MS Windows
briani 27239
Dele C: drevet i 2 partitoner
Fra : Thomsen

Dato : 27-01-09 12:13

Hej
Kan jeg godt dele mit C: drev, hvor styre systemet ligger, i to partitioner
uden problemer?
Harddisken er på 160 GB og der er nu 90 GB ledig til en ekstra partition.
Nu er det jo det drev jeg booter på så jeg var nervøs for om det ville ændre
noget på det.
De resterende 70 GB, hvor bl.a. styresystemet og programmer ligger, ville
jeg lave et image/backup af.

mvh Ole

Fra : Rado

Dato : 27-01-09 13:08

On Tue, 27 Jan 2009 12:12:36 +0100, "Thomsen" <oat@@tele2.dk> wrote:

> [...]
>Nu er det jo det drev jeg booter på så jeg var nervøs for om det ville ændre

Jeg vil tro du kan gøre det med BootIt - først resizer du partitionen
til den størrelse du ønsker, derefter laver du en ny partition af det
der bliver til overs.

Hvis den ikke vil resize ned til den størrelse du ønsker, kan det
muligvis skyldes at der ligger filer udenfor dette område, i så fald
kan en defrag sikkert hjælpe (blot en tanke - ved ikke hvordan
programmet håndterer den situation).

http://www.terabyteunlimited.com/bootit-next-generation.htm

Mener prøveversionen er fuldt funktionsdygtig.

>De resterende 70 GB, hvor bl.a. styresystemet og programmer ligger, ville
>jeg lave et image/backup af.

Det kan BootIt også gøre, hvis det skal være.

--
Rado

Fra : Rado

Dato : 27-01-09 13:10

On Tue, 27 Jan 2009 12:12:36 +0100, "Thomsen" <oat@@tele2.dk> wrote:

>Nu er det jo det drev jeg booter på så jeg var nervøs for om det ville ændre
>noget på det.

Du kan jo evt. lave et image af disken først for en sikkerheds skyld.
Nok en god ide under alle omstændigheder.

--
Rado

Fra : Thomsen

Dato : 27-01-09 13:34

"Rado" <rado@fjernpost1.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Du kan jo evt. lave et image af disken først for en sikkerheds skyld.
> Nok en god ide under alle omstændigheder.
>

> --
> Rado

Jeg tænkte jeg ville bruge min Paragon Partition Manager.

Lige nu ligger der styresystem og programmer på C:.
Vil et image kunne reetablere det hele?
Og jeg skal vel gøre det fra noget eksternt, feks. CD?

mvh Ole

Fra : Thomsen

Dato : 27-01-09 13:36

"Thomsen" <oat@@tele2.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Lige nu ligger der styresystem og programmer på C:.
> Vil et image kunne reetablere det hele?
> Og jeg skal vel gøre det fra noget eksternt, feks. CD?

....altså lave et image fra noget eksternt, feks CD?

mvh Ole

Fra : Rado

Dato : 27-01-09 14:01

On Tue, 27 Jan 2009 13:35:44 +0100, "Thomsen" <oat@@tele2.dk> wrote:

>...altså lave et image fra noget eksternt, feks CD?

Hvis du mener du brænde et image til CD eller DVD og så genetablere
systemet derfra, så kan de fleste image programmer vist det.

--
Rado

Fra : Rado

Dato : 27-01-09 13:57

On Tue, 27 Jan 2009 13:34:17 +0100, "Thomsen" <oat@@tele2.dk> wrote:

>Jeg tænkte jeg ville bruge min Paragon Partition Manager.

OK, den kender jeg ikke.

>Lige nu ligger der styresystem og programmer på C:.
>Vil et image kunne reetablere det hele?

Hvis det er et ordentligt image program skulle det gerne lave en
nøjagtig kopi af disken inkl. MBR. Men jeg kan ikke garantere for at
alle gør det.

Jeg kan anbefale Image for DOS, den kan lave byte-for-byte verify både
når man laver et image og når man gendanner systemet fra det, så man
er 100% sikker på at alle data er identiske. Det har jeg ikke set
noget andet image program der kan.

http://www.terabyteunlimited.com/image-for-dos.htm

Den skulle også være fuldt funktionsdygtig i prøveversionen.

>Og jeg skal vel gøre det fra noget eksternt, feks. CD?

DOS baserede image programmer kan normalt godt køres fra HD, normalt
også fra den partition der laves image af, men jeg foretrækker nu en
boot CD. Med Image for DOS medfølger iøvrigt et program "makedisk.exe"
der kan brænde en boot CD eller lave en boot diskette programmet kan
køres fra.

--
Rado

Fra : J

Dato : 27-01-09 14:01

> [...]
> boot CD. Med Image for DOS medfølger iøvrigt et program "makedisk.exe"
> der kan brænde en boot CD eller lave en boot diskette programmet kan

Og hvis spørgeren bruger Vista, kan vedkommende anvende den indbyggede
funktion til ændring af partitionsstørrelser.

Fra : Thomsen

Dato : 27-01-09 14:19

> Og hvis spørgeren bruger Vista, kan vedkommende anvende den indbyggede
> funktion til ændring af partitionsstørrelser.

Jeg bruger XP.

mvh Ole

Fra : Thomsen

Dato : 27-01-09 14:48

> [...]
> boot CD. Med Image for DOS medfølger iøvrigt et program "makedisk.exe"
> der kan brænde en boot CD eller lave en boot diskette programmet kan

Kan huske at jeg har prøvet at brænde en Image Dos DVD før.
Og denne gang melder den også erro eller intet bliuver brændt.
Hvad kan der mon være galt?
Når jeg prøve at brænde direkte ned på DVD fra Makedisk.exe melder den error
og når jeg prøver at brænde en iso kommer der intet på DVD'en.
De skriver at man kan bruge både en CD og en DVD.

mvh Ole

Fra : Thomsen

Dato : 27-01-09 15:54

> [...]
> og når jeg prøver at brænde en iso kommer der intet på DVD'en.
> De skriver at man kan bruge både en CD og en DVD.

Fik lagt Image DOS ned på diskette som jeg nu kan starte fra.
Får startet fra disketten, vælger "fra" og "til" -harddisk, men selve
processen med at lave image-filen være kun i 30 sekunder.
Så går det hele i stå

mvh Ole

Fra : Rado

Dato : 27-01-09 16:16

On Tue, 27 Jan 2009 15:54:19 +0100, "Thomsen" <oat@@tele2.dk> wrote:

> [...]
>Får startet fra disketten, vælger "fra" og "til" -harddisk, men selve
>processen med at lave image-filen være kun i 30 sekunder.

Lyder mærkeligt, jeg har brugt den fra både HD, diskette og CD, og har
aldrig haft problemer med den, bortset når jeg har haft
hardwareproblemer. Er kablerne til diske/DVD iorden? Prøv evt.
producentens diagnostic program - jeg ved at i alt fald WDs program
tjekker kablerne under den korte test.

--
Rado

Fra : Rado

Dato : 27-01-09 16:06

On Tue, 27 Jan 2009 14:48:02 +0100, "Thomsen" <oat@@tele2.dk> wrote:

>Når jeg prøve at brænde direkte ned på DVD fra Makedisk.exe melder den error
>og når jeg prøver at brænde en iso kommer der intet på DVD'en.

Du kan nok ikke se noget på DVDen i Windows, filerne er sikkert skjult
- det er de i alt fald hvis man brænder en CD. Prøv at sæt den i, og
se om den virker.

>De skriver at man kan bruge både en CD og en DVD.

Hm, har aldrig prøvet med en DVD, kun CD, og det har altid fungeret
fint (bruger Nero 6). Vil lige prøve...

--
Rado

Fra : Rado

Dato : 27-01-09 16:38

On Tue, 27 Jan 2009 16:06:00 +0100, Rado <rado@fjernpost1.tele.dk>
wrote:

>Hm, har aldrig prøvet med en DVD, kun CD, og det har altid fungeret
>fint (bruger Nero 6). Vil lige prøve...

Har nu brændt en DVD fra trial versionen uden problemer - den var godt
nok længe om at lukke den (det var nu også en gammel 1x DVD, sikkert
derfor) og brugte temmelig plads på DVDen til det, men den fungerer
fint - er lige ved at brænde et test image af en 160 GB systemdisk på
en anden PC og det kører som det skal - 1. partition er allerede
færdig.

--
Rado

Fra : Thomsen

Dato : 28-01-09 00:04

> [...]
> fint - er lige ved at brænde et test image af en 160 GB systemdisk på
> en anden PC og det kører som det skal - 1. partition er allerede

Hej igen
Jeg må gi' brændingen et forsøg til. Det ville være rart at få lavet det
image....
....og tak for dine indlæg.

mvh Ole