MS Windows
briani 27239
Kan ikke slette eller flytte billedefiler ~
Fra : Jesper

Dato : 26-01-09 15:06

Hej.

Kører XP med SP3.

Jeg har netop købt et nyt Canon G10 kamera og har taget fotos i RAW, men jeg
kan ikke hverken slette eller flytte disse filer med navnet CR2 fra min pc.

Jeg får beskeden, at en anden person eller program bruger filerne. Der er nu
kun mig i hustanden og jeg har lukket samtlige andre programmer via
joblisten.

Filerne ser ud som om de er skrivebeskyttet, og jeg forsøger ihærdigt at
fjerne denne beskyttelse, men det virker ikke.

Nogen som venligst kan hjælpe, da jeg gerne vil have slettet filerne, så det
ikke fylder og så jeg fremadrettet kan arbejde med mine RAW filer.

mvh

Jesper.

Fra : Rado

Dato : 26-01-09 16:56

On Mon, 26 Jan 2009 15:05:48 +0100, "Jesper"
<Christop@post1**.dknet.dk> wrote:

> [...]
>
>Nogen som venligst kan hjælpe, da jeg gerne vil have slettet filerne, så det
>ikke fylder og så jeg fremadrettet kan arbejde med mine RAW filer.

Prøv Unlocker:

http://ccollomb.free.fr/unlocker/

Den kan både oplyse hvad det er der låser filerne og hjælpe med at få
dem slettet.

--
Rado

Fra : Jesper

Dato : 26-01-09 23:14

"Rado" <rado@fjernpost1.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Prøv Unlocker:
>
> http://ccollomb.free.fr/unlocker/
>
> Den kan både oplyse hvad det er der låser filerne og hjælpe med at få
> [...]

Jeg siger mange tak - så fik jeg dem slettet.

Hvad er årsagen til at man pludseligt ikke kan slette en filtype?

mv

Jesper

Fra : Rado

Dato : 27-01-09 09:36

On Mon, 26 Jan 2009 23:14:26 +0100, "Jesper"
<Christop@post1**.dknet.dk> wrote:

>Hvad er årsagen til at man pludseligt ikke kan slette en filtype?

Låsning af filer er helt legalt, det bruges af Windows og forskellige
programmer når filen er åben i programmet eller bruges i en eller
anden sammenhæng hvor den ikke må slettes eller ændres.

Men nogle gange, på grund af en tilfældig fejl eller en bug, bliver
filen eller mappen ikke låst op igen når den ikke længere bliver
brugt, og så har man problemet.

--
Rado

Fra : Rado

Dato : 27-01-09 10:05

On Mon, 26 Jan 2009 23:14:26 +0100, "Jesper"
<Christop@post1**.dknet.dk> wrote:

>Hvad er årsagen til at man pludseligt ikke kan slette en filtype?

Hvis det en filtype generelt der ikke kan slette, er det enten Windows
selv eller et program (formodentlig et der bruger RAW filer) der
manipulerer Windows til at låse denne filtype. I begge tilfælde må det
anses for en fejl.

--
Rado