A Better Place to be
Fra : Ukendt

Dato : 27-01-09 19:41

Så sker det tilsyneladende.
Vi skal til at vinke farvel til benzin og diesel.

Dong Energy og Better Place vil bane vejen
for el-drift i danmark i den helt store stil.

http://www.betterplace.com/danish/

og deres pressemeddelelse:

http://www.betterplace.com/presskit/denmark_20090127/DENRelease_DANISH.pdf

Så noget tyder på, brint-bilen kommercielt vil blive
overhalet af batteri-teknologien, som (også) er
genstand for en kæmpe udvikling disse år.

Idêen er, at møller skal producere strøm om natten,
som vi kan køre på om dagen. 7 timer i en stikkontakt,
aktionsradius ca. 160 km og en max-hastighed på ca. 130 km/t.

Er de 7 timers opladning for meget, kan batteriet skiftes
på en 'el-station' på små 3 minutter, mens man blir' siddende
i bilen.

Smuk idê.

Fra : Kåre

Dato : 27-01-09 22:01

">> Eque <<" <-> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Er de 7 timers opladning for meget, kan batteriet skiftes
> på en 'el-station' på små 3 minutter, mens man blir' siddende

Ja jeg glæder mig i hvert fald gevaldigt!
Det vil være det første skridt i en ny retning i den tid automobilet har
eksisteret...
Så er der selvfølgelig delte meninger om det er den rigtige retning, og om
der overhovedet skal en ny retning til.

Jeg synes det bliver fedt!

Kåre

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 27-01-09 22:14

"Kåre" skriver:

> Jeg synes det bliver fedt!

At skulle tanke i 7 timer for hver 160 km?

Eller at få remonteret en halvdefekt batteripakke næste gang du er på
"tanken" ?

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Ukendt

Dato : 27-01-09 22:44

On Tue, 27 Jan 2009 22:14:06 +0100, Klaus D. Mikkelsen wrote:

> "Kåre" skriver:

> At skulle tanke i 7 timer for hver 160 km?

Jeg kører gennemsnitlig 60 Km. hver dag. Ud af mine 13 kolegaer kører ingen
over 160 Km. på dagsbasis. Der findes sikkert andre end os.

I øvrigt kan LiPolIon sagtens lynlades, hvis nødvendigt.

> Eller at få remonteret en halvdefekt batteripakke næste gang du er på
> "tanken" ?

Skulle jeg en sjælden gang køre længere stræk, så ville jeg tage
ladeapparatet med, og hælde lidt metanol på det. Såd'n 16 Kw. "ladeapparat"
hjælper en hel del på rækkevidden.

Men jeg er da fuldstændigt klar på, at ingen trænger igennem på et helt, og
fuldstændigt, komplet konservativt bilmarked, som kun kan tænke i cylindre,
euroncap, og andet porno. :-|

Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/mc
2-11-08

Fra : KASO

Dato : 27-01-09 23:14

"Orla Pedersen" <o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> skrev i
meddelelsen news:12k34ffhkxzuu$.12ffqntgv81e2$.dlg@40tude.net...

> [...]
> og
> fuldstændigt, komplet konservativt bilmarked, som kun kan tænke i

Tjah - jeg prøver at forestille mig turen til Italien med "pitstop" på
samtlige tanke undervejs - det bliver en meget lang tur :-|

Nej - sålænge teknologien ikke er moden, tror jeg også, at det bliver svært
at trænge igennem. Måske som bil nr. 2......

Fra : Ukendt

Dato : 27-01-09 23:39

"KASO" <SUK@nospam.invalid> skrev i en meddelelse

> Nej - sålænge teknologien ikke er moden, tror jeg også, at det bliver
> svært at trænge igennem. Måske som bil nr. 2......

Det handler bare om at sætte prisen langt nok
op på benzindrevne biler, og tilpas langt ned
for de el-drevne. Så kan folk gøre op med sig selv,
om de vil ta' toget til Italien eks. eller betale
det nu vil koste i benzinafgifter og Co2-afgifter.
Kort sagt, en omlægning af måden at transportere
sig på.
Og ha' en dyr bil stående for at kunne køre
en tur på ferie en gang årligt, holder ikke.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 28-01-09 06:23

KASO skriver:

> Nej - sålænge teknologien ikke er moden, tror jeg også, at det bliver svært
> at trænge igennem. Måske som bil nr. 2......

Som bil nummer 2 ja.

Har du husket at sætte bilen til ladning?

For mig der bor i eget hus med garage er det ikke det voldsomme problem,
men hvad med dem der har bilen parkeret på gaden?

Fra : Armand

Dato : 28-01-09 17:13

KASO skrev:

> [...]
>
> Nej - sålænge teknologien ikke er moden, tror jeg også, at det bliver
> svært at trænge igennem. Måske som bil nr. 2......

Har du kun bilen for at køre til Italien én gang årligt?
Gør du det op i km's finder du let dit hoved-forbrug og dertil rækker
DONG-konceptet sikkert fint - Og med den givne brændstofbesparelse kan
du sikkert tage toget til Lido'en og bevæge dig rundt i taxa dernede for
besparelsen :-/

--
Armand.

Fra : KASO

Dato : 28-01-09 20:13

> Har du kun bilen for at køre til Italien én gang årligt?

Nej - jeg kører også til Jylland (fra Nordsjælland), Berlin og mange andre
steder, hvor en el-bil ikke rækker.

> [...]
> DONG-konceptet sikkert fint - Og med den givne brændstofbesparelse kan du
> sikkert tage toget til Lido'en og bevæge dig rundt i taxa dernede for

Selvfølgelig kan man tage forskellige former for offentlig transportmidler -
men nu tager man ikke på bilferie blot for at blive transporteret. Bilferien
indeholder en række aspekter, som ikke dækkes af tog, taxaer og andre
lignende. Friheden til at bevæge sig rundt forsvinder helt med offentlig
transport.

Desuden kan "besparelsen" ved el-bilen jo diskuteres - endnu er der jo
ingen, der aner hvad det kommer til at koste - det kan meget nemt blive en
meget dyrere løsning.

Et andet aspekt er jo så, at kun en lille del af vores samlede el-produktion
idag kommer fra vedvarende energikilder - og el fremstillet på f.eks. kul er
næppe et miljømæssigt godt alternativ til en moderne dieselbil med
partikkelfilter. Først når den samlede el-produktion er omlagt til
vedvarende energi, kan det - måske - hjælpe - men hvordan ser det samlede
regnskab ud - inkl. produktion og sidenhen bortskaffelse af batterier,
el-motorer m.m.?

Det er fint, at der forskes i miljøvenlige alternativer til vores nuværende
biler - men løsningerne skal være praktisk anvendelige, hvis de skal have en
fremtid. Jeg tror på, at batteriteknologien vil udvikles, så el-biler kan
blive et realistisk alternativ - men de skal op på en aktionsradius på min.
6-800km og mulighed for hurtig opladning (svarende til optankning af
nuværende biler) før de bliver interessante.

Fra : Armand

Dato : 28-01-09 21:34

KASO skrev:

> [...]
> en moderne dieselbil med partikkelfilter. Først når den samlede
> el-produktion er omlagt til vedvarende energi, kan det - måske - hjælpe..

Mølleparkerne producerer strøm døgnet rundt og kulfyret kraft er kun som
et nødvendigt suplement dertil. Som jeg forstår det er andelen af
vedvarende energi i dag på et niveau hvor det netop "gør ondt" at det
hænder at forbruget om natten ikke er stort nok til fuld udnyttelse af
vind-kraften og det er jo dér at man vil hen med el-drevne køretøjer: at
de udnyttes i dagtimerne og lades om natten.
Så det er at skyde over målet at blande kul-skabt kraft ind i den vision!

> - men hvordan ser det samlede regnskab ud - inkl. produktion og sidenhen
> bortskaffelse af batterier, el-motorer m.m.?

Elmotorer er simple konstruktione i forhold til forbrændingsmotorer og
derfor såvel billigere at fremstille såvel som at ophugge.
med batterierne er det nok en anden sag :-/ Men på den anden side er det
regulær kemi, som burde kunne regenereres realtivt enkelt. Men kun tiden
vil vise om den side af sagen kan være problematisk!

> [...]
> op på en aktionsradius på min. 6-800km og mulighed for hurtig opladning
> (svarende til optankning af nuværende biler) før de bliver interessante.

Mnjaeh :-/
Mon ikke at man vil kunne stille sig tilfreds med noget der ligner min
Første Kadett's ca. 400km på 35liter, eller endda mindre :-/

Der er jo allerede en gruppering af bilister á folk der overhovedet ikke
kan forestille sig at skulle køre diesel (uanset antallet af pro's)
selvom skaren af diesel-ejere har været roligt stigende gennem længere
tid, og på samme måde vil der sikkert også være mange der ikke kan
lokkes med på el-vognen, men derfor er ikke sagt at det vil floppe!
Danskerne ér påholdende og den umiddelbare økonomi i batteridrift vil
lokke mange til fadet (ligesom at Lupo i grunden kun var sælgelig i DK)!

--
Armand.

Fra : KASO

Dato : 28-01-09 21:49

> [...]
> de udnyttes i dagtimerne og lades om natten.
> Så det er at skyde over målet at blande kul-skabt kraft ind i den vision!

Hvis visionen er så kort som kun at skulle have det antal biler, som dagens
overskudsproduktion fra vindmøller dækker - så er det ikke ret mange
el-biler, vi kommer til at se. Hvis det bliver en succes, kan antallet af
vindmøller jo ikke dække behovet. Desuden er der mange nætter med beskeden
eller ingen vind - her skal strømmen jo så komme fra kulkraftfyrede værker -
bl.a.

> Elmotorer er simple konstruktione i forhold til forbrændingsmotorer og
> derfor såvel billigere at fremstille såvel som at ophugge.

Der er mange komponenter i elbiler, udover selve motoren og batterierne -
bl.a. til genindvinding af bremseenergi, varme, A/C, servobremser m.m.m. -
dele med ukendt levetid og miljøbelastning.

> [...]
> Mon ikke at man vil kunne stille sig tilfreds med noget der ligner min
> Første Kadett's ca. 400km på 35liter, eller endda mindre :-/

Det tvivler jeg på. Jeg ville nødigt nøjes med så kort kapacitet - jeg er
vant til at kunne køre 800-1000km på en tank.
Desuden vil rækkevidden reduceres relativt hurtigt, når batterierne taber
kapacitet - ligesom frostvejr kan reducere kapaciteten betragteligt.

> [...]
> Danskerne ér påholdende og den umiddelbare økonomi i batteridrift vil
> lokke mange til fadet (ligesom at Lupo i grunden kun var sælgelig i DK)!

Hvordan kan du tro, at økonomien skulle lokke nogen til at skifte, når ingen
endnu kender økonomien?
Hverken DONG, Renault (som står bag bilerne) eller andre har turdet gætte på
økonomien - endsige anskaffelsesprisen for bilerne. Der er ingen garanti for
at det bliver billigt - nærmest tværtimod....

Fra : Armand

Dato : 28-01-09 22:47

KASO skrev:

> [...]
> antallet af vindmøller jo ikke dække behovet. Desuden er der mange
> nætter med beskeden eller ingen vind - her skal strømmen jo så komme fra

Omvendt vil en succes være "vand på møllen" til mere vindkraft!

> Der er mange komponenter i elbiler, udover selve motoren og batterierne
> - bl.a. til genindvinding af bremseenergi, varme, A/C, servobremser
> m.m.m. - dele med ukendt levetid og miljøbelastning.

Frem for alt minimeres antallet af kontakt/slid -dele mellem "tank" og
asfalt!

> Det tvivler jeg på. Jeg ville nødigt nøjes med så kort kapacitet - jeg
> er vant til at kunne køre 800-1000km på en tank.

Ja, man bliver hurtigt vænnet til!
Det er på samme måde også umiddelbart utænkeligt at skulle klare sig med
dén PC man havde for 6 år siden - men ikke desto mindre burde det kunne
lade sig gøre!
Der er jo også et betragteligt antal der er begyndt at køre på scooter
efter at 45'er-lovgivningen blev indført, og dét er sq et tilbageskridt
fra enhver bil :-|
Endelig er der den faktor at der kommer en lind strøm af nye unge
brugere til, hvoraf en større del sikkert vil acceptere den nye teknik,
end hvad antallet blandt forstokkede(!) ældre trafikanter er!

> Desuden vil rækkevidden reduceres relativt hurtigt, når batterierne
> taber kapacitet - ligesom frostvejr kan reducere kapaciteten betragteligt.

Et batteri er ikke koldt under drift!

> Hvordan kan du tro, at økonomien skulle lokke nogen til at skifte, når
> ingen endnu kender økonomien?

Fordi Lupo kunne sælge på km/l og lav grøn afgift - Til trods for
serviceomkostninger der ødelagde total-økonomien.
Der skal nok være masser der ligeledes hopper på el-bølgen alene ud fra
de primære drifts-tal :-/

> Hverken DONG, Renault (som står bag bilerne) eller andre har turdet
> gætte på økonomien - endsige anskaffelsesprisen for bilerne. Der er
> ingen garanti for at det bliver billigt - nærmest tværtimod...

Der er frem for alt ingen grund til at skyde noget i sænk førend at de
faktiske tal er kendte :-|

--
Armand.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 28-01-09 22:53

Armand skriver:

> Der er jo også et betragteligt antal der er begyndt at køre på scooter
> efter at 45'er-lovgivningen blev indført, og dét er sq et tilbageskridt
> fra enhver bil :-|

Klart, det er jo bare noget billigt pis der forurener og larmer, men kan
brige en frem over stepperne.

> Fordi Lupo kunne sælge på km/l og lav grøn afgift - Til trods for
> serviceomkostninger der ødelagde total-økonomien.

For hvem?

De fleste 3L ejere lærte hurtigt at undgå VW værkstederne og kom dermed
ned på ganske tålelige serviceomkostninger.

> Der er frem for alt ingen grund til at skyde noget i sænk førend at de
> faktiske tal er kendte :-|

De første er på vej. Læs på DR's hjemmeside om frygten for at DONG får
monopol på "ladetankstationer".

Fra : Armand

Dato : 28-01-09 23:35

Klaus D. Mikkelsen skrev:
> Armand skriver:

> For hvem?

Ejeren!

> De fleste 3L ejere lærte hurtigt at undgå VW værkstederne og kom dermed
> ned på ganske tålelige serviceomkostninger.

Måske nok, men Lupo'en indeholder en problematik, som folk ikke købte
den på, men derimod kun på de tørre tal, og således vil DONG-projektet
også kunne sælges til lignende kunder :-|

Igen: Lad os nu se tallene først :-|

--
Armand.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 29-01-09 06:21

Armand skriver:

> Ejeren!

Hvor mange 3L ejere kender du?

Min statistik siger 3 mand der ikke har/havde dyre serviceomkostninger
på bilen. Den 3, har lige skiftet til en Fabia Stc, da de fik barn
nummer 2.

Ellers er den med de dyre servideokmostninger stadigvæk med
skrækscenarierne med "gearkasseproblemer" der bliver hevet frem hver
gang.

> Måske nok, men Lupo'en indeholder en problematik, som folk ikke købte
> den på,

Hvilken?

At VW værsktederne i store træke er nogle skovle?
Det er ikke specielt for Lupo, men for store dele af VW's værksteder i
DK.

Fra : KASO

Dato : 29-01-09 07:42

> Frem for alt minimeres antallet af kontakt/slid -dele mellem "tank" og
> asfalt!

Men hvad hjælper det, når hvis de er mindre driftssikre - og du indfører en
række andre nye?

> Ja, man bliver hurtigt vænnet til!
> Det er på samme måde også umiddelbart utænkeligt at skulle klare sig med
> dén PC man havde for 6 år siden - men ikke desto mindre burde det kunne
> lade sig gøre!

Nu skal udvikling føre til fremskridt - ikke tilbageskridt. Ellers er der jo
slet ingen grund til at ofre milliarder på den dyre teknologi - så er det
meget billigere og meget mere miljøvenligt at gå tilbage til hestevognene!

> Der er jo også et betragteligt antal der er begyndt at køre på scooter
> efter at 45'er-lovgivningen blev indført, og dét er sq et tilbageskridt
> fra enhver bil :-|

Enig!

> Endelig er der den faktor at der kommer en lind strøm af nye unge brugere
> til, hvoraf en større del sikkert vil acceptere den nye teknik, end hvad
> antallet blandt forstokkede(!) ældre trafikanter er!

Tro ikke, at nye, unge købere er mindre kritiske i deres valg. De gider ikke
have biler med meget besvær og kort rækkevidde....

> Et batteri er ikke koldt under drift!

Nej - men det kommer aldrig i drift, hvis det er køligt nok ned. Jeg har
prøvet at køre i en el-truck. Efter en halv times pause var batterierne
kølet ned - og den kunne end ikke trække hornet. Det foregik indendørs - så
forestil dig, at det foregik i 10-15gr. frost.....

> [...]
> serviceomkostninger der ødelagde total-økonomien.
> Der skal nok være masser der ligeledes hopper på el-bølgen alene ud fra de

Selv disse har man endnu ikke styr på - med en Lupo kendte man da
anskaffelsespris, afgifter og km/l - med en el-bil kender du pt. hverken
anskaffelsespris, pris på batterileje, afgifter eller pris pr. km for el -
så hvordan kan du sige, at det bliver billigere?

> Der er frem for alt ingen grund til at skyde noget i sænk førend at de
> faktiske tal er kendte :-|

Der er heller ingen grund til at påstå, at det bliver billigere før de
faktiske tal er kendt!

Fra : Armand

Dato : 29-01-09 17:32

KASO skrev:

> Men hvad hjælper det, når hvis de er mindre driftssikre - og du indfører
> en række andre nye?

"Hvis" !?
Slap nu lige af og lad teknikerne udvikle på sagerne. Når alt kommer til
alt er det ikke forbrændingsmotorer der kører rundt og fotograferer på
Mars :-|

> [...]
> der jo slet ingen grund til at ofre milliarder på den dyre teknologi -
> så er det meget billigere og meget mere miljøvenligt at gå tilbage til

Nu du lige selv nævnte hestevognen, så synes jeg det er et godt argument
der er bragt tidligere i tråden omkring de tidligste biler som
lystkøretøj, mens hestevognen stadig måtte holde for til (især tung-)
transport.
Dermed kan man jo ikke kalde de første biler for at indeholde et
fremskridt efter din opfattelse, men alligevel kune de udvilke sig til
den trafikmængde man ser i dag!

> Tro ikke, at nye, unge købere er mindre kritiske i deres valg. De gider
> ikke have biler med meget besvær og kort rækkevidde....

Betænk hvorfra du har din forkærlighed for forbrændingsmotoren: Fra et
sted i din opvækst, hvor der ikke var et batteridrevet alternativ men
alligevel motorcykler.
Modsat dig higer andre omkring motorcyklen som køretøj, trods det at en
motorcykel i grunden er irrationel. Hvorfra mon at déres forkærlighed
stammer?!
Dere skal nok være mer-brugere blandt de kommende årgange af 18-årige :-|

> [...]
> kølet ned - og den kunne end ikke trække hornet. Det foregik indendørs -
> så forestil dig, at det foregik i 10-15gr. frost.....

Allerede dagens biler har termokapper omkring deres startbatterier, mon
ikke at bl.a. dét vil blive standarden for imødegåelse af sådant et
problem :-/

> Selv disse har man endnu ikke styr på - med en Lupo kendte man da
> anskaffelsespris, afgifter og km/l

Der har da også været en tid hvor VW's 3L-projekter blot var rygter men
alligevel "so ein ding muss ich haben" for nogen. Hvad er der galt i at
DONG-projektet også er på dét punkt og nogen ser frem til det??

> - med en el-bil kender du pt.
> hverken anskaffelsespris, pris på batterileje, afgifter eller pris pr.
> km for el - så hvordan kan du sige, at det bliver billigere?

"Primære driftstal" dækker, i min vokabular energikøbet!

--
Armand.

Fra : KASO

Dato : 29-01-09 20:05

> "Hvis" !?
> Slap nu lige af og lad teknikerne udvikle på sagerne. Når alt kommer til
> alt er det ikke forbrændingsmotorer der kører rundt og fotograferer på
> Mars :-|

Tjah - den eksisterende bil har haft 100 år til at vise sit værd og blive
"modnet" - så mon ikke det tager et par dage at udrydde børnesygdommene fra
el-bilerne?

Selvfølgelig kan det lykkes med tiden - men at tro, at man får en mere
stabil transport allerede om 2 år med el-biler, der endnu ikke er
færdigudviklet - det er vist temmeligt naivt.

> [...]
> Dermed kan man jo ikke kalde de første biler for at indeholde et
> fremskridt efter din opfattelse, men alligevel kune de udvilke sig til den

Jeg har skam heller ikke afvist, at el-biler en dag kan bruges til noget
fornuftigt - det er bare ikke om 2 år!

> Betænk hvorfra du har din forkærlighed for forbrændingsmotoren: Fra et
> sted i din opvækst, hvor der ikke var et batteridrevet alternativ men
> alligevel motorcykler.

Jeg har ikke en forkærlighed til forbrændingsmotoren. Jeg vil hellere end
gerne køre i en lydløs og miljøvenlig bil, som jeg selv kan "tanke"
derhjemme. Desværre er det ikke, hvad der pt. stilles i udsigt. Med tiden
kan produktet måske modnes - hvis det ikke overhales af andre teknologier.

> [...]
> Dere skal nok være mer-brugere blandt de kommende årgange af 18-årige :-|

> Allerede dagens biler har termokapper omkring deres startbatterier, mon

En isolering er en stakket frist. Forestil dig at bilen har stået stille
weekenden over - så er al isolering ligegyldig - for batteriet er
bundfrossent.

> Der har da også været en tid hvor VW's 3L-projekter blot var rygter men
> alligevel "so ein ding muss ich haben" for nogen. Hvad er der galt i at
> DONG-projektet også er på dét punkt og nogen ser frem til det??

Det er da OK at se frem til det. Det er tilsvarende OK at være realistisk og
erkende, at det, der pt. er præsenteret, ikke er anvendeligt som andet end
et "nødkøretøj"/bil nr. 2.

> "Primære driftstal" dækker, i min vokabular energikøbet!

Hos mig dækker det også pris pr. måned for leje af batterier - og den er pt.
aldeles ukendt.

Fra : Armand

Dato : 29-01-09 23:01

KASO skrev:

> [...]
>
> En isolering er en stakket frist. Forestil dig at bilen har stået stille
> weekenden over - så er al isolering ligegyldig - for batteriet er

En elbil står vel heller ikke weekenden over uden at være sat til
opladning - Som medvirker opvarmning af batteriet :-/
Jo koldere, desto hårdere kan man lade på et batteri, hvilket evt. kunne
udnyttes ved elektronisk kalkulering af hvornår at ladningen bedst
igangsættes inden brugen om morgenen, evt. som
"slut-opvarmnings-ladning" :-/

> Det er da OK at se frem til det. Det er tilsvarende OK at være
> realistisk og erkende, at det, der pt. er præsenteret, ikke er
> anvendeligt som andet end et "nødkøretøj"/bil nr. 2.

Omkring finanskrisen og nogle få virksomheder der forsøger/formår at
ekspandere trods problemerne, citerede man i tv-nyhederne et kinesisk
ordsprog:
"når forandringens vinde blæser, bygger nogle læhegn, mens andre bygger
møller"!

Uden at dedikere mig som læhegns eller mølle -bygger synes jeg at vi to
beviser den tusindår gamle kinesiske personpsykologi:
Du bruger din energi på at finde problemer der umuliggør; mens jég
forsøger at bevise at de kan løses eller ikke forekommer!
Sært som meneskeheden ikke forandres gennem tiden

--
Armand.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 29-01-09 23:04

Armand skriver:

> En elbil står vel heller ikke weekenden over uden at være sat til
> opladning - Som medvirker opvarmning af batteriet :-/

Elvarme - det er da ikke moderne - er det?

Fra : Armand

Dato : 29-01-09 23:59

Klaus D. Mikkelsen skrev:
> Armand skriver:
>
> Elvarme - det er da ikke moderne - er det?

Nej - Det er derfor at man giver batteriet en termokappe!

--
Armand.

Fra : Ukendt

Dato : 30-01-09 07:35

On Thu, 29 Jan 2009 23:03:45 +0100, Klaus D. Mikkelsen wrote:

> Armand skriver:

> Elvarme - det er da ikke moderne - er det?

Det er da største mode Der "gror" da varmepumper i vildskab over hele
norden.

Orla Pedersen, som forudser olie ude af boligopvarmning i løbet af få år.

Fra : KASO

Dato : 30-01-09 17:49

> En elbil står vel heller ikke weekenden over uden at være sat til
> opladning - Som medvirker opvarmning af batteriet :-/

Nu er der jo ikke stikkontakter på alle gadehjørner i alle dele af Verden -
så det er meget sandsynligt, at du ofte vil holde uden mulighed for at koble
til en lader.

> [...]
> udnyttes ved elektronisk kalkulering af hvornår at ladningen bedst
> igangsættes inden brugen om morgenen, evt. som "slut-opvarmnings-ladning"

Men det kræver stadig adgang til en stikkontakt....

> [...]
> forsøger at bevise at de kan løses eller ikke forekommer!
> Sært som meneskeheden ikke forandres gennem tiden

Du tager i dén grad fejl. Jeg lever af at lave forandringer - og det betyder
også, at jeg skal vurdere, om en forandring er realistisk og rentabel. I det
aktuelle tilfælde, er der så mange risici og grundlæggende problemer, at jeg
ikke er interesseret på nuværende tidspunkt. Når teknologien er moden, skal
jeg gerne stå i front - men pt. er teknologien meget langt fra at være
moden.

Jeg har altid været blandt de første til at tage nye teknologier til mig,
huset er fyldt med "gadgets" og teknologi, men jeg er også praktisk anlagt -
tingene skal kunne anvendes til noget fornuftigt. For mig giver en bil, der
i praksis kun kan køre 100km af gangen (begrænset af temperatur,
batteriernes slidtage, afstand til næste ladestation etc.) i anvendelig som
andet end bil nr. 2 over kortere strækninger.

Fra : Jens C. Hansen

Dato : 30-01-09 18:32

KASO wrote:
> [...]
> tidspunkt. Når teknologien er moden, skal jeg gerne stå i front - men
> pt. er teknologien meget langt fra at være moden.

Det kan da kun være batterierne du snakker om, og der venter vi jo
faktisk kun på at diverse patenter udløber, så prisen kommer
tilstrækkeligt langt ned.

> [...]
> temperatur, batteriernes slidtage, afstand til næste ladestation etc.) i
> anvendelig som andet end bil nr. 2 over kortere strækninger.

Det tyder lidt på, at du har et kørselsbehov som ikke stemmer ret godt
overens med en elbils rækkevidde?

Til længere strækninger kunne man bruge en trailer med en generator på.

Senere hen kunne det være en trailer med ekstra batterier, når
LiFePO4-batterier engang kommer tilstrækkeligt langt ned i pris.

Fra : Kåre

Dato : 30-01-09 19:27

> Nu er der jo ikke stikkontakter på alle gadehjørner i alle dele af
> Verden - så det er meget sandsynligt, at du ofte vil holde uden mulighed
> for at koble til en lader.
Der er skam heller ikke benzinstandere på alle gadehjørner i verden.
Jeg har endda så også læst en artikel om en globetrotter, som ikek har været
helt tilfreds med benzin-kvaliteten i diverse østeuropæiske og asiatiske
lande. Noget motoren IKKE brød sig om over så lang en tur.
Jeg har aldrig hørt om dårlig el-kvalitet...

> [...]
> problemer, at jeg ikke er interesseret på nuværende tidspunkt. Når
> teknologien er moden, skal jeg gerne stå i front

Hahahahahahahah! Den var dælme sjov !
Det er squ da for sent at stå i front når det hele er færdigudviklet.
At stå i front betyder at man går foran med risiko for at blive slagtet.
Man kan næppe kaldes en frontkæmper, når man har stået og lurepasset bagved
soldaterne i fronten, og så gå hen og stikke til fjendens lig, når kampen er
ovre.
En frontkæmper er een der TRÆKKER i ting, og får ting til at ske. IKKE en
som kommer luskende bagefter.

mvh
Kåre

Fra : KASO

Dato : 30-01-09 19:33

> Hahahahahahahah! Den var dælme sjov !
> Det er squ da for sent at stå i front når det hele er færdigudviklet.

Jeg står gerne i front for noget bæredygtigt - ikke for noget ubrugeligt.

> [...]
> kampen er ovre.
> En frontkæmper er een der TRÆKKER i ting, og får ting til at ske. IKKE en

Jeg trækker i ting med en fremtid - ikke i noget, de endnu mangler at vise
sin brugbarhed. Det er - igen - et spørgsmål om realisme vs. optimisme....

Hvis jeg kom med idéen om en bil, der kunne køre på vand - ville du så være
frontkæmper på den - før jeg havde bevist, at konceptet fungerede? Eller
ville du lurepasse, til jeg havde bevist, at den rent faktisk fungerede?

Fra : Kåre

Dato : 30-01-09 23:55

> Jeg trækker i ting med en fremtid - ikke i noget, de endnu mangler at vise
> sin brugbarhed. Det er - igen - et spørgsmål om realisme vs. optimisme....
Jeg mener bare: Det er squ da nemt at trække i ting som er bevist at have en
fremtid. Det kan enhver da gøre.
Frontkæmpere er dem som kæmper for en ide, de mener er god.
Dem som kommer bagefter og investerer i en færdigudviklet teknologi, kaldes
"investorer" og ikke "frontkæmpere".

> [...]
> være frontkæmper på den - før jeg havde bevist, at konceptet fungerede?
> Eller ville du lurepasse, til jeg havde bevist, at den rent faktisk
Lige den ide ville jeg nok vælge at lurepasse på.
Men jeg ville så heller ikke udnævne mig til frontkæmper når du havde bevist
at det kunne lade sig gøre, og havde udviklet hele konceptet og teknologien.

mvh
Kåre

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 28-01-09 22:19

Armand skriver:

> Mølleparkerne producerer strøm døgnet rundt og kulfyret kraft er kun som
> et nødvendigt suplement dertil.

Størstedelen af vindmøller i Danmark kan ike kalre sig uden et kraftværk
til at sætte frekvensen og "holde igen" på møllerne.

Det vil sige at der skal være lige så meget "kulkraft" som "vindkraft"
for ikke at møllerne "løber løbsk".

Fra : Armand

Dato : 28-01-09 23:12

Klaus D. Mikkelsen skrev:
> [...]
> til at sætte frekvensen og "holde igen" på møllerne.
>
> Det vil sige at der skal være lige så meget "kulkraft" som "vindkraft"

Og dét vil jeg lige krydsreferere med mine kraftværks-bekendte!

--
Armand.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 29-01-09 06:23

Armand skriver:

> Og dét vil jeg lige krydsreferere med mine kraftværks-bekendte!

Det gør du bare.

5 år med vindmøller for mit vedkommende - ansat i et firma der lavede
styringer til møllerne og besad know-how på sådanne gør at jeg er sikker
i mine udtalelser.

Fra : Torben Scheel

Dato : 28-01-09 09:58

Klaus D. Mikkelsen wrote:
> "Kåre" skriver:
>
> At skulle tanke i 7 timer for hver 160 km?

Prøv et tankeeksperiment - hvor mange af dine ture ville du _ikke_ have
kunnet køre sidste år med de begrænsninger? Hvad ville alternativ
transport på de ture have kostet dig (delebil, tog, taxa)?

> Eller at få remonteret en halvdefekt batteripakke næste gang du er på
> "tanken" ?

Huh? Eller få fyldt diesel på benzinbilen? Underligt modargument.
Eldrift vil ret hurtigt modnes, så driftsikkerheden langt overstiger
brændstofkøretøjernes, jeg vil dog forvente en periode med børnesygdomme.

--
vh
Torben

Fra : N/A

Dato : 28-01-09 16:13

Fra : Kåre

Dato : 28-01-09 18:47

> "Kåre" skriver:

> At skulle tanke i 7 timer for hver 160 km?
>
> Eller at få remonteret en halvdefekt batteripakke næste gang du er på
> "tanken" ?

Klaus? Er det dig? Du plejer at være en med gode fornuftige holdninger og
stort overblik???

Hvem siger at vi skal tanke 7 timer pr opladning, og døje med dårlig
rækkevidde og dårlige batteripakker?
Det skal vi jo nok en overgang. se bare på de elbiler der kører rundt i dag.
De er naturligvis kun til byturer og bil nummer 2.

Men det er næppe sådan at teknologien på dette punkt er gået i stå. Det er
først lige ved at tage fart. Og der skal nok komme fart i udviklingen.
Fart i udviklingen kommer der først når nok mennesker, eller de rigtige
mennesker overbevises om at det er vejen frem.
Og det er det der er ved at ske lige nu.

Og når du snakker om børnesygdomme osv., så ja, de vil være der.
Ligesom der var da det benzindrevne automobil blev bragt på banen. Dengang
var bilen jo også kun noget man købte for sjov, for at køre en tur på landet
om søndagen.
Skulle man transportere et læs kartofler over længere afstand, så tog man
selvfølgelig krikken.

Og mængden er børnesygdomme tror jeg ikke bliver skræmmende.
En del af mekanikken, undervogn osv., benyttes jo stadig som i de
eksisterende biler.
Dertil kommer at mængden af fejlmuligheder i en elbil er langt mindre end i
en benzinbil, pga. ca. halvt så mange komponenter.
Rent faktisk lever du i dag med en bil som ikke er noget vidunder hvad angår
fejl. Der er så mange dele som gå rtil med tiden og skal skiftes i tide og
utide. Du har bare vænnet dig til det!
Det er jeg ret overbevist om vil ændre sig med tiden.

mvh
Kåre

Fra : KASO

Dato : 28-01-09 20:18

> [...]
> tide og utide. Du har bare vænnet dig til det!
> Det er jeg ret overbevist om vil ændre sig med tiden.

Sjovt - de mest udbredte fejl i nutidens biler - er el-fejl.

Hvis vi så udskifter den stabile del af bilen med el-komponenter - hvordan
går det så med stabiliteten?

Fra : Kåre

Dato : 28-01-09 20:40

> Sjovt - de mest udbredte fejl i nutidens biler - er el-fejl.
>
> Hvis vi så udskifter den stabile del af bilen med el-komponenter - hvordan
> går det så med stabiliteten?

Du forveksler "stabil" med "vedligeholdelses-fri".
Det kan godt være en brændstof motor holder mange kilometer.
Men så skal den også holdes med service jævnligt.
Tilmed skal man gå og skifte udstødning, kobling, vandpumpe, køler,
termostater, tandremme og pis og papir som der absolut skal til for at drive
en benzinfætter frem.
Det er sliddele som bare ikke finde i en elmotor.
Hvis ikke du tror at en el-bil kommer til at kræve mindre vedligeholdelse og
service...

Jeg vil også gætte på at en elmotor er lige så stabil som en benzinmotor.
Den er i hvert fald lettere at skifte.

Kåre

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 28-01-09 20:45

"Kåre" skriver:

> Tilmed skal man gå og skifte udstødning, kobling, vandpumpe, køler,
> termostater, tandremme og pis og papir som der absolut skal til for at drive
> en benzinfætter frem.

Hvor tit skal man det?

Jeg er nu på 100.000/5år uden at få skiftet nogen af de ovenstående
dele.

> Det er sliddele som bare ikke finde i en elmotor.

Men der er andre sliddele.....

> Jeg vil også gætte på at en elmotor er lige så stabil som en benzinmotor.
> Den er i hvert fald lettere at skifte.

Er den?

Fra : Kåre

Dato : 28-01-09 20:58

> "Kåre" skriver:

> Hvor tit skal man det?
>
> Jeg er nu på 100.000/5år uden at få skiftet nogen af de ovenstående
> dele.

Ha!
Sidste år skiftede jeg komplet udstødning på begge mine biler.
For tre år siden fik jeg skiftet motor, kobling, vandpumpe, tandrem.
For fire år siden kørte jeg rundt i en bil næsten uden kobling (kunne lige
køre til skrot).
Sidste år skulle der skiftes vandpumpe på min anden bil.
Begge biler har fået skiftet generator indenfor de sidste 1½ år.
Starter på den ene bil for 3 år siden.
For ikke at glemme alle de gange man ligger og fedter rundt under bilen for
at skifte olie og filter.
Jeg kunne godt blive ved...

Men tillykke, du har købt en ny bil, men er endnu ikke blevet "mand" endnu
.

Det skal lige nævnes at jeg også nu har skiftet den ene bil ud med et yngre
eksemplar.

> Men der er andre sliddele.....
Naturligvis, men stadig langt færre.

> Er den?

Jada. Af med plus og minus. Frem med 13'er nøglen og så er den ude.......
Vejer ikke mere end den er til at tumle med.

Kåre

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 28-01-09 21:21

"Kåre" skriver:

> Jeg kunne godt blive ved...

Hvor gamle er de biler?

> Men tillykke, du har købt en ny bil, men er endnu ikke blevet "mand" endnu
> .

Jeg har haft gamle biler.
Startede med en 79'er golf i 1990. Herefter er de kun blevet nyere og
nyere.
Den forrige havde jeg i 7 år, til den blev 8 år gammel. Den kostede et
sæt baghjulslejer (sådanne kræver en batteribil også, en bagpotte (din
pointe) og en ABS sensor - ud over olieskift osv.

> Naturligvis, men stadig langt færre.

Tjah, forventer du at transmissionen (gearkasse) forsvinder med en
elbil?

Så bliver elektronikken lige pludselig _meget_ avanceret med køling og
hvad ved jeg.

I togverdenen kører men med 4 eller 6 frekvensomformere i lokomotiver,
for at der kan gå 1 i stykke rog man satdigvæk kan komme videre. I
vindmøllebranchen som har brugt frekvensomformere til større effekt i
mange år, slæser frekvensomformerne stadigvæk i stykker. Rystelser slå
alt ihjæl.

> Jada. Af med plus og minus. Frem med 13'er nøglen og så er den ude.......
> Vejer ikke mere end den er til at tumle med.

En 55 kW elmotor?
http://www.vareborsen.dk/info.asp?varenr=85347

Jeg kan lige vise et billede af en 110kW model der skal i en sportsvogn:
http://www.vareborsen.dk/info.asp?varenr=85406

Jeg skruer og du "tumler" - er det i orden?

Fra : Kåre

Dato : 28-01-09 23:29

> "Kåre" skriver:

> Hvor gamle er de biler?

15-20 år.....nu. Nogle år yngre da nævnte uheld væltede ned over dem.
Har også haft en anden gammel bil, hvor jeg skulle ud for at hælde en sjat
benzin i karburatoren før den kunne startes...hader biler...

> Tjah, forventer du at transmissionen (gearkasse) forsvinder med en
> elbil?
Næh, men man skal ikke ligge og rode med en gearkasse med kun eet gear...
Så det bliver jo en ret enkel gearkasse i forhold til de 7-trins
automatkasser man bør sammenligne med.

> En 55 kW elmotor?
> http://www.vareborsen.dk/info.asp?varenr=85347
Jojojo, menhold nu op.
Jeg ved ikke rigtig med børsteløse DC motorer, men en lille sag jeg så på,
som ydede 4kW, til et gocart projekt, var på størrelse med en lille knyttet
næve, og vejede 700 gram.
Gang lidt op og du får en motor på 10 kg.
Med max moment fra start.

Kåre

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 29-01-09 06:34

"Kåre" skriver:

> 15-20 år.....nu. Nogle år yngre da nævnte uheld væltede ned over dem.
> Har også haft en anden gammel bil, hvor jeg skulle ud for at hælde en sjat
> benzin i karburatoren før den kunne startes...hader biler...

Ford?

Med min første Golf der var en del år gammel da jeg købte den, var der
aldrig startproblemer af den slags.

> Næh, men man skal ikke ligge og rode med en gearkasse med kun eet gear...
> Så det bliver jo en ret enkel gearkasse i forhold til de 7-trins
> automatkasser man bør sammenligne med.

Er du sikker?

> [...]
> næve, og vejede 700 gram.
> Gang lidt op og du får en motor på 10 kg.

Det får vi så at se om det passer

Fra : Kåre

Dato : 29-01-09 19:44

> "Kåre" skriver:

> Ford?
Hovedsageligt en frygtelig Mazda 626 og en forfærdelig Peugeot 405.
Men min første bil, en Toyota camry, smed tandremmen.
Mine Corollaer har nu været stabile nok. Min nuværende fra 89 har dog også
været under hammeren en del.

> Med min første Golf der var en del år gammel da jeg købte den, var der
> aldrig startproblemer af den slags.
Fedt nok.

> Er du sikker?
Ja. tvivler du?
Jeg har endnu ikke set en elbil med gear.
Tesla'en har godt nok to gear, men det er ikke fordi man skal skifte gear
halvvejs. Man vælger gear/kørestil/økonomi inden man sætter igang.

> Det får vi så at se om det passer
Har du indikationer på at det ikke skulle passe?

Så du den motor jeg linkede til på youtube? Den er ikke helt så stor som den
du viste

Kåre

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 29-01-09 19:49

"Kåre" skriver:

> Ja. tvivler du?

Ja

> Jeg har endnu ikke set en elbil med gear.

Hvor mange elbiler til almindeligt landevejsbrug har du set?

> Har du indikationer på at det ikke skulle passe?

Tjah, lidt erfaringer med elmotorer......

> Så du den motor jeg linkede til på youtube? Den er ikke helt så stor som den
> du viste

Nej, det så jeg godt.

Hvor længe holder den?

Fra : Kåre

Dato : 29-01-09 21:41

> Hvor mange elbiler til almindeligt landevejsbrug har du set?
Flere. Og alt fra ellert til Tesla Roadster har kun eet gear.
En elmotor har fuldt moment allerede fra 0 omdrejninger.
Gear er unødvendigt.

Tesla Roadster kører max (kan ikke lige huske) over 200 km/t med eet gear.

> Tjah, lidt erfaringer med elmotorer......
Men ikke den slags elmotorer kan jeg forstå?

> Nej, det så jeg godt.
>
> Hvor længe holder den?
Det ved jeg da ikke. Men den holdt da til lidt mishandling
Men de skal nok holde. Børsteløse motorer er der ikke meget slid på.

Kåre

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 29-01-09 22:40

"Kåre" skriver:

> Flere. Og alt fra ellert til Tesla Roadster har kun eet gear.
> En elmotor har fuldt moment allerede fra 0 omdrejninger.

Hvor meget energi tror du at det koster?

> Gear er unødvendigt.

Det finder vi så ud af......

> Men ikke den slags elmotorer kan jeg forstå?

Jo

> Det ved jeg da ikke. Men den holdt da til lidt mishandling
> Men de skal nok holde. Børsteløse motorer er der ikke meget slid på.

Jeps, men er den på 50kW, eller er det bare noget de siger ?

Læs evt på en ny motor:
http://www.magma.ca/~fesi/50kW%20PM%20Motor-Generator.pdf

30 kg - plus vandkøling

Lidt billeder og fejlstatistik
http://www.magma.ca/~fesi/50kW%20PM%20Motor-Generator%20Test%20Report.pdf

Fra : Kåre

Dato : 29-01-09 22:55

> "Kåre" skriver:

> Hvor meget energi tror du at det koster?
Næppe lige så meget som at drive en benzinmotor...

Skal jeg svare på det?

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 29-01-09 23:05

"Kåre" skriver:

> Næppe lige så meget som at drive en benzinmotor...

Tjah, fuld moment fra 0 omdrejninger = kortslutningsstrøm i motor.

Det koster en forfærdentlig meget energi.

> Skal jeg svare på det?

Jeg mangler at se en lille 50kW elmotor andre steder fra.

Fra : Kåre

Dato : 30-01-09 06:45

> "Kåre" skriver:

> Tjah, fuld moment fra 0 omdrejninger = kortslutningsstrøm i motor.
>
> Det koster en forfærdentlig meget energi.

Det der "koster" er det tab der er.
Hvis man bruger en forfærdelig masse energi, men den går til den egentlige
formål: fremdrift, så er det vel ligegyldigt.
I en benzinbil går 70% til varme...shit en kikser! Tænk at man har
accepteret det så længe!
Og når den står i tomgang og holder stiller, har den et uendeligt dårligt
regnestykke.

> Jeg mangler at se en lille 50kW elmotor andre steder fra.
Du kræver!

Kåre

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 30-01-09 19:13

"Kåre" skriver:

> Det der "koster" er det tab der er.

Jeps, varme i motor og frekvensomformer.

> Hvis man bruger en forfærdelig masse energi, men den går til den egentlige
> formål: fremdrift, så er det vel ligegyldigt.

Ja, hvis det var så vel.
Hvorfor tror du at motorer i eldrevne tog har tvanskøling?

> I en benzinbil går 70% til varme...shit en kikser! Tænk at man har
> accepteret det så længe!

I en elbil går hvor mange % i varme i batterier og lader og motor og
frekvensomformer?

> Og når den står i tomgang og holder stiller, har den et uendeligt dårligt
> regnestykke.

Derfor standser motoren når bilen holder stille. Den teknik er
gammelkendt fra 3L og bruges i dag i BWM blandt andet.

> Du kræver!

Ja, enhver kan jo påstå noget sludder på Youtube.

Fra : KASO

Dato : 30-01-09 19:17

> Derfor standser motoren når bilen holder stille. Den teknik er
> gammelkendt fra 3L og bruges i dag i BWM blandt andet.

Hmm - jeg mener faktisk, at den startede i en gl. Golf I eller II i sin tid.
Så døde idéen i nogle år for så at komme igen.....

Teknikken er nu allerede i en del mærker - fra MB og BMW til Kia.

Fra : Kåre

Dato : 30-01-09 19:49

> I en elbil går hvor mange % i varme i batterier og lader og motor og
> frekvensomformer?
Jeg kender ikke tallet. men det er mindre!
Du siger du har stor erfaring i elmotorer? Du ved det måske?

> Derfor standser motoren når bilen holder stille. Den teknik er
> gammelkendt fra 3L og bruges i dag i BWM blandt andet.
Og så vist heller ikke så mange andre steder...
Gammelkendt måske, men tilsyneladende ikke udbredt, overhovedet.
Det kan der være flere grunde til.

Kåre

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 30-01-09 20:05

"Kåre" skriver:

> Jeg kender ikke tallet. men det er mindre!

De mener du jo.

> Du siger du har stor erfaring i elmotorer? Du ved det måske?

Tab i vindmøllegeneratorer er ikke så lidt, derfor opererer man ike
lænagere med luftkølede genratorer. Jeg har også "leget" med vandkølede
frekvensomformere.

Tabet i batterikredsløb kender jeg ikke til og ej heller motorer i 50kW
klassen.

> Og så vist heller ikke så mange andre steder...

En del steder efterhånden.

> Gammelkendt måske, men tilsyneladende ikke udbredt, overhovedet.
> Det kan der være flere grunde til.

Ja, skrækken for "ny" teknik.

Fra : Armand

Dato : 29-01-09 23:58

Klaus D. Mikkelsen skrev:
> "Kåre" skriver:
>>

> Jeps, men er den på 50kW, eller er det bare noget de siger ?

> [...]
Men også kun Ø23cm og 15cm lang/høj !

--
Armand.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 30-01-09 06:17

Armand skriver:

> Men også kun Ø23cm og 15cm lang/høj !

Den rå motor, bestående af stator og rotor.

Defn skal så monteres på et stativ, kapsles inde, i noget robust
materiale med kamre til vandkøling osv.

Du så bilederne i pdf nummer 2 og læse om, hvor tit de havde skifte
lejer ?

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 31-01-09 00:28

"Kåre" skriver:

> Flere. Og alt fra ellert til Tesla Roadster har kun eet gear.

Citat: http://pleasure.dk/bilen/artikel/133606/
"Den amerikanske version af Tesla Roadster har ganske vist en to-trins
gearkasse"

Nå.......

Fra : Kåre

Dato : 31-01-09 00:02

> [...]
> pointe) og en ABS sensor - ud over olieskift osv.

> Tjah, forventer du at transmissionen (gearkasse) forsvinder med en

Lige for at følge op på det med at benzinbiler efter mange årtiers
udvikling, skulle være så fandens stabile:
Kiggede lige ned over gruppen dk.teknik.bil, og fandt følgende på den første
side (kun overskrifter):

- Olieskift ved tilkørsel af ny bil
- Start problem Peugeot
- Karburator fryser
- Lambda sonde, holde øje med...
- Utæt ved termostaten
- Start problem med Hyundai
- Gaolf variant bliver ikke varm
- VW polo kører varm
- Peugeot har svært ved at starte på kolde dage
- Ujævn motorgang
- Kadett som mister tænding
- VV Dieselpumpe problemer
- Escort går ud ved tomgang
- Suzuki oliespild
- Fejl diesel
- Startproblemer Punto

Et par enkelte indlæg omkring elfejl, det var det hele.

Så du skal ikke komme at sige at elbilerne er oppe at slås mod en usårlig
modstander...
Vi har bare lært at leve med brændstofmotorens uheldigheder.
Der vil også være uheldigheder ved elbilerne, naturligvis. Også nogle som vi
ikke har med benzinbiler.

Vi kan så gætte og diskutere herfra og til evighed om det så bliver bedre
med elbiler.

mvh
Kåre

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 31-01-09 00:17

"Kåre" skriver:

> [...]
> udvikling, skulle være så fandens stabile:
> Kiggede lige ned over gruppen dk.teknik.bil, og fandt følgende på den første

Spørgsmål om en myte, ikke problemer emd en moderne bil

> - Start problem Peugeot

Elfejl?

> - Karburator fryser

Traktor fra før ruder konge var knægt og en mand der ikke vil prøve de
forslag der kommer.

> - Lambda sonde, holde øje med...

Et spørgsmål om, hvad man skal holde øje med på en bil - ikke en fejl

> - Utæt ved termostaten

Som man også kan have det ved en elbil.

> - Start problem med Hyundai

Fladt batteri - det minder vist meget om en elbil?

> - Gaolf variant bliver ikke varm
> - VW polo kører varm

Termostatfejl - igen, kommer der vandkøling i elbilerne bliver det samme
problematik.

> - Peugeot har svært ved at starte på kolde dage

10,7 volt på gløderør = fladt batteri.

> - Ujævn motorgang

Motorfejl......

> - Kadett som mister tænding

Is i kaburator. IMHO fejlkonstruktion, har til trods for 18 år ejerskab
af biler aldrig døjet med den slags, ensidige brugt sprit.

> - VV Dieselpumpe problemer

Spørgsmål om en reservedel til en _gammel bil. Vil sådannne ikke
forekomme ved elbiler?

> - Escort går ud ved tomgang

Ingen løsning, men det kan såmænd godt være en elfejl

> [...]
> Vi har bare lært at leve med brændstofmotorens uheldigheder.
> Der vil også være uheldigheder ved elbilerne, naturligvis. Også nogle som vi

Jeps.

> Vi kan så gætte og diskutere herfra og til evighed om det så bliver bedre
> med elbiler.

Nope.

Fra : Kåre

Dato : 31-01-09 09:25

<klip en masse fejl på benzin biler>

> Jeps.

Nu går du meget op i at det skal være el-fejl det hele. Fordi så kan du
bevise at elbiler er jordens undergang.
Men jeg påpeger bare at bilerne i dag, efter 100 års udvikling, stadig har
rigtig mange fejl. Også fra ny.
Og det lader til at du forventer at det første år at elbiler til normal brug
er på gaden, så dkal de være fejlfrie.
Du bekymrer dig om batterierne. Men det sidder i dag et batteri i alle
benzinbiler. Det lder bestemt også af fejl og problemer ved kulde. Og det
skide batteri er altså det der skal sørge for at bilen kan starte! kritisk
komponent vil jeg kalde det.

> Nope.

OK.

Kåre

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 31-01-09 10:01

"Kåre" skriver:

> Nu går du meget op i at det skal være el-fejl det hele. Fordi så kan du
> bevise at elbiler er jordens undergang.

Nej, det er dig der mener at jeg forsøger at bevise det. Jeg er bare en
smule realistisk og peger på at teknikken langt fra er modnet nok til
brug.

> Men jeg påpeger bare at bilerne i dag, efter 100 års udvikling, stadig har
> rigtig mange fejl. Også fra ny.

Og jeg modsiger dig ikke.

> Og det lader til at du forventer at det første år at elbiler til normal brug
> er på gaden, så dkal de være fejlfrie.

Ellers er de ikke et alternativ til den bil jeg har i forvejen.

> [...]
> skide batteri er altså det der skal sørge for at bilen kan starte! kritisk

Netop derfor bekymrer jeg mig om batterierne.

De er et svagt punkt i biler der er drevent af fossilt brændstof.
Hvordan skal det ikke gå i en elbil?

Fra : Kåre

Dato : 31-01-09 18:47

> "Kåre" skriver:

> Nej, det er dig der mener at jeg forsøger at bevise det. Jeg er bare en
> smule realistisk og peger på at teknikken langt fra er modnet nok til
> brug.
Jeg synes bare det lyder som om du heller ikke tror den vil blive det?

> Ellers er de ikke et alternativ til den bil jeg har i forvejen.
Næh, men fordi de ikke dækker dit behov, betyder det jo ikke at de ikke kan
være det helt rigtige alternativ til mange andres behov. Og netop det kan
være startskuddet til at de engang kan dække dine behov.
I mine ører lyder det som om du ikke tror på at de nogen sinde vil kunne
dække dit behov, og iøvrigt de behov som en almindelig dansk familie har.

Kåre

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 31-01-09 19:16

"Kåre" skriver:

> Jeg synes bare det lyder som om du heller ikke tror den vil blive det?

Jo jo, ingen tvivl, men 2011 som "betterplace" tror på det tror jeg ikke
på.....

> Næh, men fordi de ikke dækker dit behov, betyder det jo ikke at de ikke kan
> være det helt rigtige alternativ til mange andres behov. Og netop det kan
> være startskuddet til at de engang kan dække dine behov.

Sagde du Leert der ?

> I mine ører lyder det som om du ikke tror på at de nogen sinde vil kunne
> dække dit behov, og iøvrigt de behov som en almindelig dansk familie har.

Så lytter du forkert.

Fra : Kåre

Dato : 31-01-09 19:46

> "Kåre" skriver:

> Jo jo, ingen tvivl, men 2011 som "betterplace" tror på det tror jeg ikke
> på.....
OK. Betterplace mener vel heller ikke andet end at der kan leveres biler
der kører op mod 160 km pr. opladning.

> Sagde du Leert der ?
Ikke forstået ???

> Så lytter du forkert.

Ok så. Jeg syntes bare du var så hurtigt ude med at komme med eksempler på
hvor skdt en ide en elbil er.
Så jeg troede faktiskdu var decideret modstander af elbiler.

Jeg har forøvrigt lige kigget lidt rundt.
Du snakker om batteriernes levetid, og problemet med slatne batterier.
Det er selvfølgelig en salgsannonce, men alligevel: AFuture skriver at de
lover 99% kapacitet efter 1000 styks 100% opladninger. Og der kan klatlades
på batterierne, og de vil så holde til flere opladninger (Li-Io).
Det skulle give en levetid på 150.000 km / 8 år. Ved 20.000 km/år.
80% kapacitet efter 2000 opladninger.

Og de påstår så også at motoren er uopslidelig i forhold til benzinmotorer.
Det lyder ikke som om de er bange for at love det

Kåre

Fra : Finn Guldmann

Dato : 31-01-09 19:56

Kåre skrev:
> OK. Betterplace mener vel heller ikke andet end at der kan leveres biler
> der kører op mod 160 km pr. opladning.

Det kan godt være det er mig der husker fejl, men blev der ikke lagt ud
med at nævne en AKTIONSRADIUS på 160 km?,

Det burde vel være det dobbelte i km?

--
MVH Finn Guldmann
www.guldfinn.dk

Fra : Kåre

Dato : 31-01-09 21:37

> Det kan godt være det er mig der husker fejl, men blev der ikke lagt ud
> med at nævne en AKTIONSRADIUS på 160 km?,
>
> Det burde vel være det dobbelte i km?

Ja, men det er altså 160 km pr. opladning de snakker om.
"Aktionsradius" var vist bare et uheldigt ord for det samme.

Kåre

Fra : Ivan Madsen

Dato : 31-01-09 21:42

On Sat, 31 Jan 2009 21:37:19 +0100, "Kåre" <kaarebach@gmail.com>
wrote:

>"Finn Guldmann" <n@a.invalid> skrev i en meddelelse

>Ja, men det er altså 160 km pr. opladning de snakker om.
>"Aktionsradius" var vist bare et uheldigt ord for det samme.

Og hvis de er lige så gode, som de Saxo'er vi fik stillet til rådighed
i Københavns Belysningsvæsen, så når de 100 km. Saxo'erne påstod at
kunne køre 100 km på en opladning - men det var vist med human skub de
40 km jævnfør o/tælleren, der var blevet ændret til
"km-tilbage"-tæller )

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 31-01-09 22:19

"Kåre" skriver:

> OK. Betterplace mener vel heller ikke andet end at der kan leveres biler
> der kører op mod 160 km pr. opladning.

Hvilket er langt fra godt nok til mange.

> Ikke forstået ???

Byt om på e og l - Ellert.

> Ok så. Jeg syntes bare du var så hurtigt ude med at komme med eksempler på
> hvor skdt en ide en elbil er.
> Så jeg troede faktiskdu var decideret modstander af elbiler.

Elbil er ikke en skidt ide. Det er vindmøller sådan set heller ikke.

Der er blot ingen af delene der er modne til at klare sig selv.

> [...]
> lover 99% kapacitet efter 1000 styks 100% opladninger. Og der kan klatlades
> på batterierne, og de vil så holde til flere opladninger (Li-Io).

Det samme kan batterierne på en Ipod

> Og de påstår så også at motoren er uopslidelig i forhold til benzinmotorer.
> Det lyder ikke som om de er bange for at love det

I reklamematerialet.....

Fra : Armand

Dato : 01-02-09 00:21

Klaus D. Mikkelsen skrev:
> "Kåre" skriver:

> I reklamematerialet.....

Elevatorerne i Empire State Building drives stadig af de originale
elmotorer

--
Armand.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 01-02-09 09:55

Armand skriver:

> Elevatorerne i Empire State Building drives stadig af de originale
> elmotorer

Hjejlen der er et dampskib som sejler rundt på silkeborgsøerne bruger
også stadigvæk den originale "motor".

Meeen, lad os nu se om ikke både hjejlens og motorene til de nævnte
elevatorer har været ude for at blive renoveret......

Fra : Armand

Dato : 01-02-09 14:31

Klaus D. Mikkelsen skrev:
> [...]
>
> Meeen, lad os nu se om ikke både hjejlens og motorene til de nævnte
> elevatorer har været ude for at blive renoveret......

Det har elevator-motorerne absolut; men at de stadig eksisterer viser at
reperationer/renoveringer er overkommelige arbejder hvis pris ikke
berettiger til udskiftning med nye (og frem for alt fysisk mndre) motorer!
Forbrændingsmotorer ender meget ofte med en udskiftning til en mindre
brugt p.g.a. de omfattende reservedels og løn -udgifter der ligger i
selv en mindre renovering :-|

--
Armand.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 01-02-09 14:41

Armand skriver:

> Det har elevator-motorerne absolut; men at de stadig eksisterer viser at
> reperationer/renoveringer er overkommelige arbejder hvis pris ikke
> berettiger til udskiftning med nye (og frem for alt fysisk mndre) motorer!

Nope, det kan også være at andre ikke nødvendigvis passer eller kan
bringes til at passe.

Sådan er det inden for motorer til ludt tungere trækkraft end bil (læs:
tog)

> Forbrændingsmotorer ender meget ofte med en udskiftning til en mindre
> brugt p.g.a. de omfattende reservedels og løn -udgifter der ligger i
> selv en mindre renovering :-|

Og fordi der er så mange på lager hos huggeren fra smadrede biler.

Fra : Armand

Dato : 28-01-09 22:06

Klaus D. Mikkelsen skrev:
> "Kåre" skriver:

> Men der er andre sliddele.....

- - - - Håber du!
For kunne du nævne bare én havde du vel gjort det :-/
Hvis vi forudsætter en børsteløs elmotor er de ingen fysisk kontakt og
kun et par rulningslejer inden transmissionen. Dét er allerede mindre
end hvad der er i en gængs 12V generator under kølerhjælmen på enhver
bil, hvortil kommer hele forbrændings-mekanikken

--
Armand.

Fra : KASO

Dato : 28-01-09 22:09

> [...]
> der er i en gængs 12V generator under kølerhjælmen på enhver bil, hvortil

Der er så sandelig også lejer og meget andet, der kan slides i en el-motor.
Der er en avanceret styring og dele til geninvinding af energi fra
opbremsninger m.m. - det kan også gå i stykker. Varme, A/C, servostyring,
bremseforstærker m.m.m. skal drives elektrisk - og kan gå istykker - navnlig
her i starten, hvor det ikke er gennemprøvet teknologi som i en bil.

Læg dertil prisen for leje af batterier - eller omkostning til udskiftning,
for batterier holder bestemt heller ikke evigt.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 28-01-09 22:23

Armand skriver:

> - - - - Håber du!

Nej, ved jeg.

> For kunne du nævne bare én havde du vel gjort det :-/

Der er masser.

Jeg kender til strre elmotorer ud fra 2 forskellige persketiver:
Vindmøller og tog.

> Hvis vi forudsætter en børsteløs elmotor er de ingen fysisk kontakt og
> kun et par rulningslejer inden transmissionen.

Hvordan vil du styre hastigheden af den motor?

Fra : Armand

Dato : 28-01-09 23:07

Klaus D. Mikkelsen skrev:
> Armand skriver:
>
> Nej, ved jeg.

> Der er masser.
>
> Jeg kender til strre elmotorer ud fra 2 forskellige persketiver:
> Vindmøller og tog.

- - - Og dér skiftet motorerne hvert andet øjeblik??

> Hvordan vil du styre hastigheden af den motor?

Den børsteløse motor tog jeg fra tråden et sted, jeg aner ikke om dén er
relevant eller ej, men tog den for det eftersom den ikke blev modsagt
tidligere!

Anyhov, så er en elmotor ikke mere udsat for nedbrud og servicering end
den generator der allerede sidder i enhver bil!

--
Armand.

Fra : Kåre

Dato : 28-01-09 23:36

> Hvordan vil du styre hastigheden af den motor?

Med en motorcontroller til en børsteløs motor. Det vil kræve lidt tid...

Men du skal øjensynligt ikke bruge den som disse gutter har brugt:
http://www.youtube.com/watch?v=-xitMWUfeLk
Den har tilsyneladende kun to indstillinger: 0 og MAX.

Læg mærke til den 50kW motor, som er på størrelse med en bette vandmelon...

Kåre

Fra : KASO

Dato : 28-01-09 21:25

"Kåre" <kaarebach@gmail.com> skrev i meddelelsen

> "KASO" <SUK@nospam.invalid> skrev i en meddelelse

> Du forveksler "stabil" med "vedligeholdelses-fri".

Nej - de fleste problemer med moderne biler, skyldes el-fejl. Det et et
faktum.

> Det kan godt være en brændstof motor holder mange kilometer.
> Men så skal den også holdes med service jævnligt.

Min skal til service for hver 30.000km - det ser dog ud til at "Assyst"
mener at jeg kører så pænt, at den har lagt lidt km til, så det bliver lidt
længere...

> Tilmed skal man gå og skifte udstødning,
I løbet af de sidste 15 år med 2 biler (af gangen) har jeg skiftet 1
udstødning. Nogle biler har desuden rustfri udstødning - f.eks. nyere
Renault'er.

> kobling,

I mine 25 år som bilejer har jeg endnu aldrig skiftet en kobling....

> vandpumpe,

Jeg har præventivt fået skiftet vandpumpe i forbindelse med tandrem - ellers
ikke.

> køler,

Har jeg ikke fået skiftet i over 15 år - men de holder selvfølgelig ikke
evigt.

> termostater, tandremme og pis og papir som der absolut skal til for at
> drive en benzinfætter frem.

Jo-jo - tandrem hvert 4 år - på nogle af mine biler. Min nuværende har
kæde - den forventer jeg ikke at skifte.

> [...]

for batterier holder bestemt heller ikke evigt.

> Hvis ikke du tror at en el-bil kommer til at kræve mindre vedligeholdelse

Det er der ikke meget, der tyder på. Er en simpel Ellert særligt stabil? Det
har de ikke ry for - og de er ellers betragteligt simplere end de biler, vi
her taler om.

> Jeg vil også gætte på at en elmotor er lige så stabil som en benzinmotor.
> Den er i hvert fald lettere at skifte.

Måske - men den har næppe en levetid på 4-500.000km - og så er der lige alle
delene omkring den, som nævnt ovenfor.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 28-01-09 21:27

KASO skriver:

> servostyring, bremseforstærker m.m.m. skal drives elektrisk -
> og kan gå istykker - navnlig
> her i starten, hvor det ikke er gennemprøvet teknologi som i en bil.

Elservo er ganske gennemprøvet.

Fra : KASO

Dato : 28-01-09 21:53

> KASO skriver:

> Elservo er ganske gennemprøvet.

Jeps - men det er det øvrige ikke. Hvordan var det f.eks. det gik med
Mercedes' elektroniske bremser - trods at det var Bosch og MB, der stod bag
udviklingen med massiv kapital, var de så problematiske, at de endte med at
blive droppet. Forestiller man sig så, at de samme bremser skal have
tilføjet genindvinding af energien, kan jeg godt se potentielle
udfordringer....

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 28-01-09 22:25

KASO skriver:

> Jeps

Tak

> - men det er det øvrige ikke.

Lidt af det er.

> Forestiller man sig så, at de samme bremser skal have
> tilføjet genindvinding af energien, kan jeg godt se potentielle
> udfordringer....

Tjah, regenerativ bremsning bliver blot en del af frekvensomformeren til
motoren.

Det er en 25 år gammel og afprøvet teknik.

Fra : Armand

Dato : 28-01-09 22:53

KASO skrev:

> "Klaus D. Mikkelsen" <er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> skrev i
> meddelelsen news:4980BF88.92D2E36B@du.kan.finde.den...

> Jeps - men det er det øvrige ikke.

Turbodiesel'er kører da med mekanisk pumpe til bremseforstærkeren (hvad
jeg forøvrigt ikke fatter at man ikke har kunnet abstrahere fra og
istedet bruge den i forvejen eksisterende servo-pumpe til bremsen også
(á Citroen-style)!).
men hvis du alligevel forudsætter elektriske 2genvindings"-bremser, er
bremseforstærkeren vel ikke engang relevant at nævne :-/

> [...]
> med at blive droppet. Forestiller man sig så, at de samme bremser skal
> have tilføjet genindvinding af energien, kan jeg godt se potentielle

Hvordan har DSB kunnet klare eldriften af såvel lokomotiver som S-bane i
al den tid dé har eksisteret ?

--
Armand.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 28-01-09 22:54

Armand skriver:

> Hvordan har DSB kunnet klare eldriften af såvel lokomotiver som S-bane i
> al den tid dé har eksisteret ?

Hvor mange af dem kører med regenerativ bremsning?

Fra : Armand

Dato : 28-01-09 23:36

Klaus D. Mikkelsen skrev:
> Armand skriver:
>
> Hvor mange af dem kører med regenerativ bremsning?

Alle, så vidt mig oplyst!
Netop det er/var et tungt argument for eldriften.

--
Armand.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 29-01-09 06:40

Armand skriver:

> Alle, så vidt mig oplyst!
>
> Netop det er/var et tungt argument for eldriften.

EA var det første ellokomotiv med regenerativ bremsning - herefter EG.
Altså i godt 23 år har det været her.

SA S-toget (Hamsteren) bruger regenerativ bremsning
http://www.siemens.dk/ccmi/bu/ts/download/pdf/tog/naerbaner/S-tog_SA_DSB_dk.pdf

For mig at se er det de første S-tog med det
http://www.folketinget.dk/doc.aspx?/Samling/19941/udvbilag/TRU/Almdel_bilag79.htm

De første S-tog blev leveret fra Frichs i midten af 30'erne.

Fra : steffen

Dato : 09-02-09 21:57

Klaus D. Mikkelsen skrev:
> [...]
> http://www.folketinget.dk/doc.aspx?/Samling/19941/udvbilag/TRU/Almdel_bilag79.htm
>
> De første S-tog blev leveret fra Frichs i midten af 30'erne.

Hmm, nu siger du 23år.. hvad med Me, og Mz de køre Diesel elektrisk med
regen-bremsning..
Godtnok bliver de på de to ikke opbevaret men brændt af i kølemodstande
under taget.

--
Steffen

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 09-02-09 22:01

steffen skriver:

> Hmm, nu siger du 23år.. hvad med Me, og Mz de køre Diesel elektrisk med
> regen-bremsning..

Nope

> Godtnok bliver de på de to ikke opbevaret men brændt af i kølemodstande
> under taget.

Og så er det netop ikke regenerativ bremsning.

Fra : steffen

Dato : 09-02-09 22:15

Klaus D. Mikkelsen skrev:
> steffen skriver:
>
> Nope

> Og så er det netop ikke regenerativ bremsning.

Over for El-motoren er det, forskælden er jo kun hvor man gør af
strømmen man laver.

--
Steffen

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 09-02-09 22:29

steffen skriver:

> Over for El-motoren er det, forskælden er jo kun hvor man gør af
> strømmen man laver.

Jeps, men "regenerativ" betyder netop at man kan bruge strømmen igen.

Teknikken med at elbremse ud i en modstand er "tussegammel", den brugte
man allerede inden anden verdenskrig.

At styre modtandsbremsning er ret let, at styre regenerativ bremsning er
meget mere besværligt, da du skal lave en spænding der passer lige
netop til elnettet du forsøger at sende spændingen tilbage i (batteriet
du forsøger at lade på).

Modstandsbremsning kræver at du har en omskifterkontakt der skifter fra
fødespænding og til bremsemodstand - evt en justerbar modstand.....

Renegerativ bremsning kræver at du har en spændingsomformer der laver
korrekt udgangsspænding til det sted du forsøger af afsætte strømmen.
Derfor blev regenerativ bremsning på tog først godt efter man indførte
frekvensomformere og DC kreds.

Fra : Ukendt

Dato : 29-01-09 02:11

> I mine 25 år som bilejer har jeg endnu aldrig skiftet en kobling....

Har jeg heller ikke.
Mit seneste eksemplar af en bil har kørt 404.xxx på den samme.

Fra : Armand

Dato : 28-01-09 21:59

KASO skrev:

> Sjovt - de mest udbredte fejl i nutidens biler - er el-fejl.
>
> Hvis vi så udskifter den stabile del af bilen med el-komponenter -
> hvordan går det så med stabiliteten?

På den anden side: Hvor tit tror du at du skal have skiftet oliefilter
m.m. på sådan en??

--
Armand.

Fra : KASO

Dato : 28-01-09 22:04

> På den anden side: Hvor tit tror du at du skal have skiftet oliefilter
> m.m. på sådan en??

Jeg kan leve med at jeg skal have skiftet et filter for hver 30.000km - på
et i forvejen planlagt tidspunkt. Jeg er mere bekymret for pludseligt
opståede el-fejl, der stopper min videre fremfærd - eller sætter bilen i
brand (hvor mange Ellerter er det nu, der er brændt?)

El-bilen introducerer mange nye, uafprøvede komponenter, der kan svigte
eller have kort levetid....

Fra : Armand

Dato : 28-01-09 23:11

KASO skrev:

> [...]
> opståede el-fejl, der stopper min videre fremfærd - eller sætter bilen i
> brand (hvor mange Ellerter er det nu, der er brændt?)

Ellerten er et skuffende low-tech produkt hvis brandbarhed skyldes at
reguleringen foregår gennem en olieafkølet modstand
Ellerter skal helst køres á fuldgas hhv. friløb - At ligge og kravle med
kvart gas overheder oliekøleren til flammepunktet

Jeg tillader mig at gå stærkt ud fra at moderne bud på batteridrift er
noget mere innovativt :-|

--
Armand.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 29-01-09 06:42

Armand skriver:

> Jeg tillader mig at gå stærkt ud fra at moderne bud på batteridrift er
> noget mere innovativt :-|

Jeps, men en ordentlig frekvensomformer.

Sidste jeg legede med en stor frekvensomformer var det en vanskøler
875kW model

Fra : steffen

Dato : 09-02-09 22:12

Armand skrev:

> [...]
> kvart gas overheder oliekøleren til flammepunktet
>
> Jeg tillader mig at gå stærkt ud fra at moderne bud på batteridrift er

Ellerten VAR et skuffende low-tech produkt.

Man skal i dag skælden i mellem Mini-el, og City-el

Mini-el er den dansk bygget, trehjulet ting, der blev styret af en
oliekølet modstand, der rigtig nok have et kraftigt problem med at brænd.
Den var også kendetegnet med at ALT i køretøjet var til 36V, hvilket
gjort den besværligt at have med at gøre når man skulle skifte pære, da
man ikke sådan lige kunne køre ind på en servis-station og købe en ny.
men skulle til et Mini-el værksted, eller få den tilsendt med posten.

City-el er i dag Tysk bygget, ligner ude fra Mini-el med et minder facelift.
Men når man har kigger i elektronikken har de EXTREMT lidt med hinanden
at gøre. den vigtigste ændring er at Oliemodstanden i dag er væk, og
skiftet ud men en elektronisk motor kontroller.
Ligeledes er der i dag bygget en DC-DC kontroller i således at motoren
kan drives enden med 36V, eller 48V hvor lys og elektronik køres med 12V.
Disse ændring og en letter forbedring i bly-battier har medført at man i
dag regner med ca 50km på en opladning, og det med en hastighed på 50km/t

I dag kan man også købe City-el med Litium batterier, hvorved at aktions
radius er kraftigt forbedderet, helt op i nærhedden af de 150Km og
hastig hedden sat op til de 63km/t.

hente lige lidt fra http://www.cityel.dk
* Hastighed og rækkevidde

Hastighed 36 volt........... ca. 50 km/t

Hastighed 48 volt........... ca. 63 km/t

( alternativ 45 / 57 / 70 km/h )

Maksimal stigeevne....................16 %

Rækkevidde pr. opladning:
Motor     Batterier Hastighed Rækkevidde
Standard 3x 100 Ah 50 km/t 35-50 km
FactFour 3x 100 Ah 53 km/t 50-90 km
FactFour 4x 80 Ah 57 km/t 40-80 km
FactFour 4x 80 Ah 63 km/t 40-65 km
FactFour Lithium 63 km/t 100-150 km

Håber formatering holder. eller må i ind på hjemme siden og kigge. under
CityEl og så teknik.

--
Steffen

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 28-01-09 20:37

"Kåre" skriver:

> Klaus? Er det dig? Du plejer at være en med gode fornuftige holdninger og
> stort overblik???

Ja

> Hvem siger at vi skal tanke 7 timer pr opladning, og døje med dårlig
> rækkevidde og dårlige batteripakker?

Det er lige netop det der lægges op til fra "better place".

> Det skal vi jo nok en overgang. se bare på de elbiler der kører rundt i dag.
> De er naturligvis kun til byturer og bil nummer 2.

Og dermed kun et tillæg - for mit vedkommende ikke brugbart, da il
nummer 1 er den vi har til privatkørsel og skal kunne klare både korte
og lange ture på samme tid. Bil nummer 2 er med gule plader og kører
45.000 km omåret - kun erhvervsmæssigt.

> [...]
> mennesker overbevises om at det er vejen frem.
> Og det er det der er ved at ske lige nu.

Tjah, jeg farer ikke ud for at købe en batteribil i 2011 - dertil er
batteriteknikken slet ikke langt nok fremme.

> Dertil kommer at mængden af fejlmuligheder i en elbil er langt mindre end i
> en benzinbil, pga. ca. halvt så mange komponenter.

Men en usikkerhed omkring batterier....

> Rent faktisk lever du i dag med en bil som ikke er noget vidunder hvad angår
> fejl. Der er så mange dele som gå rtil med tiden og skal skiftes i tide og
> utide. Du har bare vænnet dig til det!

Hvilke stumper er det der skal skiftes i tide og utide på den bil jeg
har?

De felste stumper i bilen jeg har vil gå igen i en elbil, det er kun
motor og tank der er anderledes. Og elmotorer er slet ikke
vedligeholdelsesfri. Det kender jeg udemærket til fra jernbaner, hvor
jeg har et rimelig kendskab til teknikkerne bag eldrift. Her havde man
for øvrigt batterimotorvogne i mange årfør der var tænkt på
batteribiler.
Et eksempel er ETA 180 fra 1908
http://home6.inet.tele.dk/moppe/mitog.html#ETA%20180
Et andet er ETA 150, som jeg kan se at jeg slet ikke har fået skrevet
historie om endnu (krise!!)
http://de.wikipedia.org/wiki/DB_Baureihe_ETA_150 - der var i drift i 40
år...

http://www.akkutriebwagen.de/

> Det er jeg ret overbevist om vil ændre sig med tiden.

Servicetidspunkter for en elbil bliver såmænd nok de samme 30.000 km
mellem eftersyn som jeg har i dag.....

Fra : Armand

Dato : 28-01-09 22:12

Klaus D. Mikkelsen skrev:
> [...]
> batteribiler.
> Servicetidspunkter for en elbil bliver såmænd nok de samme 30.000 km

Tjaeh :-/
Så er det lige at vi mangler kvalificerede kommentarer fra truck-montører!
Det er ikke mit indttryk at der er noget service på driv-siden på
el-trucks - Kun de lovpligtige eftersyn og servicering af
løftearrangementet. Og truck-batterier er heller ikke noget der skiftes
hvert andet øjeblik medmindre at de ikke serviceres á efterfyldn. af
dest. vand :-|

--
Armand.

Fra : KASO

Dato : 28-01-09 22:15

> [...]
> hvert andet øjeblik medmindre at de ikke serviceres á efterfyldn. af dest.

Hmm - jeg har kørt el-trucks - og de gik da jævnligt i stykker
(elektronikken - ikke mekanikken). Det er dog en del år tilbage - men
teknikken i dem var også betragteligt simplere end i de biler, vi nu taler
om, ligesom de kørte indendørs på plant betonunderlag (= ingen rystelser) og
i stabil temperatur på 15-20gr. - altså langt bedre vilkår end bilerne skal
udsættes for.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 28-01-09 22:26

Armand skriver:

> Så er det lige at vi mangler kvalificerede kommentarer fra truck-montører!

Jeg spørger lige en.....

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 29-01-09 17:48

"Klaus D. Mikkelsen" skriver:

> Jeg spørger lige en.....

Jeg
har et par gange været med til at lave eftersyn og forebyggende
eftersyn.
Kul, slæberinge på dymamo og motor delene. Rengøring, friktion= løber
alting
så let som muligt. Disse ting er for at begrænse yderlige slid samt
mindske/
minimere strøm forbruget. Hvis det bliver på biler vil det feks. være
meget
vigtigt at der ikke er nogle af bremserne der hænger bare den mindste
smule.
Det ser fint ud med at man vil lave batteri skifte stationer rundt i
landet,
hvem garenterer for det indskiftede batteri. Kvalitet lademængde osv.

Fra : Klaus D. Mikkelsen (~

Dato : 28-01-09 03:14

On 28 Jan., 09:58, Torben Scheel <torben_sch...@hotmail.com> wrote:

> Prøv et tankeeksperiment - hvor mange af dine ture ville du _ikke_ have
> kunnet køre sidste år med de begrænsninger? Hvad ville alternativ
> transport på de ture have kostet dig (delebil, tog, taxa)?

Mange, rigtigt mange, jeg er servicetekniker og en stor del af mit job
foregår på landevejen.

> Huh? Eller få fyldt diesel på benzinbilen? Underligt modargument.
> Eldrift vil ret hurtigt modnes, så driftsikkerheden langt overstiger
> brændstofkøretøjernes, jeg vil dog forvente en periode med børnesygdomme.

En lang periode.

Men, hvem vil investere i elbiler med børnesygdomme?

Vil du betale for fejltrinnene?

Klaus

Fra : Torben Scheel

Dato : 28-01-09 16:13

Klaus D. Mikkelsen (google groups) wrote:

> Mange, rigtigt mange, jeg er servicetekniker og en stor del af mit job
> foregår på landevejen.

OK - for de fleste vil det ikke være seriøse begrænsninger. At du i dag
har et arbejdsbehov betyder jo bare at du kan være ligeglad med udgiften
- indtil bilen bliver for urentabel, og der findes en anden løsning end
at flytte personalet.

> En lang periode.
>
> Men, hvem vil investere i elbiler med børnesygdomme?
>
> Vil du betale for fejltrinnene?

Helst ikke - men på et tidspunkt bliver det urentabelt at bruge fossile
brændstoffer, og så skifter jeg til noget andet. For mig personligt tror
jeg at bilen bliver fravalgt, og mindre køretøjer må tage over - MC på
eldrift, kabinecykel med el-hjælpemotor osv.

En ting jeg er sikker på er at det ikke er en løsning at tage skyklapper
på og se bort fra at det er en stakket frist vi kan benytte
brændstofbilen som individuel transportform.

--
vh
Torben

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 28-01-09 16:38

Torben Scheel skriver:

> [...]
> har et arbejdsbehov betyder jo bare at du kan være ligeglad med udgiften
> - indtil bilen bliver for urentabel, og der findes en anden løsning end

Du mener at de defekte maskiner skal komme til mig?

> Helst ikke - men på et tidspunkt bliver det urentabelt at bruge fossile
> brændstoffer, og så skifter jeg til noget andet.

Samme her, men i mellemtiden, vil jeg tillade mig at være konservativ
som en i helvede og lade andre betale for alle de fejlkonstruktioner der
kommer.......

> For mig personligt tror
> jeg at bilen bliver fravalgt, og mindre køretøjer må tage over - MC på
> eldrift, kabinecykel med el-hjælpemotor osv.

Det kommer ike til at ske her.

> En ting jeg er sikker på er at det ikke er en løsning at tage skyklapper
> på og se bort fra at det er en stakket frist vi kan benytte
> brændstofbilen som individuel transportform.

Hvem tager skyklapper på?

Fra : alexbo

Dato : 28-01-09 17:06

"Klaus D. Mikkelsen" skrev

> Samme her, men i mellemtiden, vil jeg tillade mig at være konservativ
> som en i helvede og lade andre betale for alle de fejlkonstruktioner der
> kommer.......

Ja det lyder fornuftigt, det samme sagde sejlskibstilhængerne og
hestevognsejerne, og de havde ret et stykke af vejen.

Nu er jeg ikke så bekymret for fejlkonstruktioner, der har været elmotorer
længe før forbrændingsmotoren, og der findes elmotorer alle vegne, langt
flere end forbrændingsmotorer, jeg har 1 bil med forbrændingsmotor men i
hvert fald 50 elmotorer, alene min PC der står her ved siden af har ca.10
stk., det er udelukkende problemet med at opbevare el der har forhindret
elmotorer i biler.

Ud med forbrændingsmotoren ned med elmotoren, ud med brændstoftanken ned med
batteriboksen, det kan ikke gå galt.

mvh
Alex Christensen

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 28-01-09 18:07

alexbo skriver:

> Ud med forbrændingsmotoren ned med elmotoren, ud med brændstoftanken ned med
> batteriboksen, det kan ikke gå galt.

Det er såmænd ikke elmotoren der bekymrer mig.

Men batteriteknologien er der ikke.....

Fra : Kåre

Dato : 28-01-09 18:54

> alexbo skriver:

> Det er såmænd ikke elmotoren der bekymrer mig.
>

> Men batteriteknologien er der ikke.....

Det betyder ikke at den ikke vil komme.

Kår

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 28-01-09 20:22

"Kåre" skriver:

> Det betyder ikke at den ikke vil komme.

Nej, men lige nu er den der slet ikke. I 2011 er den der heller ikke....

Fra : Kåre

Dato : 28-01-09 20:42

> "Kåre" skriver:

> Nej, men lige nu er den der slet ikke. I 2011 er den der heller ikke....

Det vil selvfølgelig være en glidende overgang, hvor den vil komme til at
dække flere og flere behov efterhånden som den udvikles.
I 2011 vil den være et mere almindeligt syn på gaderne end i dag. Men
lastbiler og Mette Mærsk vil nok stadig ikke køre på en børsteløs motor

Kåre

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 28-01-09 20:47

"Kåre" skriver:

> Det vil selvfølgelig være en glidende overgang, hvor den vil komme til at
> dække flere og flere behov efterhånden som den udvikles.

Klart

> I 2011 vil den være et mere almindeligt syn på gaderne end i dag. Men
> lastbiler og Mette Mærsk vil nok stadig ikke køre på en børsteløs motor

Om 2 år vil der stadigvæk kun være meget få elbiler på gaderne.

Fra : Torben Scheel

Dato : 29-01-09 10:16

Klaus D. Mikkelsen wrote:
> Om 2 år vil der stadigvæk kun være meget få elbiler på gaderne.

Er det fordi de ikke dækker behovet, eller fordi folk er forstokkede

--
vh
Torben

Fra : N/A

Dato : 29-01-09 14:18

Fra : N/A

Dato : 29-01-09 14:18

Fra : N/A

Dato : 29-01-09 14:18

Fra : N/A

Dato : 29-01-09 14:18

Fra : Ukendt

Dato : 29-01-09 02:07

> [...]

Det gør dem der køber franske og italienske biler jo allerede i dag.;op

Fra : Kåre

Dato : 28-01-09 18:54

"Klaus D. Mikkelsen (google groups)" <moppemail@gmail.com> skrev i en
meddelelse
> [...]
> transport på de ture have kostet dig (delebil, tog, taxa)?

Mange, rigtigt mange, jeg er servicetekniker og en stor del af mit job
-----------------------------------
Det er næppe dig selv der vælger din arbejdsbil, og det er heller ikke det
behov vi snakker om til at begynde med.
Det er din private bil og dit private behov.

> [...]

En lang periode.

Men, hvem vil investere i elbiler med børnesygdomme?
Alle dem som har muligheden for det!
Man skal være godt naiv hvis ikke man kan se hvor det bærer hen.
Der skal findes et alternativ. Kan du se andre alternativer i horisonten?
Selvfølgelg er der nogle der satser, og brænder nallerne. Sådan er det
altid.
Men jeg gætter på at de producenter (af almindelige personbiler) som nægter
at se det i øjnene, vil dø ret hurtigt. Vi må håbe de gør det uden at
tude...
Prøv bare at se hvordan det er ved at gå med de bilmærker som traditionelt
kun laver store biler.
Dem som for længe siden har set hvor det bærer henad, har i flere år
udviklet mindre og mindre biler, mere og mere brændstoføkonomiske. Og flere
af disse producenter er allerede ved at investerer milliard beløb i
udviklingen af batteriteknologier.

Det skal nok komme til dig også

mvh
Kåre

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 28-01-09 20:28

"Kåre" skriver:

> Det er næppe dig selv der vælger din arbejdsbil, og det er heller ikke det
> behov vi snakker om til at begynde med.
> Det er din private bil og dit private behov.

Som jævnligt kører over til svigermor og retur på samme dag 2 x 120 km
med 4-5 timer imellem.

> Alle dem som har muligheden for det!

Vil du?

> Man skal være godt naiv hvis ikke man kan se hvor det bærer hen.

Teknikken er bare ikke klar endnu.
Bilerne er der ikke

> Der skal findes et alternativ. Kan du se andre alternativer i horisonten?

Co2 neutral - træflis, biogas.

> Men jeg gætter på at de producenter (af almindelige personbiler) som nægter
> at se det i øjnene, vil dø ret hurtigt. Vi må håbe de gør det uden at
> tude...

Engang i 2050 måske.

> Det skal nok komme til dig også

Ingen tvivl om at i min levetid vil der komme alternativer.
Batteripakken som "betterplace" forsøger at komme med er bare ikke et
alternativ der er godt nok.....

Det bliver også spændende at se, hvordan bilfabrikkerne bliver enge om
at bruge den samme batteripakke, med samme kapacitet.
Forestil dig at batteriteknikken bliver bedre, men den store dyre pakke
der er i din luksusbil skal nu også til at være på tankstationerne og
lades op. Hvor mange forskellige pakketyper har de plads til, hvor surt
vil det være at komme til en station der er løbet tør for netop den
pakketype du bruger.....

Fra : Kåre

Dato : 28-01-09 20:49

> Som jævnligt kører over til svigermor og retur på samme dag 2 x 120 km
> med 4-5 timer imellem.

120 km den ene vej. Så er der 40 km tilbage.
Så skal du bare lade de sidste 80 km op på 4-5 timer. Det er en halv
ladning.
Køb du bare

> Vil du?
Ja. Men mit investeringsgrundlag er nok lidt sølle...

> Teknikken er bare ikke klar endnu.
> Bilerne er der ikke
Du siger hele tiden "er". Det er ikke det det går ud på.
Teknikken "vil" blive klar.
Bilerne "vil" komme.

> Co2 neutral - træflis, biogas.
Hvor meget træflis skal jeg have med for at køre 6-800 km
Biogas måske. men det har også en masse problemer der skal løses. F.eks. er
nogle sure over at alle marker benyttes til at producere biomasse i stedet
for mad.

> Engang i 2050 måske.
De første tuder allerede.

> Ingen tvivl om at i min levetid vil der komme alternativer.
> Batteripakken som "betterplace" forsøger at komme med er bare ikke et
> alternativ der er godt nok.....

Igen "er".

> [...]
> lades op. Hvor mange forskellige pakketyper har de plads til, hvor surt
> vil det være at komme til en station der er løbet tør for netop den

Bestemt!

Kåre

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 28-01-09 20:59

"Kåre" skriver:

> 120 km den ene vej. Så er der 40 km tilbage.
> Så skal du bare lade de sidste 80 km op på 4-5 timer. Det er en halv
> ladning.
> Køb du bare

Sur røv når jeg skal til kammeraten i Odense og konen ikek har sat bilen
til ladning, når hun kommer hjem. Det er 160 km. Og når det gælder
gutterne i kjuenhaunstrup, så så skal der skiftes batterier undervejs...

> Ja. Men mit investeringsgrundlag er nok lidt sølle...

Hvem tror du der vil?

> Du siger hele tiden "er". Det er ikke det det går ud på.
> Teknikken "vil" blive klar.
> Bilerne "vil" komme.

Hvornår?

> Hvor meget træflis skal jeg have med for at køre 6-800 km

En lille trailerfuld....ellers kan vi jo bare lave tankstationer ude i
skoven - friks flis fra fyr

> Biogas måske. men det har også en masse problemer der skal løses.

Ja, som eldrift...

> F.eks. er
> nogle sure over at alle marker benyttes til at producere biomasse i stedet
> for mad.

Al vores overskydende mad sender de jo ikke til Afrika alligevel.
Biobrændstof kan man nu godt lave samtidig med at man alver mad på
marken. Kor uden stråforkorter giver mere biomasse til at lave
biobrændstof, ende det med stråforkorter....

> De første tuder allerede.

Over at de ingen elbiler har?

Nej.

Fra : Kåre

Dato : 28-01-09 21:08

> Sur røv når jeg skal til kammeraten i Odense og konen ikek har sat bilen
> til ladning, når hun kommer hjem. Det er 160 km. Og når det gælder
> gutterne i kjuenhaunstrup, så så skal der skiftes batterier undervejs...
Du kan jo altid komme med nye eksempler.
Som sagt er det næppe nogen der påstår at vi har opnået maskimal rækkevidde
ved de 160 km.

> Hvem tror du der vil?
Jeg har ikke lige alle navnene i hovedet, men f.eks. har Toyota afsat nogle
milliarder til formålet, sammen med et batterifirma.
Og mange andre bilproducenter afsætter midler til batteriforskning.
Og batteriproducenterne har nok også øjnet en vis chance for at få afsat et
batteri hist og her, hvis de bliver de første til at fremstille et
superbatteri som virkelig rykker.

> Hvornår?
Lidt efter lidt.
Better Place er et skridt på vejen.
Det er et skridt i den rigtige retning. Uenig?

> En lille trailerfuld....ellers kan vi jo bare lave tankstationer ude i
> skoven - friks flis fra fyr
Bliver der mulighed for at vælge selv at skove træerne, ligesom til jul?

> Over at de ingen elbiler har?

Nej, over at de ikke kan sælge deres store luksusbiler.
Så vil de have hjælp fra staten, og lover at de nok skal forske i
batteriteknologi osv...

Kåre

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 28-01-09 21:13

"Kåre" skriver:

> Du kan jo altid komme med nye eksempler.

Ja, fra min dagligdag. Derfor er jeg skeptisk overfor det nu opnåede.

> Som sagt er det næppe nogen der påstår at vi har opnået maskimal rækkevidde
> ved de 160 km.

Nej.

> [...]
> Og batteriproducenterne har nok også øjnet en vis chance for at få afsat et
> batteri hist og her, hvis de bliver de første til at fremstille et

Jeps, men vil du købe en elbil i løbet af de næste 2 år?

> Lidt efter lidt.
> Better Place er et skridt på vejen.
> Det er et skridt i den rigtige retning. Uenig?

Ja - hvis de vælger rigtigt.

> Bliver der mulighed for at vælge selv at skove træerne, ligesom til jul?

Tank en oplevelse

> Nej, over at de ikke kan sælge deres store luksusbiler.

Okay

> Så vil de have hjælp fra staten, og lover at de nok skal forske i
> batteriteknologi osv...

De kan vel bare give sig til at udvikle vindmøller i stedet?

Dem vi har nu er skutte for gode

Fra : Armand

Dato : 28-01-09 21:54

Kåre skrev:

> Bliver der mulighed for at vælge selv at skove træerne, ligesom til jul?

Jup!
Akkurat som du selv kan ro ud på Nordsøen og bore efter olie

--
Armand.

Fra : Armand

Dato : 28-01-09 21:51

Klaus D. Mikkelsen skrev:
> "Kåre" skriver:

> Over at de ingen elbiler har?
> Nej.

Nej, de tuder over deres økonomi og forventer statsstøtte - Altimens at
det ser ud til at lykkes nogle få innovative producenter at lancere
deres bud på eldrift - Sad old story der ikkert kan føres tilbage til
dampmaskinefabrikanter og karetmagere :-|

--
Armand.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 28-01-09 22:21

Armand skriver:

> [...]
> deres bud på eldrift - Sad old story der ikkert kan føres tilbage til
> dampmaskinefabrikanter og karetmagere :-|

Du mener altså at krisen ikke kradser hos Renault / Nissan?

Kender for øvrigt et bilmærke der klarer sig rigtigt god - Porsche.

Det er da stik imod alles forventning, da de producerer benzindrevne
luksuskøretøjer (undskyl Mogens) som er absolut yt lige i tiden....

Fra : Armand

Dato : 28-01-09 22:55

Klaus D. Mikkelsen skrev:
> Armand skriver:
>
> Du mener altså at krisen ikke kradser hos Renault / Nissan?

Krisen kradser næsten over det hele, men sært nok kan nye små innovative
fabrikationer alligevel knopskyde

> Kender for øvrigt et bilmærke der klarer sig rigtigt god - Porsche.
>
> Det er da stik imod alles forventning, da de producerer benzindrevne
> luksuskøretøjer (undskyl Mogens) som er absolut yt lige i tiden....

Hæ!
Jeg synes da at netop lige Porsche har været nævnt i.f.m. batteridrift
for nyligt :-/

--
Armand.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 28-01-09 22:59

Armand skriver:

> Krisen kradser næsten over det hele, men sært nok kan nye små innovative
> fabrikationer alligevel knopskyde

Hope Whisper?
Ellert?
Kewet?
Think?

http://www.danskelbilkomite.dk/gl_opfindelse.htm

Fra : Armand

Dato : 28-01-09 23:23

http://www.aptera.com/
http://www.aptera.com/

måske denneher :-/ :
<http://www.motorauthority.com/ruf-reveals-all-electric-porsche-911-concept.html>

> http://www.danskelbilkomite.dk/gl_opfindelse.htm

Og?

--
Armand.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 29-01-09 06:29

Armand skriver:

> http://www.aptera.com/
> http://www.aptera.com/

Ja, Ellerten startede på samme måde med at blive solgt, før der var
nogen der havde en i hånden.

> måske denneher :-/ :
> <http://www.motorauthority.com/ruf-reveals-all-electric-porsche-911-concept.html>

De manglede vel bare en stabil konstruktion til at putte en elemotor i.
Så er en Porsche en god ide, men det har intet med Porsche selv at gøre

> Og?

Porsche har haft elbiler på programmet.....

Fra : KASO

Dato : 28-01-09 21:28

> 120 km den ene vej. Så er der 40 km tilbage.
> Så skal du bare lade de sidste 80 km op på 4-5 timer. Det er en halv
> ladning.

Desværre er det så 10 gr. frost den dag - så kapaciteten falder til 50% og
du strander på halvvejen derover....
Eller batterierne er slidt, og holder kun til 110km.....

> Køb du bare

Nej tak - jeg venter til aktionsradius er forøget betragteligt - og
vedligeholdesesomkostningerne er kendt (og lavere end eller på linie med
eksisterende biler).

Fra : Armand

Dato : 28-01-09 21:47

Kåre skrev:

> 120 km den ene vej. Så er der 40 km tilbage.
> Så skal du bare lade de sidste 80 km op på 4-5 timer. Det er en halv
> ladning.
> Køb du bare

Ellers er oplægget jo også at man skal kunne "tanke" friskopladede
batterier undervejs!

Indtil omkring energikrisens billøse søndage, var det faktisk et problem
af større dimensioner at der dels ikke var pakket så tæt med
tankstationer som i dag og at søndagen var absolut hellig i lukkelovens
øjne hvorved at man ikke kunne tanke op under sin (hjem?)færd om
søndagen (kun ved Storebælts færgelejer var der mulighed hele ugen
igennem!). Automater I almindelighed) kom faktisk først relativt sent
til og selvom mit kørekort er så ungt (i denne sammenhæng) som fra '77
kan jeg huske den første hårdt tjente 50'er jeg skeptisk puttede i
skuffen(!) på en af de første automater her den østjydske provinsby
Ergo: Trafikanterne hár været omtrent samme sted indenfor nyhistorisk
tid :-|

Lidt ligesom flaskegas-udvalget idag; men dét fungerer da fint nok i
praksis!

--
Armand.

Fra : KASO

Dato : 28-01-09 21:57

> [...]
> automater her den østjydske provinsby
> Ergo: Trafikanterne hár været omtrent samme sted indenfor nyhistorisk tid

Jamen - vi har da også haft hestevogne - men udviklingen har bragt os
videre - og det skal den fortsætte med - ikke bringe os bagud.

> Lidt ligesom flaskegas-udvalget idag; men dét fungerer da fint nok i
> praksis!

Nu har en tankstation typisk 8-10 eksemplarer af de mest brugte gasflasker
og 2-3 af de øvrige - der kommer betragteligt flere biler på en dag for at
tanke - så alene lagerkapaciteten skal være enorm foruden at de skal have
flere transformatorstationer hver for at nå at lade pakkerne op. Optimalt
kunne de have en vindmølle hver - men det vil begrænse placeringen
betragteligt, da ingen vil bo ved siden af en mølle.

Fra : Armand

Dato : 28-01-09 23:03

KASO skrev:

> Nu har en tankstation typisk 8-10 eksemplarer af de mest brugte
> gasflasker og 2-3 af de øvrige

Alligevel er det enkelt at opgradere fra den gamle gule til en letvægts
komposit-flaske, og der er vel også en sats for nedgradering den anden
vej (for det tilfælde at komposit-lageret er tømt og kunden godt kan
acceptere en gammel tung gul flaske)!

Et tidligere fremført argument om at blive sorteper med en nedslidt
ombytnings-batteripakke er da kun aktuel indtil 150 km senere hvor man
skifter igen og derfor ikke relevant i mine øjne!

> der kommer betragteligt flere biler på
> en dag for at tanke - så alene lagerkapaciteten skal være enorm foruden
> at de skal have flere transformatorstationer hver for at nå at lade
> pakkerne op.

Lad nu lige princippet blive en sådan succes førend at dét skal gøres
til et problem!
Tilsyneladende fungerer det tilstrækkeligt godt til at kunne overleve i
(var det?) Israel :-|

> Optimalt kunne de have en vindmølle hver - men det vil
> begrænse placeringen betragteligt, da ingen vil bo ved siden af en mølle.

Man behøver ikke at have en mølle ved siden af, blot man ejer en mølle
der pumper på elnettet, er der balancering!

--
Armand.

Fra : KASO

Dato : 29-01-09 07:32

> [...]
> (for det tilfælde at komposit-lageret er tømt og kunden godt kan acceptere

Lige nu forsøger man at lokke alle til at skifte til letvægtsflaskerne for
at undgå 2 typer....

> Et tidligere fremført argument om at blive sorteper med en nedslidt
> ombytnings-batteripakke er da kun aktuel indtil 150 km senere hvor man
> skifter igen og derfor ikke relevant i mine øjne!

Problemet kommer så allerede efter 110km, når den nedslidte pakke ikke kan
mere - og der er 20 km til nærmeste tank....

> Lad nu lige princippet blive en sådan succes førend at dét skal gøres til
> et problem!

Jeps - lad os da endelig ikke tænke frem og gennemtænke konceptet før vi går
igang....
Jeg er i en branche, hvor vi planlægger tingene før vi udfører - det mener
du ikke er nødvendigt med milliardinvesteringer?

> Tilsyneladende fungerer det tilstrækkeligt godt til at kunne overleve i
> (var det?) Israel :-|

Gør det?
Eller skal de også bare igang med eksperimentet?

Og så har de som bekendt ikke frost, salt, vand (i samme mængder) ....

> Man behøver ikke at have en mølle ved siden af, blot man ejer en mølle der
> pumper på elnettet, er der balancering!

Det er korrekt - det giver blot mindre tab at have den tæt på!

Fra : Torben Scheel

Dato : 29-01-09 10:32

KASO wrote:

> Problemet kommer så allerede efter 110km, når den nedslidte pakke ikke
> kan mere - og der er 20 km til nærmeste tank....

Hvor er forskellen? Falck og andre vil sikkert gerne assistere som de
gør i dag. Der er jo desuden et instrument der viser restkapaciteten, så
du kan planlægge med at ramme en "tank".

> Og så har de som bekendt ikke frost, salt, vand (i samme mængder) ....

Motoren (og batteripakken) er nemmere at indkapsle end i brændstofbiler.
Udover det behøver der er der ikke mange forskelle til en traditionel
bil. Isolering af batteripakken er ikke ukendt i elbilskredse.

> Det er korrekt - det giver blot mindre tab at have den tæt på!

Ligesom med oliebrønden.

Du undervurderer vores tilpasningsevne (og jeg undervurderer gang på
gang folks modstand mod forandring)

Og hvad med de mange fordele - ikke flere dryppende sierraer, ikke flere
dyre tandremsskift, ikke flere olieskift på det kolde garagegulv, bedre
luft i fælledparken og langs myldretidsvejene, ved børnehaverne osv. ?

Ingen af os er helt objektive, men du skylder dig selv at se på sagen
med de optimistiske briller på IMHO.

--
vh
Torben

Fra : KASO

Dato : 29-01-09 20:14

"Torben Scheel" <torben_scheel@hotmail.com> skrev i meddelelsen

> Hvor er forskellen? Falck og andre vil sikkert gerne assistere som de gør
> i dag. Der er jo desuden et instrument der viser restkapaciteten, så du
> kan planlægge med at ramme en "tank".

Jo-tak - det vil da være skønt, hvis en tur på sølle 120km skal deles op i
stykker af 50km for at sikre at have strøm nok - eller man skal holde og
vente på, at Falck trækker en til den nærmeste ladestation. Kan du slet ikke
selv høre, hvor håbløst det er?

> Motoren (og batteripakken) er nemmere at indkapsle end i brændstofbiler.
> Udover det behøver der er der ikke mange forskelle til en traditionel bil.
> Isolering af batteripakken er ikke ukendt i elbilskredse.

Isolering er en stakket frist. Lad bilen stå et par dage i 10gr. frost - og
batteriet er bundfrossent - uanset isolering.
Det lyder alt sammen meget simpelt - i virkelighedens verden vil
børnesygdommene stå i kø.

Eksempel: Min svigerinde købte sidste år en el-cykel af anerkendt fabrikat.
Trods adskillige besøg hos cykelhandleren, kom den aldrig til at fungere
efter hensigten - den fejlede konstant, havde kortere rækkevidde og færre
kræfter en lovet. Til sidste tog cykelhandleren den retur - og fortalte, at
det var samme historie med alle andre, han havde solgt. Kan man end ikke få
noget så simpelt som en el-cykel til at fungere - hvordan så med en langt
mere avanceret bil?

> Ligesom med oliebrønden.
>
> Du undervurderer vores tilpasningsevne (og jeg undervurderer gang på gang
> folks modstand mod forandring)

"Tilpasningsevne" ??? Du mener, at vi blot skal acceptere en håbløst umoden
teknologi?
Det er ikke modstand mod forandring - det er realisme. Jeg vil meget gerne
have en el-bil - den dag den kan løse samme transportbehov som min nuværende
bil - og med samme lethed.

> Og hvad med de mange fordele - ikke flere dryppende sierraer, ikke flere
> dyre tandremsskift, ikke flere olieskift på det kolde garagegulv, bedre
> luft i fælledparken og langs myldretidsvejene, ved børnehaverne osv. ?

Det lyder alt sammen dejligt!

> Ingen af os er helt objektive, men du skylder dig selv at se på sagen med
> de optimistiske briller på IMHO.

Du skylder dig selv at blive realistisk!

Fra : Armand

Dato : 29-01-09 23:14

KASO skrev:

> Isolering er en stakket frist. Lad bilen stå et par dage i 10gr. frost -
> og batteriet er bundfrossent - uanset isolering.

- - - Hviklet er hvorfor at DU må bruge startsvinget hver mandag morgen
vinteren igennem? Njaaah - Selv til den voldsomme opgave det er at
trække en morgenkold forbrændingsmotor igang, har alle ikke nedslidte
autobatterier kapacitet nok til at kunne udføre jobbet.
En "ellert", der primært skal bruge spændingen og ikke nær den samme
mængde Ah's i forhold til batteriets kapacitet, vil uanset hvad kunne
bevæge sig afsted selv på den mest frosne kapacitet - hvorefter at
kapaciteten vil stige p.g.a. batteriets egen-opvarmning forårsaget af
forbruget :-|

> [...]
> solgt. Kan man end ikke få noget så simpelt som en el-cykel til at
> fungere - hvordan så med en langt mere avanceret bil?

Eller også er de købt på et forkert grundlag á: El-knallert, hvilket
ingen elcykler til dato har været solgt som?!

--
Armand.

Fra : KASO

Dato : 30-01-09 18:06

> [...]
> bevæge sig afsted selv på den mest frosne kapacitet - hvorefter at
> kapaciteten vil stige p.g.a. batteriets egen-opvarmning forårsaget af

Ikke desto mindre kan du læse i linket længere oppe i tråden, at praktiske
erfaringer viser, at rækkevidden i koldt vejr reduceres markant.

> Eller også er de købt på et forkert grundlag á: El-knallert, hvilket ingen
> elcykler til dato har været solgt som?!

Nej - den blev købt på løfter om en rækkevidde, der ikke var realistisk -
faktisk meget langt fra.

Fra : Torben Scheel

Dato : 30-01-09 08:21

KASO wrote:

> [...]
> og vente på, at Falck trækker en til den nærmeste ladestation. Kan du
> slet ikke selv høre, hvor håbløst det er?

Der røg din realisme. En ældgammel Berlingo electique rækker 100km -
http://www.danskelbilkomite.dk/OmAtK%C3%B8reElbill.htm

> [...]
> og batteriet er bundfrossent - uanset isolering.
> Det lyder alt sammen meget simpelt - i virkelighedens verden vil

Der er helt sikkert nye problemer til gengæld for at slippe for en stor
stak af de gamle. Tænk bare på antallet af udskiftede luftmassemålere,
lambdasonder, udstødningsrør osv. osv. Det bliver ikke en lang periode
før oliebrænderne er håbløst vedligeholdelseskrævende set i forhold.

> [...]
> solgt. Kan man end ikke få noget så simpelt som en el-cykel til at
> fungere - hvordan så med en langt mere avanceret bil?

Det kan man såmænd også : http://www.scheel.net/HPV/ElFocus/index.htm

Nogen producenter er rigeligt optimistiske med rækkevidde, ligesom nogen
bilproducenter heller ikke kan regne brændstofforbrug.

> "Tilpasningsevne" ??? Du mener, at vi blot skal acceptere en håbløst
> umoden teknologi?

Har vi et alternativ? Den bliver ikke moden før der kommer mange erfaringer.

> Det er ikke modstand mod forandring - det er realisme. Jeg vil meget
> gerne have en el-bil - den dag den kan løse samme transportbehov som min
> nuværende bil - og med samme lethed.

Så hvis du ikke kan få det, vælger du blot at blive hjemme når
brændstoffet bliver for dyrt?

> Du skylder dig selv at blive realistisk!

Næh - du vil vist gerne have at jeg skifter fra at være optimist til
pessimist, men så ukonstruktiv ønsker jeg ikke at være

--
vh
Torben

Fra : Finn Guldmann

Dato : 30-01-09 10:29

Torben Scheel skrev:
> Næh - du vil vist gerne have at jeg skifter fra at være optimist til
> pessimist, men så ukonstruktiv ønsker jeg ikke at være

Torben, dit problem er at, stort set, alt bliver sat ind på at holde
samfundet vedlige med fossile brændstoffer i din og min levetid.

Teknikken til at finde alle mulige skjulte oliereserver udvikles jo
hurtigere end der udvikles indenfor alternativer.

Så for elbiler, og andre alternativer, er/bliver det et næsten umulig
kapløb.

Derudover er det jo også tidligere hørt at alternativer (der truer
oliens dominans) er blevet opkøbt, for derefter at blive lagt i mølposen.

Fra : Torben Scheel

Dato : 30-01-09 13:11

Finn Guldmann wrote:
> Torben, dit problem er at, stort set, alt bliver sat ind på at holde
> samfundet vedlige med fossile brændstoffer i din og min levetid.

Jeg har ikke noget problem. Og jeg ved ikke med dig, men jeg planlægger
at leve rigtig mange år endnu, og jeg er sikker på at mine børn vil
overleve oliens verdensherredømme. Derfor kan jeg ikke være sur over de
tiltag der blomstrer i disse år

> Teknikken til at finde alle mulige skjulte oliereserver udvikles jo
> hurtigere end der udvikles indenfor alternativer.

Prisen kommer ikke til at falde - der er altså grænser for hvor mange
dino'er der er tilbage, skjulte eller ej. Uanset hvor langsomt
alternativerne modnes vil de overhale oliebrænderne.

> Så for elbiler, og andre alternativer, er/bliver det et næsten umulig
> kapløb.

Slet ikke - det er bare at vente - olien bliver dyrere end altenativerne
før eller siden.

> Derudover er det jo også tidligere hørt at alternativer (der truer
> oliens dominans) er blevet opkøbt, for derefter at blive lagt i mølposen.

Måske. De investorer sætter ikke deres penge på en døende guldkalv - man
kan forestille sig at det omvendte sker. Den vestlige verdens politikere
er desuden blevet smerteligt opmærksomme på problemet med at hovedparten
af verdens olieressourcer er uden for deres kontrol, så vi kan forvente
massiv opbakning til udvikling af alternativer fremover.

Ville du købe aktier i Shell?

--
vh
Torben

Fra : Finn Guldmann

Dato : 30-01-09 13:29

Torben Scheel skrev:
> [...]
> at leve rigtig mange år endnu, og jeg er sikker på at mine børn vil
> overleve oliens verdensherredømme. Derfor kan jeg ikke være sur over de

Det jeg tænkte på var dit problem med at overbevise andre om at det går
den vej du mener. (Vi to er vist ikke meget uenig, i øvrigt)

> Prisen kommer ikke til at falde - der er altså grænser for hvor mange
> dino'er der er tilbage, skjulte eller ej. Uanset hvor langsomt
> alternativerne modnes vil de overhale oliebrænderne.

For dem der sidder på oliereserverne er prisen vist mindre relevant. De
ved godt at den dag alternativerne bliver brugbare indenfor en
acceptabel pris vil deres magt være væk.

> Slet ikke - det er bare at vente - olien bliver dyrere end altenativerne
> før eller siden.

På tid får du ret. Men kig dig om og se hvor stor interessen er nu. Til
mig at se er de politiske tiltag endnu kun halvhjertede. "Der er jo
olie nok."

> [...]
> af verdens olieressourcer er uden for deres kontrol, så vi kan forvente
> massiv opbakning til udvikling af alternativer fremover.

Tilsyneladende skal der mere til inden politikerne virkelig indser
hvilken vej udviklingen går.

> Ville du købe aktier i Shell?

Jeg vil slet ikke købe aktier.

Fra : Torben Scheel

Dato : 30-01-09 13:54

Finn Guldmann wrote:
> Det jeg tænkte på var dit problem med at overbevise andre om at det går
> den vej du mener. (Vi to er vist ikke meget uenig, i øvrigt)

Du skal ikke tage mine udgydelser som et forsøg på at overbevise KASO
eller andre jeg direkte debatterer med - vi kridter bare banen op. Det
er alle lurkerne og google skribleriet er til ære for - hvis ikke
olietilbederne bliver modsagt starter det ikke nogen nye tanker hos
folk. Jeg mener at debatten er vigtig for at få afmystificeret elbilerne.

> For dem der sidder på oliereserverne er prisen vist mindre relevant. De
> ved godt at den dag alternativerne bliver brugbare indenfor en
> acceptabel pris vil deres magt være væk.

Tjah - det er da muligt at de vil prøve - helt så paranoid er jeg ikke.
Mon ikke "zeitgeist the movie" er noget for dig?

> På tid får du ret. Men kig dig om og se hvor stor interessen er nu. Til
> mig at se er de politiske tiltag endnu kun halvhjertede. "Der er jo
> olie nok."

Ja, så længe der er "nok" til valgperioden er det ikke interessant.
Kravet skal komme fra vælgerne.

--
vh
Torben

Fra : KASO

Dato : 30-01-09 18:13

> [...]
> dino'er der er tilbage, skjulte eller ej. Uanset hvor langsomt
> alternativerne modnes vil de overhale oliebrænderne.

Du overser den "detalje", at man sagtens kan fremstille brændstof af
afgrøder, affald, og restprodukter. Den teknologi er også i hastig
udvikling - og kan sagtens blive et bedre og billigere alternativ end
el-biler de næste mange år.

> Slet ikke - det er bare at vente - olien bliver dyrere end altenativerne
> før eller siden.

Måske - og måske ikke.....

> [...]
> af verdens olieressourcer er uden for deres kontrol, så vi kan forvente
> massiv opbakning til udvikling af alternativer fremover.

Og et alternativ er at fremstille brændstoffet syntetisk.

> Ville du købe aktier i Shell?

Tjah - de forsker i mange former for energi - så de skal nok sørge for at
klare sig! Taler vi derimod om at investere i en oliekilde, er det en anden
snak...

Fra : N/A

Dato : 30-01-09 13:21

Fra : KASO

Dato : 30-01-09 18:04

> Der røg din realisme. En ældgammel Berlingo electique rækker 100km -
> http://www.danskelbilkomite.dk/OmAtK%C3%B8reElbill.htm

Eller dine evner til at læse indenad?

Citat fra dit eget link: "Vores Citroën elbiler kan køre mellem 75 og 100 km
på en opladning. En rigtig kold vinterdag kan vi dog komme ned på 65 km."

Her er ikke tale om langture - og iflg. artiklen, går bilen kortere på
motorvej, så resultatet kan blive endnu ringere. Nu ligger der jo ikke
ekstra batterier for hver 50m i vejkanten - så du er nødt til at køre ind i
god tid - hvilket så allerede kan blive efter 40-50km. Min realisme fejler
ingenting - men teknologien lader stadig meget tilbage at ønske.

> [...]
> lambdasonder, udstødningsrør osv. osv. Det bliver ikke en lang periode før
> oliebrænderne er håbløst vedligeholdelseskrævende set i forhold.

Hvis der er så simpelt - hvorfor er det så ikke løst allerede nu? Man har
forsøgt sig med el-biler i årtier - uden held. Hvad gør, at det lige
pludselig skulle lykkes at få styr på teknikken nu?

> Det kan man såmænd også : http://www.scheel.net/HPV/ElFocus/index.htm

Jeg ser ikke noget om problemfri kørsel. Jeg ser en entusiast, der leger med
teknologien, og retter fejl undervejs. Som sagt: Kommercielt tilgængelige
produkter lader ikke til at fungere efter hensigten endnu.

> [...]
> bilproducenter heller ikke kan regne brændstofforbrug.

> Har vi et alternativ? Den bliver ikke moden før der kommer mange

Alternativet er at forske videre og vente til batteriteknologien er nået
langt nok. Det skal nok komme - men 160km's rækkevidde er utilstrækkeligt.

> Så hvis du ikke kan få det, vælger du blot at blive hjemme når
> brændstoffet bliver for dyrt?

Lad os se, om den dag kommer. Der er mange alternativer til at grave
brændstof op af jorden - det kan sagtens fremstilles på anden vis indtil man
har et bæredygtigt alternativ.

> Næh - du vil vist gerne have at jeg skifter fra at være optimist til
> pessimist, men så ukonstruktiv ønsker jeg ikke at være

Det er skam ikke pessimisme - der er bare ingen grund til at være "lalleglad
optimist" og se bort fra åbenlyse fejl og mangler i konceptet. Det er
nemlig meget lidt konstruktivt i forhold til at se problemerne i øjnene og
forsøge at løse dem.

Fra : Torben Scheel

Dato : 01-02-09 14:05

KASO wrote:

> [...]
> konceptet. Det er nemlig meget lidt konstruktivt i forhold til at se
> problemerne i øjnene og forsøge at løse dem.

Du får ikke mere ret af at sænke niveauet af debtten.

--
vh
Torben

Fra : N/A

Dato : 30-01-09 13:21

Fra : Armand

Dato : 29-01-09 17:10

KASO skrev:

> "Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i meddelelsen

> Lige nu forsøger man at lokke alle til at skifte til letvægtsflaskerne
> for at undgå 2 typer....

Og sådan vil det sikkert også foregå omkring opgradering af batterier :-/
Brugere af autobatterier vil i modsætning sikkert være mere indstillet
på at være opgraderet (á større ydelse/mindre vægt/kortere ladetid)!

> Problemet kommer så allerede efter 110km, når den nedslidte pakke ikke
> kan mere - og der er 20 km til nærmeste tank....

Mon ikke at rest-kapacitet vil kunne måles og defineres, akkurat som i
bilernes kørecomputere i dag :-/
Den enkeltes kørevane og energiforbrug vil givetvis også variere i samme
grad som blandt ejere af forbrændingsmotorer, hvorfor en sådan
indikering under alle omstændigheder ville være formålstjenlig!

> [...]
> Jeg er i en branche, hvor vi planlægger tingene før vi udfører - det
> mener du ikke er nødvendigt med milliardinvesteringer?

Selvom mit kørekort som sagt er fra '77, kan jeg fint forestille mig
hvor ødselt dagens forekomst af tankstationer ville have været i midten
af 60'erne da bil-Danmark var i sin vorden :-|
Dengang var der ingen planer omkring ekspansions-formåendet ligesom at
lukkeloven ikke var et problem for de tidlige bilister. Men tingene
udviklede sig stille og roligt til dagens standard og tro mig: Hvis der
er vægtige argumenter vil det samme ske for batteridrift!

> Det er korrekt - det giver blot mindre tab at have den tæt på!

Man sælger da bare til nærmeste aftager, og køber af nærmeste leverandør
Anyhow: Hele elnettet er jo baseret på at strømmen transporteres langt
mellem kraftværk og forbruger.

--
Armand.
(hvis første Dankort skyldtes ulogikken i at den betragtelige andel af

Fra : KASO

Dato : 29-01-09 20:23

> Og sådan vil det sikkert også foregå omkring opgradering af batterier :-/
> Brugere af autobatterier vil i modsætning sikkert være mere indstillet på
> at være opgraderet (á større ydelse/mindre vægt/kortere ladetid)!

Det kræver så, at batterierne bliver fuldstændigt standardiseret på en række
punkter for at man blot kan erstatte dem med nyere typer. Denne
bagudkombatibilitet vil så være en hæmsko for videreudvikling.

> [...]
> grad som blandt ejere af forbrændingsmotorer, hvorfor en sådan indikering
> under alle omstændigheder ville være formålstjenlig!

Indikationen ændrer jo ikke på problemet - at du reelt har en markant
reduceret aktionsradius og er nødt til at skifte batterier for hver 100km.
Skulle jeg et smut til Jylland og retur, skulle jeg dermed skifte batterier
5 gange på turen - en tur jeg normalt ville tage uden optankninger eller
andet. Det er ikke anvendeligt i praksis!

> [...]
> udviklede sig stille og roligt til dagens standard og tro mig: Hvis der er
> vægtige argumenter vil det samme ske for batteridrift!

Der er kommet flere tankstationer (nok for mange) - men man startede bestemt
ikke fra nul, som man gør nu. Når man så samtidig starter med en ultrakort
aktionsradius - så vil det blive svært at få succes. Skulle succesen
alligevel komme - så skal man producere mange batterier, bygge mange tanke
med kæmpelagre af batterier - hvordan tror du det vil påvirke prisen, når
råstofferne begynder at blive en mangelvare?

Fra : Armand

Dato : 29-01-09 23:47

KASO skrev:

> [...]
> række punkter for at man blot kan erstatte dem med nyere typer. Denne
> bagudkombatibilitet vil så være en hæmsko for videreudvikling.

Mon ikke udviklingen vil foregå omkring dét produkt der allerede
forekommer á en given standard for el-bil-batterier :-/

> Der er kommet flere tankstationer (nok for mange) - men man startede
> bestemt ikke fra nul, som man gør nu.

Hvad gjorde man ikke?
Mener du alvorligt at tankstationen kom før bilen??

Lige et citat fra lidt lekture jeg købte med hjem fra Mulhouse:
"bensin-pumper eksisterede ikke i Europa førend efter første
verdenskrig. Indtil da måtte bilister klare sig ved hjælp af tilfældige
folk der solgte brændstof i 5-liters dunke langs gaderne.
Det var den amerikanske hær i Frankrig der populariserede bensinstandere
fra 1917 og frem og det var en regulær offentlig forlystelse at beskue
amerikanerne når de tankede troppernes motorcykler, stabs-biler og
lastbiler ved kasernernes pumpe-anlæg"!
Joh, der var engang....! :-|

> ............Når man så samtidig starter med en
> ultrakort aktionsradius - så vil det blive svært at få succes.

Gad vide hvor langt at sådan en Ford-T egentlig kørte på en tankfuld :-/

> [...]
> mange tanke med kæmpelagre af batterier - hvordan tror du det vil
> påvirke prisen, når råstofferne begynder at blive en mangelvare?

Til den tid er olie sikkert en mangelvare på samme niveau :-/

--
Armand.

Fra : KASO

Dato : 30-01-09 18:19

> Mon ikke udviklingen vil foregå omkring dét produkt der allerede
> forekommer á en given standard for el-bil-batterier :-/

Måske - men se på øvrige produkter. Det er mere end almindeligt svært at
blive enig om en fælles standard - der er som regel nogle, der har et
patent, som andre ikke vil betale til. Eller de vil lave deres egen
standard, fordi de mener at have fundet en bedre løsning - eller bare at de
ser en mulighed for at tjene lidt mere.

> Hvad gjorde man ikke?
> Mener du alvorligt at tankstationen kom før bilen??

Nu tog jeg udgangspunkt i 1970'erne, som du skrev om - ikke i bilens
barndom. Dog er kravene steget betragteligt siden bilen kom frem - idag
accepterer man ikke så store begrænsninger på en væsentlig brugsgenstand.

> [...]
> Joh, der var engang....! :-|

> Gad vide hvor langt at sådan en Ford-T egentlig kørte på en tankfuld :-/

Længere end en hest kunne klare uden hvil - så den var allerede alternativet
overlegen i modsætning til el-bilen. En Ford T kunne så tankes på få
minutter, hvor hesten skulle have mange timers hvil.

> Til den tid er olie sikkert en mangelvare på samme niveau :-/

Nope - brændstoffet er bare fremstillet syntetisk.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 31-01-09 00:22

KASO skriver:

> Længere end en hest kunne klare uden hvil - så den var allerede alternativet
> overlegen i modsætning til el-bilen. En Ford T kunne så tankes på få
> minutter, hvor hesten skulle have mange timers hvil.

Som en elbil?

http://fpn.dk/motor/bil/article1547294.ece

Fra : KASO

Dato : 31-01-09 09:13

> KASO skriver:

> Som en elbil?
>
> http://fpn.dk/motor/bil/article1547294.ece

Tjah - den illustrerer vist meget godt problemet

Fra : Torben Scheel

Dato : 30-01-09 08:28

KASO wrote:

> [...]
> mange tanke med kæmpelagre af batterier - hvordan tror du det vil
> påvirke prisen, når råstofferne begynder at blive en mangelvare?

Der har vært et alvorligt prishop for NiMh batterier i en mangelperiode
- nu er det ved at være nede igen. Jeg byggede en 36v 10Ah batteripakke
for ca. 1500,- i starten af 2007 - et år senere var det nærmest umuligt
at skaffe batterierne. Så du har ret i at der er en udfordring - i hvert
fald indtil produktionsapparatet er modent.

"Kæmpelagre" er nu nok en overdrivelse - batterier har det bedst med at
blive brugt. Ladetiden bliver kort på sådan en udskiftningsstation.

--
vh
Torben

Fra : KASO

Dato : 30-01-09 18:20

> "Kæmpelagre" er nu nok en overdrivelse - batterier har det bedst med at
> blive brugt. Ladetiden bliver kort på sådan en udskiftningsstation.

Kæmpelagre var udfra tesen om mange forskellige typer, hvor man skal have et
"rimeligt" lager af hver type.

Fra : Torben Scheel

Dato : 01-02-09 14:06

KASO wrote:

> Kæmpelagre var udfra tesen om mange forskellige typer, hvor man skal
> have et "rimeligt" lager af hver type.

Din tese bunder i worst case scenario.

--
vh
Torben

Fra : N/A

Dato : 30-01-09 13:21

Fra : N/A

Dato : 30-01-09 13:21

Fra : N/A

Dato : 30-01-09 13:21

Fra : N/A

Dato : 29-01-09 14:18

Fra : N/A

Dato : 30-01-09 13:21

Fra : bay@flyingfish.dk

Dato : 28-01-09 06:16

On 27 Jan., 19:40, ">> Eque <<" <-> wrote:
> [...]
>
> Er de 7 timers opladning for meget, kan batteriet skiftes
> på en 'el-station' på små 3 minutter, mens man blir' siddende

Gad vide hvor lang aktionsradius er med en 1500 KG campingvogn på
krogen? Men som bil nummer 2 er det et sikkert hit - bare Citronen
holder til de kommer på markedet

//Søren

Fra : N/A

Dato : 28-01-09 16:13

Fra : Ivan Madsen

Dato : 28-01-09 21:25

On Tue, 27 Jan 2009 19:40:50 +0100, ">> Eque <<" <-> wrote:

> [...]
>
>Er de 7 timers opladning for meget, kan batteriet skiftes
>på en 'el-station' på små 3 minutter, mens man blir' siddende

Ideen er såmænd god nok, men med et dagligt kørselsbehov på ca.
140-170 km bliver man lidt skeptisk For holder de lovede 160 km
eller er det kun med 50 )
Hvis de kunne komme på 200 km og der var stationer til rådighed for
længere ture så kunne jeg såmænd godt være med.

Fra : Kåre

Dato : 28-01-09 23:21

> [...]
> Hvis de kunne komme på 200 km og der var stationer til rådighed for
> længere ture så kunne jeg såmænd godt være med.

Det er som om ingen vil forstå at de sk... 160 km IKKE er nogen grænse for
hvad man kan opnå.
Det er bare rækkevidden på næste generations elbiler.
Kan man ikke leve med det, fair nok.
Så må man vente til tredje generation.
Men at skyde det i sænk i sige "det lort kan vi ikke bruge til en skid", er
kortsigtet.

Kåre

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 29-01-09 03:22

On Jan 29, 10:16 am, Torben Scheel <torben_sch...@hotmail.com> wrote:

> Er det fordi de ikke dækker behovet, eller fordi folk er forstokkede

De vil være for dyre.

--
Christian......http://www.yee-haw.dk
Hold afstand....

Fra : Torben Scheel

Dato : 29-01-09 14:18

Christian B. Andresen wrote:

> De vil være for dyre.

Well, de bliver sikkert (fortsat) begunstiget i afgift, vejafgifter osv.
så lad os nu se. En ting er sikker - det bliver ikke billigere at køre i
traditionel bil - men det gør det at køre eldrift. Spørgsmålet er bare
hvornår kurven knækker.

Jeg glæder mig

--
vh
Torben

Fra : Armand

Dato : 29-01-09 17:35

Christian B. Andresen skrev:

> De vil være for dyre.

Og det mener du ikke at dagens biler er?
Prøv at spørge en Tysker omkring emnet!

--
Armand.

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 29-01-09 07:07

On Jan 29, 2:17 pm, Torben Scheel <torben_sch...@hotmail.com> wrote:

> [...]
> så lad os nu se. En ting er sikker - det bliver ikke billigere at køre i
> traditionel bil - men det gør det at køre eldrift. Spørgsmålet er bare

Ditto, forudsat at jeg kan få mine 60 km hver vej med i rækkevidden,
evt. med en opladning på arbejdet.
Så vil jeg gerne skifte hvis der er økonomi i det.

Fra : Peter Dalgaard

Dato : 30-01-09 00:12

On Thu, 29 Jan 2009 23:47:25 +0100, Armand wrote:

> Gad vide hvor langt at sådan en Ford-T egentlig kørte på en tankfuld :-/

190-350 km, såvidt jeg kan se. (5-9km/l, 38l i tanken)

(GIYF)

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 30-01-09 01:22

On Jan 29, 5:34 pm, Armand <arm...@mc-chaufforerne.dk> wrote:

> Og det mener du ikke at dagens biler er?

Jo da.

> Prøv at spørge en Tysker omkring emnet!

Det er jo totalt irrelvant for mig, da jeg ikke kan købe en bil i
tyskland og køre med den i DK uden at skulle betale en masse afgifter

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 30-01-09 03:47

On Jan 30, 10:28 am, Finn Guldmann <n...@a.invalid> wrote:
> [...]
>
> Teknikken til at finde alle mulige skjulte oliereserver udvikles jo
> hurtigere end der udvikles indenfor alternativer.

Det kan vel risikere at have samme udfald som at tisse i
bukserne......

Det tror jeg er en skrøne.

Fra : Finn Guldmann

Dato : 30-01-09 13:21

Christian B. Andresen skrev:
> Det kan vel risikere at have samme udfald som at tisse i
> bukserne......

Jeg tror ikke dem der går meget op i det opfatter det på den måde. :-/

> Det tror jeg er en skrøne.

Det er muligt. Af "gode" grunde hører man jo ikke mere til det.