MS Windows
briani 27239
Hvordan ændre man drev-bogstav på harddisk~
Fra : Thomsen

Dato : 23-01-09 15:46

Hej
Lidt opfølgning på tråden "BIOS spørgsmål" 21-01.

Tænkte lige jeg ville spørge om følgende inden jeg fedter for meget rundt
med ledniner og lign.

Min gamle harddisk har drev-bogstavet C:. Den nye har to partitioner E: og
L: og E: er en kopi af C:
Man hvordan kan jeg omdøbe E: til C:?
Sker det automatisk hvis jeg piller den gamle harddisk (C:) ud og booter fra
E:.
Eller skifter bogstavet E automatisk til C først når jeg fysisk på
motherboardet flytter harddisk E:-ledningen hen som nummer et?

mvh Ole

Fra : Ole C

Dato : 23-01-09 16:17

Thomsen skrev blandt andet:

> [...]
> Eller skifter bogstavet E automatisk til C først når jeg fysisk på
> motherboardet flytter harddisk E:-ledningen hen som nummer et?

Drevene kan tildeles bogstaver under
Kontrolpanel>Administration>Computeradministration>Diskhåndtering

--
vh
Ole C

Fra : Thomsen

Dato : 23-01-09 19:26

"Ole C" <mail@FJERNolec.dk> skrev i en meddelelse

> Drevene kan tildeles bogstaver under
> Kontrolpanel>Administration>Computeradministration>Diskhåndtering
>
> --
> vh
> Ole C

Tak for svar. Det var jo ikke så svært.
Troede der var noget særligt ved at være drev C:

mvh Ole

Fra : Edmund

Dato : 23-01-09 20:05

"Thomsen" <oat@@tele2.dk> skrev i meddelelsen

> Tak for svar. Det var jo ikke så svært.
> Troede der var noget særligt ved at være drev C:

Troede jeg også, kunne du godt få lov til at lave E: til C: med den gamle
disk i ??

Normalt vil den blive til C af sig selv, når du booter på den nye

Mvh Edmund

Fra : Thomsen

Dato : 23-01-09 21:25

"Edmund" <nospam@surfpost.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> disk i ??
>
> Normalt vil den blive til C af sig selv, når du booter på den nye

Jeg har ikke gjort noget endnu.
Men da jeg prøvede at boote fra den nye (E:) blev den ikke til C: af den
grund.

mvh Ole

Fra : Jakob

Dato : 23-01-09 23:40

On Fri, 23 Jan 2009 21:24:51 +0100, Thomsen wrote:

> [...]
>
> Jeg har ikke gjort noget endnu.
> Men da jeg prøvede at boote fra den nye (E:) blev den ikke til C: af den

Windows understøtter ikke at man ændrer bogstav på systempartitionen

--
Jakob

Fra : Pico

Dato : 23-01-09 23:39

Thomsen wrote:
> "Edmund" <nospam@surfpost.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg har ikke gjort noget endnu.
> Men da jeg prøvede at boote fra den nye (E:) blev den ikke til C: af
> den grund.

Det gør den heller ikke, det er bios der bestemmer hvilke disk der skal
bootes fra, det er også derfor man kan sætte putteren til at boote fra
diskettedrev eller cd/dvd drev.

Nu ved jeg ikke om du køre med ide elle sate diske, men ligemeget hvilke det
er kan du bare prøve dig frem, hiv kablet fra disk 1 og sæt det i disk 2, så
booter maskinen fra den disk der så automatisk bliver disk c. Jeg ved ikke
hvad du vil opnå, men der sker ikke noget ved at bytte om på diskene, det
eneste der evt. kan drille lidt er hvis det er ide diske, så skal du lige
huske first ond second jumpning.
--
MVH
Pico

Fra : Jakob

Dato : 23-01-09 23:45

On Fri, 23 Jan 2009 23:38:34 +0100, Pico wrote:

> [...]
> eneste der evt. kan drille lidt er hvis det er ide diske, så skal du lige

BIOS indstillinger har intet at gøer med hvordan styresystemet tildeler
drevbogstaver

--
Jakob

Fra : Pico

Dato : 24-01-09 14:29

Jakob wrote:

> BIOS indstillinger har intet at gøer med hvordan styresystemet
> tildeler drevbogstaver

Har jeg skrevet det ? Så vidt jeg kan se skrev jeg at det er BIOS der
bestemmer hvad der bootes på.
--
MVH
Pico

Fra : Thomsen

Dato : 24-01-09 01:12

> [...]
> diskene, det eneste der evt. kan drille lidt er hvis det er ide diske, så
> skal du lige huske first ond second jumpning.

Nu har jeg foreløbigt været lidt kylling med at røre for meget ved C:
harddiskens ledninger og indstillinger. (Forøvrigt synes SATA-stik sidder
meget løst.)
Så uden at pille for meget har jeg prøvet at gennemskue hvordan jeg nemmest
får min nye harddisk til at erstatte min nuværende C: harddisk hvis uheldet
skulle være ude med den gamle.

Har startet med at kopiere min C: harddisk (1 partitionering 160 GB) over på
min nye 1 TB harddisk (2 partitioneringer E: 160 GB + L: 840 GB), "udenfor"
windows, vha. Ultimate Boot CD.
Derefter ville jeg give min gamle C: harddisk et andet bogstav og døbe E:
hardisken om til C:
Så ville jeg til sidst ændre i BIOS så "First device boot" er min nye
harddisk, hvis ene partitionering nu hedder C: i stedet for E:

mvh Ole

Fra : Edmund

Dato : 24-01-09 04:22

> "Edmund" <nospam@surfpost.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg har ikke gjort noget endnu.
> Men da jeg prøvede at boote fra den nye (E:) blev den ikke til C: af den
> grund.

Den bliver kun C; mens du er i den nye XP, booter du op på den gamle XP
igen, skifter det tilbage.

Kan ikke lige gennemskue hvad og hvordan du har bootet på E.

Hvis du booter på den nye med XP, uden den gamle XP disk i, er det en god
ide at starte i fejlsikker tilstand F8 første gang. Har flere gange prøvet,
at XP hænger i opstart hvis jeg ikke har gjort det. Har jeg glemt det, og
først gået i fejlsikker tilstand anden gang, hjælper det ikke. Så ind med en
kopi af XP igen, og så F8, så funkede det.

Sidder den gamle XP disk i , mens jeg har bootet, plejer det at virke, så på
en eller anden måde låner den nye XP fra den gamle disk, og det kan jeg ikke
rigtigt lide , derfor bruger jeg F8.

Mvh Edmund

Fra : Thomsen

Dato : 24-01-09 21:45

> [...]
> på en eller anden måde låner den nye XP fra den gamle disk, og det kan jeg
> ikke rigtigt lide , derfor bruger jeg F8.

Okay. Det vil jeg tage til efterretning.

mvh Ole

Fra : Edmund

Dato : 25-01-09 01:47

> [...]

> Jeg har ikke gjort noget endnu.
> Men da jeg prøvede at boote fra den nye (E:) blev den ikke til C: af den

Hvis det er den nye XP du har forsøgt at boote på, er det nok allevel den
gamle XP du har fået statet op.
Du mangler måske at gøre den nye disk aktiv.
I den gamle XP: gå ind i administration / computeradministration /
diskhåndtering og højreklik på E: drevet og marker som aktiv.