Psykiatere & besparelser i psykiatrien
Fra : Per Rønne

Dato : 27-01-09 21:49

På:

<http://politiken.dk/udland/article637400.ece>

kan man se lidt om hvad man opnår, når man skærer sengepladser væk på de
psykiatriske sygehuse.

En 15-årig dreng begynder at opføre sig 'mærkeligt'. Da han er 18
forsøger forældrene at få ham indlagt på et psykiatrisk hospital;
psykiateren afslår [der er naturligvis ikke nok ledige sengepladser, og
antallet skæres som i Danmark til stadighed ned].

Som 20-årig går han så med en kniv ind i en vuggestue og begynder at
stikke til spædbørnene. To spæde drenge blev dræbt sammen med en
pædagog, der forsøgte at beskytte børnene. En masse øvrige børn og
pædagoger er såret, og institutionen bliver aldrig genåbnet.

Belgien, Dendermonde.

Hvad om man fik oprustet psykiatrien? Fik genoprettet de nødvendige
antal sengepladser, og fik oprettet åbne og lukkede psykiatriske
plejehjem til dem der er færdigbehandlede?

--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Jens Bruun

Dato : 27-01-09 22:19

> Belgien, Dendermonde.
>
> Hvad om man fik oprustet psykiatrien? Fik genoprettet de nødvendige
> antal sengepladser, og fik oprettet åbne og lukkede psykiatriske
> plejehjem til dem der er færdigbehandlede?

Måske dit indlæg har relevans i en belgisk nyhedsgruppe?

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Per Rønne

Dato : 28-01-09 05:15

Jens Bruun <bruun_jens@hotmail.com> wrote:

> Måske dit indlæg har relevans i en belgisk nyhedsgruppe?

Jeg tror ikke at Danmark adskiller sig fra Belgien her. Mig bekendt har
man i de senere årtier nedlagt mere end 90% af de psykiatriske
sengepladser, og man fortsætter i samme dur.

Derfor taler man da også om psykiatriske 'svingdørspatienter', der
udskrives alt for tidligt - og derfor hurtigt vender tilbage.

Hvis de da vender tilbage. Et stigende antal patienter er i dag
'indlagt' under Kriminalforsorgen. Uden behandling.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : HAWK

Dato : 28-01-09 09:25

> [...]

Faktisk er loven sådan at Regionerne IKKE må nedlægge sengepladser uden at
kommunerne samtidig opretter et tilsvarende antal socialpædagogiske pladser.
Men som alt andet i den umulige struktur reform hvor ideologi var vigtigere
for regeringen end noget sandet så fungerer dette heller ikke

> Jeg tror ikke at Danmark adskiller sig fra Belgien her. Mig bekendt har
> man i de senere årtier nedlagt mere end 90% af de psykiatriske
> sengepladser, og man fortsætter i samme dur.

Det er et faktum at et stigende antal psykisk syge begår kriminalitet og
bliver skudt af politiet fordi psykiatrien ikke magter at behandle dem der
er syge

> Derfor taler man da også om psykiatriske 'svingdørspatienter', der
> udskrives alt for tidligt - og derfor hurtigt vender tilbage.

enig

> Hvis de da vender tilbage. Et stigende antal patienter er i dag
> 'indlagt' under Kriminalforsorgen. Uden behandling.

ja for med en markedsorienteret regering er det jo sund fornuft da et
fængselsophold er billigere end en behandling i psykiatrien. af førstnævnte
bevisligt IKKE virker og at sidstnævnte bevisligt virker er en detalje der
ikke anfægter regeringen og den støtteparti, da der jo skal være råd til
skattelettelser, og dette her problem reagerer fokusgrupperne ikke på

Fra : Per Rønne

Dato : 28-01-09 10:22

HAWK <forget@itpal.ru> wrote:

> Faktisk er loven sådan at Regionerne IKKE må nedlægge sengepladser uden at
> kommunerne samtidig opretter et tilsvarende antal socialpædagogiske pladser.

Lyder for svævende; der bør være tale om egentlige, psykiatriske
plejehjem.

> [...]
> ikke anfægter regeringen og den støtteparti, da der jo skal være råd til
> skattelettelser, og dette her problem reagerer fokusgrupperne ikke på

Den hovedløse nedlæggelse af psykiatriske sengepladser begyndte nu lang
tid før VK-regeringen kom til Mon ikke det hele begyndte under Anker, og
er fortsat af alle regeringer siden?

Det er jo i 70erne vi fik den »anti-psykiatriske« bevægelse, hvis credo
er at »sindssyge er en sund reaktion på et sygt samfund«. I dag ved vi
at psykoser er somatiske sygdomme i hjernen.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : HAWK

Dato : 28-01-09 11:33

> Lyder for svævende; der bør være tale om egentlige, psykiatriske
> plejehjem.

jamen det er også det der menes (var mig der ikke udtrykte mig klart)

> Den hovedløse nedlæggelse af psykiatriske sengepladser begyndte nu lang
> tid før VK-regeringen kom til Mon ikke det hele begyndte under Anker, og
> er fortsat af alle regeringer siden?

om det var Anker eller Nyrup husker jeg ikke men du har ret - det var en S
regering der startede det, men det er de borgelige der har fortsat det og
sat yderligere fart i udviklingen, og dem der med DF har haft den absolutte
magt i nu 7 år så de har ansvaret. De har brugt de 7 år til at give
skattelettelser frem for at løse problemerne, og det ansvar kan de ikke løbe
fra

Peter

Fra : Bo Warming

Dato : 29-01-09 07:07

""Per Rønne"" <per@RQNNE.invalid> skrev i meddelelsen

> Det er jo i 70erne vi fik den »anti-psykiatriske« bevægelse, hvis credo
> er at »sindssyge er en sund reaktion på et sygt samfund«. I dag ved vi
> at psykoser er somatiske sygdomme i hjernen.

Al psyhkofarmaka er sympttombehandling vedr den sociale arv der skaber
psykoserne

Medicinalindustrien elsker maskinfejlsmodel men vi er magtesløse mht at
forstå hjernen

Antipsykiaterne jordes ved at medierne sammensværgede sig mod dem - de er
aldrig modbevist på noget punkt

Kinesernes enorme overlegenhned har at gøre med at Konfutze indså at vi alle
fødes med sammme grå celler mellem ørerne - men uudseende og forventninger
gør os hurtigt meget forskellige.

Fra : Martin Larsen

Dato : 29-01-09 12:22

"Bo Warming" <bwng@bwng.dk> skrev i meddelelsen
> ""Per Rønne"" <per@RQNNE.invalid> skrev i meddelelsen

> Al psyhkofarmaka er sympttombehandling vedr den sociale arv der skaber
> psykoserne

Var det bare socialarv, ville et tilfældigt molekyle i en pille måske
helbrede. Men det er som videnskaben har vist 75% DNA.
Men du har ret i at social arv kan ødelægge mennesker fuldstændigt, som i
muhammedarens tilfælde.

Mvh
Martin

Fra : HAWK

Dato : 29-01-09 12:59

> [...]
> helbrede. Men det er som videnskaben har vist 75% DNA.
> Men du har ret i at social arv kan ødelægge mennesker fuldstændigt, som i

findes der noget i den her verden der for dig ikke først og fremmest handler
om muslimer???

Fra : Martin Larsen

Dato : 29-01-09 13:13

"HAWK" <forget@itpal.ru> skrev i meddelelsen

> "Martin Larsen" <mlarsen@post7.tele.dk> skrev i en meddelelse

> findes der noget i den her verden der for dig ikke først og fremmest
> handler om muslimer???

For dem der tror på den suveræne nationalstat som den sunde ramme om et
samfund, NEJ. Og for dem der kan se faren ved islamofascisme, NEJ.

Mvh
Martin

Fra : HAWK

Dato : 29-01-09 13:40

> For dem der tror på den suveræne nationalstat som den sunde ramme om et
> samfund, NEJ. Og for dem der kan se faren ved islamofascisme, NEJ.

tænkte det nok. Stakkel

Fra : Bo Warming

Dato : 29-01-09 15:29

"Martin Larsen" <mlarsen@post7.tele.dk> skrev i meddelelsen
> "HAWK" <forget@itpal.ru> skrev i meddelelsen

> For dem der tror på den suveræne nationalstat som den sunde ramme om et
> samfund, NEJ. Og for dem der kan se faren ved islamofascisme, NEJ.

For mig at se har social-arv teorien ikke meget at gøre med indvandring.
Glistrup og DF koncentrerer sig om Islams kulturelle altså miljøskabte
skadevirkninger - bioracisme er dum
OG UNØDVENDIG

Islam er det vigtigste politiske emne idag

Fra : Bo Warming

Dato : 29-01-09 15:46

> [...]
>
> Var det bare socialarv, ville et tilfældigt molekyle i en pille måske
> helbrede. Men det er som videnskaben har vist 75% DNA.

Der er intet belæg for som Per Rønne at kalde psykoser for en somatisk
sygdom i hjernen

Kun tvetydige skanninger peger mod noget fysisk anderledes hos de sindsyge.

Der er heller ikke videnskab om 75% DNA-påvirkning

DNA kan nok skabe disposition, men opvækstmiljøet afgør om du bliver psykisk
sund som Martin Larsen og jeg der kan indse muslimfaren, eller om du får den
massepsykose som muslimer har og som minder om hvad nazier ved rallyer havde

Social arv lægger ikke op til kemisk indgriben - for social arv betyder at
et kæmpe kaos til indlæring forklarer hallucinationer, ufrivillige
bevægelser og depression.

Fra : Martin Larsen

Dato : 29-01-09 16:25

> [...]
> du får den massepsykose som muslimer har og som minder om hvad nazier ved

Det er ikke mere end et par dage siden at det i science-nyhederne var fremme
at man havde fundet genet for popualaritet. - Det har nok noget at gøre med
disposition for appetitet og gladhed. Det er ikke noget jeg har brug for, da
skyggesiderne så er fedme og sleskhed.
Her får du kun den rene sandhed og muhammedarerne er vi enige om vedr
socialarv.

Mvh
Martin

Fra : Jens Bruun

Dato : 28-01-09 18:03

> Jeg tror ikke at Danmark adskiller sig fra Belgien her.

Jamen det tror jeg. Belgien har en skræmmende track record, når det gælder
sygelige overgreb og kugleskøre kriminelle. Belgien er et kunstigt skodland,
der - udover at producere verdens bedste øl - alene er kendt for
småfascisme, pomes frites og pædofile, hemmelige loger.

At drage sammenligning mellem belgisk psykiatri og dansk do. på baggund af
en typisk, belgisk sag, er godt nok lidt langt ude.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : HAWK

Dato : 29-01-09 13:01

> [...]
>
> At drage sammenligning mellem belgisk psykiatri og dansk do. på baggund af
> en typisk, belgisk sag, er godt nok lidt langt ude.

Det er så fordi du ikke kan se ud over din egen næsetip. I belgien ser man
de konsekvenser som vi her i Danmark kommer itl at opleve hvis den nuværende
udvikling fortsætter

Fra : HAWK

Dato : 28-01-09 09:19

> Måske dit indlæg har relevans i en belgisk nyhedsgruppe?

den har i allerhøjeste grad også relevans i Danmark, hvor der i nogle
regioner er op til 2 ÅRS ventetid på børnepsykiatrisk behandling og
udredning

Fra : Per Rønne

Dato : 28-01-09 10:22

HAWK <forget@itpal.ru> wrote:

> den har i allerhøjeste grad også relevans i Danmark, hvor der i nogle
> regioner er op til 2 ÅRS ventetid på børnepsykiatrisk behandling og
> udredning

Hvilket også skyldes at vi i de kommende årtier må forudse en stigende
mangel på psykiatere, herunder børnepsykiatere.

Det tager trods alt næsten 20 år efter studentereksamen at uddanne en
speciallæge, herunder en speciallæge i almen praksis.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : HAWK

Dato : 28-01-09 09:20

> [...]
> antal sengepladser, og fik oprettet åbne og lukkede psykiatriske
> plejehjem til dem der er færdigbehandlede?

I region Midtjylland mener man at kunne dokumentere ath vis kommunerne
hjemtog alle færdigbehandlede patienter i psykiatrien så var der ingen
ventelister

Fra : Per Rønne

Dato : 28-01-09 10:22

HAWK <forget@itpal.ru> wrote:

> I region Midtjylland mener man at kunne dokumentere ath vis kommunerne
> hjemtog alle færdigbehandlede patienter i psykiatrien så var der ingen
> ventelister

Er kommunerne overhovedet store nok til at kunne have to psykiatriske
plejehjem hver, et åbent og et lukket?
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : HAWK

Dato : 28-01-09 11:37

> HAWK <forget@itpal.ru> wrote:

> Er kommunerne overhovedet store nok til at kunne have to psykiatriske
> plejehjem hver, et åbent og et lukket?

Nej mange er ikke, og 2 kan formentlig heller ikke gøre det da nogle
diagnoser ikke går så godt i spænd med andre.

Derfor var hele konstruktionen omkring strukturreformen også noget makværk
hvor et ideologisk korstog var det vitigste. Præcis disse problemer blev
der fra mange sider advaret om FØR man gennemførte reformen.

Joeh vi har meget at takke den nuværende regering og dens støtteparti for,
og nu begynder følgerne at vise sig. Og jo længere der går før
Statsministeren udskriver et valg jo mere vil gå op for befolkningen.

Så det eneste der skal til for at få en anden regering er at især Helle
Thorning kan lade være med at kvaje sig- hvilket jeg frygter hun ikke kan