Tips til valg af killing
Fra : Brian R.

Dato : 27-07-01 22:18

Halløjsa

Vi er ved at anskaffe os kælekat nr 2 - en Main coon-, (skal være
"lillebror" til en Norsk skovkat kastrat.)

Hvad er det man skal kigge efter ved killingen for at få et flot eksemplar??
Vi forestiller os at han skal blive en stor, grumt udseende kastrat, -men
selvfølgelig dejligt kælen og legesyg!!

Et par helt enkle tips vil modtages med glæde.

Brian og Charlotte

Fra : Daisy

Dato : 27-07-01 23:05

"Brian R." wrote:

> Hvad er det man skal kigge efter ved killingen for at få et flot eksemplar??
> Vi forestiller os at han skal blive en stor, grumt udseende kastrat, -men
> selvfølgelig dejligt kælen og legesyg!!

Hej Brian,

Tjah - punkt 1 er at det er en god idé at se på forældrene Men ellers kan
I evt. overveje at besøge en katteudstilling. Der findes mange forskellige
"looks" på Maine Coon, så det er en god idé at besøge en udstiling og finde ud
af hvilke katte man synes bedst om. Så kan man tale med ejeren og/eller
opdrætteren, som ofte kan hjælpe med at finde "en der ligner". Der er
udstilling i Tåstrup den 12/8 og i Randers 1/9, og der vil sikkert være masser
af Maine Coons og snakkesalige ejere begge steder

Vh.

Daisy

Fra : Brian R.

Dato : 28-07-01 08:11

Hej Daisy

Sagen er bare den, at vores nuværende kat desperat trænger til en
legekammerat og derfor helst ikke vil vente længere end højst nødvendigt.

Samtidigt har vi begge to snart 2 ugers ferie, hvorfor det kunne være en fin
lejlighed til at give vores nye familiemedlem en god start i familien.

Vi har derfor været på udkig efter næsten salgsklare killinger og har da
også lige besøgt et kuld. Det vi håbede på, var et par gode råd og tips til
at hjælpe med at finde den rigtige killing iblandt de andre dejlige
uldtotter.

Med venlig hilsen,
Brian og Charlotte

Fra : Nina

Dato : 28-07-01 08:28

Kig på www.mainecoonklubben.dk under killingeliste. Der vil i se nogle af de
killinger der er salgsklare (jeg ved ikke hvornår den er opdateret sidst)

Mht til at finde den rette misling, så giv jer den tid det tager at finde
den rette. Det er en god ven i skal dele jeres liv med i mange år fremover.
Surf på nettet, besøg nogle forskellige opdrættere. Se stamtavler, kæl og
spørg om så meget i kan hitte på.

Jeg er selv opdrætter og har killinger ( der er født i maj *griner*) Men de
er ikke gamle nok til at flytte hjemmefra endnu. Men i skal være hjertelig
velkomne til at komme på besøg og kigge hvordan misserne har det her.
Andre her fra NG har været på visit, og jeg håber da at de kunne li det de
så.

Hilsen Nina

Fra : Trine

Dato : 28-07-01 17:12

*gg* ja se nu var det jo mig og gemalen der var på besøg.... Og vi kunne
BESTEMT godt lide det vi så!!

7 Herlige killinger...alle umådeligt frække, velnærede, kælne (altså når DE
havde tid til det *ss*), for slet ikke at sige meget smukke ...*suuuk*
jeg kunne have puttet alle sammen i lommen

Af de voksne katte er mit hjerte solgt til Double-O-Seven og Jar Jar Binks
De to mest lækre hanbæster jeg længe har set .....

Men alle kattene var utroligt dejlige, med et lækkert temperament!!

Om Nina kan jeg kun sige: Hun virker meget seriøs, velinformeret og frem for
alt...hun avler ikke med hvilken som helst!!

Gid alle opdrættere var sådan.

Til dig Nina: tusind tak for i går..det var hyggeligt og meget informativt
Og hils lige Jar, Seven, Shake (stort suuuuk = lækker lille hankilling)
og sidst, men bestemt ikke mindst lille Baby..giv dem alle et næsenøs fra
mig.

/Trine, som helt sikkert ville stikke hovedet forbi hvis jeg en dag skulle
købe en Maine Coon.

Fra : Birgitte

Dato : 28-07-01 23:23

Hej Trine

Jeg kender godt Nina og alle hendes katte thihi
Jeg har faktisk faderen til Jar Jar og alle killingerne gående hos mig.
Nina er bare noget af det sødeste, og er altid klar med en hjælpende hånd
eller et godt lytteøre.
Hun har en "vis" overtalelseevne... hun fik ihvert fald købt en killing her
hos mig engang...en killing som ikke var til salg thihi Rubbi er hendes
nuværende navn, det blev starten på Nina's interesse for Maine Coon katten,
hun var jo egentlig på udkig efter en Norsk Skovkat .

Jeg giver dig ret i, at alle Nina's katte er holdt i bedste stil, og klager
ikke over hverken mad, væske eller kærlighed.

Mange miauuer fra Birgitte

Fra : Nina

Dato : 29-07-01 10:51

> Hun har en "vis" overtalelseevne... hun fik ihvert fald købt en killing
her
> hos mig engang...en killing som ikke var til salg thihi

Rubbie har aldrig været til salg. Hverken da jeg købte hende, nu eller i
fremtiden.
Tak, Birgitte. Hun er et pragteksemplar... og får dejlige Star-børn

Rubbi er hendes nuværende navn, det blev starten på Nina's interesse for
Maine Coon katten,
> hun var jo egentlig på udkig efter en Norsk Skovkat .

Hva'! er der forskel på Maine Coon og Norsk skovkat? De er da begge to
langhåret?
(*griner*, det bare en intern joke)

Hilsen Nina

Fra : Trine

Dato : 29-07-01 11:14

Hi hi jo Rubbie kan jeg godt huske Lækker stor hunmis, med den flotteste
pels..smuk smuk smuk.

Arjjj har du Jar´s far?? Starwars (er det ikke det han hedder?) må jeg se ??
har du ikke et billede eller en hjemmeside??
Hvis det ikke fremkom af mit tidligere indlæg er jeg fuldstændig skudt i
Jar...mums, mums, savle, savle *griner*...men suuuk han er ikke til salg
men måske jeg skulle prøve Nina´s egne overtalelsesevner

/Trine

Fra : Nina

Dato : 29-07-01 11:26

> Arjjj har du Jar´s far?? Starwars (er det ikke det han hedder?) må jeg se
??
> har du ikke et billede eller en hjemmeside??
Birgittes hjemmeside er www.truetrust.dk Der kan du se Starwars. Han er også
på min side under killinger, for han er da også far til de 7 du gramsede på
forleden

> Hvis det ikke fremkom af mit tidligere indlæg er jeg fuldstændig skudt i
> Jar...mums, mums, savle, savle *griner*...men suuuk han er ikke til salg
> men måske jeg skulle prøve Nina´s egne overtalelsesevner
*Griner*... ja kom bare an, det er om end ikke andet en god prøvelse

Fra : Trine

Dato : 29-07-01 13:15

Aarj....jeg MÅ have en Maine Coon
Sikke nogle katte ....woooaw

El Toro .....savle savle

Birgitte, kommer du d. 12 August??

/Trine

Fra : Trine

Dato : 29-07-01 13:20

Kom lige til at kigge på skovkattesiden også....altså hvad er det med mig og
røde katte ?? *griner*

Berlinetta.....hun er lige til at putte i lommen....(he he det er vist
alligevel godt at gemalen sætter en stopper for min kattegalskab en gang i
mellem, med at de katte jeg vil putte i lommen *ss*)

Birgitte, du kan være glad for at du bor i Jylland, ellers have du mig
hængende hele tiden

/Trine

Fra : Birgitte

Dato : 29-07-01 17:14

Hej Trine

Ja røde katte er også lige os, der er altså noget ved den farve der får
hjertet til at slå et ekstra slag.

Berlinetta er faktisk en rigtig lækker kat, hun er stor, har en hel
fantastisk pels, og et super duper temperament.
Hun er i øjeblikket til parring hos vores Trym, så det bliver et lidt sjovt
rødt med eller uden hvid kuld thihi...
Hun har faktisk et utrolig klar og tydelig blotchedtabby mønster, det er
ikke så tit man ser det så klart som på Berlinetta.

Tja jeg ved ikke helt endnu med udstillingen d. 12/8, jeg kommer ikke med
katte, men måske en tur til Nina, jeg må vel lige se mine børnebørn thihi

Ja nu har du set både vores NFO'er og MCO'er, så forstår du måske Nina's
svære valg imellem de to racer

Mange mange miauuer fra Birgitte og katte
www.truetrust.dk

Fra : Nina

Dato : 29-07-01 10:36

> [...]
> mig.
>
> /Trine, som helt sikkert ville stikke hovedet forbi hvis jeg en dag skulle

Hej Trine
Det var hyggeligt forleden, og mange tak for din ros.
Havde det ikke været for din gemal, så var alle mine mislinger, Jar Jar
Binks og Seven flyttet hjemmefra Men jeg har talt dem, og jeg har dem
alle endnu *s*

Man behøver ikke at købe kat for at komme på besøg her, så kom i bare og
"grams" lidt hvis i skulle have lyst og vi ses vel d. 12 august i tåstrup?
(Jeg skulle spørge fra Jar, der bliver så glad når nogle gider at stoppe ved
hans bur og sige hej)

Hilsen Nina (der stadig er meget forundret over at du kunne sætte dig ned og
finde ud af hvem af killingerne der er hvem, flot)

Fra : Trine

Dato : 29-07-01 11:18

He he du kan tro jeg er på pletten d. 12 August

Jeg skal stå på første række og huje på Jar (tsk som om det skulle være
nødvendigt Jeg har til dato (og guderne skal vide jeg har gennempløjet
maaange hjemmesider) ikke set én kat der i mine, godt nok ukyndige, øjne der
kan matche Jar

Vi ses
/Trine

Fra : Henriette

Dato : 29-07-01 12:54

> [...]
> (Jeg skulle spørge fra Jar, der bliver så glad når nogle gider at stoppe

Nu må jeg lige spørge: Lige præcis hvor og hvornår foregår denne udstilling?
Vi skulle jo meget gerne finde dette rette sted på rette tid...

> Hilsen Nina (der stadig er meget forundret over at du kunne sætte dig ned
og
> finde ud af hvem af killingerne der er hvem, flot)

---
Henriette

Fra : Grit Wessel

Dato : 29-07-01 15:05

> Nu må jeg lige spørge: Lige præcis hvor og hvornår foregår denne
udstilling?
> Vi skulle jo meget gerne finde dette rette sted på rette tid...

Tåstrup Idræts Haller, Parkvej 78, 2630 Tåstrup.
Åbent for publikum fra kl. 10 - 19

MVH Grit

--
Ginkgo Norske Skovkatte
http://www.dk-ginkgo.dk/

Fra : Henriette

Dato : 29-07-01 20:07

> udstilling?
>
> Tåstrup Idræts Haller, Parkvej 78, 2630 Tåstrup.
> Åbent for publikum fra kl. 10 - 19

Tak for hjælpen....

Fra : Daisy

Dato : 28-07-01 11:22

"Brian R." wrote:

> [...]
> lejlighed til at give vores nye familiemedlem en god start i familien.

Ja, OK, så har I ikke så god tid til "research". Ellers er mit råd nr. 1 nemlig
at man helst ikke skal have for travlt - det optimale er at besøge flere
opdrættere og vælge kat hos den der tiltaler jer mest, og også gerne et sted
der i større eller mindre omfang minder om jeres eget hjem.

> [...]
> også lige besøgt et kuld. Det vi håbede på, var et par gode råd og tips til
> at hjælpe med at finde den rigtige killing iblandt de andre dejlige

Hvis opdrætteren er nogenlunde erfaren og til at stole på, er han/hun den som
bedst kan vurdere killingernes potentiale, både mht. udseende og temperament.
(Og i parantes bemærket: Hvis opdrætteren ikke er til at stole på: LØB!)

Derfor bør I snakke med opdrætteren om hvad det er I ønsker jer, hvilke
forventninger I har, og så lade opdrætteren råde jer mht. hvilken af
killingerne der vil passe bedst. Det er jo meget individuelt om folk fx helst
vil have en kat der uanfægtet klatrer op ad gæsternes bukseben, eller om man
hellere vil have en kat der foretrækker "sin egen familie". Så mit bedste råd:
snak, snak og snak med opdrætterne, spørg om alt hvad I kan finde på og vær
ikke bange for at virke "dumme".

Held og lykke med det,

D.