/ Forside / Teknologi / Hardware / Mac / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Mac
#NavnPoint
UlrikB 4810
kipros 1675
Klaudi 1010
myg 920
pifo 907
Stouenberg 838
molokyle 830
Bille1948 815
rotw 760
10  EXTERMINA.. 750
Ny harddisk til Mac Mini
Fra : Steen Uldahl


Dato : 01-02-09 13:18

Jeg har en ældre Mac mini PowerPc G4, som jeg påtænker
at købe en ny intern harddisk til. Harddisken skal
have ATA-tilslutning og må ikke være højere end 9,5 mm.
Jeg vil gerne have den så stor så mulig. Findes der endnu
noget på markedet til en gl. Mac Mini??
På forhånd tak.

Mvh
Steen

 
 
Thomas Schreiber (01-02-2009)
Kommentar
Fra : Thomas Schreiber


Dato : 01-02-09 13:26

On 2009-02-01 13:18:01 +0100, Steen Uldahl <steen@uldahl.dk> said:

> Jeg har en ældre Mac mini PowerPc G4, som jeg påtænker
> at købe en ny intern harddisk til. Harddisken skal
> have ATA-tilslutning og må ikke være højere end 9,5 mm.
> Jeg vil gerne have den så stor så mulig. Findes der endnu
> noget på markedet til en gl. Mac Mini??
> På forhånd tak.
>
> Mvh
> Steen

Nu spørger jeg måske dumt, men er det ikke bare en alm. 2.5" ATA disk
der sidder i sådan maskine? Sådan en burde kunne erhverves ved en
hvilken som helst velassorteret PC hardware pusher. Du kan finde en
vejledning til hvordan du skifter disken rent praktisk på youtube eller
lign.


--
Med Venlig hilsen
Thomas Schreiber
http://mayfly.dk


Steen Uldahl (01-02-2009)
Kommentar
Fra : Steen Uldahl


Dato : 01-02-09 13:32

Thomas Schreiber skrev:
> On 2009-02-01 13:18:01 +0100, Steen Uldahl <steen@uldahl.dk> said:
>
>> Jeg har en ældre Mac mini PowerPc G4, som jeg påtænker
>> at købe en ny intern harddisk til. Harddisken skal
>> have ATA-tilslutning og må ikke være højere end 9,5 mm.
>> Jeg vil gerne have den så stor så mulig. Findes der endnu
>> noget på markedet til en gl. Mac Mini??
>> På forhånd tak.
>>
>> Mvh
>> Steen
>
> Nu spørger jeg måske dumt, men er det ikke bare en alm. 2.5" ATA disk
> der sidder i sådan maskine? Sådan en burde kunne erhverves ved en
> hvilken som helst velassorteret PC hardware pusher. Du kan finde en
> vejledning til hvordan du skifter disken rent praktisk på youtube eller
> lign.
>
>
Hardisken er med ATA-tilslutning og ikke SATA som findes på næsten alle
2,5" diske. Jeg tror ATA-tilslutning, er ved at afskaffet?

Thomas Schreiber (01-02-2009)
Kommentar
Fra : Thomas Schreiber


Dato : 01-02-09 15:06

On 2009-02-01 13:32:18 +0100, Steen Uldahl <steen@uldahl.dk> said:

> Hardisken er med ATA-tilslutning og ikke SATA som findes på næsten alle
> 2,5" diske. Jeg tror ATA-tilslutning, er ved at afskaffet?

Er det ikke det jeg skriver?

Om din disk er 2.5 eller 3.5 har intet at gøre med at den kører ATA
frem for SATA. Alle nyere diske er vel SATA diske.

Du kan nemt finde en ATA disk og smide i den maskine.


--
Med Venlig hilsen
Thomas Schreiber
http://mayfly.dk


Thomas von Hassel (01-02-2009)
Kommentar
Fra : Thomas von Hassel


Dato : 01-02-09 15:15

Thomas Schreiber <fornavn@mayfly.dk> wrote:

> On 2009-02-01 13:32:18 +0100, Steen Uldahl <steen@uldahl.dk> said:
>
> > Hardisken er med ATA-tilslutning og ikke SATA som findes på næsten alle
> > 2,5" diske. Jeg tror ATA-tilslutning, er ved at afskaffet?
>
> Er det ikke det jeg skriver?
>
> Om din disk er 2.5 eller 3.5 har intet at gøre med at den kører ATA
> frem for SATA. Alle nyere diske er vel SATA diske.
>
> Du kan nemt finde en ATA disk og smide i den maskine.

faktisk begynder det at blive svært at finde ATA diske ... ihvertfald
visse størrelser ..

/thomas

Per Rønne (02-02-2009)
Kommentar
Fra : Per Rønne


Dato : 02-02-09 11:02

Thomas von Hassel <thomas@elements.dk> wrote:

> Thomas Schreiber <fornavn@mayfly.dk> wrote:
>
> > On 2009-02-01 13:32:18 +0100, Steen Uldahl <steen@uldahl.dk> said:
> >
> > > Hardisken er med ATA-tilslutning og ikke SATA som findes på næsten alle
> > > 2,5" diske. Jeg tror ATA-tilslutning, er ved at afskaffet?
> >
> > Er det ikke det jeg skriver?
> >
> > Om din disk er 2.5 eller 3.5 har intet at gøre med at den kører ATA
> > frem for SATA. Alle nyere diske er vel SATA diske.
> >
> > Du kan nemt finde en ATA disk og smide i den maskine.
>
> faktisk begynder det at blive svært at finde ATA diske ... ihvertfald
> visse størrelser ..

Jep, Zitech måtte i hvert fald bruge en måndes tid sidste gang jeg
bestilte en 3,5" intern PATA disk hjem - nogle måneder før konkursen.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Thorbjørn Ravn Ander~ (01-02-2009)
Kommentar
Fra : Thorbjørn Ravn Ander~


Dato : 01-02-09 13:30

Steen Uldahl skrev:
> Jeg har en ældre Mac mini PowerPc G4, som jeg påtænker
> at købe en ny intern harddisk til. Harddisken skal
> have ATA-tilslutning og må ikke være højere end 9,5 mm.
> Jeg vil gerne have den så stor så mulig. Findes der endnu
> noget på markedet til en gl. Mac Mini??
> På forhånd tak.

Det lyder som de gamle IDE-diske. De kan fåes op til i hvertfald 250 Gb
(sårn en har jeg).

Det der er det springende punkt er om du overhovedet kan skille maskinen
ad selv :) Det skulle vist være ret bøvlet.

--
Thorbjørn Ravn Andersen "...plus... Tubular Bells!"

Steen Uldahl (01-02-2009)
Kommentar
Fra : Steen Uldahl


Dato : 01-02-09 13:35

Thorbjørn Ravn Andersen skrev:
> Steen Uldahl skrev:
>> Jeg har en ældre Mac mini PowerPc G4, som jeg påtænker
>> at købe en ny intern harddisk til. Harddisken skal
>> have ATA-tilslutning og må ikke være højere end 9,5 mm.
>> Jeg vil gerne have den så stor så mulig. Findes der endnu
>> noget på markedet til en gl. Mac Mini??
>> På forhånd tak.
>
> Det lyder som de gamle IDE-diske. De kan fåes op til i hvertfald 250 Gb
> (sårn en har jeg).
>
> Det der er det springende punkt er om du overhovedet kan skille maskinen
> ad selv :) Det skulle vist være ret bøvlet.
>
Jeg har haft den skilt og tilslutning er en masse små "pinde" og ikke
printplade-agtigt som SATA diskene har.

Steen Uldahl (01-02-2009)
Kommentar
Fra : Steen Uldahl


Dato : 01-02-09 13:45

Steen Uldahl skrev:
> Thorbjørn Ravn Andersen skrev:
>> Steen Uldahl skrev:
>>> Jeg har en ældre Mac mini PowerPc G4, som jeg påtænker
>>> at købe en ny intern harddisk til. Harddisken skal
>>> have ATA-tilslutning og må ikke være højere end 9,5 mm.
>>> Jeg vil gerne have den så stor så mulig. Findes der endnu
>>> noget på markedet til en gl. Mac Mini??
>>> På forhånd tak.
>>
>> Det lyder som de gamle IDE-diske. De kan fåes op til i hvertfald 250
>> Gb (sårn en har jeg).
>>
>> Det der er det springende punkt er om du overhovedet kan skille
>> maskinen ad selv :) Det skulle vist være ret bøvlet.
>>
> Jeg har haft den skilt og tilslutning er en masse små "pinde" og ikke
> printplade-agtigt som SATA diskene har.
Hvis der findes en 250GB disk kan det forbedre min situation meget,
da min 80 GB disk næsten er fyldt op. Hvilke fabrikat og nr. evt.
forhandler?

Per Rønne (02-02-2009)
Kommentar
Fra : Per Rønne


Dato : 02-02-09 11:02

Steen Uldahl <steen@uldahl.dk> wrote:

> Steen Uldahl skrev:
> > Thorbjørn Ravn Andersen skrev:
> >> Steen Uldahl skrev:
> >>> Jeg har en ældre Mac mini PowerPc G4, som jeg påtænker
> >>> at købe en ny intern harddisk til. Harddisken skal
> >>> have ATA-tilslutning og må ikke være højere end 9,5 mm.
> >>> Jeg vil gerne have den så stor så mulig. Findes der endnu
> >>> noget på markedet til en gl. Mac Mini??
> >>> På forhånd tak.
> >>
> >> Det lyder som de gamle IDE-diske. De kan fåes op til i hvertfald 250
> >> Gb (sårn en har jeg).
> >>
> >> Det der er det springende punkt er om du overhovedet kan skille
> >> maskinen ad selv :) Det skulle vist være ret bøvlet.
> >>
> > Jeg har haft den skilt og tilslutning er en masse små "pinde" og ikke
> > printplade-agtigt som SATA diskene har.

> Hvis der findes en 250GB disk kan det forbedre min situation meget,
> da min 80 GB disk næsten er fyldt op. Hvilke fabrikat og nr. evt.
> forhandler?

Du kan få en 250 GB 2,5" PATA hos Multimedia World, Falkonér Allé 67,
Frederiksberg. Western Digital, for 622 kroner incl moms.

Det gjorde jeg for et par uger siden, til en gammel Windows-laptop.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Thorbjørn Ravn Ander~ (01-02-2009)
Kommentar
Fra : Thorbjørn Ravn Ander~


Dato : 01-02-09 13:59

Steen Uldahl skrev:
> Thorbjørn Ravn Andersen skrev:
>> Steen Uldahl skrev:
>>> Jeg har en ældre Mac mini PowerPc G4, som jeg påtænker
>>> at købe en ny intern harddisk til. Harddisken skal
>>> have ATA-tilslutning og må ikke være højere end 9,5 mm.
>>> Jeg vil gerne have den så stor så mulig. Findes der endnu
>>> noget på markedet til en gl. Mac Mini??
>>> På forhånd tak.
>>
>> Det lyder som de gamle IDE-diske. De kan fåes op til i hvertfald 250
>> Gb (sårn en har jeg).
>>
>> Det der er det springende punkt er om du overhovedet kan skille
>> maskinen ad selv :) Det skulle vist være ret bøvlet.
>>
> Jeg har haft den skilt og tilslutning er en masse små "pinde" og ikke
> printplade-agtigt som SATA diskene har.

Ok. Så er der jo gode odds :)

Jeg kom iøvrigt i tanke om at jeg tænker på 3.5 tomme diske og ikke 2.5
tomme diske. Disse kan vist ikke fåes i meget mere end 120 Gb.

Hvad er grunden til du gerne vil udvide? Hvis det bare er mere plads
til nye ting, så kunne en ekstern USB-harddisk måske vise sig at være
lige så godt, og med mindre bøvl?

--
Thorbjørn Ravn Andersen "...plus... Tubular Bells!"

Steen Uldahl (01-02-2009)
Kommentar
Fra : Steen Uldahl


Dato : 01-02-09 14:12

Thorbjørn Ravn Andersen skrev:
> Steen Uldahl skrev:
>> Thorbjørn Ravn Andersen skrev:
>>> Steen Uldahl skrev:
>>>> Jeg har en ældre Mac mini PowerPc G4, som jeg påtænker
>>>> at købe en ny intern harddisk til. Harddisken skal
>>>> have ATA-tilslutning og må ikke være højere end 9,5 mm.
>>>> Jeg vil gerne have den så stor så mulig. Findes der endnu
>>>> noget på markedet til en gl. Mac Mini??
>>>> På forhånd tak.
>>>
>>> Det lyder som de gamle IDE-diske. De kan fåes op til i hvertfald 250
>>> Gb (sårn en har jeg).
>>>
>>> Det der er det springende punkt er om du overhovedet kan skille
>>> maskinen ad selv :) Det skulle vist være ret bøvlet.
>>>
>> Jeg har haft den skilt og tilslutning er en masse små "pinde" og ikke
>> printplade-agtigt som SATA diskene har.
>
> Ok. Så er der jo gode odds :)
>
> Jeg kom iøvrigt i tanke om at jeg tænker på 3.5 tomme diske og ikke 2.5
> tomme diske. Disse kan vist ikke fåes i meget mere end 120 Gb.
>
> Hvad er grunden til du gerne vil udvide? Hvis det bare er mere plads
> til nye ting, så kunne en ekstern USB-harddisk måske vise sig at være
> lige så godt, og med mindre bøvl?
>
Jeg har allerede en extern harddisk, men ofte får jeg at vide at
startdisken er fyldt, og jeg skal derfor genstarte for at kunne arkivere
dokumenter mv.

Thorbjørn Ravn Ander~ (01-02-2009)
Kommentar
Fra : Thorbjørn Ravn Ander~


Dato : 01-02-09 14:50

Steen Uldahl skrev:
> Jeg har allerede en extern harddisk, men ofte får jeg at vide at
> startdisken er fyldt, og jeg skal derfor genstarte for at kunne arkivere
> dokumenter mv.

Prøv at hitte ud af hvorfor der er fyldt - kan være en stor fil der
putter sig et sted.

GrandPerspektive - http://grandperspectiv.sourceforge.net - er rigtigt
godt til at opdage den slags med.

--
Thorbjørn Ravn Andersen "...plus... Tubular Bells!"

Erik Richard Sørense~ (01-02-2009)
Kommentar
Fra : Erik Richard Sørense~


Dato : 01-02-09 14:29


Steen Uldahl wrote:
> Jeg har en ældre Mac mini PowerPc G4, som jeg påtænker
> at købe en ny intern harddisk til. Harddisken skal
> have ATA-tilslutning og må ikke være højere end 9,5 mm.
> Jeg vil gerne have den så stor så mulig. Findes der endnu
> noget på markedet til en gl. Mac Mini??

WesternDigital Scorpio ATA-100 320gb 5400rpm/8mb cache er den største -
og absolu8t bedste løsning, hvis du både vil have en stor disk, der ikke
varmer, og som også er støjsvag.

mvh. Erik Richard

--
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Erik Richard Sørensen, Member of ADC, <mac-manNOSP@Mstofanet.dk>
NisusWriter - The Future In Multilingual Text Processing - www.nisus.com
OpenOffice.org - The Modern Productivity Solution - www.openoffice.org
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Steen Uldahl (01-02-2009)
Kommentar
Fra : Steen Uldahl


Dato : 01-02-09 14:32

Erik Richard Sørensen skrev:
>
> Steen Uldahl wrote:
>> Jeg har en ældre Mac mini PowerPc G4, som jeg påtænker
>> at købe en ny intern harddisk til. Harddisken skal
>> have ATA-tilslutning og må ikke være højere end 9,5 mm.
>> Jeg vil gerne have den så stor så mulig. Findes der endnu
>> noget på markedet til en gl. Mac Mini??
>
> WesternDigital Scorpio ATA-100 320gb 5400rpm/8mb cache er den største -
> og absolu8t bedste løsning, hvis du både vil have en stor disk, der ikke
> varmer, og som også er støjsvag.
>
> mvh. Erik Richard
>
Det vil jeg prøve. Mange tak!

Mvh
Steen

Thorbjørn Ravn Ander~ (01-02-2009)
Kommentar
Fra : Thorbjørn Ravn Ander~


Dato : 01-02-09 15:02

Erik Richard Sørensen skrev:
>
> Steen Uldahl wrote:
>> Jeg har en ældre Mac mini PowerPc G4, som jeg påtænker
>> at købe en ny intern harddisk til. Harddisken skal
>> have ATA-tilslutning og må ikke være højere end 9,5 mm.
>> Jeg vil gerne have den så stor så mulig. Findes der endnu
>> noget på markedet til en gl. Mac Mini??
>
> WesternDigital Scorpio ATA-100 320gb 5400rpm/8mb cache er den største -
> og absolu8t bedste løsning, hvis du både vil have en stor disk, der ikke
> varmer, og som også er støjsvag.

Jeg kan kun finde SATA udgaver af den disk - øv øv.

Hvor har du set den? Hvis det er til en fornuftig pris er jeg nemlig
også interesseret, men der er vist ikke nogen større end 160 Gb til ATA.


--
Thorbjørn Ravn Andersen "...plus... Tubular Bells!"

Erik Richard Sørense~ (01-02-2009)
Kommentar
Fra : Erik Richard Sørense~


Dato : 01-02-09 15:59



Thorbjørn Ravn Andersen wrote:
> Erik Richard Sørensen skrev:
>>
>> Steen Uldahl wrote:
>>> Jeg har en ældre Mac mini PowerPc G4, som jeg påtænker
>>> at købe en ny intern harddisk til. Harddisken skal
>>> have ATA-tilslutning og må ikke være højere end 9,5 mm.
>>> Jeg vil gerne have den så stor så mulig. Findes der endnu
>>> noget på markedet til en gl. Mac Mini??
>>
>> WesternDigital Scorpio ATA-100 320gb 5400rpm/8mb cache er den største
>> - og absolu8t bedste løsning, hvis du både vil have en stor disk, der
>> ikke varmer, og som også er støjsvag.
>
> Jeg kan kun finde SATA udgaver af den disk - øv øv.
>
> Hvor har du set den? Hvis det er til en fornuftig pris er jeg nemlig
> også interesseret, men der er vist ikke nogen større end 160 Gb til ATA.

OWC har dem ihvertfald, og jeg har også set dem hos både SHG og
MidtData... Her er links til de største ATA-100/ATA-133, som MidtData
kan levere lige nu. Tilsyneladende er der leveringsvanskeligheder med
320gb diske i det hele taget i 2,5". - og det ser ud til, at de slet
ikke længere fører Hitachi travelStar, som ellers efter min mening er
eneste seriøse alternativ...

WD Scorpio 250gb 5400/8mb cache til 749kr.
http://www.midtdata.dk/asp/index.asp?varernr=WD2500BEVE&goto=productinfo&mainfunc=link

mvh. Erik Richard

--
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Erik Richard Sørensen, Member of ADC, <mac-manNOSP@Mstofanet.dk>
NisusWriter - The Future In Multilingual Text Processing - www.nisus.com
OpenOffice.org - The Modern Productivity Solution - www.openoffice.org
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Thorbjørn Ravn Ander~ (01-02-2009)
Kommentar
Fra : Thorbjørn Ravn Ander~


Dato : 01-02-09 16:30

Erik Richard Sørensen skrev:

> WD Scorpio 250gb 5400/8mb cache til 749kr.
> http://www.midtdata.dk/asp/index.asp?varernr=WD2500BEVE&goto=productinfo&mainfunc=link

Ok, det er næsten deroppe ad :)

Jeg er dog efterhånden nået frem til at jeg kun vil købe SATA diske
fremover. Den der lille USB-"plop SATA disk i foroven" jeg blev
anbefalet herinde med også eSATA stik, har været helt perfekt til mit
formål :)

--
Thorbjørn Ravn Andersen "...plus... Tubular Bells!"

Erik Richard Sørense~ (01-02-2009)
Kommentar
Fra : Erik Richard Sørense~


Dato : 01-02-09 16:42


Thorbjørn Ravn Andersen wrote:
> Erik Richard Sørensen skrev:
>> WD Scorpio 250gb 5400/8mb cache til 749kr.
>> http://www.midtdata.dk/asp/index.asp?varernr=WD2500BEVE&goto=productinfo&mainfunc=link
>
> Ok, det er næsten deroppe ad :)
>
> Jeg er dog efterhånden nået frem til at jeg kun vil købe SATA diske
> fremover. Den der lille USB-"plop SATA disk i foroven" jeg blev
> anbefalet herinde med også eSATA stik, har været helt perfekt til mit
> formål :)

Det ville jeg nok også, hvis jeg skulle købe en 2,5" disk i dag. Jeg har
en 100gb WD Scorpio i et Manhattan Firewire kabinet, og det dækker
normalt de behov, jeg har til transport. Jeg tager jo ikke ud som 'prof'
og ominstallerer div. systemer længere, - det er nu kun hos venner og
bekendte... - Og lige nu er disken 'forbidden fruit' - forstået sådan,
at der ligger en komplet backup fra en MacBook Pro - inkl. en WinXP
image, der er specielt sat op til svagtseende, - den jeg skaffede til
mine svagtseende venner før jul, - indtil de får deres eksterne backup
harddiske, som er bestilt nu...

mvh. Erik Richard

--
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Erik Richard Sørensen, Member of ADC, <mac-manNOSP@Mstofanet.dk>
NisusWriter - The Future In Multilingual Text Processing - www.nisus.com
OpenOffice.org - The Modern Productivity Solution - www.openoffice.org
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Thorbjørn Ravn Ander~ (01-02-2009)
Kommentar
Fra : Thorbjørn Ravn Ander~


Dato : 01-02-09 16:48

Erik Richard Sørensen skrev:

> Det ville jeg nok også, hvis jeg skulle købe en 2,5" disk i dag. Jeg har
> en 100gb WD Scorpio i et Manhattan Firewire kabinet, og det dækker
> normalt de behov, jeg har til transport. Jeg tager jo ikke ud som 'prof'
> og ominstallerer div. systemer længere, - det er nu kun hos venner og
> bekendte... - Og lige nu er disken 'forbidden fruit' - forstået sådan,
> at der ligger en komplet backup fra en MacBook Pro - inkl. en WinXP
> image, der er specielt sat op til svagtseende, - den jeg skaffede til
> mine svagtseende venner før jul, - indtil de får deres eksterne backup
> harddiske, som er bestilt nu...

Jah, så skal man lade være. Jeg kan ikke huske - de kører 10.5 med
TimeMachine, ikke? Det er jo dejlgit nemt.

Bortset fra det, kan jeg se at shg.dk er begyndt at sælge 500 Gb diske i
den lille størrelse. Desværre stadig oppe omkring en tusse og så vil
jeg hellere have en 320 Gb og så opgradere om et års tid igen. Jeg er
tryg ved proceduren når jeg nu har TimeMachine til det :)

--
Thorbjørn Ravn Andersen "...plus... Tubular Bells!"

Erik Richard Sørense~ (01-02-2009)
Kommentar
Fra : Erik Richard Sørense~


Dato : 01-02-09 17:23


Thorbjørn Ravn Andersen wrote:
> Erik Richard Sørensen skrev:
>> Det ville jeg nok også, hvis jeg skulle købe en 2,5" disk i dag. Jeg
>> har en 100gb WD Scorpio i et Manhattan Firewire kabinet, og det dækker
>> normalt de behov, jeg har til transport. Jeg tager jo ikke ud som
>> 'prof' og ominstallerer div. systemer længere, - det er nu kun hos
>> venner og bekendte... - Og lige nu er disken 'forbidden fruit' -
>> forstået sådan, at der ligger en komplet backup fra en MacBook Pro -
>> inkl. en WinXP image, der er specielt sat op til svagtseende, - den
>> jeg skaffede til mine svagtseende venner før jul, - indtil de får
>> deres eksterne backup harddiske, som er bestilt nu...
>
> Jah, så skal man lade være. Jeg kan ikke huske - de kører 10.5 med
> TimeMachine, ikke? Det er jo dejlgit nemt.

Nej, de skal - som jeg - bruge Backuplist+ 6.1. - Det vil være det
nemmeste for dem, da de er så 'teknisk dumme', at de ikke vil kunne
finde frem til en given fil eller dokument i TM mapperne.

> Bortset fra det, kan jeg se at shg.dk er begyndt at sælge 500 Gb diske i
> den lille størrelse. Desværre stadig oppe omkring en tusse og så vil
> jeg hellere have en 320 Gb og så opgradere om et års tid igen. Jeg er
> tryg ved proceduren når jeg nu har TimeMachine til det :)

Lige nu kan du hos MidtData få
Hitachi TravelStar 5K500 - 500 GB - 2.5'' - SATA 949kr. (normal 1249kr.)
http://www.midtdata.dk/asp/index.asp?varernr=HTS545050KTA300&goto=productinfo&mainfunc=link
Samsung Spinpoint - 500GB - 2.5'' - SATA 899kr. (normal 1199kr.)
http://www.midtdata.dk/asp/index.asp?varernr=HM500LI&goto=productinfo&mainfunc=link

Af de to vil jeg klart vælge TravelStar. - Jeg véd fra udenlandske
sites, at WD Scoprio også findes i en 500gb udgave, men jeg har flere
steder set, at der står 'out of stock' og 'expected delievery 6-8 weeks'...

mvh. Erik Richard

--
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Erik Richard Sørensen, Member of ADC, <mac-manNOSP@Mstofanet.dk>
NisusWriter - The Future In Multilingual Text Processing - www.nisus.com
OpenOffice.org - The Modern Productivity Solution - www.openoffice.org
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Thorbjørn Ravn Ander~ (01-02-2009)
Kommentar
Fra : Thorbjørn Ravn Ander~


Dato : 01-02-09 18:15

Erik Richard Sørensen skrev:

> Nej, de skal - som jeg - bruge Backuplist+ 6.1. - Det vil være det
> nemmeste for dem, da de er så 'teknisk dumme', at de ikke vil kunne
> finde frem til en given fil eller dokument i TM mapperne.

Ahva? Man står i en folder, vælger Time Machine og bladrer tilbage
indtil man finder den man skal bruge og går ud igen.

Du skal jo ikke hive dem frem af diskene manuelt.

Prøv at kigge på

http://www.apple.com/findouthow/mac/#tutorial=leopardtimemachine

"Restore files" begynder ved 01:12.

Jeg opdagede lige at man kan lede efter en fil hvis man kan huske navnet
men ikke stedet. Det var da ubeskriveligt fikst.



>> Bortset fra det, kan jeg se at shg.dk er begyndt at sælge 500 Gb diske
>> i den lille størrelse. Desværre stadig oppe omkring en tusse og så
>> vil jeg hellere have en 320 Gb og så opgradere om et års tid igen.
>> Jeg er tryg ved proceduren når jeg nu har TimeMachine til det :)
>
> Lige nu kan du hos MidtData få
> Hitachi TravelStar 5K500 - 500 GB - 2.5'' - SATA 949kr. (normal 1249kr.)
> http://www.midtdata.dk/asp/index.asp?varernr=HTS545050KTA300&goto=productinfo&mainfunc=link
>
> Samsung Spinpoint - 500GB - 2.5'' - SATA 899kr. (normal 1199kr.)
> http://www.midtdata.dk/asp/index.asp?varernr=HM500LI&goto=productinfo&mainfunc=link

Som skrevet, oppe omkring en tusse :) Det er mere end jeg lige vil nu.

Desuden vil jeg også gerne hoppe på tungen for at få længst mulig
batteritid - det kræver en del research for at finde den mindst
strømforbrugende. Du er jo mere til rå ydelse, og jeg er til at
batteriet helst skal holde 14 dage.

--
Thorbjørn Ravn Andersen "...plus... Tubular Bells!"

Erik Richard Sørense~ (01-02-2009)
Kommentar
Fra : Erik Richard Sørense~


Dato : 01-02-09 20:14


Thorbjørn Ravn Andersen wrote:
> Erik Richard Sørensen skrev:
>> Nej, de skal - som jeg - bruge Backuplist+ 6.1. - Det vil være det
>> nemmeste for dem, da de er så 'teknisk dumme', at de ikke vil kunne
>> finde frem til en given fil eller dokument i TM mapperne.
>
> Ahva? Man står i en folder, vælger Time Machine og bladrer tilbage
> indtil man finder den man skal bruge og går ud igen.
>
> Du skal jo ikke hive dem frem af diskene manuelt.
>
> Prøv at kigge på
> http://www.apple.com/findouthow/mac/#tutorial=leopardtimemachine
> "Restore files" begynder ved 01:12.
>
> Jeg opdagede lige at man kan lede efter en fil hvis man kan huske navnet
> men ikke stedet. Det var da ubeskriveligt fikst.

Ja, ja, - nu er der lige det, at jeg kender dem ret godt og gjort det
gennem 25 år, - og derfor også véd, at de kan få selv to tomme mapper
til at forsvind på mystisk vis og endda samtidig påstå, at de
overhovedet ikke har rørt ved noget.

>>> Bortset fra det, kan jeg se at shg.dk er begyndt at sælge 500 Gb
>>> diske i den lille størrelse. Desværre stadig oppe omkring en tusse
>>> og så vil jeg hellere have en 320 Gb og så opgradere om et års tid
>>> igen. Jeg er tryg ved proceduren når jeg nu har TimeMachine til det :)
>>
>> Lige nu kan du hos MidtData få
>> Hitachi TravelStar 5K500 - 500 GB - 2.5'' - SATA 949kr. (normal 1249kr.)
>> http://www.midtdata.dk/asp/index.asp?varernr=HTS545050KTA300&goto=productinfo&mainfunc=link
>>
>> Samsung Spinpoint - 500GB - 2.5'' - SATA 899kr. (normal 1199kr.)
>> http://www.midtdata.dk/asp/index.asp?varernr=HM500LI&goto=productinfo&mainfunc=link
>
> Som skrevet, oppe omkring en tusse :) Det er mere end jeg lige vil nu.
>
> Desuden vil jeg også gerne hoppe på tungen for at få længst mulig
> batteritid - det kræver en del research for at finde den mindst
> strømforbrugende. Du er jo mere til rå ydelse, og jeg er til at
> batteriet helst skal holde 14 dage.

Klart, i det tilfælde vil jeg råde til at vente, indtil WD får
produceret nok af deres 500gb disk. Det er klart dem, der bruger mindst
strøm. - Da jeg kørte med min Pismo 500mhz med et splinternyt batteri,
holdt den i knap 4:30 timer på en opladning. Med WD disken sat til og
med jævnligt brug af data fra denne, kunne Pismo batteriet holde lige
over 4 timer, før den bad om at få mere strøm tilført. Booted fra
Scorpio disken i 10.4.11 og med classic startet holdt den i knap 3:30
timer. - Ganske godt, hvis jeg skal sige det...

mvh. Erik Richard

--
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Erik Richard Sørensen, Member of ADC, <mac-manNOSP@Mstofanet.dk>
NisusWriter - The Future In Multilingual Text Processing - www.nisus.com
OpenOffice.org - The Modern Productivity Solution - www.openoffice.org
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Morten Lind (01-02-2009)
Kommentar
Fra : Morten Lind


Dato : 01-02-09 18:24

Thorbjørn Ravn Andersen <nospam0002@gmail.com> wrote:

> Erik Richard Sørensen skrev:
>
> > Det ville jeg nok også, hvis jeg skulle købe en 2,5" disk i dag. Jeg har
> > en 100gb WD Scorpio i et Manhattan Firewire kabinet, og det dækker
> > normalt de behov, jeg har til transport. Jeg tager jo ikke ud som 'prof'
> > og ominstallerer div. systemer længere, - det er nu kun hos venner og
> > bekendte... - Og lige nu er disken 'forbidden fruit' - forstået sådan,
> > at der ligger en komplet backup fra en MacBook Pro - inkl. en WinXP
> > image, der er specielt sat op til svagtseende, - den jeg skaffede til
> > mine svagtseende venner før jul, - indtil de får deres eksterne backup
> > harddiske, som er bestilt nu...
>
> Jah, så skal man lade være. Jeg kan ikke huske - de kører 10.5 med
> TimeMachine, ikke? Det er jo dejlgit nemt.
>
> Bortset fra det, kan jeg se at shg.dk er begyndt at sælge 500 Gb diske i
> den lille størrelse. Desværre stadig oppe omkring en tusse og så vil
> jeg hellere have en 320 Gb og så opgradere om et års tid igen. Jeg er
> tryg ved proceduren når jeg nu har TimeMachine til det :)

Tsk, tsk - du ka´ da heller ikke nære dig, hva´?

M.
--
[dit mod er blot din evne til at undertrykke din angst(ML)]

Thorbjørn Ravn Ande~ (01-02-2009)
Kommentar
Fra : Thorbjørn Ravn Ande~


Dato : 01-02-09 18:47

Morten Lind skrev:

>> Bortset fra det, kan jeg se at shg.dk er begyndt at sælge 500 Gb diske i
>> den lille størrelse. Desværre stadig oppe omkring en tusse og så vil
>> jeg hellere have en 320 Gb og så opgradere om et års tid igen. Jeg er
>> tryg ved proceduren når jeg nu har TimeMachine til det :)
>
> Tsk, tsk - du ka´ da heller ikke nære dig, hva´?

Vi er jo nogen i den modne alder hvor vi foretrækker BÅDE seler og livrem!

Gad vide om jeg kan få en Mac Pro ligesom Eriks på pinden. Øvøvøv
--
Thorbjørn Ravn Andersen "...plus... Tubular Bells!"

Morten Lind (01-02-2009)
Kommentar
Fra : Morten Lind


Dato : 01-02-09 18:55

Thorbjørn Ravn Andersen <nospam0002@gmail.com> wrote:

> > Tsk, tsk - du ka´ da heller ikke nære dig, hva´?

> Vi er jo nogen i den modne alder hvor vi foretrækker BÅDE seler og livrem!

Jo, jo - kender det godt: har lige nærlæst efterlønslovgivningen - lidt
_har_ jeg da fået ud af at være født i den forkerte halvdel

M., der nu mere tænkte på din udelte sarkasme
--
[dit mod er blot din evne til at undertrykke din angst(ML)]

Thorbjørn Ravn Ande~ (01-02-2009)
Kommentar
Fra : Thorbjørn Ravn Ande~


Dato : 01-02-09 18:59

Morten Lind skrev:
> Thorbjørn Ravn Andersen <nospam0002@gmail.com> wrote:
>
>>> Tsk, tsk - du ka´ da heller ikke nære dig, hva´?
>
>> Vi er jo nogen i den modne alder hvor vi foretrækker BÅDE seler og livrem!
>
> Jo, jo - kender det godt: har lige nærlæst efterlønslovgivningen - lidt
> _har_ jeg da fået ud af at være født i den forkerte halvdel

Vær du bare glad for at velfærdsfesten nåede at indbefatte dig også.
Der er ikke efterløn til mig til den tid :(


> M., der nu mere tænkte på din udelte sarkasme

Pjat. Jeg er en sympatisk ambassadør!

--
Thorbjørn Ravn Andersen "...plus... Tubular Bells!"

Erik Richard Sørens~ (01-02-2009)
Kommentar
Fra : Erik Richard Sørens~


Dato : 01-02-09 20:31



Thorbjørn Ravn Andersen wrote:
> Morten Lind skrev:
>
>>> Bortset fra det, kan jeg se at shg.dk er begyndt at sælge 500 Gb diske i
>>> den lille størrelse. Desværre stadig oppe omkring en tusse og så vil
>>> jeg hellere have en 320 Gb og så opgradere om et års tid igen. Jeg er
>>> tryg ved proceduren når jeg nu har TimeMachine til det :)
>>
>> Tsk, tsk - du ka´ da heller ikke nære dig, hva´?
>
> Vi er jo nogen i den modne alder hvor vi foretrækker BÅDE seler
> og livrem!

For ikke at sige, at for nogen er seler nødvendig pga. bodegamusklen.

> Gad vide om jeg kan få en Mac Pro ligesom Eriks på pinden. Øvøvøv

De /er/ begyndt at komme brugt, men sikke da nogle priser.! -
QuadCore som min, men kun med 250gb HD og 4gb RAM ligger omk.
15-17.000kr.. - Jeg gav lige knap 27.400kr. for min med ekstra HD,
ekstra PCIe kort m.m., og har siden ofret 2 diske mere + yderligere 4gb
RAM, - så den står mig nu alt i alt i ca. 31.000kr., - så hvis jeg
skulle sælge, blev det ikke under 23.000kr., - men det wæl a it'.!

mvh. Erik richard

--
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Erik Richard Sørensen, Member of ADC, <mac-manNOSP@Mstofanet.dk>
NisusWriter - The Future In Multilingual Text Processing - www.nisus.com
OpenOffice.org - The Modern Productivity Solution - www.openoffice.org
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Erik Richard Sørense~ (01-02-2009)
Kommentar
Fra : Erik Richard Sørense~


Dato : 01-02-09 20:25


Morten Lind wrote:
> Thorbjørn Ravn Andersen <nospam0002@gmail.com> wrote:
>> Jah, så skal man lade være. Jeg kan ikke huske - de kører 10.5 med
>> TimeMachine, ikke? Det er jo dejlgit nemt.
>
> Tsk, tsk - du ka´ da heller ikke nære dig, hva´?

Det er da ikke noget nyt. - Jeg undrer mig egentlig over, Thorbjørn
endnu ikke er kommet frem med sin kæphest - RAID. - Men hvis det var
ment til mine venner, vil det da gå helt galt derude...

mvh. Erik Richard

--
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Erik Richard Sørensen, Member of ADC, <mac-manNOSP@Mstofanet.dk>
NisusWriter - The Future In Multilingual Text Processing - www.nisus.com
OpenOffice.org - The Modern Productivity Solution - www.openoffice.org
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Thorbjørn Ravn Ande~ (01-02-2009)
Kommentar
Fra : Thorbjørn Ravn Ande~


Dato : 01-02-09 20:33

Erik Richard Sørensen skrev:
>
> Morten Lind wrote:
>> Thorbjørn Ravn Andersen <nospam0002@gmail.com> wrote:
>>> Jah, så skal man lade være. Jeg kan ikke huske - de kører 10.5 med
>>> TimeMachine, ikke? Det er jo dejlgit nemt.
>>
>> Tsk, tsk - du ka´ da heller ikke nære dig, hva´?
>
> Det er da ikke noget nyt. - Jeg undrer mig egentlig over, Thorbjørn
> endnu ikke er kommet frem med sin kæphest - RAID. - Men hvis det var

Det kan jeg da godt - jeg begriber ikke du ikke udnytter din Mac Pro
bedre nemlig :)

--
Thorbjørn Ravn Andersen "...plus... Tubular Bells!"

Erik Richard Sørens~ (01-02-2009)
Kommentar
Fra : Erik Richard Sørens~


Dato : 01-02-09 21:34


Thorbjørn Ravn Andersen wrote:
> Erik Richard Sørensen skrev:
>> Morten Lind wrote:
>>> Thorbjørn Ravn Andersen <nospam0002@gmail.com> wrote:
>>>> Jah, så skal man lade være. Jeg kan ikke huske - de kører 10.5 med
>>>> TimeMachine, ikke? Det er jo dejlgit nemt.
>>>
>>> Tsk, tsk - du ka´ da heller ikke nære dig, hva´?
>>
>> Det er da ikke noget nyt. - Jeg undrer mig egentlig over, Thorbjørn
>> endnu ikke er kommet frem med sin kæphest - RAID. - Men hvis det var
>
> Det kan jeg da godt - jeg begriber ikke du ikke udnytter din Mac Pro
> bedre nemlig :)

Buuuuuuuuuuuuuuuuuuuuh..!!!

mvh. Erik richard

--
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Erik Richard Sørensen, Member of ADC, <mac-manNOSP@Mstofanet.dk>
NisusWriter - The Future In Multilingual Text Processing - www.nisus.com
OpenOffice.org - The Modern Productivity Solution - www.openoffice.org
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Thorbjørn Ravn Ander~ (01-02-2009)
Kommentar
Fra : Thorbjørn Ravn Ander~


Dato : 01-02-09 23:28

Erik Richard Sørensen skrev:

>> Det kan jeg da godt - jeg begriber ikke du ikke udnytter din Mac Pro
>> bedre nemlig :)
>
> Buuuuuuuuuuuuuuuuuuuuh..!!!

Se selv, din maskine er så langsom at u'et hænger!

--
Thorbjørn Ravn Andersen "...plus... Tubular Bells!"

Per Rønne (02-02-2009)
Kommentar
Fra : Per Rønne


Dato : 02-02-09 09:49

Steen Uldahl <steen@uldahl.dk> wrote:

> Jeg har en ældre Mac mini PowerPc G4, som jeg påtænker
> at købe en ny intern harddisk til. Harddisken skal
> have ATA-tilslutning og må ikke være højere end 9,5 mm.
> Jeg vil gerne have den så stor så mulig. Findes der endnu
> noget på markedet til en gl. Mac Mini??

1. En MacMini er så kompakt at det nok er bedst at få harddisken skiftet
ud hos eksempelvis Humac. Så kan det af garantimæssige grunde også bedst
betale sig at få Humac til at levere harddisken.

2. En MacMini G4 har en ATA100 disk controller. Den kører altså PATA,
ikke SATA, og den største 2,5" PATA harddisk ligger på 250 GB; regn ikke
med at der udvikles større, da PATA ikke længere bruges i nye maskiner.

Da der er tale om en ATA100 disk controller ligger det teoretiske
maksimum på 144 PB, så du kan sagtens køre med en 250 GB harddisk.
Udskifter du den skal du naturligvis vælge den største.

Men som også andre er inde på er det spørgsmålet om det ikke bedre kan
betale sig at købe en ny. Den største 2,5" harddisk til en nyere MacMini
ligger på 320 GB, som jeg også kører med i såvel min MacMini som i min
MacBook. De oprindelige 80 GB var ganske simpelt ikke nok, og kan slet
ikke bruges med den Leopard Server, som jeg har på min MacMini.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177557
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408879
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste