Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Hvilke RAW konvertere bruger I ?
Fra : sbjensen

Dato : 25-01-09 13:40

Hejsa

Hvilke RAW programmer bruger I ?

Jeg bruger Canon 350D, G9 og når posten når frem også 5D2.

Jeg kører PS CS3 på en MacPro Intel maskine.

Grunden til spørgsmålet er - hvilke frie eller betalingsprogrammer -
er gode RAW convertere - hvor jeg kan lave justeringer inden jeg tager
billedet ind i CS3 pakken.

Svend

Fra : Mogens Hansen

Dato : 25-01-09 22:03

"sbjensen" <sbj@events.dk> wrote in message

> Hvilke RAW programmer bruger I ?

Lightroom 2.2

Den klarer det meste, og det er sjældent nødvendigt at bruge Photoshop.

--
Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 25-01-09 22:15

> [...]

> Grunden til spørgsmålet er - hvilke frie eller betalingsprogrammer -
> er gode RAW convertere - hvor jeg kan lave justeringer inden jeg tager

Nu er en af de bedste raw konvertere jo faktisk bygget ind i Photoshop
CS3 ...

Men normalt bruger jeg Aperture til at "fremkalde" og organisere mine
billeder ...

/thomas

Fra : Preben Andersen

Dato : 25-01-09 22:23

"sbjensen" <sbj@events.dk> skrev i meddelelsen
[...]

Hvorfor ikke bruge Canons eget program, der følger gratis med?

Preben
Slet SLETDETTE hvis du skriver direkte til mig.

Fra : Anja Dunning-Krüger

Dato : 25-01-09 22:25

Ingen. (Dvs. den som er bygget ind i Photoshop (i mit tilfælde Lightroom).
Den hedder "Adobe Camera RAW").

Det er ikke altid en fordel at have mange trin i sit workflow. Så der er
ikke nødvendigvis nogen god grund til at "konvertere" RAW filen til et andet
format først. Man åbner simpelthen bare RAW filen direkte, og laver de
fornødne rettelser. Det giver ikke den store mening at lave RAW filen om til
et andet format først (medmindre du skal lave ting som er så avancerede at
Photoshop ikke er tilstrækkelig, og så har man vist et specielt behov. En
grund kunne også være at man af en eller anden grund ønskede at bruge en
ekstern 3. parts RAWconverter. Så var man nødt til at "konvertere" først).

Der er således ikke nogen forskel på om man arbejder i JPG eller RAW (ud
over store forbedringer i billedekvaliteten ved RAW, og højere load på CPU,
diskplads og RAM). Der er ikke en "konvertering" med i processen, og det
kræver ikke flere klik eller mere besvær at åbne RAW vs. fx. JPG. Men bag
ved systemet "konverterer" softwaren selvfølgelig RAW filen før den kan
vises, men man skal altså ikke foretage sig nogen ekstra handlinger blot
fordi man bruger RAW.

Mvh.
Anja

Fra : Søren Friberg

Dato : 25-01-09 23:32

sbjensen skrev:
> Hejsa
>
> Hvilke RAW programmer bruger I ?

For tiden PS LR 2.3 RC eller PS CS4

--
Kh Søren Friberg,
http://fotofriberg.dk - http://www.slagskygger.dk -

Fra : Lars Månsson

Dato : 26-01-09 00:10

"sbjensen" <sbj@events.dk> skrev i meddelelsen
> Hejsa

> Hvilke RAW programmer bruger I ?

Jeg bruger Photoshop elements 6 og Silkypix som var med mit Pentax

-Lars-

Fra : sbjensen

Dato : 25-01-09 16:31

> Nu er en af de bedste raw konvertere jo faktisk bygget ind i Photoshop
> CS3 ...

Det vil jeg gerne have uddybet lidt.

Når jeg åbner en fil i PS kan jeg vælge den som camera raw - men den
viser sig da som en jpeg - altså må den være komprimeret på en eller
anden måde - eller er jeg helt forkert på den ?

Den funktion jeg savner er bla. mulighed for at justere hvidbalancen.

Svend

Fra : Pico

Dato : 26-01-09 00:59

sbjensen wrote:

> [...]
> anden måde - eller er jeg helt forkert på den ?
>
> Den funktion jeg savner er bla. mulighed for at justere hvidbalancen.

Jeg ved ikke hvordan du gør, jeg bruger Adobe Bridge, når jeg så
dobbeltklikker på en raw fil åbner Adobe Camer Raw 4.6, hvor jeg foretager
de ændringer jeg ønsker og derefter klikker jeg på Åben Billed og så åbnes
det i Photoshop. Foresten åbnes JPG filer også i Camera Raw nu, jeg kan ikke
huske om det kom med den sidste opgradering eller jeg har ændret
indstillinger, førhen skulle jeg højreklikke og vælge "åben i Camea Raw".
--
MVH
Pico

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 26-01-09 06:37

> [...]
> anden måde - eller er jeg helt forkert på den ?
>
> Den funktion jeg savner er bla. mulighed for at justere hvidbalancen.

Første step er at skyde i RAW ... men hvis filerne hedder *.jpg så
skyder du ikke i RAW ...

/thomas

Fra : sbjensen

Dato : 25-01-09 16:34

> For tiden PS LR 2.3 RC eller PS CS4

Ja, vi skal vel op på CS4 en dag - men til mit brug kan det godt vente
et par måneder mere.

Svend

Fra : Søren Friberg

Dato : 26-01-09 06:47

sbjensen skrev:

> Ja, vi skal vel op på CS4 en dag - men til mit brug kan det godt vente
> et par måneder mere.
>
> Svend
Ja, men du kan sagtens bruge PSE7 til en helt anden pris.

Fra : Mogens Hansen

Dato : 26-01-09 07:02

"sbjensen" <sbj@events.dk> wrote in message

[8<8<8<]
> Ja, vi skal vel op på CS4 en dag - men til mit brug kan det godt vente
> et par måneder mere.

Får du ikke det helt lav-praktiske problem at CS4 understøtter RAW filer fra
5D mkII, mens CS3 ikke gør og ikke kommer til det ?

--
Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Erik D

Dato : 25-01-09 19:55

Jeg bruger et ret billigt program som hedder Bibble til at at foretage
en del af redigeringen og derefter konvertere NEF.-filen til TIF.
Denne TIF.-fil laver jeg så færdigt i Paintshop Pro - også et ret
billigt program, som jeg købte for nogle år siden.

Fra : im

Dato : 25-01-09 20:10

On 26 Jan., 10:55, Erik D <erikdauga...@gmail.com> wrote:

Jeg kan anbefale at kigge på open source programmer. De klarer det
efter min mening ret fint.

http://en.wikipedia.org/wiki/Ufraw

Her er sikkert også et par brugbare links.

http://jcornuz.wordpress.com/links/

mvh Kim Isaksen

Fra : N/A

Dato : 26-01-09 06:47

Fra : sbjensen

Dato : 26-01-09 01:49

> Får du ikke det helt lav-praktiske problem at CS4 understøtter RAW filer fra
> 5D mkII, mens CS3 ikke gør og ikke kommer til det ?

Det var jeg ikke klar over - det kan jo tyde på at jeg skal fremskynde
købsplanerne på CS4 pakken.

Jeg troede at Canon "raw" .CR2 var ens for alle Canon kameraer ??!!

Efter jeres fine svar har jeg løst problemet - jeg troede at jeg kunne
hoppe Brigde over og gå direkte til Camera Raw fra Iphoto - men når
jeg kører dem gennem Bridge er der ingen problemer med at komme til
Camera Raw.

Tak for hjælpen.

Svend

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 26-01-09 09:56

> Det var jeg ikke klar over - det kan jo tyde på at jeg skal fremskynde
> købsplanerne på CS4 pakken.
>
> Jeg troede at Canon "raw" .CR2 var ens for alle Canon kameraer ??!!

nix .. hvert kamera, selv fra samme producent, har deres egen variant af
raw format ... derfor er Apple og Adobe altid bagefter når der komme nye
kamerer med at få dem supporteret i deres programmer.

Det bedste ville være hvis de kunne blive enige om den standard, f.eks.
DNG, men det ser ud til at det kommer til at tage noget tid før det
sker.

/thomas

Fra : J

Dato : 26-01-09 10:54

"sbjensen" <sbj@events.dk> skrev i en meddelelse
[...]

Er Canons egne programmer så ringe? Logisk set bør (burde?) Canon være de
bedste til at gennemskue egne filalgoritmer?
Husker ikke, hvor gammel 5D2 er, men undersøg, om CS3 kan klare filerne. Da
jeg fik mig 40D var CS2 netop så gammel, at Adobe IKKE ville levere en
RAW-konverter. Det kræver mindst CS3.

Fra : rt

Dato : 26-01-09 11:35

J wrote:
> [...]
> jeg fik mig 40D var CS2 netop så gammel, at Adobe IKKE ville levere en

Som Mogens Hansen skriver ovenfor, så kræver 5d2-filer
Photoshop CS4.

--
De bedste hilsner,

/rt

Fra : Robert Piil

Dato : 26-01-09 12:07

rt skrev:

> Som Mogens Hansen skriver ovenfor, så kræver 5d2-filer Photoshop CS4.

Ja, eller Lightroom 2.2 og CS3. Jeg kender ikke opgraderingspriserne på
PS (jeg er så heldig at have CS3 til rådighed, uden selv at skulle svare
licensen), men jeg kunne forestille mig at prisen på lightroom er
konkurrencedygtig med en opgradering, alt efter behov.

--
Robert Piil

Fra : Frank Bach Jensen

Dato : 26-01-09 12:27

Robert Piil skrev:

> [...]
> licensen), men jeg kunne forestille mig at prisen på lightroom er
> konkurrencedygtig med en opgradering, alt efter behov.

5dmkII, Lightroom 2,2 og CS4 - normalt - og det er godt sammenmed NIK's
plugins som jeg er ret vilde med..
Har lige fået den nye DXO til Canon'en, og har kun prøvet den i
weekenden på udvalgte billeder. Ved ikke rigtigt om det er pengene værd.
Forøvrigt er Canons egne medfølgende program ikek så tosset endda.

På mit arbejde sidder jeg med en PSE6 der godt kan læse filer fra 5dMKII
- har blot kopieret 8bf filen ind..

MVh Frank Bach

Fra : -;o\)-max--

Dato : 26-01-09 12:32

"Frank Bach Jensen"

> 5dmkII, Lightroom 2,2 og CS4 - normalt - og det er godt sammenmed NIK's plugins som jeg
> er ret vilde med..

Enig - NIK er nok de bedste foto plugin jeg har prøvet.

> Har lige fået den nye DXO til Canon'en, og har kun prøvet den i weekenden på udvalgte
> billeder. Ved ikke rigtigt om det er pengene værd.

Enig - DXO er ikke specielt interessant, eller brugervenligt.
-max-

Fra : Jfo

Dato : 26-01-09 05:44

On 25 Jan., 22:23, "Preben Andersen" <pranSLETDE...@privat.dk> wrote:
> [...]
> mvh
> Preben
> Slet SLETDETTE hvis du skriver direkte til mig.

Jeg er ret ny mht. raw.
Jeg bruger den sw der følger med fra Canon. Jeg bruger den kun til at
justere hvidbalance hvorefter jeg gemmer som .jpg og laver evt.
rettelser i Photoshop eller Gimp.

Jeg kan kun finde ud af at ændre over hele billedet i Canon sw. Er det
muligt at vælge et område og ændre på det? F.eks. at ændre eksponering
kun i et ansigt for at gøre det lysere?

Mvh. Jon

Fra : Pico

Dato : 27-01-09 00:37

Jfo wrote:
KLIP
> Jeg er ret ny mht. raw.
> Jeg bruger den sw der følger med fra Canon. Jeg bruger den kun til at
> justere hvidbalance hvorefter jeg gemmer som .jpg og laver evt.
> rettelser i Photoshop eller Gimp.

Hvorfor gemmer du i JPG ? Jeg kender ikke Canon's raw program, jeg har det
sikkert på nogle CD'er da mit spejlrefleks er Canon, men har du ikke
mulighed for at gemme i et ikke tabsgivende format, f. eks. PSD som er PS
format eller evt. i Tiff ?
--
MVH
Pico

Fra : Skovsgaard

Dato : 26-01-09 13:57

On 26 Jan., 13:44, Jfo <jon.fo...@gmail.com> wrote:

> [...]
>
> Jeg kan kun finde ud af at ændre over hele billedet i Canon sw. Er det
> muligt at vælge et område og ændre på det? F.eks. at ændre eksponering

Det er det i lightroom 2.2. Du kan hente en gratis 30 dages version på
adobe's hjemmeside.

Mvh

Søren