Universiteternes styrelseslov & og engelsk~
Fra : Per Rønne

Dato : 27-01-09 09:16

På:

<http://onlinedebat.kristeligt-dagblad.dk/showflat.php?Cat=0&Number=1589
3&an=0&page=0>

har jeg følgende indlæg, som nok også kunne danne basis for en debat
her:

Der har aldrig tidligere været problemer med engelsk på de danske
universiteter; problemerne synes først at være opstået efter at Den
akademiske Republik fra 1479 ved den sidste styrelseslov blev erstattet
med Den oplyste Enevælde - en Enevælde der dog adskillige steder har
vist sig så ganske uoplyst, og som har ledt til en omprioritering fra
forsking og undervisning til opbygningen af et byzantisk bureaukrati.

Da jeg for 20 år siden gik på Københavns Universitet var der aldrig
sprogproblemer, i det mindste ikke af det omfang vi ser i dag. Stort set
alle lærebøgerne var på engelsk [vi havde dog også på 1. del en bog på
norsk, en bog på svensk og en bog på dansk, og på 2. del en bog på dansk
om register-jura], og undervisningen foregik på dansk, medmindre læreren
var udlænding; så foregik den på engelsk.

Men nu ser man flere steder at der er krav om at undervisningen skal
foregå på engelsk, i hvert fald på 2. del. Også selv om såvel lærer som
alle studerende er danskere. Så reelt er der altså tale om et krav om at
der de pågældende steder anvendes gebrokkent engelsk af såvel lærere som
elever, uden at der er antydning af rimelighed i det.

Der er sandsynligvis en afsmitning fra erhvervslivet her, et erhvervsliv
hvis ledere tror at de er langt bedre til engelsk, end de faktisk er.
Men det er altså ikke tilfældigt at modstanden mod angliseringen af
universiteterne ledes af to professorer fra det tidligere Engelsk
Institut ved Københavns Universitet. De ved nemlig hvor elendige til
engelsk, de fleste af deres kollegaer fra andre fag er.

Så derfor er det nødvendigt med et initiativ fra folketingets flertal,
der sikrer at undervisningen som hovedregel foregår på dansk. Jeg så da
her også gerne at forskningsresultater, der i dag offentliggøres i
engelssprogede fagtidsskrifter, samtidig offentliggjordes på dansk. Her
ville det så være nok at forskeren oversatte artiklen til dansk, og
udgav den i pdf-format på instituttets hjemmeside.

I dag har Handelshøjskolen i København skiftet navn til Copenhagen
Business School. Dens elevråd [jeg skriver med vilje ikke De Studerendes
Råd] er blevet til dens Student's Association. Lignende Jean de
France-fjollerier ser man på den gamle Købmandsskolen, der i dag er
blevet til Niels Brock Copenhagen Business College, og ja, lærere og
elever sådanne steder burde en gang om året være tvangsindlagt til at se
en opførelse af netop Holbergs komedie Jean de France.

Journalister er i stigende grad begyndt at omtale udenlandske
universiteter med engelsksprogede navne, som om disse lande led af samme
komplekser som visse danske akademikere. Men Jerusalem har altså ikke
noget »Hebrew University«. Byen har derimod et universitet, hvis
hebraiske navn på dansk oversættes til Det hebraiske Universitet i
Jerusalem.

På Københavns Universitet er man heldigvis ikke faldet i fælden. På
brevpapiret og på årskortene, der i dag er plastickort i
kreditkortstørrelse, er der en sigil med Universitatis Hafniensis, en
stor skrift med Københavns Universitet og en mindre skrift nedenunder
med University of Copenhagen.

Sådan skal det naturligvis gøres i dag, hvor engelsk har erstattet latin
som det internationale, videnskabelige sprog.

Og endelig angående universiteternes uafhængighed, som rektorformanden
så stærkt arbejder for. Denne uafhængighed er da netop afskaffet med
styrelsesloven af 2003, hvor rektorer, dekaner og institutledere ikke
længere vælges men ansættes af bestyrelser med rod i erhvervslivet, og
med en voldsom detailstyring fra en aldeles inkompetent
universitetsminister: journalist Helge Sander, hvis tåbelighed bedst
indrammes af hans eget motto: fra forskning til faktura.

Universiteterne er altså institutioner for højere uddannelse og
[grund]forsking. Ikke private konsulentbureauer. Og når vi om
forhåbentlig ikke så længe får afskaffet den nye styrelseslov [der er
blevet til ved et forlig mellem VK og S; eksempelvis DFerne er imod
afskaffelsen af den individuelle forskningsfrihed], lad os så samtidig
få fissioneret sektorforskningen ud af universiteterne igen.

Sektorforskningens formål har jo hele tiden været at give ministeren,
der han ønskede. En anbefaling af en bestemt politik, hvis det var hvad
han ønskede, og en ordentlig konsulentrapport som oplæg til
beslutningstagning, hvis det var det han ønskede.

--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Martin Larsen

Dato : 27-01-09 12:22

""Per Rønne"" <per@RQNNE.invalid> skrev i meddelelsen

> [...]
> universitetsminister: journalist Helge Sander, hvis tåbelighed bedst
> indrammes af hans eget motto: fra forskning til faktura.

Du skulle have holdt dig til tidens Jean de France snobberi.
Hvorledes der styres bør ske efter princippet "den der betaler musikken
bestemmer hvad der skal spilles" - Privatiser knopskydningen af mærværdige
og samfundsunyttige studier på humaniora.

Mvh
Martin

Fra : Per Rønne

Dato : 27-01-09 12:56

Martin Larsen <mlarsen@post7.tele.dk> wrote:

> [...]
> bestemmer hvad der skal spilles" - Privatiser knopskydningen af mærværdige
> og samfundsunyttige studier på humaniora.

Den værdiskabende forskning er ved at dø i et byzantinsk bureaukrati af
kontrol og styring.

--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : ASKF

Dato : 27-01-09 17:32

Per Rønne ytrede sig i <1iu7d73.1teudwb1ormi1N%per@RQNNE.invalid> med
dette:

>Den værdiskabende forskning er ved at dø i et byzantinsk bureaukrati af
>kontrol og styring.

Ja de borgerlige og liberale partier har altid klandret
socialdemokratiet for at give det offentlige burekrati vokseværk, men
den nuværende regering har i den grad overgået alt hvad der tidligere er
præsteret.
--
Allan Stig Kiilerich Frederiksen
-Myron Tribus

Fra : Per Rønne

Dato : 27-01-09 18:40

ASKF <nospam@askf.dk> wrote:

> [...]
> socialdemokratiet for at give det offentlige burekrati vokseværk, men
> den nuværende regering har i den grad overgået alt hvad der tidligere er

Retfærdigvis må man nu sige at styrelsesloven er vedtaget af et
VKS-flertal. Resten af partierne [DF, R, SF og Enh] stemte imod, også
selv om idéen stammede fra Margrethe Vestergård, Rs nuværende leder.

Men falder S fra er der altså gode chancer for at få det hele ændret.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Egon Stich

Dato : 27-01-09 16:37

> [...]
> bestemmer hvad der skal spilles" - Privatiser knopskydningen af mærværdige
> og samfundsunyttige studier på humaniora.

Rent vås, du skriver.

Hverken politikere eller kapitalister har ringeste anelse om, hvor forskning
giver brugbare resultater.

Egon

Fra : Martin Larsen

Dato : 27-01-09 18:01

"Egon Stich" <ukendt@mail.dk> skrev i meddelelsen

> "Martin Larsen" <mlarsen@post7.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Hverken politikere eller kapitalister har ringeste anelse om, hvor
> forskning giver brugbare resultater.

Du lever i det røde tornerose drømmeland. Stå op og smid dine krykker!

Mvh
Martin

Fra : Egon Stich

Dato : 28-01-09 17:41

> "Egon Stich" <ukendt@mail.dk> skrev i meddelelsen

> Du lever i det røde tornerose drømmeland. Stå op og smid dine krykker!
>
> Mvh
> Martin

Så længe jeg uden problemer både intellektuelt og sikkert også legemligt kan
løbe fra en ukultiveret Karl som dig, har jeg ingen problemer.

Og ukultiveret er du du, om du sætter penge frem for udvikling.
Eller ligefrem, værre, forveksler udvikling med "skraben til sig".

Egon

Fra : Martin Larsen

Dato : 28-01-09 19:04

> [...]
>>

> Så længe jeg uden problemer både intellektuelt og sikkert også legemligt
> kan løbe fra en ukultiveret Karl som dig, har jeg ingen problemer.

Du er nu blevet sat fri til at løbe hvorhen du vil. Men du vil hellere blive
liggende i sygesengen og tale om dine febervildelser.

> Og ukultiveret er du du, om du sætter penge frem for udvikling.
> Eller ligefrem, værre, forveksler udvikling med "skraben til sig".

At netop du som er fastlåst i altmodisch ideologi som har bevist sin
nederdrægtige umenneskelighed, poserer som fortaler for udvikling, er næsten
komisk.

Mvh
Martin

Fra : Egon Stich

Dato : 30-01-09 11:07

> At netop du som er fastlåst i altmodisch ideologi som har bevist sin
> nederdrægtige umenneskelighed, poserer som fortaler for udvikling, er
> [...]

Dit problem ligger i den forfærdelige liberale opfattelse af ordet
"udvikling".
For jer betyder det "fylde pengeposen".
Og på den værdste måde.
Nemlig: Penge til mig, nu.-- skide være med resten-- fremtiden især.

For os andre noget ganske andet.

Egon

Fra : Martin Larsen

Dato : 30-01-09 13:13

> [...]
> For jer betyder det "fylde pengeposen".
> Og på den værdste måde.
> Nemlig: Penge til mig, nu.-- skide være med resten-- fremtiden især.

Nu må du holde op med at skyde mig i skoene at have en jubelopfattelse af
"udvikling" - eller andre tossede ting. Det var dig der pavestolt bragte
dette ord frem.

Mvh
Martin

Fra : Egon Stich

Dato : 27-01-09 16:39

> [...]
> bestemmer hvad der skal spilles" - Privatiser knopskydningen af mærværdige
> og samfundsunyttige studier på humaniora.

Jeg glemte forøvrigt:
Det er sgu da MIG, der betaler..!!
Ikke hverken skide kapitalister eller politikere.
Det er VORES penge, de bruger.

Egon

Fra : Martin Larsen

Dato : 27-01-09 18:03

> [...]
>>

> Jeg glemte forøvrigt:
> Det er sgu da MIG, der betaler..!!
> Ikke hverken skide kapitalister eller politikere.

Det er fint Egon - du skal bare aflægge dig den uskik at kollektivere andres
penge.

Mvh
Martin

Fra : Egon Stich

Dato : 28-01-09 17:44

> "Egon Stich" <ukendt@mail.dk> skrev i meddelelsen

> Det er fint Egon - du skal bare aflægge dig den uskik at kollektivere
> [...]

Overhovedet ikke.
Selv udannede personager, som du, har jo i sidste ende gavn af fri
forskning.
Og jeg ville da være et slet menneske, om jeg ikke gerne så, at fællesskabet
bruger vore penge til fri forskning.
Også selv om det stundom kommer nærige kapitalistslaver til gavn.
Og får du brug for at nyde godt af et forskningsresultat, ændrer du jo nok
opfattelse, og bliver ligefrem glad for, at vi er nogle, der gerne
"kollektiverer" de penge, du tror er dine.

Egon

Fra : Egon Stich

Dato : 27-01-09 16:35

Godt brølt, Løve