Foto
IBM760 5420
Teil 3020
Telekonverter??
Fra : Assassin

Dato : 27-07-01 18:57

Jeg har et Pentax MZ-10 og en Sigma 70-300 (4-5,6) Zoom. Jeg overvejer en
2,0 telekonverter for at kunne komme endnu tættere på. Men er det en god
ide? Jeg har set lidt på:
http://www.fovitech.dk/fotodok/pentax/ptaxobj/tconpen.htm

Hvad er konsekvenserne, udover lystab (2 stop, så vidt jeg ved)??

Og nej jeg har ikke råd til en "rigtig" 600mm!!

mvh

Martin

Fra : Kim Østrup

Dato : 28-07-01 12:07

Hej Martin

Udover dit lystab vil du også skulle leve med at fejl i dit objektiv vil
blive tilsvarende forstærket ligesom dit AF ikke vil kunne bruges. Du
har evt. mulighed for at købe en spejltele istedet - den har som
hovedregel fast blænde 8, ingen AF men stort set ingen objektivfejl.
Spejltele giver dog ofte nogle ret karakteristiske runde lysringe i
højlys der ikke er i fokus.

Mvh

Kim

Assassin <no@mail.com> skrev i en

Fra : Flemming Qvist

Dato : 28-07-01 23:03

Nej, det er ikke en god ide.
Du kan med fordel bruge et sæt mellemringe. De kan bringe dig væsentligt
tættere på emnet uden nogen optisk fejl. En mellemring indeholder nemlig
ingen optik. Den fungerer som en forlænger til din afstandsindstilling.