MS Windows
briani 27239
laptop med XP-serial - hvilken windows og ~
Fra : Peter T.

Dato : 02-02-09 16:21

Jeg sidder med en kollegas HP-laptop, hvor harddisken har været defekt og
er blevet skiftet ud. Han har købt den som ny, hvor der fulgte recovery-
cder med, men disse er væk. Jeg kan dog oplyse, at der sidder en serial
til XP home DK i bunden af den.

Kan jeg installere en vilkårlig dansk OEM-version af denne XP home og
stadig bruge nøglen?

Eller skal jeg ringe til Microsoft, udlevere nøglen til dem og få en ny CD
tilsendt?

Eller hvad gør jeg?

Da laptoppen er udenfor HPs garantiperiode, kan jeg vælge at ringe til
deres hotline, mens jeg betaler en femmer per minut. Det har jeg ikke den
vilde lyst til, da jeg har adgang til en vens danske XP home-cd. Derfor
stiller jeg spørgsmålene. :)

--
Peter T.

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 02-02-09 16:36

"Peter T." skrev i en meddelelse
> Kan jeg installere en vilkårlig dansk OEM-version af denne XP home og
> stadig bruge nøglen?

Sandsynligvis JA

Der er dog enkelte at de store firmaer, der kører med egne
nummerserier - men i langt de fleste tilfælde vil en tilfældig dansk OEM
Home virke OK med nøglen.

Det er dog vigtigt at det er samme version, sprog o.s.v.

> Eller skal jeg ringe til Microsoft, udlevere nøglen til dem og få en
> ny CD
> tilsendt?

Nej - Microsoft har ikke noget med support på OEM versioner at gøre -
der skal du have fat på den forhandler/leverandør, du har købt den hos,
da forhandleren/leverandåøren overtager supporten, når det er OEM
versioner.

Jan

Fra : Klaus Jørgensen

Dato : 02-02-09 18:12

Jan Vestergaard explained :

> [...]
> i langt de fleste tilfælde vil en tilfældig dansk OEM Home virke OK med

Sandsynligvis nej - nøglen kan muligvis bruges til at installere, men
ikke til at aktivere når man når så langt.

Fra http://technet.microsoft.com/en-us/library/bb457078.aspx :
/In order to reduce a significant source of piracy, Microsoft has
disabled online activation for COA Keys that are attached to PCs that
have been pre-activated by OEMs./

Preaktiverede OEM-versioner skal jo netop ikke aktiveres da de er
bundet til f.eks. en HP BIOS.

En dansk XP Home fra en anden HP-maskine vil kunne bruges direkte.
Bruger man en XP Home OEM fra en anden leverandør, skal man lave en ny
CD med BIOS-signaturerne fra en HP-installation.

--
/klaus

Fra : Henning

Dato : 02-02-09 18:47

> [...]
>/In order to reduce a significant source of piracy, Microsoft has
>disabled online activation for COA Keys that are attached to PCs that

Jeg havde samme problem for en uge siden på en HP laptop. Jeg fik den
aktiveret ved at ringe til Microsofts automatiske telefonaktivering,
ingen problemer.

Fra : Peter T.

Dato : 03-02-09 02:25

In article <4bceo4t154inof3dv9r1qtits1iro1h3bf@4ax.com>,
no.mail@all.invalid says...

> Jeg havde samme problem for en uge siden på en HP laptop. Jeg fik den
> aktiveret ved at ringe til Microsofts automatiske telefonaktivering,
> ingen problemer.

Er det korrekt forstået, at jeg kan bruge min vens xp-cd, installere
denne, indtaste nøglen og så til sidst ringe til microsoft for at
gennemføre aktiveringen?

--
Peter T.

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 03-02-09 18:28

"Peter T." skrev i en meddelelse
Er det korrekt forstået, at jeg kan bruge min vens xp-cd

Hvis det er en "almindelig" OEM version, der ligger på den - så
sandsynligvis ja.

Hvis det er en speciel HP recovery CD version - så sandsynligvis nej.

Jan