Somalier ville hellere sidde i dansk fængs~
Fra : Per Rønne

Dato : 27-01-09 18:15

Netop hørt på DR1 Direkte.

Fængselsbetjenten Kent blev knivoverfaldt af en somalisk fange, /hvis
mål var at dræbe Kent, så han kunne få en så lang straf som muligt - så
det varede så lang tid som muligt inden han ville blive sendt hjem til
Somalia/. Jeg aner så ikke om han kommer fra de relativt rolige områder
Somaliland og Puntland, der har erklæret sig som selvstændige - en
selvstændighed der er reel, men ikke anerkendt af omverdenen.

Resten af landet har en internationalt anerkendt regering, der som
bekendt ikke anerkendes af befolkningen; reelt er området gen-omdannet
til små høvdingedømmer.

Men det karakteristiske i denne sag er altså at et dansk fængselsophold
på ingen måde virker afskrækkende på en somalier - tværtimod ;-(.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Malene P

Dato : 27-01-09 18:18

> [...]
>
> Men det karakteristiske i denne sag er altså at et dansk fængselsophold
> på ingen måde virker afskrækkende på en somalier - tværtimod ;-(.

Ja, det bliver rigtigt sjovt, når "piraterne" begynder at springe ombord på
Mærsk-skibe med papgeværer og siger "bøh" og så skal afsone her i
landet -selvsagt med alskens muligheder for varigt ophold og
familiesammenføring. Gad vide, hvor mange koner og børn, Ali er nået op på.

Malene P

Fra : Ukendt

Dato : 27-01-09 21:34

"Per Rønne" wrote:
> [...]
>
> Men det karakteristiske i denne sag er altså at et dansk
> fængselsophold på ingen måde virker afskrækkende på en somalier -

Vidste manden ikke at man kan dø af at blive slået ihjel?

-- Her er en anden som vil til DK:

Krigsherren spørger, hvor meget en flybillet til Danmark koster, inklusive
visum. Thorsten Lossin og jeg ser på hinanden. Planlægger han at holde ferie
i vores land?

"Jeg vil gerne anmode om asyl i Danmark," siger Mullah Daoud.

Thorsten Lossin ser forbløffet på ham. Er det krigsherren, der passer på
Camp Price, og som kan tænde og slukke for morterregnen, som det passer
ham - og nu anmoder han om asyl?

"Taleban står stærkt overalt," siger Mullah Daoud. "De kan angribe, hvor de
vil. I byerne og i landdistrikterne. Jeg arbejder for jer, " han ser over på
den danske lejrkommandant. " - men det er farligt. Jeg vil væk herfra."

"Jeg har hjulpet jer med at arrestere mange talebanere. Jeg har kæmpet imod
Taleban. Jeg er blevet såret to gange. Men I bliver her ikke for evigt. Når
I er væk, slår de mig ihjel."

Thorsten Lossin forsøger at overbevise krigsherren om, at NATO-styrkerne
ikke forlader området, før den sidste talebaner er nedkæmpet. Men Mullah
Daoud virker ikke, som om han er overbevist. Han lyder i stedet som en mand,
der har satset på den forkerte.

--------

Hvor mange "krigsherrer" mon vi får glæde af efterhånden, og hvor mange
kamuflerede talibanere?

Kunne vi iøvrigt ikke tage de tusinder som risikerer livet for at lande i
Lampedusa? Husk vi er verdens rigeste land, og vi har stærkt brug for noget
mere sjov i gadebilledet.