To submit knapper ?
Fra : Mikkel Christensen

Dato : 27-07-01 21:02

Jeg har en form hvor indholdet enten skal gemmes eller sendes vidre.
Problemet er at jeg så skal have to submit knapper.

En til at gemme, og en til at sende.

<INPUT TYPE="submit" NAME="send">
<INPUT TYPE="submit" NAME="gem">

Men hvad hvis personen trykker på enter for at sende formen?
Hvilken knap bliver så valgt?

M.v.h. Mikkel Christensen

Fra : Peter Brodersen

Dato : 27-07-01 21:06

On Fri, 27 Jul 2001 22:02:29 +0200, "Mikkel Christensen"
<barefoot@e-mail.dk> wrote:

>Men hvad hvis personen trykker på enter for at sende formen?
>Hvilken knap bliver så valgt?

Sidst, jeg testede, var det "ingen". I MSIE er det muligvis "den
første" i forms med flere inputs i.

Derfor bør man have en form for "default-værdi" i sit PHP-script.
Gerne den mindst destruktive :)

--
- Pede
Professionel nørd

Fra : Mikkel Christensen

Dato : 27-07-01 21:15

Tak for dit svar:)

>Sidst, jeg testede, var det "ingen". I MSIE er det muligvis "den
>første" i forms med flere inputs i.

Det "ingen" har også lidt være mit problem.
Derfor plejer jeg altid at sende en
<INPUT TYPE="hidden">
med så man er sikker på at vide hvornår formet bliver submittet.
Men det kan jeg jo ikke med to submitknapper da det så altid er den samme
"hidden" variabel som bliver sendt.

Jeg tror jeg ender med at lave en radio som brugeren bruger til at vælge, og
så kun én submit knap som kommer til at hedde "udfør".

Fra : Morten Winther

Dato : 27-07-01 23:07

"Mikkel Christensen" <barefoot@e-mail.dk> wrote in message
> Jeg har en form hvor indholdet enten skal gemmes eller sendes vidre.
> Problemet er at jeg så skal have to submit knapper.

> [...]

Lav det sådan:

<INPUT TYPE="submit" NAME="action" VALUE="Send">
<INPUT TYPE="submit" NAME="action" VALUE="Gem">

> Men hvad hvis personen trykker på enter for at sende formen?
> Hvilken knap bliver så valgt?

Ingen

<?

IF($action == "Send") {
// brugeren vil sende
} ELSEIF ($action == "Gem") {
// brugeren vil gemme
} ELSE {
// brugeren har ikke valgt noget
}

?>

Fra : Mikkel Christensen

Dato : 27-07-01 23:37

> Ingen

Men det er det som er problemet.
Jeg har fundet frem til at bruge en radio så brugeren selv vælger hvad der
skal ske i stedet for to knapper.
Så er jeg sikker på ikke at få fejl...

Men tak alligevel:)

Fra : Niels Andersen

Dato : 28-07-01 12:00

> Men det er det som er problemet.
> Jeg har fundet frem til at bruge en radio så brugeren selv vælger hvad der
> skal ske i stedet for to knapper.
> Så er jeg sikker på ikke at få fejl...

Hvad så hvis man ikke vælger en af de to muligheder, men bare trykker udfør?

For mig at se står du stadig over for den samme problematik...

--
Mvh.

Niels Andersen

Fra : Jonas Delfs

Dato : 28-07-01 12:06

"Niels Andersen" <niels-usenet@myplace.dk> skrev i en meddelelse

> Hvad så hvis man ikke vælger en af de to muligheder, men bare trykker
udfør?

Det er da ikke svært at sætte checked ved den ene. :)
Og da vi snakker radio-buttons kan prikken jo ikke klikkes væk igen.

--
Mvh./Best Regards
Jonas Delfs, http://delfs.dk

"Developers are being asked to do more with less, do it faster, and make it
fit with the existing systems and databases." - IDC

Fra : Mikkel Christensen

Dato : 28-07-01 13:09

"Jonas Delfs" <jonas@nospam.delfs.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Det er da ikke svært at sætte checked ved den ene. :)
> Og da vi snakker radio-buttons kan prikken jo ikke klikkes væk igen.

Lige præcist.
Det ser sådan ud:
<INPUT TYPE="radio" NAME="radio" VALUE="sendmail" CHECKED>Send til
modtager
<INPUT TYPE="radio" NAME="radio" VALUE="gem">Gem som kladde

CHECKED kan også bruges til Check boxe og select boxe.

Fra : Niels Andersen

Dato : 28-07-01 20:13

"Jonas Delfs" <jonas@nospam.delfs.dk> wrote in message
> udfør?
>
> Det er da ikke svært at sætte checked ved den ene. :)
> Og da vi snakker radio-buttons kan prikken jo ikke klikkes væk igen.

Altså "pådutte" et default valg? Jeg troede det var det, han ville undgå.
Never mind så.

--
Mvh.

Niels Andersen

Fra : Jonas Delfs

Dato : 28-07-01 20:23

> Altså "pådutte" et default valg?

Ja

> Jeg troede det var det, han ville undgå.

Nej - han ville jo netop have en default - i starten var problemet jo at
ingen blev valgt hvis man trykkede enter.

> Never mind så.

Okay. :)

Fra : Niels Andersen

Dato : 28-07-01 21:00

> Nej - han ville jo netop have en default - i starten var problemet jo at
> ingen blev valgt hvis man trykkede enter.

Og så kan man jo selv vælge hvad man vil gøre. Man kan fx. gå ud fra at der
mentes den ene knap. Man kan godt designe så det virker logisk.
For eksempel en administrationsside til nogle nyheder. Man ser listen over
nyheder, og kan klikke sig ind på en af dem. Når man gør det får man nyheden
frem, men på en måde så man kan rette i de enkelte dele. Under felterne er
der en stor fed "Gem"-knap. Et andet sted er der også en lille "Slet"-knap.

Den eneste måde at submitte uden at trykke "submit" er at stå i et af
felterne, og så trykke enter. Og så kan jeg godt gætte, at fyren ikke vil
slette, men gemme sine ændringer.

Alternativt kan bare sørge for at man kun kan submitte ved at trykke på en
af knapperne. Først klarer man det client-side med lidt javascript. Hvis man
klarer sig igennem der uden at trykke på en knap, kan man serverside blot
give den samme side igen. Det vil næsten se ud som om der ikke skete noget.
Man kan evt. lige skrive en ekstra besked.

Men hvis de radiobuttons ikke ser dumme ud, kan de da også bruges. :)

--
Mvh.

Niels Andersen

Fra : Jonas Delfs

Dato : 28-07-01 21:17

> Og så kan man jo selv vælge hvad man vil gøre. Man kan fx. gå ud fra at
der
> mentes den ene knap. Man kan godt designe så det virker logisk.

Det vil jeg gerne se. :)

> Alternativt kan bare sørge for at man kun kan submitte ved at trykke på en
> af knapperne.

Hvilket Mikkel ikke ønsker.

> Men hvis de radiobuttons ikke ser dumme ud,

Kunne du forestille dig det? -tag "Svar - Kommentér"-radiobuttonsne(øhm det
er der vist ikke noget der hedder :)) på eksperten.dk - ser det dumt ud?

:)

Fra : Niels Andersen

Dato : 28-07-01 22:12

> Det vil jeg gerne se. :)

Og du forstod ikke mit eksempel?

> Hvilket Mikkel ikke ønsker.

Det har jeg ikke set, men hvis du siger det. :)

> Kunne du forestille dig det? -tag "Svar - Kommentér"-radiobuttonsne(øhm
det
> er der vist ikke noget der hedder :)) på eksperten.dk - ser det dumt ud?

Hvad er sandsynligheden for at Mikkel har samme design som eksperten? :)
Og for den sags skyld at hans situation minder om, det er da heller ikke
sikkert.

--
Mvh.

Niels Andersen

Fra : Jonas Delfs

Dato : 29-07-01 15:15

> en
>
> Det har jeg ikke set, men hvis du siger det. :)

Han vil jo netop give brugeren muligheden for at gemme ved at trykke enter.

> Hvad er sandsynligheden for at Mikkel har samme design som eksperten? :)

Meget lille, men det viser bare at det ikke behøver at se dumt ud med
radio-buttons.
Nej, det behøver det heller ikke at gøre med 2 knapper placeret hvert sit
sted, men det har jo problemet nævnt lidt længere oppe.

Fra : Niels Andersen

Dato : 29-07-01 16:59

> [...]
[...]
> Meget lille, men det viser bare at det ikke behøver at se dumt ud med
> radio-buttons.

Det har jeg heller aldrig sagt. Men nogle steder gør det altså.

> Nej, det behøver det heller ikke at gøre med 2 knapper placeret hvert sit
> sted, men det har jo problemet nævnt lidt længere oppe.

Jeg kan ikke se nogen problemer der ikke kan løses.

Vi er ved at være ude i noget ret ligegyldigt, EOD herfra. :)

--
Mvh.

Niels Andersen

Fra : Jonas Delfs

Dato : 29-07-01 17:37

> [...]
>
> Det har jeg heller aldrig sagt. Men nogle steder gør det altså.

Man kan få alt til at se dumt ud hvis man vil, eller bare ikke har sans for
det. :)

> Jeg kan ikke se nogen problemer der ikke kan løses.
>
> Vi er ved at være ude i noget ret ligegyldigt, EOD herfra. :)

Ja, lad os sige vi har fundet 2 løsninger. :)
EOD.

Fra : Mikkel Christensen

Dato : 29-07-01 18:19

Det ligner faktisk præcist det sted på experten hvor man deltager i
debatten.
En text-area til at skrive besked på to radio buttons nedenunder og under
den en submit knap.

I mit tilfælde er der bare nogler flere tekst felter i toppen, og en
selectbox.