MS Windows
briani 27239
Hjælp til sata2 disk !
Fra : John T.

Dato : 29-01-09 17:54

hej.
Kører XP.
Jeg har et bundkort der kun understøtter SATA1
Jeg har så købt (i Aldi) en 500Gb SATA2 disk, samt et
PSI SATA2 Ports 3512 kort.
På et tidspunkt virkede den og blev partitionet/formateret,
Men efter et nedbrud kan jeg ikke få disken at se ved opstart,
I bios vises der at kablet er i stik 0 men diskens navn vises ikke.
Jeg tror at jeg mangler en form for controller/fil eller andet.
Jeg har 3 andre IDE-diske tilsluttet og alt virker perfekt.
Er der nogen der kan give min en ledetråd/link ?
Hilsen John

Fra : Henning Larsen

Dato : 29-01-09 18:12

"John T." <noname@pc.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Jeg har 3 andre IDE-diske tilsluttet og alt virker perfekt.
> Er der nogen der kan give min en ledetråd/link ?

Du kan prøve at koble disken på en Sata1 port på bundkortet, og se om den
virker der. Et Sata2 controller kort er ikke nødvendigt, da Sata2 diske også
virker på Sata1 porte. Du får ikke højere hastighed på en Sata2 port i
praksis, da diske ikke er hurtige nok til at udnytte den større båndbredde
på Sata2 porte.

Men dit spørgsmål hører nok hjemme i dk.edb.hardware.drev.

Henning

Fra : John T.

Dato : 29-01-09 18:35

> [...]
> båndbredde på Sata2 porte.
>
> Men dit spørgsmål hører nok hjemme i dk.edb.hardware.drev.

Det har jeg prøvet, jeg kan ikke se disken nogen steder.
Jeg har en fornemmelse af at der er noget jeg mangler.
John

Fra : Henning Larsen

Dato : 29-01-09 18:57

> [...]
>
> Det har jeg prøvet, jeg kan ikke se disken nogen steder.
> Jeg har en fornemmelse af at der er noget jeg mangler.

Måske er disken itu. Hvilket mærke og model er der tale om?

Henning

Fra : John T.

Dato : 29-01-09 19:12

> Måske er disken itu. Hvilket mærke og model er der tale om?
>
> Henning

Det er en Western Digital
WD 5000 AAJS
Jeg HAR haft tanken om at den måske er defekt,
og har ledt efter noget Firmware, men negativt.
Nu sidder den i bundkortet og Sata2-kort er pillet ud,
stadigvæk intet resultat, hverken i denne komputer eller
i diskhåndtering.
En anden underlig hændelse:
Før da kortet sad i og disken tilsluttet kortet,
der så jeg i diskhåndtering at der på mit C-drev
var 3.6 GB der ikke var allokeret, det undrede mig
for det er en 30 GB disk med max partition og indeholder
XP samt programmer.
Nu ser jeg i diskhåndtering at alt er som det skal være,
altså én partition..........
John

Fra : Henning Larsen

Dato : 29-01-09 20:11

> [...]
> XP samt programmer.
> Nu ser jeg i diskhåndtering at alt er som det skal være,

mmm...lidt mystisk. Normalt er det kun diske uden primær partition, som har
en ikke allokeret partition. Altså diske hvor hele disken er en logisk
partition. Der er så en ikke allokeret partition på nogle få MB.

Men da Windows er installeret på disken, så har den en primær partition, og
så bør den ikke have en ikke allokeret partition.

Jeg tror du må prøve den døde disk på et andet bundkort. Hvis den heller
ikke virker der, er disken defekt.

Henning

Fra : John T.

Dato : 29-01-09 21:35

> [...]
> og så bør den ikke have en ikke allokeret partition.
>
> Jeg tror du må prøve den døde disk på et andet bundkort. Hvis den heller

Jeg tror du har ret at den er defekt !
Nu har den heller ikke en "ikke allokeret partition" efter
at kort og disk er afmonteret, så den sendes til leverandør.
Når/hvis jeg får en ny retur og tilslutter den bundkortet,
hvor ses disken så ?
Når jeg alligevel har SATA2 Controller-kortet,
vil det så ikke være det bedste at bruge ?
Skal der ændres i Bios? (IDE/RAID)
Mange spørgsmål...tak for din tålmodighed !
Hilsen John

Fra : Henning Larsen

Dato : 29-01-09 22:39

> [...]
> vil det så ikke være det bedste at bruge ?
> Skal der ændres i Bios? (IDE/RAID)
> Mange spørgsmål...tak for din tålmodighed !

Når du nu har kortet, kan du lige så godt bruge det.

Om du skal ændre noget i bios, kan jeg ikke svare på, der må du tjekke
hvilke muligheder der byder sig i bios.

Disken skal kunne ses i bios i oversigten over installerede harddiske.

Henning

Fra : ..::jmj..::

Dato : 29-01-09 18:58

John T. skrev:
> [...]
>
> Det har jeg prøvet, jeg kan ikke se disken nogen steder.
> Jeg har en fornemmelse af at der er noget jeg mangler.

Lyder som om disken er defekt...
Jørgen

Fra : bannimann

Dato : 29-01-09 20:28

> [...]
> Jeg har 3 andre IDE-diske tilsluttet og alt virker perfekt.
> Er der nogen der kan give min en ledetråd/link ?

Jeg kan ikke lige finde ud af om du kan se disken i BIOS eller om den er
helt "væk" ?

Kan du IKKE se den, så prøv at skifte kablet - det hjælper nogle gange.

KAN du se den i BIOS men ikke i XP, så er det en driver du mangler - XP har
ikke indbygget SATA controllere, så du skal hente den på WD's side.

- Er det ikke noget af ovenstående, så tror jeg også du har en defekt disk.

Fra : John T.

Dato : 29-01-09 21:51

> [...]
> har ikke indbygget SATA controllere, så du skal hente den på WD's side.
>
> - Er det ikke noget af ovenstående, så tror jeg også du har en defekt
Jeg prøver at forklare hvad der sker i Bios:
Jeg monterer SATA2 Controller-kort, monterer kablet
og disk (Har købt nyt kabel)
Pc. startes, jeg ser IDE diskene og næste vindue siger:
Tryk F4 hvis du vil skifte til RAID (det er også prøvet)
Under denne linie ser næste linie sådan ud:
0 0 GB
Da disken kørte, så stod diskens navn efter det første 0
og i stedet for næste 0, stod der hvad der svarer til 500 GB
Som jeg oplever det, så kører kortet men ikke disken
Så jeg tror at du også har ret at den er defekt.
Også til dig.... tak for svaret !
Hilsen John

Fra : KentBM

Dato : 29-01-09 22:48

John T. skrev:
> [...]
> Jeg har 3 andre IDE-diske tilsluttet og alt virker perfekt.
> Er der nogen der kan give min en ledetråd/link ?

Er du sikker på, at driveren er installeret til SATA1? Mit bundkort kan
ikke bruge SATA stikkene uden driver installeret.

--

Kent

Fra : John T.

Dato : 29-01-09 23:41

"KentBM" <kentF_JERNmagnussen@aim.com> skrev i en meddelelse
> Er du sikker på, at driveren er installeret til SATA1? Mit bundkort kan
> ikke bruge SATA stikkene uden driver installeret.
> Kent
I Enhedshåndtering står der:
Via SATA RAID Controller = ok
Men jeg har lige opdaget at disken klikker
selv om der intet datakabel er isat, kun strøm,
Det er lige som om at den ikke vil nulstilles og
klikkene er ikke "rene" som vi ellers kender.
Så retur med den ....Øv !
Hilsen John