Netværk win98/2K
Fra : Peter Krogh

Dato : 28-07-01 20:59

Er der nogle der kan hjælpe mig med at få to computer sat sammen i et
internt-netværk(100mbit,krydset RJ45kabel).

De to operative systemer er henholdsvis Windows98 og Windows2000, og der er
der mit problem er, da jeg ikke kan få adgang til hinandens Harddisken og
overføre filer.

Er der nogle der kan fortælle mig hvordan jeg f.eks. skal opsætte det hvis
der skal kører over TCP/IP eller LAN for at få adgang til Harddiske og
overførelsen af filer fra det ene system til det andet.

MVH Peter Krogh.

Fra : Bjarne Duelund

Dato : 28-07-01 00:11

Hej Peter

"Peter Krogh" <hardwired@12move.dk> skrev i en meddelelse news:nQl87.969$lh7.108808@news010.worldonline.dk...
> Er der nogle der kan hjælpe mig med at få to computer sat sammen i et
> internt-netværk(100mbit,krydset RJ45kabel).

Check først at kablet er rigtigt.
Hold stikkene op ved siden af hinanden, hvis de er ens (samme farver til samme pins),
er det ikke et krydset kabel, det skal det være hvis de er forbundet direkte uden hub/switch.
Check evt. her:
<http://sunsite.dk/hwb/ca_Ethernet10BaseTCrossover.html>

> De to operative systemer er henholdsvis Windows98 og Windows2000, og der er
> der mit problem er, da jeg ikke kan få adgang til hinandens Harddisken og
> overføre filer.

Opret en bruger på Win2k maskinen med samme navn som du logger på Win98
maskinen med (evt. laver autologon med). Du kan skifte logonnavn på Win98 ved
at logge af og logge på med andet navn.

Installer de samme protokoller på de to maskiner. Start evt. med NetBEUI.
Installer "Fil- og udskriftsdeling" på din Win98 maskine. Lave nogle shares på
begge maskiner. Giv Win98 brugeren rettigheder til shares på Win2k maskinen.
Nu skulle der så være hul igennem.

Når det virker kan du erstatte NetBEUI med TCP/IP.

--
Mvh Bjarne Duelund, duelund@danbbs.dk
Opsætning af Win98SE ICS, Fjernstyring med VNC, ADSL Tips m.m.:

Fra : pas

Dato : 03-08-01 08:29

Her er en opsætning, som har den fordel at det senere er nemt at tilføje
Deling af Internet:

Gå ind i kontrolpanelet Netværk og se om TCP/IP er installeret. Hvis ikke
vælger du tilføj og vælger først Microsoft og derefter TCP/IP. Hvis dine
spil kæver IPX/SPX kan denne protokol også installeres.

Desuden skal du i kontrolpanelet Netværk installere en netværksklient,
nemlig Microsoft /Klient til Microsoft netværk.

Endelig skal du installere et Netværksserviceprogram, nemlig Fil- og
udskriftsdeling.

Dernæst skal du konfigurere TCP/IP. Gå ind i kontrolpanelet Netværk og find
TCP/IP (digt netkort). Her klikker du på egenskaber og sætter IP-adressen
for den første PC til 192.168.0.1 og på den anden PC 192.168.0.2.
Undernetmasken skal være 255.255.255.0 på begge PC-er. De andre
indstillinger skal du ikke røre.

Herefter klikker du OK indtil PC'en rebooter.

Efter en reboot går du atter ind i Netværk. Her klikker du på Fil- og
udskriftsdeling og hakker begge felter af. Endelig går du ind i fanebladet
Identifikation og giver hver PC et navn under Computernavn. Det er vigtigt
at de begge har samme Arbejdsgruppe.

Så er du klar til at dele filer.

Hvis du ønsker at dele en printer, skal du installere printeren på vanlig
vis på en PC. På den anden PC skal du nu installere printeren som en
netværksprinter.

// PAS