MS Windows
briani 27239
2*xp
Fra : jr

Dato : 23-01-09 19:13

hej
jeg har en computer med 2 harddiske : c-d.
på begge er der instaleret xp.
c- drevet er den jeg selv bruger
d- drevet er ungernes, som de ikke længere bruger.
mit problem er følgende: jeg vil gerne formatere d- drevet og prøve at
instalere linux (ubuntu , har aldrig prøvet det før)
når jeg starter computeren får jeg en bootfil ( mener jeg det hedder) hvor
jeg kan vælge hvilket drev jeg vil starte på, p.t. er den sat til at starte
på c- drevet, betyder det at jeg uden problemer kan formatere d- drevet og
stadig være sikker på at kunne starte computeren? ( kan ikke huske på
hvilket drev bootfilen ligger)
håber at i forstår hvad jeg mener

mvh
jan

Fra : Thomsen

Dato : 23-01-09 19:32

"jr" <jr@nonet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> starte på c- drevet, betyder det at jeg uden problemer kan formatere d-
> drevet og stadig være sikker på at kunne starte computeren? ( kan ikke

Hej
Prøv at læs tråden BIOS spørgsmål fra den 21-01.
Tror det er noget af det samme jeg var ude i.
Altså der skal ikke være noget problem i at genstarte, efter dit
eksperimentet, og vende tilbage til c:

mvh Ole

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 23-01-09 19:40

"jr" skrev i en meddelelse
> håber at i forstår hvad jeg mener

Ja - for at være helt sikker, så kan du i:

Kontrolpanel - System - Avanceret - Start og genoprettelse

- der kan du angive, hvor den skal starte op m.m.

Jeg er ikke helt sikker, men jeg vil tro at Ubuntu kun kan installeres,
hvis drevet er formatteret med Fat32 og ikke med NTFS, der er et Windows
NT filsystem, som XP bruger, hvis man ikke har ændret det.

Men det er længe siden, at jeg brugte Ubuntu, så den er sikkert kommet i
mange nye versioner siden

Jan (en anden af slagsen)

Fra : bannimann

Dato : 24-01-09 10:27

> [...]
> NT filsystem, som XP bruger, hvis man ikke har ændret det.
>
> Men det er længe siden, at jeg brugte Ubuntu, så den er sikkert kommet i

Hvilket filsystem drevet har i forvejen, er ligegyldigt, da Ubuntu kan både
læse og skrive til Fat32/NTFS..

Men derudover formaterer den jo til linux(i Ubuntu: Ext3) filsystem, når
man installere, så hvad der er på HD i forvejen, er den ligeglad med.

Fra : jr

Dato : 24-01-09 10:48

bannimann wrote:
> [...]
>
> Men derudover formaterer den jo til linux(i Ubuntu: Ext3) filsystem,
> når man installere, så hvad der er på HD i forvejen, er den ligeglad

jeg takker mange gange for svarene.
jeg har nu formateret d- drevet og har haft genstartet computeren uden
problemer

mvh
jan