne dig selv som troværdig kilde. Din viden rangerer jo midst
på højde med ovennævnte firmaers.

> Og så synes jeg ærlig talt, Peter, at du burde passe dit arbejde i dit firma
> istedet for at sidde og læse newsgroups!

Skal vi ikke lade Peter disponere over hans tid.

/peter
--
Vikings? There ain't no vikings here. Just us honest farmers. The
town was burning, the villagers were dead. They didn't need those

Fra : Martin Petersen

Dato : 01-08-01 07:02

> [...]

> på den anden - for jeg er fandeme træt af at høre på jeres
> mudderkastning! Jeg tør ikke tale for andre, men jeg _tror_ ikke jeg er

Helt uenig! Jeg synes vi skulle forslå en udvidelse og simpelthen lave
en organiseret quiz med præmier: The great golden
Eric-Morten-mac-Contest, med Peter Gersman som dommer og pointsystemer
og bonus og afgørende runde og revanche. Det ku' altså være vildt
underholdende ...

Martin

Fra : J.C. Voss

Dato : 01-08-01 10:58

Martin Petersen <martinmarius@petersen.mail.dk> wrote:

> [...]
> Eric-Morten-mac-Contest, med Peter Gersman som dommer og pointsystemer
> og bonus og afgørende runde og revanche. Det ku' altså være vildt

Fremragende koncept. Så kunne vi lave en for dem ukendt liste af emner
de skulle diskutere, hvor en af os andre, bare lige ud af det blå en
dag, skulle spørge om f.eks. i hvilke film der har været macs til stede.
I løbet af et par indlæg ville tråden have opnået en kritisk masse hvor
ERS og MRP så overtager og laver et fantastisk træ i mit øverste vindue
i MacSOUP, så jeg skal scrolle både op og ned og til højre og venstre
for at se det hele.
Gad vide om den gode Doktor Münster fra Esbjerg vidste hvad startede da
han skrev, at Superheltene brugte mac?

--
Jonas [CPH, DK] | Mental backup in progress

Fra : N/A

Dato : 01-08-01 18:51

Fra : N/A

Dato : 31-07-01 22:33

Fra : Pete

Dato : 31-07-01 22:33

> [...]
> Så hvis I stadig går i børnehaven, kan I så ikke bare nøjes med "reply
> to sender". Den er ikke svær at finde...

Det er altså voksent at udbrede usandheder? Og man er barnlig hvis ikke man
synes det?

--
/peter

"Where's my burrito?" -- Homer

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 31-07-01 01:35

Hej Anders

Hvis jeg skal vurdere alle de PowerBooks, - sammenligne med pris/ydelse gennem
de sidste 8-9 år, vil jeg nok mene, at der er 3-4 modeller, der kommer et par
hestehoveder foran andre.

PowerBook 165 (68k) vil jeg mene er den, der har givet mest for pengene. Jeg
har selv en sådan, og den kører stadig som var den ny. Den er rent faktisk
hurtigere end mange af de nyere PPC PowerBooks - inkl. iBook til mange ting.

Ligeledes vil PB 170 (68k) nok stå som en éner - ikke bare pga. ydelse, men
også dens stabilitet er legendarisk, og der er faktisk en hel del af dem endnu.
Og i forhold til, da den kom frem, så har den stadig en ganske fremragende
skærm - aktiv matrix, men godt nok kun sort-hvid.

Ja, og så vil jeg faktisk som nr. 3 nævne den ellers så meget udskældte
PowerBook 5300c. Jeg véd ikke hvorfor der er nogle, der har så meget imod den.
Jeg kender da indtil flere, som har den stadig, og som aldrig har haft det
mindste vrøvl med den. Jeg solgte bl.a. en til en kunde for nu snart 5 år
siden, og den har kun en enkelt gang vist tegn på nykker, men det viste sig kun
at være en fragmenteret directory fil, så da den havde fået en gang SpeedDisk,
kørte den igen. I stedet for det originale System 7.5.x lagde jeg en System
7.6.1 på den, og det gjorde den faktisk noget hurtigere. Jeg véd stadig, hvad
den bliver brugt til, og det er faktisk slet ikke så lidt, den bliver udsat
for.

Tja, og så er der endda dem, der mener, at den gamle PowerBook 145B skal regnes
for den PB, hvor man har fået mest for mindst, meeen jeg vil nu nok lige trække
et par point fra for den.... Prisen var for høj i forhold til ydelsen, men i
forhold til det man fik af hardware i den, ja så vil jeg nok rangere den
omkring nr. 3 eller 4.

Så min Top 5 liste vil se sådan ud:
1. PowerBook 170
2. PowerBook 165
3. PowerBook 5300c
4. PowerBook 145B
5. PowerBook G3, Lombard

Fra : Martin Edlich

Dato : 31-07-01 01:45

In article <3B65FD3F.CD2D13BB@mail1.stofanet.dk>,

> [...]
> hurtigere end mange af de nyere PPC PowerBooks - inkl. iBook til mange ting.

Hvad fx er den hurtigere til?

--
MVH Martin Edlich
http://www.edlich.dk

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 31-07-01 04:39

Hej Martin

Jeg har min sat op med en ekstern 16" Apple Portrait skærm og det originale
System 7.1 med opd. til 7.1.3 og en hel del ekstra system add-ins, - som fx.
16-levels hieraki på alle mapper, talesyntese (PlainTalk 1.0), og de
maksimale 52
skrifter. (System bruger ca. 7,9mb RAM) - Alligevel starter den op på
under _20
sek._. Jeg har også CWKS 3 liggende på den. - Den åbner på under 5 sek.. -
Prøvede med CWKS 4, men der er lige for lidt RAM til den.... OK, det kan
gå med
VM slået til, men det sløver den lidt for meget.

Jeg har brugt den en del til skak, - MacChess 4.0EN/68k - seneste 68k version.
Den er lige så hurtig, som den tilsvarende 4.0EN/PPC på min gamle PM
7200/90. Den
har de maksimale 14mb RAM, hvor 7200 havde på det tidspunkt 56mb.

Jeg har ikke selv haft en PPC PowerBook, men den 5300, jeg har
sammenlignet den
en del med har System 7.6.1, 32mb RAM og ellers nogenlunde samme
software og det
samme skakprogram.

Dér hvor jeg blev virkelig overrasket, var, da jeg satte den til at
analysere et
hængeparti. For en total analyse - op til 70 træk i 8-level depth er den
hurtigere end den PB 190, jeg købte senere, (- og det vel at mærke kun
for at få
den større 500mb HD. - Tja, det var dengang...).

Jeg har også lagt mærke til, at 165 er hurtigere end en 540c i opstart i
nogenlunde samme systemkonfiguration. PB 540c'eren havde dog ikke installeret
talesyntese.

Fra : Martin Edlich

Dato : 31-07-01 06:52

In article <3B662819.BFD8E1F0@mail1.stofanet.dk>,

SNIP

> Jeg har også lagt mærke til, at 165 er hurtigere end en 540c i opstart i
> nogenlunde samme systemkonfiguration. PB 540c'eren havde dog ikke installeret
> talesyntese.

Der er da også et godt stykke mellem en 5300/5x0 og en iBook i hastighed.

--
MVH Martin Edlich
http://www.edlich.dk

Fra : Henrik Münster

Dato : 31-07-01 22:35

> [...]
> PowerBook 5300c. Jeg véd ikke hvorfor der er nogle, der har så meget imod
> den. Jeg kender da indtil flere, som har den stadig, og som aldrig har

Ja, jeg er jo den lykkelige ejer af en PB 5300cs, og den kører
da meget godt, og det har den såmænd gjort de sidste par år. Men de
første par år af sit liv var den altså været til reparation vel ca. fire
gange, og et par af gangene i ugevis i Holland. Jeg kan snart ikke holde
rede på det, det er jo ved at være længe siden. Sidste gang tog det kun
en uge i Holland incl. forsendelse til og fra computerfirma København,
og der blev hele kassen udskiftet. Siden har der ikke været problemer,
men den bruges heller ikke så meget mere.
Jeg fulgte en del med i sagen i sin tid. De fleste kilder på
Internettet er jo USA'ske, og de hævdede, at PowerBooks fra Irland, hvor
de europæiske modeller blev lavet, havde færre problemer. Måske er det
derfor, man har hørt om mere bøvl med PB5300 i USA end her i Europa. Det
nye kabinet som min fik for et par år siden er i øvrigt "Made in USA",
mens det originale altså var fra Irland.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Christian Bech

Dato : 01-08-01 00:18

> [...]

> PowerBook 5300c. Jeg véd ikke hvorfor der er nogle, der har så meget imod den.

Det er ellers ganske enkelt: den er noget bras. Det har Apple jo også
erkendt, når de har lavet udvidet garanti på den.

> Jeg kender da indtil flere, som har den stadig, og som aldrig har haft det
> mindste vrøvl med den.

Jeg har til gengæld aldrig mødt nogen, der har været tilfredse med 5300.
De mest nærliggende eksempler er den kammerats 5300, der fik mig til at
skifte OS. Efter tre års brug, hvor den stort set kun stod på et
skrivebord, knækkede hans kabinet og diskettedrevet døde. På min egen
døde skærmen bare uvist af hvilken årsag. Den blev kun fragtet omkring i
en polstret taske og blev generelt behandlet som et spædbarn. Den blev
diagnosticeret hos Officeline, så det har vist sig umuligt at få et bud
på, hvad årsagen skulle være, om det er en produktionsbrist, dårlig
behandling eller blot uheld.

Det er en stor sejr for Mac OS, at jeg ikke løb skrigende bort fra
platformen efter at have brugt en formue på 5300.

--
Christian

Fra : Martin Edlich

Dato : 01-08-01 00:44

In article <1exfou4.4acz4j66lulrN%giambattista.vico@mail.tele.dk>,
giambattista.vico@mail.tele.dk (Christian Bech) wrote:

> Jeg har til gengæld aldrig mødt nogen, der har været tilfredse med 5300.

Jeg har faktisk været ret godt tilfreds med min.

--
MVH Martin Edlich
http://www.edlich.dk

Fra : Christian Bech

Dato : 01-08-01 16:19

> Jeg har faktisk været ret godt tilfreds med min.

Vær du kun glad for, at du og din Powerbook aldrig har mødt mig!

--
Christian

Fra : Martin Edlich

Dato : 01-08-01 18:19

In article <1exgzzp.pjmfwz1hnr3pyN%giambattista.vico@mail.tele.dk>,
giambattista.vico@mail.tele.dk (Christian Bech) wrote:

> Vær du kun glad for, at du og din Powerbook aldrig har mødt mig!

Fornøjelsen er helt på min side.

--
MVH Martin Edlich
http://www.edlich.dk

Fra : Anders

Dato : 01-08-01 19:10

Christian Bech skrev:

> Vær du kun glad for, at du og din Powerbook aldrig har mødt mig!

Var det da dig, som gik rundt og satte ild til dem?

--
Hvis du vil maile mig, skal du først fjerne mine boxershorts

Fra : Christian Bech

Dato : 03-08-01 00:20

Anders <ajkmine@boxershortsmac.com> wrote:

> Var det da dig, som gik rundt og satte ild til dem?

Jeg har aldrig turdet gentage stuntet, men det var måske også lidt dumt
at gøre det, mens der var pressefotografer til stede.

--
- Christian. "Og naar de Skillerum, der lukker om Staterne,
Nationaliteten, om føje Tid falder for den kosmopolitiske

Fra : Jan Oksfeldt Jonasen

Dato : 01-08-01 19:09

Christian Bech <giambattista.vico@mail.tele.dk> wrote:

> Vær du kun glad for, at du og din Powerbook aldrig har mødt mig!

Jamen hov, hvis du køre shoot on sight mod den stakkels model, så er der
da ikke noget at sige til, at de ikke holder

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 02-08-01 21:29

> Jamen hov, hvis du køre shoot on sight mod den stakkels model, så er der
> da ikke noget at sige til, at de ikke holder

ROTFL

Fra : Christian Bech

Dato : 03-08-01 01:03

Jan Oksfeldt Jonasen <jonasenREMOVE@THISit.dk> wrote:

> Jamen hov, hvis du køre shoot on sight mod den stakkels model, så er der
> da ikke noget at sige til, at de ikke holder

Min skal ikke gå alene i graven.

--
Christian

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 01-08-01 15:53

> [...]

> at den nuværende iBook er deres bedste transportable nogensinde,
> hovedsagelig pga. den lave pris i forhold til features, men hvad med

Efter at ha' læst hvad andre synes er den bedste PB synes jeg der danner
sig et billede af at man generelt er ret glad for den PB man selv har.
Det er derfor ingen overraskelse at jeg som Pismo ejer synes at det er
en genial PB. Det er dog også min første bærbare Mac så det er et
spinkelt grundlag jeg dømmer ud fra

Det der efter min mening gør den speciel er flg:

Onboard FireWire - en revolution i bærbar videoredigering

Airport funktionalitet (Det der gør en bærbar til "en ægte bærbar")

Alle tilslutninger er brugbare uden dockingstation (i modsætning til en
del bærbare PC'ere.)

Avanceret bundkort med opgraderbar processor

Modulopbygning, hvilket bl.a. giver mulighed for ekstrem lang
batterilevetid med to batterier.

Flot design (den sidste ægte Batman-black Mac

/Martin

Fra : Henrik Münster

Dato : 30-07-01 20:26

Christian Bech <giambattista.vico@mail.tele.dk> wrote:

> Det er endda meget sandsynligt. 5300'eren kan stort set kun bruges som
> slagvåben.

Det kan bestemt ikke anbefales. I hvert fald opladeren giver
omgående op efter det mindste slag. Og efter selve kabinettets kvalitet
at dømme, skal man bestemt ikke udsætte en PB5300 for alt for voldsomme
ting.
Jeg mener i øvrigt bestemt, at VST lavede et cd-drev, der kunne
sættes i en PB5300 i stedet for diskettedrevet, men det var måske først
på et senere tidspunkt.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Anders

Dato : 30-07-01 20:34

Henrik Münster skrev:

> [...]
> omgående op efter det mindste slag. Og efter selve kabinettets kvalitet
> at dømme, skal man bestemt ikke udsætte en PB5300 for alt for voldsomme

Venner. Det tyder på at vi har fundet VAMNO (Verdens Absolut Mest Nytteløse
Objekt). Hvem kontakter Guiness?

--
Hvis du vil maile mig, skal du først fjerne mine boxershorts

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 31-07-01 03:26

Hej Henrik

Det er korrekt, men den var hunde-dyr. - Svjh. var det noget med, at den
kostede omkring 2500kr. i USA.... - De forsøgte sig også med et zipdrev, men
det var en ren fiasko. De prøvede også med at lancere en 500mb ekstra HD til
at sætte i diskettedrevet, - heller ikke den blev nogen sinde en succes.

Fra : Martin Edlich

Dato : 31-07-01 06:55

In article <3B66170B.AA2718AF@mail1.stofanet.dk>,

> Det er korrekt, men den var hunde-dyr. - Svjh. var det noget med, at den
> kostede omkring 2500kr. i USA....

Det må så have været CD singler, hullet i kabinettet er ikke bredt nok
til en CD.

--
MVH Martin Edlich
http://www.edlich.dk

Fra : Magnus Rohde

Dato : 31-07-01 10:02

For nu at vende tilbage til den originale tråd om Macspotting, så så jeg
lige det første afsnit af Bevely Hills 90210 i går på TV2. I en af de første
scener, hvor man ser folk der ankommer til skolen er der en der bærer rundt
på Macintosh Portable, den første slæbbare Mac.

Hvordan den er i forhold til de andre PowerBook ved jeg ikke for jeg har
aldrig set eller prøvet at bruge en.

Magnus

Fra : Jonas Petersen

Dato : 31-07-01 21:28

Magnus Rohde wrote:

> [...]
> på Macintosh Portable, den første slæbbare Mac.
>
> Hvordan den er i forhold til de andre PowerBook ved jeg ikke for jeg har

Jeg har tre stk. defekte Portables. Det er aldrig lykkes mig at få liv i nogen
af dem. Er der nogen der vil donere nogle reservedele? :)

Jeg håber meget på at kunne få stykket en funktionsdygtig maskine sammen. Det
vil være mig en fornøjelse at have den med hver dag på universitetet og sidde
til forelæsningerne og blære mig med den :)

Med venlig hilsen
Jonas Petersen

Fra : Henrik Münster

Dato : 31-07-01 22:35

> Det må så have været CD singler, hullet i kabinettet er ikke bredt nok
> til en CD.

Det var kattens. Jeg er bestemt ikke ekspert i PowerBooks i
almindelighed, men da jeg selv har en 5300cs, har jeg da netop holdt øje
med, hvad man kunne få af tilbehør til den. Jeg mener da bestemt, at jeg
har set et cd-drev, og det kan vel kun sidde på diskettedrevets plads.
Jeg har lige her på hylden en plasticskuffe der fulgte med min PB5300cs.
Den har plads til to pcmcia-kort og var til at sætte ind på
diskettedrevets plads, så man kunne have nogle ekstra kort med i stedet
for diskettedrevet. Jeg kan da godt se, at den er lidt smallere end en
cd, så du har nok ret i, at det vil være lidt svært at lave et cd-drev.
For man må da ikke folde cd'er, vel? Da de kom frem blev der jo
reklameret med, at de kunne holde til alt - modsat en LP, så det skulle
vel ikke gøre noget. Og hvad så med et Zip-drev? Det har de da lavet til
PB5300, har de ikke?
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Martin Edlich

Dato : 31-07-01 23:02

In article <1exfm4w.15cf7c4dol9moN%henrik@muenster.dk>,
henrik@muenster.dk (Henrik Münster) wrote:

> [...]
> ikke folde cd'er, vel?

> Og hvad så med et Zip-drev? Det har de da lavet til

Det mener jeg nok er rigtigt.

--
MVH Martin Edlich
http://www.edlich.dk

Fra : Thorkil Olesen

Dato : 01-08-01 23:24

> [...]
> med, hvad man kunne få af tilbehør til den. Jeg mener da bestemt, at jeg
> har set et cd-drev, og det kan vel kun sidde på diskettedrevets plads.

Jeg synes at kunne mindes, at den gang 5300 var ny, var der nogle som
havde set et tidligt udkast til en manual, hvor der stod noget om et
CD-drev. Det blev tolket sådan, at 5300 faktisk var planlagt til ét, men
at Apple ikke fik plads til det alligevel.

Historien var vist, at udviklingen af 5300 trak ud, men at Apple var i
alvorlig krise. Derfor blev 5300 sendt på gaden før den var helt
færdigudviklet.

For at rette lidt på katastrofen blev 1400 lanceret kort tid efter. Den
har et kabinet, som ikke lignet noget andet, Apple har lavet, og rygtet
sagde, at den var udviklet "ud i byen" (IBM?). 2400 blev i hvert fald
lavet af IBM i samarbejde med Apple i Japan, men den kom aldrig til
Europa.

3400 ligner faktisk 5300 en del, og den kan vel betragtes som en 5300,
der er udviklet færdig. Den bruger de samme enheder som 5300, men
pladsen er lidt større, så den har plads til et CD-drev.

--
Thorkil Olesen,
Hanstholm.

Fra : Christian Bech

Dato : 01-08-01 00:18

> [...]
> omgående op efter det mindste slag. Og efter selve kabinettets kvalitet
> at dømme, skal man bestemt ikke udsætte en PB5300 for alt for voldsomme

Så skulle jeg have gjort det noget før, så jeg kunne have fået skiftet
skærmen på garantien. Som en ekstra hånd mod sin ejer har min 5300
stadig et perfekt kabinet og en velfungerende strømforsyning.

--
Christian

Fra : Anders

Dato : 01-08-01 16:41

Jan Oksfeldt Jonasen skrev:

> Den klassiske: Independence day. En PB af en slags er i stand til at
> kommunikere med et forfærdeligt avanceret rumskib, som tilsyneladende
> også bruger dial-in netværk.

Ja jeg har også undret mig meget over den film på netop det område. En
kabeltvfirma tekniker ser lidt på skibet og finder via denne omfattende ana

Fra : Jan Oksfeldt Jonasen

Dato : 01-08-01 19:09

Anders <ajkmine@boxershortsmac.com> wrote:

> Ja jeg har også undret mig meget over den film på netop det område. En
> kabeltvfirma tekniker ser lidt på skibet og finder via denne omfattende ana

Jow, men på den anden side så jeg engang en rengøringkone blive DK's
bedste Jeopadist på TV2, så man skal nok passe lidt på der.

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 29-07-01 15:00

> [...]

> * "Hackers"
> * "Forrest Gump"
>
> Interview med Suzanne Forlenza samt en Liste over film med en mac i en

Steven Seagal i Under Siege II, hvor han bruger en Newton til at ringe
op via togets telefon.

--
Cordiali saluti Jesper
mailto:jesper@gylling.net

Fra : Andreas N Rasmussen

Dato : 29-07-01 15:30

Jonas <harddrivejc@voss.tf> wrote:
> Flere?

Jurassic Park I - der er absolut ingen tvivl om at det program som den
onde-nørd aktiverer til at tælle ned er det gamle freeware prog.
'stopwatch'

Jeg var dog skuffet over at de ikke brugte mac'er i Mission Impossible 2

MVH ANR

"I can't promise I'll try - but I'll try to try"
-Bart Simpson

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 29-07-01 16:26

Andreas N Rasmussen <anrNOTPART@OFMAILmac.com> wrote:

> Jurassic Park I - der er absolut ingen tvivl om at det program som den
> onde-nørd aktiverer til at tælle ned er det gamle freeware prog.
> 'stopwatch'

computerne i laboratoriet er vist Radius kloner. Men de kører unix i
filmen.

Fra : Jonas Petersen

Dato : 29-07-01 21:10

Morten Reippuert Knudsen wrote:

> computerne i laboratoriet er vist Radius kloner. Men de kører unix i
> filmen.

De har en helt masse Quadra 700 med i filmen. Det er de små tower-modeller
med vertikalt diskettedrev.

Jonas

Fra : Kent Wormsdorf

Dato : 30-07-01 20:07

Jonas Petersen wrote:

> De har en helt masse Quadra 700 med i filmen. Det er de små tower-modeller
> med vertikalt diskettedrev.
>
> Jonas

Hej alle sammen!

Unskyld, hvis jeg bryder ind i en vigtig disskussion.

Jeg kan godt huske Quadra 700'eren, da jeg selv var på et "Edb-kursus" i
1993, hvor man havde en "Stor" Quadra 700, med hele 20 MB RAM og en
scanner....

Det var tider!!!!

Lige noget andet,.. Jeg har en gammel Performa 630, hvor jeg fra tid til
andet, skal indstille uret og dato. Skal jeg skifte det 4,5 v batteri,
der sidder på motherboard'et?

Med venlig hilsen

Kent

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 30-07-01 19:16

Kent Wormsdorf <kpw@nextnordic.dk> wrote:

> Lige noget andet,.. Jeg har en gammel Performa 630, hvor jeg fra tid til
> andet, skal indstille uret og dato. Skal jeg skifte det 4,5 v batteri,
> der sidder på motherboard'et?

ja.

Fra : Christian Flintrup

Dato : 30-07-01 23:21

Morten Reippuert Knudsen <reippuert@mac.com> wrote:

> computerne i laboratoriet er vist Radius kloner. Men de kører unix i
> filmen.

Hvilket minder mig om hende pigen, som udbryder "It's a UNIX system - I
know that" eller lign. hvorefter hun betjener et grafisk 3D
døroplåsningssystem :)

Sjovt at hun lige kendte det specieltskabte UNIX-program :)

--
Christian

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 30-07-01 23:47

Christian Flintrup <junk@osxhacks.com> wrote:

> Hvilket minder mig om hende pigen, som udbryder "It's a UNIX system - I
> know that" eller lign. hvorefter hun betjener et grafisk 3D
> døroplåsningssystem :)

lige netop grunden til at jeg kunne udtale mig om at de kørte UNIX

> Sjovt at hun lige kendte det specieltskabte UNIX-program :)

den var såmeænd bare windows serveren der var "specialskabt", ellers
ligner de fleste UNIX'er hinanden

Fra : Christian Flintrup

Dato : 31-07-01 00:02

Morten Reippuert Knudsen <reippuert@mac.com> wrote:

> den var såmeænd bare windows serveren der var "specialskabt", ellers
> ligner de fleste UNIX'er hinanden

Så vidt jeg husker, navigerer hun bare rundt mellem en masse bygninger i
et 3D-miljø for at finde den rigtige dør?

Det kunne jo ligeså godt være afviklet under DOS, Mac OS, Amiga osv.

--
Christian

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 31-07-01 01:17

Christian Flintrup <junk@osxhacks.com> wrote:

> Så vidt jeg husker, navigerer hun bare rundt mellem en masse bygninger i
> et 3D-miljø for at finde den rigtige dør?

korrekt

> Det kunne jo ligeså godt være afviklet under DOS, Mac OS, Amiga osv.

ja, men replikken nævner specifikt unix...

Fra : Gunnar Holse

Dato : 29-07-01 19:31

"Jonas" <harddrivejc@voss.tf> skrev i en meddelelse

> * "The Cell" - Frk. Lopez sidder derhjemme foran sin iMac på et
> tidspunkt, kan dog ikke huske farven.

Bondi Blue - og hun ryger en joint, hvilket er lidt malplaceret. Flot film
ellers. Og så mener jeg iøvrigt at der i en af hendes videoer er noget med
et par iMacs der flyder rundt i en pool - eller måske er det en anden video.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 29-07-01 14:16

Neumann, Thomas <thomas@neumann.dk> wrote:

> Er der nogen der lige kan komme i tanke om flere?

independance day og mission imposible, men i disse lagde Apple n stor
slat penge

Fight club... E.Norton skriver i Claris E-mailer

Fra : Jonas Petersen

Dato : 29-07-01 16:22

"Neumann, Thomas" wrote:

> [...]
> lavet på en iMac. Pris-skiltet bliver filmet da hun er ude at shoppe!
>
> Er der nogen der lige kan komme i tanke om flere?

Ja jeg kan do komme i tanke om et par stykker:

Film:
Independence Day
Mission: Impossible
Pirates of Silicon Valley
Godzilla
The Book of Life
Blade
The Truman Show
U.S. Marshalls
The Jackal
Wag the Dog
Assasins
Contact
Fearless
Fierce Creatures
The Game
Jurrasic Park I og II
My Best Friends Wedding
The Net
The Saint
Single White Female
Sliver
Star Trek IV: The Voyage Home
Forrest Gump (dog kun et brev fra Apple Computer, Inc.)
Fuld af løgn
Escape from L.A.
Ramsom
Enemy of the State
The Nutty Professor
Primary Colors
Stepmom
Zero Effect
Anaconda
Face/Off
Flubber
Grosse Pointe Blank
Titanic
Tomorrow Never Dies
The Chamber
Courage Under Fire
Executive Decision
Fled
The Frighteners
Herbie: The Love Bug
Island of Dr. Moreau
Jingle All The Way
The Juror
The Mirror Has Two Faces
Volcano
Hackers
Johnny Mnemonic
Outbreak
Under Siege 2
Blank Check
Point of No Return
True Lies
Highlander: The Gathering
The Pelican Brief
The Vanishing
Bird On A Wire
Ghost Dad
Gremlins 2
Back to the Future II
A View to a Kill

Serier:
Div. Simpsons afsnit
Stort set alle Seinfeld afsnit
Div. Venner afsnit
X-Files
Buffy the Vampire Slayer
Halifax
Millenium
Home Improvement
Drew Carrey
Beverly Hills
BayWatch

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 29-07-01 18:12

Jonas Petersen <jonas@silkeborg.bib.dk> wrote:

> et par stykker:

definer lige begrebet "et par stykker"

Fra : Gunnar Holse

Dato : 29-07-01 19:36

> Serier:
> Div. Simpsons afsnit

Futurama! Diverse analogier såsom iZac (bartender) og en
128K-farmerdatter-robot. En dommer (der bomber mens han er "calculating"), 5
vise mænd i iMac-farver. Der er sikkert en hel del flere..

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 29-07-01 21:59

> [...]

> 128K-farmerdatter-robot. En dommer (der bomber mens han er "calculating"), 5
> vise mænd i iMac-farver. Der er sikkert en hel del flere..

futurama er vidunderlig

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 30-07-01 00:24

Hej Jonas

- Og er der ikke noget med, at stort set alle de 'tekniske effekter' i alle
Star Wars filmene er lavet på Apple Macintosh II og LC? - Det mener jeg, der
var én, der fortalte mig engang....

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 30-07-01 01:13

> - Og er der ikke noget med, at stort set alle de 'tekniske effekter' i alle
> Star Wars filmene er lavet på Apple Macintosh II og LC? - Det mener jeg, der
> var én, der fortalte mig engang....

jeg tror de film er lige lovlig gamle, i den første er effekterne i al
fald lavet analogt længe før Apple begundte at udvikle Lisa og
Macintosh. Dernæst blev de fleste effekter i 80'erne lavet på Paint-box.

Fra : Jonas Petersen

Dato : 30-07-01 17:35

> [...]

> Star Wars filmene er lavet på Apple Macintosh II og LC? - Det mener jeg, der

Den sidste af de tre originale Star Wars film er fra 1983 og den første Mac kom
i 1984 så jeg tror det ikke. Macintosh II er fra 1987 og LC er fra 1990.
Dog har jeg læst at Lucas Arts fik doneret nogle Dual-G4 prototyper med en
tidlig udgave af Maya som de kunne lege lidt med i forbindelse med de nye Star
Wars film. Efter sigende var de overordentligt glade for dem.

Jonas

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 30-07-01 07:39

Jonas Petersen <jonas@silkeborg.bib.dk> wrote:

> Ja jeg kan do komme i tanke om et par stykker:
>
> Film:
> Independence Day
> Mission: Impossible

<snip>

Hvad med Batman & Robin fra 97 - tydeligt en masse Mac shots - endda med
noget DVD...............

--
Cordiali saluti Jesper
mailto:jesper@gylling.net

Fra : Hanne Hertzog

Dato : 30-07-01 23:23

reippuert@mac.com,Ny-Internet writes:

>5300:
>mekanisk-kvalitet, ingen CD-ROM, ingen ekstern skærm tilslutning - og
>værst: selvantændende battari
, selv antændende batteri? Det må da være, hvis man bruger en forkert
strømforsyning? Har aldrig hørt noget eksempel på det. Er der mange der
kender til det ?

Den har ekstern skærmtilslutning. Jeg har koplet min sammen med stor skærm
mange gange.
Og så slem som I vil gøre den til er den altså ikke. Jeg har stadig min og
den er absolut stadig brugbar, alt der har med CW at gøre kører f.eks.
strålende. Når jeg kommer fra min Pimo og sætter mig en enkelt tilfælde
ved den, så bliver jeg hver gang overrasket over hvor lækkert den kører.
Og knappen man klikker med et meget lækker. Den er meget - eller føles
meget tungere på min Pismo, så der synes jeg, at Pismoen er et
tilbageskridt

Hilsen Hanne

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 31-07-01 03:47

Hej Hanne

Såvidt jeg husker det var der tale om _1_ stk. her i landet, der rent faktisk
gik ild i. Desværre skete det ved selve præsentationen, da modellen blev
lanceret. - Så det var under 'fuld' sournalistisk bevågenhed.....

Jeg synes, det var mere end heldig, at hende, der skulle præsentere maskinen
ikke blev forbrændt ved eksplosionen. Hun havde tilfældigvis lige vendt sig
væk fra den og gået over for at hente nogle brochurer til at lægge ved siden
af, da den rog i luften.

Og helt ærlig, så synes jeg heller ikke, den er så dårlig, som nogle her vil
gøre den til. Jeg har _aldrig_ set en, der har haft alle - eller bare en
enkelt af de skavanker, som der diskes op med her i tråden.

mvh. Erik Richard

Fra : Peter Gersmann

Dato : 31-07-01 05:09

In article <3B661C21.6BD451A8@mail1.stofanet.dk>,
> [...]

> blev
> lanceret. - Så det var under 'fuld' sournalistisk bevågenhed.....

Det garanterer jeg for ikke var tilfældet.
Jeg anmeldte nemlig PowerBook 5300 for Politiken.

Ren nostalgi ik'

//Peter

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 01-08-01 12:08

> [...]
> faktisk gik ild i. Desværre skete det ved selve præsentationen, da
> modellen blev lanceret. - Så det var under 'fuld' sournalistisk

Gang i Apple. Der skulle vel ikke eksistere nogle fotos af eksplosionen
eller branden et sted på nettet?

-j

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 01-08-01 14:02

Hej Jonas

Det tror jeg ikke. Det hele gik så stærkt, at der nok ikke var nogen, der
nåede at reagere på det.

Men et eller andet sted, så har jeg en ikon, der hedder 'Burning Apple' -
et billede af en SE/Classic eller lignende i flammer - )) (Den samme fyr
lavede en ikon af en brændende IBM computer).

Fra : John Lauritzen

Dato : 31-07-01 11:49

magnus-marius@mail.tele.dk,Ny-Internet writes:
>Hvordan den er i forhold til de andre PowerBook ved jeg ikke for jeg har
>aldrig set eller prøvet at bruge en.

Jeg kan ikke huske, hvordan den var at bruge, men den var _tung_.
Venlig hilsen John

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 31-07-01 20:34

I artiklen <1exe6hj.1dm2cwmvu256hN%reippuert@mac.com> , reippuert@mac.com
(Morten Reippuert Knudsen) skrev:

> processorne er nu kun på henholdsvis 25 og 33MHz... at kalde dem for 50
> og 66 er en overdrivelse. Det svarer til at kalde en G4 for en 128bit
> CPU, fordi enkelte sektore internt har en 128bit busbrede.

Med den logik, så er din elskede iBook en 66 Mhz maskine! Denne generation
af microprocessorer var den første med forskel på intern CPU frekvens og på
systembus frekvens. Der var folk som blev ophidsede over at der blev "snydt"
på den måde. Nu om dage betragtes det som helt normalt og man bruger den
interne CPU frekvens som hastighedsangivelse uden at tænke nærmere over det.

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 31-07-01 23:03

Niels Jørgen Kruse <nj_kruse@get2net.dk> wrote:

> [...]
> interne CPU frekvens som hastighedsangivelse uden at tænke nærmere over det.

Det der var "balladen" dengang var, at nogle maskiner blev defineret som
33 Mhz maskiner, hvor andre af marketingsårsager, blev defineret som 66
Mhz maskiner, selvom de havde nøjagtigt samme clockfrekvens.

Dengang var det normalt, at man brugte den eksterne clockfrekvens
(SVJV).

--
René

Fra : Henrik Münster

Dato : 31-07-01 22:35

> Jeg sidder lige og ser Batman med min lille søn på seks år. Han
> ser den, og jeg skriver e-mail på den bærbare. Alle computerne i filmen
> ser ud til at være Macintosh...

Det er lidt uhyggeligt, hvad sådan en tråd kan udvikle sig til.
Jeg sad bare og så Batman i fjernsynet med min lille søn lørdag aften,
og så ville jeg bare fortælle jer alle sammen, at der var en del
computere og skærmbilleder fra Macintosh med. Nu er det lige før, at
halvdelen af gruppen er endt i hinandens kill-filtre. Jeg må hellere
holde lidt lav profil den næste tid.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Kent Wormsdorf

Dato : 01-08-01 11:19

Hej Henrik

Nej!!!

Du skal ikke holde lavprofil, denne disskussion viser blot, at vi ælsker
vores Mac. Så klø´ du blot på.

Kent

Henrik Münster <henrik@muenster.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:1exfmjo.1c6wxgye9zd4wN%henrik@muenster.dk...

Fra : Jan Oksfeldt Jonasen

Dato : 01-08-01 19:09

> Jeg sad bare og så Batman i fjernsynet med min lille søn lørdag aften

Fik du ikke også pænt af vide, at du skulle have sent sønnike i seng
noget før? Så er noget lært til en anden gang

Fra : Henrik Münster

Dato : 04-08-01 16:16

gJan Oksfeldt Jonasen <jonasenREMOVE@THISit.dk> wrote:

> Fik du ikke også pænt af vide, at du skulle have sent sønnike i seng
> noget før? Så er noget lært til en anden gang

Jamen det er jo en af de bedste måder at få lov at sove længe
søndag morgen. Du har måske ikke selv små børn. Hvis børnene kommer
tidligt i seng, bliver man bare hevet ud af fjerene, før en hvis herre
får sko på. Men nu er vores ældste blevet seks år, så han kan selv bruge
fjernbetjeningen. Så kan vi bare sende ham og lillebror ned at se
tegnefilm, mens vi selv sover længe. Jeg skal bare sørge for at have sat
videoen til at optage Pokémon aftenen før. Ellers bliver jeg hevet ned i
stuen for at starte videoen, så vi får optaget dagens afsnit af Pokémon.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 04-08-01 16:26

> Så kan vi bare sende ham og lillebror ned at se
> tegnefilm, mens vi selv sover længe.

Det er jo som taget ud af min egen weekend. (Har også en dreng på 6 år
plus det løse.) Og jeg som med fast overbevisning talte ned til alle der
så morgen tv... før jeg fik børn.

/Martin

Fra : Jan Oksfeldt Jonasen

Dato : 04-08-01 21:04

> [...]
> videoen til at optage Pokémon aftenen før. Ellers bliver jeg hevet ned i
> stuen for at starte videoen, så vi får optaget dagens afsnit af Pokémon.

Jow jeg kender godt problematikken, har ikke selv børn, men dem jeg
kender, som har det, kan berette den selvsamme historie som dig. Vi
burde måske være mere som vor forældre, min far og jeg havde mange
"morgensnakke" dengang, men det var fordi han er udpræget A-menneske,
ubehagelige typer

Fra : Ben Knudsen

Dato : 01-08-01 17:27

martinmarius@petersen.mail.dk,Ny-Internet writes:
> [...]
>Eric-Morten-mac-Contest, med Peter Gersman som dommer og pointsystemer
>og bonus og afgørende runde og revanche. Det ku' altså være vildt

Jeg har tidligere foreslået at Morten og ER skulle sammenligne størrelsen
af deres kønsdele ved Macparty og en gang for alle få styr på, hvem der
kører det show. Morten har efterfølgende skrevet, at hans sejr er så
selvskreven, at det ikke kan betale sig....
Det kunne ellers være en del sjovere end at se en tilfældig salgs-androide
fra Apple Danmark forsøge at bortforklare manglerne i Os X (for nu bare at
tage et vilkårligt eksempel)

Ben

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 01-08-01 17:48

Ben Knudsen <ben@net.dialog.dk> wrote:

> Morten har efterfølgende skrevet, at hans sejr er så
> selvskreven, at det ikke kan betale sig....

det mener jeg ikke at kunne erindre, Martin erklærede sig som vinder så
konkurencen blev aflyst.

Fra : Martin Edlich

Dato : 01-08-01 18:22

In article <1exh55a.50rn931rlg1xcN%reippuert@mac.com>,
reippuert@mac.com (Morten Reippuert Knudsen) wrote:

> Martin erklærede sig som vinder så konkurencen blev aflyst.

Vel gjorde jeg ej, jeg skrev bare at i ville blive slemt skuffede

--
MVH Martin Edlich
http://www.edlich.dk

Fra : Peter Gersmann

Dato : 01-08-01 18:51

In article
<fc.0073fb6b035b48e43b9aca00a5cc9ebb.35b4985@net.dialog.dk>, "Ben
Knudsen" <ben@net.dialog.dk> wrote:

> en tilfældig salgs-androide fra Apple Danmark

ROFL!

//Peter

Fra : Ben Knudsen

Dato : 01-08-01 17:34

reippuert@mac.com,Ny-Internet writes:
>Desværre har jeg ikke artiklen, men måske er der en
>gammel Politikken Online abonnent der ligger inde med artiklen.

Udsnit fra en Ole Grunbaum-sag fra 1994:
<citat>
DEN BÆRBARE
Apples PowerBook 540C har en fremragende farveskærm, et meget flot design,
en ægte mac indeni - og så en af årets mest opfindsomme nyskabelser,
pegepladen, der erstatter trackball'en. Men den er for dyr til almindelige
mennesker, mente en del af redaktionen.
Olivettis Echos er elegant, den kan fås i tre forskellige farver, den er
rimelig udstyret til Windows, og så har man råd til den. Men på den anden
side, den byder ikke på megen ny teknologi.

AST Ascentia 900N har en stor, klar skærm, en dejlig stor hardddisk på 350
mega som mindstemål samt en grøn trackpoint til at pege med. Desuden en
DX-75 mega superhurtig 486er, som kan regne hurtigt og korrekt (det er
ikke en Pentium). Men den er også for dyr, ligesom IBMs ThinkPad 755C, den
superbærbare der var gemmebruddet for tre ting: Stor TFT-farveskærm,
trackpoint pegeknoppen (som af nogle mandlige computernørder er blevet
døbt 'kliktoris') samt modulopbygningen. Ud med diskettestationen og ind
med mobiltelefon, tv/video eller cd-drev. Pragtfuldt koncept, men i denne
udgave ligesom AST Ascentia en 50.000 kroners sag. Ej for private. (Der kan
man dog få 540C for 35.000 kroner.) Summa Summarum. De nævnte 4 bærbare
får alle ros og prisen om man vil - men ingen af dem er alene på
førstepladsen.

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 01-08-01 22:07

I artiklen <1exfp8f.1rxguu3q8bdlyN%rfn@altavista.net> , rfn@altavista.net
(René Frej Nielsen) skrev:

> [...]
> Mhz maskiner, selvom de havde nøjagtigt samme clockfrekvens.
>
> Dengang var det normalt, at man brugte den eksterne clockfrekvens

Nu skriver vi imidlertid 2001. Skulle vi så ikke bruge en konsekvent
målestok, så forvirringen holdes lidt i ave?

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 02-08-01 01:13

> Nu skriver vi imidlertid 2001. Skulle vi så ikke bruge en konsekvent
> målestok, så forvirringen holdes lidt i ave?

S'føli.

--
René