MS Windows
briani 27239
USB-nøgle bootes som USB Diskette Drive?
Fra : Jack L.

Dato : 23-01-09 03:30

Hej med jer.

Det er lykkes mig at få boote fra en USB-nøgle, men i BIOS'en skal det som
USB Harddisk. Det er et problem ved ny-installation af WinXP, idet DOS ikke
genkender NTFS-drev per default, så ved bootup vil DOS tildele USB-nøglen
drev C. Så kan man køre ntfs4dos og lignende for at mounte ens harddisk, men
da vil den tildele navne fra D og opad. Sætter jeg til USB Diskette i
bios'en, nægter den dog at boote op. Kan man få den til at makke ret?

--
Mvh. / Best regards,
Jack L.,

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 23-01-09 04:05

Reformater den som FAT32 i stedet for NTFS.

Regards Jens Peter Karlsen

Fra : inis

Dato : 23-01-09 11:08

Overfør bootsector til din USB nøgle med MKBT
hent det på denne url.
http://www.weethet.nl/english/hardware_bootfromusbstick.php

hvis din bios har mugligheder for at vælge en popup bootmenu
under boot (normalt (F8) med en AMI bios)
jeg bruger USB nøglen med Ghost til backup.- Boot fra Dos.
//inis

Fra : Jack L.

Dato : 24-01-09 00:04

inis wrote:
> [...]
> under boot (normalt (F8) med en AMI bios)
> jeg bruger USB nøglen med Ghost til backup.- Boot fra Dos.

Hej inis,
først og fremmest, tak for linket. Den vejledning førte mig til flere andre
sider, og jeg har prøvet adskillige måder, men uden held. Det er en
hp-bærbar, og man kan godt aktivere en bootmenu i BIOSen, men kun USB HDD
bliver vist på listen, ikke USB Floppy. Mit problem er altså ikke løst.

Har prøvet med dlmanip.com (disk letter manipulator), som kan bruges til at
ændre på drevnavne. Når man booter op, får USB HDDen som bekendt C-drevet og
ved brug af NTFS4DOS (til at detektere NTFS-partitioner) får ens harddisk i
computeren så navnene D og opad. Håbet var så at bruge dlmanip.com til at
swappe det ønskede NTFS-drevs navn med C (som USB-nøglen har fået), og
dlmanip brokker da heller ikke. Til gengæld kan man ikke se indholdet af
NTFS-drevet, så jeg er ligevidt. Æv.

--
Mvh. / Best regards,
Jack L.,

Fra : Jakob

Dato : 24-01-09 00:10

On Fri, 23 Jan 2009 03:29:34 +0100, Jack L. wrote:

> [...]
> da vil den tildele navne fra D og opad. Sætter jeg til USB Diskette i
> bios'en, nægter den dog at boote op. Kan man få den til at makke ret?

Hvis du har gang i en nyinstallation af XP hvorfor så gå igennem så meget
bøvl? Og hvorfor involvere DOS i det?
Boot på din XP cd og gå igennem processen. Så får dine drev de rigtige
bogstaver.

--
Jakob

Fra : Jack L.

Dato : 24-01-09 03:00

Jakob wrote:
> [...]

> meget bøvl? Og hvorfor involvere DOS i det?
> Boot på din XP cd og gå igennem processen. Så får dine drev de rigtige

Ja, hvis dvd-drevet da ellers virkede.

--
Mvh. / Best regards,
Jack L.,

Fra : Jakob

Dato : 24-01-09 08:36

On Sat, 24 Jan 2009 02:59:45 +0100, Jack L. wrote:

> Ja, hvis dvd-drevet da ellers virkede.

Virker dit drev slet ikke eller kan du bare ikke boote på det?

--
Jakob

Fra : Jack L.

Dato : 24-01-09 18:24

Jakob wrote:

> Virker dit drev slet ikke eller kan du bare ikke boote på det?

Drevet spinner ikke, så den skal nok erstattes med en ny. :)

--
Mvh. / Best regards,
Jack L.,