Hundebøffer
Fra : "-=>bo88er

Dato : 27-07-01 22:23

Hvis et supermarked eller en anden købmand fik den (lidet sandsynlige) idé
at påbegynde et salg af hundebøffer, i sin forretning måtte han mon så det?
Eller er der på det område forskelsbehandling af dyr (og forskellige
menneskers spisevaner) i Danmark?

x-post: news:dk.fritid.dyr.hund og news:dk.videnskab.jura

--

Mvh.

Peter Simonsen

(aka -=>bo88er<=-)

Fra : Arne Feldborg

Dato : 28-07-01 00:22

"-=>bo88er<=-" <bobber22@hushmail.com> skrev Fri, 27 Jul 2001 23:23:09
+0200

> [...]
>at påbegynde et salg af hundebøffer, i sin forretning måtte han mon så det?
>Eller er der på det område forskelsbehandling af dyr (og forskellige

Hvad skulle problemet være.?

For bare 100 år siden var det utænkeligt at spise hestekød her i landet,
idag anser mange det for en dellikatesse.

Hvilket iøvrigt minder mig om en samtale jeg overhørte i en
slagterforretning for nogle år siden:

Slagteren: "Og så har vi jo også den fineste hundeleverpostej. 10 kroner
for en lille og 20 kroner for en stor".

Kunden: "Hmm.... Til hendholdsvis en lille og en stor hund - eller af
henholdsvis en lille og en stor hund:?". )

--
mvh, A:\Feldborg

Fra : Anne-Marie Prange Ma~

Dato : 28-07-01 08:24

> Hvad skulle problemet være.?
>
> For bare 100 år siden var det utænkeligt at spise hestekød her i
landet,
> idag anser mange det for en dellikatesse.

<> det kommer nu meget an på hvem MAN er .. jeg ville nødig spise
hestekød og sultede gerne for at blive fri for det ...

MVH Ami

Fra : Bettina Og Bjarne Ve~

Dato : 28-07-01 10:32

Hvorfor? Det smager fint, og er dejligt fedtfrit. Jeg har selv 8 heste, men
spiser da også hestekød. Jeg forstår ikke problemet...
I Island avles flere heste til slagt end til ridning. Hvis vi blev bedre til
at slagte og spise kød herhjemme, kunne man måske undgå at nogle heste
skulle sendes helt til Italien, for at man kunne få en ordentlig slagtepris
for dem...og man ville blive bedre til at skille de svageste individer fra,
så man avlede på bedre dyr.

Bettina

--
www.broderigaarden.dk
www.big-time.dk

Fra : Pia Palmblad Wright

Dato : 28-07-01 15:48

> Hvorfor? Det smager fint, og er dejligt fedtfrit. Jeg har selv 8 heste,
men
> spiser da også hestekød. Jeg forstår ikke problemet...

mine hundes vedkommende >>kan de ikke tåle hestekød - de bliver syge af
det - Så alt er relativt

Pia

--
P i a P a l m b l a d W r i g h t
www.fallohide.dk

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 28-07-01 16:01

Pia Palmblad Wright skrev:

> For eget vedkommende bryder jeg mig ikke om smagen af hestekød

Ditto.

>- og for mine hundes vedkommende >>kan de ikke tåle hestekød - de bliver syge af
>det - Så alt er relativt

Ja, jeg bliver f.eks. syg af fjerkræ, så det ...

--
Bertel

Fra : Ingemar Djurhuus

Dato : 28-07-01 21:37

En kinesisk bekendt siger, at hunde smager godt. Specielt sankt
bernhardshunde. Men det er næppe nok til, at Brugsen eller Dansk
Supermarked begynder at fylde køle- og frysediskene op med hundebøffer.
Personligt foretrækker jeg hvalbøf, men heller ikke det kan man få hos
købmanden.

Med venlid hilsen

Ingemar Djurhuusk, færing, (men skabsdansker)

Pia Palmblad Wright <fallohide@mail1.stofanet.dk> skrev i en

Fra : Anne Jensen

Dato : 28-07-01 21:42

"Ingemar Djurhuus" <djurhuus@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Supermarked begynder at fylde køle- og frysediskene op med hundebøffer.
> Personligt foretrækker jeg hvalbøf, men heller ikke det kan man få hos

Og hvorfor kan man mon egenligt ikke det?, specielt i København er der jo
masser af færinge, islændinge, normænd og grønlænder som da nok skulle købe
det, foruden os andre som så gerne ville prøve det.

Anne Jensen

Fra : Ingemar Djurhuus

Dato : 28-07-01 22:18

Ingen købmand tør sælge hvalkød. De risikerer repressalier fra politisk
korrekte miljøaktivister. Derfor må jeg nøjes med at drømme mig til
hvalbøffen.

Med venlig hilsen

Ingemar Djurhuus

Anne Jensen <anne@email.dk> skrev i en news:9jv7qk$que$1@sunsite.dk...

Fra : Anne-Marie Prange Ma~

Dato : 28-07-01 22:29

> Ingen købmand tør sælge hvalkød. De risikerer repressalier fra
politisk
> korrekte miljøaktivister. Derfor må jeg nøjes med at drømme mig til
> hvalbøffen.

<> men mon ikke også det ville give et ramaskrig hvis købmanden vover
at sælge hundebøffer ??

MVH Ami

Fra : Ingemar Djurhuus

Dato : 28-07-01 22:58

Ingen tvivl om det. Multi-vov-vov! Men jeg foretrækker hvalbøf.

Med venlig hilsen

Ingemar Djurhuus

Fra : Ghita Cecilie Jallow

Dato : 29-07-01 15:42

"Anne-Marie Prange Madsen" <woopie@mail1.stofanet.dk> skrev i en
meddelelse news:3b632ea5$0$4664$ba624c82@nntp01.dk.telia.net...
> <> men mon ikke også det ville give et ramaskrig hvis
> købmanden vover at sælge hundebøffer ??

Han ville i hvertfald blive boykottet af min pengepung !

--
Ghita
+ Et lille vuf fra Sara

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 29-07-01 17:51

Ghita Cecilie Jallow skrev:

>Han ville i hvertfald blive boykottet af min pengepung !

Hvad slags skind er den lavet af?

--
Bertel

Fra : Ghita Cecilie Jallow

Dato : 29-07-01 20:04

"Bertel Lund Hansen" <nospamto@lundhansen.dk> skrev i en meddelelse

> Hvad slags skind er den lavet af?

Plastic....

--
Ghita
+ Et lille vuf fra Sara

Fra : Hauge

Dato : 28-07-01 21:34

Hejsa

"Ingemar Djurhuus" <djurhuus@mail1.stofanet.dk> wrote in message
> Personligt foretrækker jeg hvalbøf...............
> ................. færing, (men skabsdansker)

Ja _det_ tror vi gerne

Mvh Hauge

Fra : Bettina Og Bjarne Ve~

Dato : 28-07-01 22:36

Det er da ok, at man ikke kan lide smagen. Men mange afviser det alene fordi
det er hestekød..... ikke sandt

Fra : Anne-Marie Prange Ma~

Dato : 28-07-01 22:57

"Bettina Og Bjarne Vestergaard Madsen" <big-time@privat.dk> skrev i en
meddelelse news:3b632db6$0$2703$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Det er da ok, at man ikke kan lide smagen. Men mange afviser det
alene fordi
> det er hestekød..... ikke sandt

<> jo jeg vil da gerne indrømme at jeg afviser det alene fordi det er
hestekød.

MVH Ami

Fra : Jørgen Dorch

Dato : 29-07-01 09:19

> [...]
meddelelse news:3b632db6$0$2703$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Det er da ok, at man ikke kan lide smagen. Men mange afviser det alene

Det er vel først og fremmest kulturhistorisk betinget.
For få generationer siden var de fleste danskere bønder og hest og hund
var bondens medhjælpere.
Man spiser da ikke sine arbejdskammerater, vel?

Hilsen
Jørgen

Fra : Christian Andersen

Dato : 29-07-01 10:37

Jørgen Dorch wrote:

>Man spiser da ikke sine arbejdskammerater, vel?

Det var der vist nogle fodboldspillere i Andesbjergene der engang
gjorde...

--
..signature

Fra : Jørgen Dorch

Dato : 29-07-01 11:25

"Christian Andersen" <fs6d7dzu8rkqmp001@sneakemail.com> skrev i en
meddelelse news:3b63d938$0$51797$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Det var der vist nogle fodboldspillere i Andesbjergene der engang
> gjorde...
"Nød bryder alle love"

Jørgen.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 29-07-01 10:52

Jørgen Dorch skrev:

>Man spiser da ikke sine arbejdskammerater, vel?

Bondemænd har ikke det samme nostalgiske forhold til dyr som du
har - og skal vi så vende tilbage til noget juridisk?

--
Bertel

Fra : Jørgen Dorch

Dato : 29-07-01 11:36

> Bondemænd har ikke det samme nostalgiske forhold til dyr som du
> har - og skal vi så vende tilbage til noget juridisk?

Har jeg udtalt mig om "mit nostalgiske forhold til dyr" ?

Så vidt jeg husker, skrev jeg:
"Det er vel først og fremmest kulturhistorisk betinget.
For få generationer siden var de fleste danskere bønder og hest og hund
var bondens medhjælpere."

Som reaktion på indlæg fra Bettina Og Bjarne Vestergaard Madsen:
" Det er da ok, at man ikke kan lide smagen.
Men mange afviser det alene fordi det er hestekød..... ikke sandt "

EOD.

Jørgen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 29-07-01 14:52

Jørgen Dorch skrev:

>Har jeg udtalt mig om "mit nostalgiske forhold til dyr" ?

Næ, jeg misforstod det åbenbart.

--
Bertel

Fra : Erik Isager

Dato : 29-07-01 11:06

> Det er vel først og fremmest kulturhistorisk betinget.
> For få generationer siden var de fleste danskere bønder og hest og hund
> var bondens medhjælpere.
> Man spiser da ikke sine arbejdskammerater, vel?

Tror du man lod noget "godt" hestekød gå til spilde på en nedslidt hest, det
kan da godt være de ikke spiste en arbejdskammerat, men hvis den kom til
slagter kunne man jo ikke se hvor de hestebøffer kom fra? eller byttet væk
til en der ikke havde haft den som arbejdskammerat ?

Erik Isager

Fra : Jørgen Dorch

Dato : 29-07-01 11:46

"Erik Isager" <e.i@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
byttet væk
> til en der ikke havde haft den som arbejdskammerat ?

Det var et forsøg på en forklaring på, hvorfor mange ikke bryder sig om
at spise
hestekød. På polarekspeditionerne blev slædehundene også først slagtet
og ædt
som "sidste udvej".

Jørgen.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 29-07-01 14:52

Jørgen Dorch skrev:

>hestekød. På polarekspeditionerne blev slædehundene også først slagtet
>og ædt som "sidste udvej".

Det skyldes nok at man gerne ville transporteres på slæden.

--
Bertel

Fra : Ann K.

Dato : 29-07-01 23:29

Hejsa.
Ang at spise hestekød:
Ja det var vel kulturhistorisk betinget, men nok mest udfra religiøse
tanker... Kristendommen _forbød_ rent ud sagt at spise hestekød - noget man
glad og gerne havde gjort i "hedningetiden", hvor hestekøddet ofte blev
indtaget som del af blotet og derfor var at ligne med et fællesmåltid med
guderne. For at distancere sig fra det omgivne og ufrelste hedningesamfund,
forbød man altså en udtalt og meget set religiøs praksis - at tage afstand
fra dette, var en del af at omvende sig til kristendommen... Lidt efter lidt
blev det altså ny skik ikke at spise heste! Også selvom "man" havde glemt,
hvorfor...
(Obs! Dette er en _meget_ forenklet version! Kan godt uddybe...)
Naturligvis har "man" spist hestekød siden, men det var ikke noget man talte
for højt om... og kun noget der skete, hvis man var fattig (og sulten) nok.
Mener at huske at det i middelalderen var én af de synder, man klart burde
skrifte, ved det årlige (obligatoriske) skriftemål...

Godt det samme - hestekød smager faktisk rimeligt godt... dog ikke hakket -
så bliver det for sødt i smagen!

Mvh Ann - stud. rel. og tidligere jagtrytter

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 28-07-01 09:24

Arne Feldborg skrev:

>For bare 100 år siden var det utænkeligt at spise hestekød her i landet,
>idag anser mange det for en dellikatesse.

Mange? Mon ikke man skulle sige "nogle" i stedet for?

--
Bertel

Fra : Erik G Christensen

Dato : 28-07-01 10:42

"-=>bo88er<=-" wrote:

> [...]
> at påbegynde et salg af hundebøffer, i sin forretning måtte han mon så det?
> Eller er der på det område forskelsbehandling af dyr (og forskellige

Nej, der er ikke i fødevarelovgivning m.v. nogle fødevarer det er forbudt
at sælge, de skal blot opfylde krav til mærkning, friskhed m.v.
Du kan jo svjv også få levende græshopper, men de skal vist bestilles
først

--
Regards Erik G Christensen
Adviser for danish farmers, economy