Nyt i evige diskussion om indfletning...
Fra : thhedk@gmail.com

Dato : 27-01-09 09:15

Hej gruppe, længe siden.
Cybercity har åbenbart totalt opgivet deres newsserver, så nu prøver
jeg gmail.
--

Jeg fik et chock for et par uger siden på motorring 3, da jeg så
følgende skilt ved vejarbejdet:

http://peecee.dk/uploads/012009/Indfletning.jpg

Nu er vi nogle, der i mange år, har fået tudet ørene fulde om, at vi
er nogle egocentrerede fjolser der snyder os foran i køen, fordi vi
venter med at flette ind, og har måttet kæmpe med wannabe politifolk
som spærrede vejen, og så pludeslig får vi medhold af
vejdirektoratiet

Gad vide hvad det folkefærd der har for vane at blokere "snydere", har
at sige til det?

Thomas H. - www.thhe.dk

Fra : Knut

Dato : 27-01-09 17:54

<thhedk@gmail.com> wrote in message

[...]

Ja det er jo åbenbart nødvendigt at skilte med det i håbet om at 'fjolserne'
kan forstå, at sådan er spillereglerne og den bedst mulige
kapacitetsudnyttelse af det eksisterende vejnet.

Knut

Fra : Fjollefrans

Dato : 27-01-09 18:09

> [...]
> 'fjolserne' kan forstå, at sådan er spillereglerne og den bedst mulige
> kapacitetsudnyttelse af det eksisterende vejnet.

jeg har valgt at tolke skilte som en henvisning til dem der skifter fra
højre til venstre vognbane ca. der hvor skiltet hænger da venstre vognbane
typisk er halvtom da de fleste der kører der til dagligt ved at denne bane
forsvinder.

/FF

Fra : Ivan Madsen

Dato : 27-01-09 18:25

On Tue, 27 Jan 2009 18:09:23 +0100, "Fjollefrans"
<eksisterernokikkevel@hotmail.com> wrote:

> [...]
>typisk er halvtom da de fleste der kører der til dagligt ved at denne bane

Desværre er der en hel del, der mener at de "har ret til" at møve sig
ind 800 m før sammenfletningen, så kommer næste geni 200 m senere og
et tredie og et fjerde - så hvis nogen ikke kan forstå hvorfor
midterbanen holder stille og yderbanen kører 50, så er det
forklaringen.

Fra : Ukendt

Dato : 27-01-09 19:17

> [...]
> et tredie og et fjerde - så hvis nogen ikke kan forstå hvorfor
> midterbanen holder stille og yderbanen kører 50, så er det

Nu er det jo ikke en sammenfletning men et vognbaneskift og det er da logisk
at man ikke skal foretage det flere km. inden 3. bane "forsvinder" Man skal
da udnytte alle 3 vognbaner så langt som muligt. Hvis du kører i 1. eller 2.
vognbane og føler dig "snydt" kan du jo også bare skifte vognbane (og nej,
jeg mener ikke man skal køre slalom, et enkelt vognbaneskift burde være nok)
De eneste der, med lidt rimelighed, kan føle sig "snydt" er lastbiler som
ikke må bruge 3. vognbane.

Per.

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 27-01-09 21:52

"Per Olsen" wrote

> Hvis du kører i 1. eller 2 vognbane og føler dig "snydt" kan du jo også
> bare skifte vognbane

Det er ikke tilladt jvf §24 i FÆL

"Er færdslen tæt, og fremføres den i flere rækker med en hastighed, der
bestemmes af de foran kørende, skal det ikke anses som overhaling, hvis et
køretøj i en vognbane føres forbi et køretøj i en anden vognbane. I sådanne
tilfælde må der ikke skiftes vognbane, medmindre det er påkrævet efter § 16,
stk. 1, § 17, stk. 1, § 18, stk. 3-5, eller det sker for at parkere eller
standse."

- Peter

Fra : Ukendt

Dato : 28-01-09 19:11

> [...]
> sådanne tilfælde må der ikke skiftes vognbane, medmindre det er påkrævet
> efter § 16, stk. 1, § 17, stk. 1, § 18, stk. 3-5, eller det sker for at

Så vidt jeg kunne forstå af fremlæggelsen, var 1. og 2. vognbane "fyldt op"
og 3. vognbane fri. Selvfølgelig er det tilladt at benytte 3. vognbane også.

Per.

Fra : Ivan Madsen

Dato : 28-01-09 19:14

On Wed, 28 Jan 2009 19:11:25 +0100, "Per Olsen"
<per.olsen-snabela-smoerumnet.dk> wrote:

>Så vidt jeg kunne forstå af fremlæggelsen, var 1. og 2. vognbane "fyldt op"
>og 3. vognbane fri. Selvfølgelig er det tilladt at benytte 3. vognbane også.

Jamen det er det da - den er jo ledig. Men så bliver man derude til
man når flettezonen og lader være med at tænde blinklyset og møve ind
4-800 m før flettezonen.

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 28-01-09 19:19

"Per Olsen" skrev

> Så vidt jeg kunne forstå af fremlæggelsen, var 1. og 2. vognbane "fyldt
> op" og 3. vognbane fri.

"Hvis du kører i 1. eller 2. vognbane og føler dig "snydt" kan du jo også
bare skifte vognbane "

Hvis 3. vognbane er fri så kan jeg ikke se at der er nogen der kan føle sig
snydt?

- Peter

Fra : ShutEye

Dato : 28-01-09 08:05

> Nu er det jo ikke en sammenfletning men et vognbaneskift [...]<klip>

Hvor ser du det henne?

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 28-01-09 15:16

"ShutEye" skrev

> Hvor ser du det henne?

Hvis der ikke er flettezone så gælder reglerne for vognbaneskift

- Peter

Fra : ShutEye

Dato : 28-01-09 18:21

> Hvis der ikke er flettezone så gælder reglerne for vognbaneskift

Jeg kender godt reglerne.
Jeg kan bare ikke se hvordan du VED at det er vognbaneskift der venter
forude?

Fra : Ukendt

Dato : 28-01-09 19:10

> Jeg kan bare ikke se hvordan du VED at det er vognbaneskift der venter
> forude?

Jeg kører der flere gange om ugen.

Per.

Fra : ShutEye

Dato : 31-01-09 11:52

> Jeg kører der flere gange om ugen.

Ah! :)

Fra : Ukendt

Dato : 02-02-09 19:21

Og det var bl.a. idag og jeg må skynde mig at bøje nakken og tilstå at
vejmalingen er fjernet og angiver flettepligt det sidste stykke før 3. bane
slutter.
Der er dog ikke noget "fletteskilt" som der er ved tilkørslerne...

Per.

Fra : Leonard

Dato : 02-02-09 19:42

Per Olsen wrote:

> Der er dog ikke noget "fletteskilt" som der er ved tilkørslerne...

Er der ikke et blåt skilt, der viser at vognbanerne samles?
Når der ikke er stiblede streger på dette skilt betyder det at
flettereglen gælder.

--
Leonard

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 02-02-09 20:11

"Leonard" skrev

> Er der ikke et blåt skilt, der viser at vognbanerne samles?

Nok snarere et orange skilt med sort tegning (hvis det er midlertidigt fx
pga vejarbejde)

- Peter

Fra : ShutEye

Dato : 02-02-09 22:45

> [...]
> bane slutter.
> Der er dog ikke noget "fletteskilt" som der er ved tilkørslerne...

Det var egentlig også derfor jeg stillede spørgsmålet i første omgang.
Den skiltning lignede noget midlertidigt, og så er det ikke godt at vide
hvad der venter forude :)
Men, som Leonard skriver, så behøver der jo ikke være et 'fletteskilt' -
blot striber eller ingen striber.

Fra : Knut

Dato : 28-01-09 19:12

"ShutEye" <no@no.no> wrote in message

> Jeg kender godt reglerne.
> Jeg kan bare ikke se hvordan du VED at det er vognbaneskift der venter
> forude?

Kig på de hvide streger på asfalten - og læs i teoribogen, hvad de
forskellige varianter betyder.

Knut

Fra : ShutEye

Dato : 31-01-09 11:53

> Kig på de hvide streger på asfalten - og læs i teoribogen, hvad de
> forskellige varianter betyder.

Kig på billedet igen.

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 28-01-09 19:13

"ShutEye" wrote

> Jeg kan bare ikke se hvordan du VED at det er vognbaneskift der venter
> forude?

Det sidste stykke inden 3die spor "forsvinder" er der sammenfletming indtil
da gælder reglerne for vognbaneskift
Det er forholdet før sammenfletningen Per og Ivan diskuterer

- Peter

Fra : Finn Guldmann

Dato : 27-01-09 17:52

thhedk@gmail.com skrev:
> [...]
> vejdirektoratiet
> Gad vide hvad det folkefærd der har for vane at blokere "snydere", har

Der står du skal holde vognbane indtil fletning. Der står ikke du skal
bruge det til at møve foran.

--
MVH Finn Guldmann
www.guldfinn.dk

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 29-01-09 00:58

On Jan 27, 5:14 pm, thh...@gmail.com wrote:
> [...]
> vejdirektoratiet
>
> Gad vide hvad det folkefærd der har for vane at blokere "snydere", har

Lastbilchaufførerne ser ikke skiltet, de skal jo passe blandt mange
ting mobil, kaffe, avis og gps.

--
Christian......http://www.yee-haw.dk
Hold afstand....

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 30-01-09 19:09

On Wed, 28 Jan 2009 23:58:17 -0800 (PST), "Christian B. Andresen"
<trav@tiscali.dk> wrote:

>Lastbilchaufførerne ser ikke skiltet, de skal jo passe blandt mange
>ting mobil, kaffe, avis og gps.

>--

Det udsagn kommer du til at gentage et par gange om ugen. Det har vi
nemlig aldrig hørt før.

Man kan lure på hvad du vil opnå med det?

Alt i din remse bliver foretaget af alle kategorier af trafikanter.
Sådan er det.

Hvis formålet alene er at irritere mig, er du ved at have nået målet.

--

Venlig hilsen
Folmer