GPS
Fra : P.N.

Dato : 18-01-09 14:43

Jeg drømmer om at få en ny mobil med GPS,

1. Skal man betale for at bruge GPS
2. Er der noget man skal være ops på.
3. Er google-earth ligeså godt som garmin?

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 18-01-09 15:02

"P.N." <pn@tdc.dk> wrote in news:4973321d$0$90276$14726298@news.sunsite.dk:

> Jeg drømmer om at få en ny mobil med GPS,
> 1. Skal man betale for at bruge GPS

GPS i sig selv er gratis. Hvis mobilen har aGPS, altså assistede GPS,
bruger den datatrafik hver gang den skal finde satelitterne, dvs, når du
starter op og når den evt. mister forbindelsen. Der er tale om ret små
datamængder, så vidt jeg kan læse mig til er det 10-15kb hver gang.

> 3. Er google-earth ligeså godt som garmin?

Google Earth er gratis - bortset fra netværkstrafikken - Garmin koster
mange penge i abonnement men bruger ikke netværkstrafik til at hente kort
og lign. En mobiltelefon er ikke særlig egnet som decideret navigationsdims
til bilen så hvis det er det du vil bruge den til kan jeg kun anbefale at
købe sådan en istedet.

Fra : TGJ

Dato : 18-01-09 15:05

"Henrik Stidsen" <inbox@henrikstidsen.dk> skrev i en meddelelse
En mobiltelefon er ikke særlig egnet som decideret navigationsdims
> til bilen så hvis det er det du vil bruge den til kan jeg kun anbefale at
> købe sådan en istedet.

Enig !

Thomas

Fra : Max

Dato : 18-01-09 16:03

Hej Thomas

> En mobiltelefon er ikke særlig egnet som decideret navigationsdims
> til bilen så hvis det er det du vil bruge den til kan jeg kun

Hvorfor ikke det ?

--
Mvh Max

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 18-01-09 16:13

"Max" <Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> wrote in

> Hvorfor ikke det ?

Husk at svare på det rigtige indlæg - det var mig der skrev ovenstående men
du har besvaret TGJ's indlæg.

Anyway - mobiltelefoner har mindre display, dårligere batteritid og
softwaren til navigation er som hovedregel langt langt dårligere end det
man finder i en decideret navigationsenhed. Derudover kan man hurtigt komme
til at betale et meget dyrt abonnement for at bruge navigationsprogrammet
ligesom datatrafik ofte vil gøre fornøjelsen meget meget dyr (med mindre
man har fri data naturligvis). Sidst men ikke mindst er mobiltelefonernes
GPS enheder ofte meget dårligere end i en navigationsenhed.

Fra : Nicolai

Dato : 18-01-09 17:11

> Anyway - mobiltelefoner har mindre display, dårligere batteritid og
Uenig. Min Garmin siger 4 timer i manualen - det slår min Nokia N79 stort.

> softwaren til navigation er som hovedregel langt langt dårligere end det
Enig.

> man finder i en decideret navigationsenhed. Derudover kan man hurtigt
> komme
> til at betale et meget dyrt abonnement for at bruge navigationsprogrammet
Uenig. F.eks. har nokia maps en map downloader så du kan foruddownloade hele
lande.

> ligesom datatrafik ofte vil gøre fornøjelsen meget meget dyr (med mindre
> man har fri data naturligvis). Sidst men ikke mindst er mobiltelefonernes
Uenig. Se ovenstående - ergo kan man undgå den problematik.

> GPS enheder ofte meget dårligere end i en navigationsenhed.
Uenig. Jeg har meget større chance for at få gps lock indvendig end min
SIRFIII-baseret Garmin 250w

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 18-01-09 18:14

"Nicolai" <spam2005@nifo.dk> wrote in

> Uenig. F.eks. har nokia maps en map downloader så du kan
> foruddownloade hele lande.

Det ændrer ikke på at mange af de navigationsprogrammer der findes er
abonnementsløsninger. Nokia Maps har jeg aldrig hørt omtalt som andet end
elendigt, har aldrig selv brugt det til navigation da jeg ikke har en Nokia
med GPS.

> Uenig. Jeg har meget større chance for at få gps lock indvendig end
> min SIRFIII-baseret Garmin 250w

Formentlig fordi din mobil er aGPS, mao, den får besked over internettet
hvor den skal finde satelitterne hvor din Garmin 250 skal søge efter

Fra : Nicolai

Dato : 18-01-09 20:09

> Formentlig fordi din mobil er aGPS, mao, den får besked over internettet
> hvor den skal finde satelitterne hvor din Garmin 250 skal søge efter

Uenig :) (Slog Agps fra på min tur i norge :)

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 18-01-09 22:29

> Uenig :) (Slog Agps fra på min tur i norge :)

Hmmm, der er mange muligheder - incl. at din Garmin er dårlig :)

Hvis din mobil har haft forbindelse indenfor de sidste par timer og din
Garmin ikke har vil mobilen have nemmere ved at finde satelitter. Jo
længere tid der er gået og jo mere man har flyttet sig siden sidste gang
der blev modtaget gps signaler desto sværere er det at få signal igen - to
identiske modtagere kan altså være forskellig tid om at få forbindelse.

Fra : Max

Dato : 18-01-09 18:50

Hej Henrik

> Anyway - mobiltelefoner har mindre display, dårligere batteritid og
> softwaren til navigation er som hovedregel langt langt dårligere end
> det man finder i en decideret navigationsenhed. Derudover kan man

Softwaren er nu lige så god hvis man bruger den rigtge og
displaystørrelsen er jo heller ikke vigtig da man kun behøver
at lytte til den. Batterilevetiden er jo intet problem i en bil
hvor man har adgang til strøm hele tiden.

--
Mvh Max

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 18-01-09 22:31

> [...]
> at lytte til den. Batterilevetiden er jo intet problem i en bil
> hvor man har adgang til strøm hele tiden.

Den WayFinder der ligger på min SE C905 er rigtig elendig i forhold til min
Garmin. Om man kun skal lytte eller også se er vel smag og behag, jeg
kigger på kortet også. Sidst men ikke mindst, hvis man ikke har en lader
til bilen har man jo ikke strøm hele tiden ;)

Fra : J. E.

Dato : 20-01-09 00:28

> [...]
> man har fri data naturligvis). Sidst men ikke mindst er mobiltelefonernes
> GPS enheder ofte meget dårligere end i en navigationsenhed.

Alt ovenstående passer ikke når jeg sammeligner min Nüvi 200
med Garmin XT på Nokia N95 - jo jeg har et lidt mindre display
på N95
XT er faktisk mere avanceret end en Nüvi 200/250 og navigation
er præcis det samme.

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 20-01-09 16:45

Henrik Stidsen <inbox@henrikstidsen.dk> wrote in

> Anyway - mobiltelefoner har mindre display,

Skærmen på min SE P1i er rigeligt til mig.

> dårligere batteritid

Dels kan man ofte suge strøm til mobilen via cigartænderen, men derudover
er det altså kun et spørgsmål om justering af strømsparefunktioner. Min
software slukker for skærmen når den ikke er nødvendig, og tænder igen i
tide inden der skal navigeres.

> softwaren til navigation er som hovedregel langt langt dårligere end
> det man finder i en decideret navigationsenhed.

Jeg bruger Nav4All. Den dækker til fulde mit behov, som selvfølgelig er
forskelligt fra person til person.

> Derudover kan man
> hurtigt komme til at betale et meget dyrt abonnement for at bruge
> navigationsprogrammet ligesom datatrafik ofte vil gøre fornøjelsen
> meget meget dyr

Nav4All er gratis og jeg benytter pilenavigation 99% af tiden. Dermed
koster det kun data af få beregnet en rute. Kun når det er absolut
nødvendigt henter jeg kort (typisk når jeg navigerer til fods).

> Sidst men
> ikke mindst er mobiltelefonernes GPS enheder ofte meget dårligere end
> i en navigationsenhed.

Min GPS enhed er ikke indbygget. Så jeg har den bedste GPS jeg synes jeg
har behov for (Holux 240). Det har også den fordel at mobilen kan
placeres dér hvor det er optimalt for mig, mens GPS'en så kan placeres
hvor det er smartest for den. Ganske ofte er det i bagruden (jeg benytter
mange forskellige biler).

Min GPS løsning kan medbringes til fods, hvorfor den har en "Husk
parkering" funktion. Når man parkerer i en fremmed storby, klikker man
lige på funktionen, placeringen registreres, man vader byen tyndt uden at
skulle bekymre sig om hvor automobilet står, og når man er træt beder man
om korteste vej tilbage til bilen.

Jeg har primært navigationen til brug i udlandet, men benytter den da
også her i landet. For mig er det langt den letteste, mest mobile og
billigste løsning. Jeg har den altid på mig (mobilen i lommen, GPS'en i
nøglerne), den er altid opdateret med nye kort, der kommer løbende nye
funktioner til og pilenavigeringen tager ikke unødig opmærksomhed.
Faktisk kan jeg navigere med mobilen i lommen og et BT headset.

Det største problem er at indtastning er lidt omstændelig, men på netop
min mobil er det faktisk bedre end de fleste rigtige navigationsenheder.

Og da jeg ligger interessante POI's ind via nettet hjemmefra inden turen,
er det et problem der er til at overse.

Men man skal helt klart gøre op med sig selv hvor ens behov ligger. Havde
jeg kun samme bil og intet mobilt navigationsbehov, havde jeg nok også en
fast monteret i bilen.

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 21-01-09 00:57

Kent Oldhøj skrev:

snip en dødspændende udredning

> Havde jeg kun samme bil og intet mobilt navigationsbehov, havde jeg
> nok også en fast monteret i bilen.

Hvilken?
Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 01-02-09 18:35

"Hans Paulin \(6310\)" <me@privacy.net> wrote in news:497664ec$0$90265
$14726298@news.sunsite.dk:

> Hvilken?

Noget i stil med denne:
http://pro.corbis.com/images/42-18881219.jpg?size=67&uid={A3AB1009-1F0F-
4C92-814D-E36FE67E1ED1}

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 01-02-09 22:47

Kent Oldhøj skrev:

> Noget i stil med denne:
> http://pro.corbis.com/images/42-18881219.jpg?size=67&uid={A3AB1009-1F0F-
> 4C92-814D-E36FE67E1ED1}

Forståeligt

Har dog nået at købe én nu inden du svarede (dog ikke den afbillede )
Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Claus E Beyer

Dato : 18-01-09 16:40

> [...]

> gang.

> Google Earth er gratis - bortset fra netværkstrafikken - Garmin koster

Jeg betaler da ikke noget i abonnement på min Garmin.

Claus

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 18-01-09 17:04

"Claus E Beyer" <ceb.news@gmail.com> wrote in

>>> 3. Er google-earth ligeså godt som garmin?

> Jeg betaler da ikke noget i abonnement på min Garmin.

Så er det enten fordi du stadig er i prøveperiode eller fordi det ikke er
på din mobiltelefon :)

Svjv har både Garmin og TomTom navigationsprogrammer til mobilen hvor man
betaler abonnement. Sony Ericsson sender et navigationsprogram med på deres
telefoner kaldet WayFinder, det koster også abonnement.

Fra : P.N.

Dato : 19-01-09 11:50

> [...]
> navigationsdims
> til bilen så hvis det er det du vil bruge den til kan jeg kun anbefale at

Jeg spørger specifikt til mobiltelefon fordi jeg ingen bil har. Jeg skal kun
bruge GPS enheden i kortere tidsrum. Så svaret her må vel være at købe en
mobil med google i.
Er i enig eller ville i gøre et andet valg.

Fra : Nicolai

Dato : 19-01-09 12:25

> Jeg spørger specifikt til mobiltelefon fordi jeg ingen bil har. Jeg skal
> kun bruge GPS enheden i kortere tidsrum. Så svaret her må vel være at købe
> en mobil med google i.

Det er slet ikke dumt - google maps er fint.

Fra : Max

Dato : 19-01-09 12:46

Hej P.N.

> Er i enig eller ville i gøre et andet valg.

Jeg kender masser af blinde der bruger en mobil med
indbygget GPS og så Wayfinder som software.

--
Mvh Max

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 19-01-09 18:36

"P.N." <pn@tdc.dk> wrote in

> Jeg spørger specifikt til mobiltelefon fordi jeg ingen bil har. Jeg
> skal kun bruge GPS enheden i kortere tidsrum. Så svaret her må vel
> være at købe en mobil med google i.
> Er i enig eller ville i gøre et andet valg.

Til det formål er en gps mobil ganske udemærket.

Fra : Chano Andersen

Dato : 20-01-09 19:20

Henrik Stidsen wrote:
> GPS i sig selv er gratis. Hvis mobilen har aGPS, altså assistede GPS,
> bruger den datatrafik hver gang den skal finde satelitterne, dvs, når du

Hvor fungere aGPS egentligt i praksis? Min telefon burde have det, men
den bruger IKKE data traffik når jeg bare aktivere f.eks. trackeren,
eller GPS status (Hvor den også begynder at lede efter satellitter.

- Chano Andersen

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 20-01-09 22:47

Chano Andersen <sunsite012009@chanoandersen.dk> wrote in

> Hvor fungere aGPS egentligt i praksis? Min telefon burde have det, men
> den bruger IKKE data traffik når jeg bare aktivere f.eks. trackeren,
> eller GPS status (Hvor den også begynder at lede efter satellitter.

Det fungerer ved at mobilen downloader, via internettet, information om
hvor den er på jorden og dermed hvilke GPS satelitter den skal kunne
kommunikere med. På den måde kan den meget hurtigere få fat i dem.

Fra : Chano Andersen

Dato : 21-01-09 23:58

Henrik Stidsen wrote:
> Det fungerer ved at mobilen downloader, via internettet, information om
> hvor den er på jorden og dermed hvilke GPS satelitter den skal kunne
> kommunikere med. På den måde kan den meget hurtigere få fat i dem.

Tja, det må du så endeligt lige hjælpe mig med at forklare min C702'er
den skal gøre.. For den henter INGEN data ved forsøg på brug af GPS
funktionerne.. Den venter bare på at få positionsdataene fra
satellitterne, og derefter kan den så triangulere sin position.

Men den slog da en navigion GPS enhed i en bil på motorvejen i
Nordjylland. :P

- Chano Andersen

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 22-01-09 17:52

> [...]
> funktionerne.. Den venter bare på at få positionsdataene fra
> satellitterne, og derefter kan den så triangulere sin position.

Kig lige om du har fået slået assisted gps fra i opsætningen ;)

Hvem er din udbyder? Det kan være de ikke udsender mastens koordinater
til terminalen og i så fald er aGPS svjv ubrugeligt.

Fra : Chano Andersen

Dato : 22-01-09 19:43

Henrik Stidsen wrote:
> Kig lige om du har fået slået assisted gps fra i opsætningen ;)

Det er slået til. Det har jeg kontrolleret.

> Hvem er din udbyder? Det kan være de ikke udsender mastens koordinater
> til terminalen og i så fald er aGPS svjv ubrugeligt.

Sonofon, og uden at være helt sikker, så virker det i hvert fald med
google maps, at bruge masterne (Indtil GPS'en har låst sig fast på nogle
satellitter.) så de sender vel de data ud? Og i så fald, er GPRS vel
ikke nødvendigt, som der nævnes et andet sted...)

- Chano Andersen

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 22-01-09 20:06

> [...]
> satellitter.) så de sender vel de data ud? Og i så fald, er GPRS vel
> ikke nødvendigt, som der nævnes et andet sted...)

Hvis Google Maps kan så burde din GPS også kunne. Mastens lokationsdata er
ikke nok for mobilen, den skal downloade en "kalender" for hvor GPS
satelitterne befinder sig og hvilke den skal lede efter, det kan masten
ikke fortælle. Så jo, GPRS er nødvendigt for aGPS.

Fra : Chano Andersen

Dato : 22-01-09 22:11

Henrik Stidsen wrote:
> Hvis Google Maps kan så burde din GPS også kunne. Mastens lokationsdata er
> ikke nok for mobilen, den skal downloade en "kalender" for hvor GPS

Ja, men den "kalender" kommer jo normalt fra satellitterne, og det er
altså her GPS'en i min mobil henter oplysningerne.

> satelitterne befinder sig og hvilke den skal lede efter, det kan masten
> ikke fortælle. Så jo, GPRS er nødvendigt for aGPS.

Det kunne den vel egentligt godt, at det så ikke nødvendigvis er en del
af GSM standarden, er en anden sag. ;)

Men min mobil henter altså ikke data fra nettet, når jeg aktivere GPS
funktionerne, (Status oplysninger eller trackeren) så enten er aGPS ikke
det samme som at hente almanac mm, fra nettet, frem for satellitterne,
eller også fungere det bare ikke på min mobil.

- Chano Andersen

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 22-01-09 22:21

> Ja, men den "kalender" kommer jo normalt fra satellitterne, og det er
> altså her GPS'en i min mobil henter oplysningerne.

Og tada - så er vi ved hele pointen i aGPS: båndbredden er langt langt
højere på mobilnettet og derved kan man gøre fix-proceduren meget meget
hurtigere ved at hente de data over mobilnettet istedet for at vente på at
man fanger dem fra en satelit.

> [...]
> ikke det samme som at hente almanac mm, fra nettet, frem for
> satellitterne, eller også fungere det bare ikke på min mobil.

Jeg tror det er det sidste - for det fungerer fint på min C905 der har
samme GPS udstyr og programmer som C702.

Fra : Chano Andersen

Dato : 24-01-09 11:26

Henrik Stidsen wrote:
> [...]
> hurtigere ved at hente de data over mobilnettet istedet for at vente på at

Ja, det er vi så helt enige i. Det er noget med 12.5 minutter det kan
tage at få den smule data fra satellitterne.. Hvorfor man har valgt så
lav en båndbredde at sende dem med, er mig en gåde.. Men der er jo nok
en grund, eller også havde man bare slet ikke forstillet sig, at det
ville blive så udbredt, at de 12.5 minutter kunne blive et problem. :P

> Jeg tror det er det sidste - for det fungerer fint på min C905 der har
> samme GPS udstyr og programmer som C702.

Det lyder underligt, for internet adgang fungere jo fint på telefonen,
ellers, det er KUN GPS funktionerne, der åbenbart ikke kan trigge det.
Med mindre det kan have noget med udbyderen at gøre.

- Chano Andersen

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 24-01-09 15:50

> [...]
> en grund, eller også havde man bare slet ikke forstillet sig, at det
> ville blive så udbredt, at de 12.5 minutter kunne blive et problem. :P

Der er nok en hel del årsager til det. Man kan også undre sig over at
sendestyrken fra satelitterne er så lav som den er (hvilket er en del af
grunden til at mange forbrugerGPS'er ikke altid er så præcise, de kan
simpelthen ikke opfange og afkode de svage signaler). Jeg vil tro det hele
har noget med pris og det faktum at satelitten er ret langt væk at gøre.
Bruger man sin GPS ofte oplever man heller ikke problemet.

> Det lyder underligt, for internet adgang fungere jo fint på telefonen,
> ellers, det er KUN GPS funktionerne, der åbenbart ikke kan trigge det.
> Med mindre det kan have noget med udbyderen at gøre.

Det lyder mærkeligt at en udbyder skulle blokere for det.

Fra : Chano Andersen

Dato : 24-01-09 22:51

Henrik Stidsen wrote:

> Det lyder mærkeligt at en udbyder skulle blokere for det.

Det kommer vel an på, hvor data hentes fra. Hvis det kræver udbyderen
har noget udstyr til at levere de nødvendige data, så kan udbyderen godt
blokere for det, ved ikke at have dette udstyr. (Sikkert blot en webserver)

Hvis data hentes fra SE, kan jeg heller ikke se hvorfor en udbyder
skulle sabotere funktionen, de vil jo trodsalt tjene lidt på data
trafikken. Selvom den er minimal. (Maks ca. 1-200 KB)

- Chano Andersen

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 25-01-09 00:48

> [...]
> har noget udstyr til at levere de nødvendige data, så kan udbyderen
> godt blokere for det, ved ikke at have dette udstyr. (Sikkert blot en

Det ser faktisk ud til at Nokia udbyder servicen men at de enkelte udbydere
kan have deres egen service kørende -
http://www.nokia.com/A4136001?newsid=1140680

Mon ikke det så fungerer på samme måde for Sony Ericsson mfl?

> Hvis data hentes fra SE, kan jeg heller ikke se hvorfor en udbyder
> skulle sabotere funktionen, de vil jo trodsalt tjene lidt på data
> trafikken. Selvom den er minimal. (Maks ca. 1-200 KB)

De ville tjene penge på datatrafikken og det ser ud til de ikke engang
behøver stille servicen til rådighed selv. Det er da en win-win situation.
Hvorfor nogen udbydere alligevel vælger at begrænse brugerens muligheder er
uforståeligt.

Fra : Leif Neland

Dato : 22-02-09 22:43

Henrik Stidsen skrev:

> [...]
> til bilen så hvis det er det du vil bruge den til kan jeg kun anbefale at

Jeg er godt tilfreds med Garmin XT på Nokia N95.
Udmærket display, og smart at kantakterne i telefonbogen også kan have
GPS-lokation.
Man kan sende SMS til andre Garmin XTér: Jeg er her og hvor er du? Så
man kan få den andens lokation på sit kort eller omvendt.

Leif

Fra : simon

Dato : 18-01-09 15:05

P.N. forklarede:
> Jeg drømmer om at få en ny mobil med GPS,
>
> 1. Skal man betale for at bruge GPS
> 2. Er der noget man skal være ops på.
> 3. Er google-earth ligeså godt som garmin?

Hej.
Måske - inden du gør alvor af at købe en tlf. med gps,
så overvej - om du kan bruge din eksisterende tlf. og
købe en bluetooth gps., f.eks. hos MyTrendyphone.
der har en bluemax bluetooth gps receiver til 369 kr.
Du kan hente gratis software på nettet, f.eks.
Nav4all.
Findes her:
http://www.nav4all.com

Du skal være ops på, at der skal hentes data på nettet,
datamængden afhænger af, hvor detaljeret du ønsker det
skal være (fuldt kort kontra en simpel kørevejledning
med pile og lyd).
Har prøvet at bruge den fra Herning til København med
den simple med pilene og lyd.
Selvom vi valgte at køre en alternativ rute uden for
motorvejen på Sjælland, kostede det kun 56 øre i data-
trafik (Bibob - der er meget billig m.h.t. data)
Du kan sagtens købe et nav-program, men jeg tvivler på,
om det er meget bedre.
Har ikke prøvet Google earth eller garmin.

mvh
simon

Fra : Jan Nielsen

Dato : 18-01-09 17:19

P.N. skrev:
> Jeg drømmer om at få en ny mobil med GPS,
>
> 1. Skal man betale for at bruge GPS
> 2. Er der noget man skal være ops på.
> 3. Er google-earth ligeså godt som garmin?

De programmer der er værd at bruge koster enten løbende abo eller
engangs indkøb.

Jeg bruger WF Navigator på Nokia 6220C ( http://www.wayfinder.com/ ) .
Det koster 500kr for 36måneder, når perioden er udløbet kan man ikke
bruge navigation mere.

Man kan downloade kortene så de ikke skal hentes over dataforbindelsen.
Der bruges stadig lidt data til online søgninger og a-gps.
-Men det kan undgås ved at svare nej når programmet starter og spørger
om det må gå online, svares der nej bruger den kun de kort data den har
lokalt.

Nokia maps koster også derfor blev det udskiftet da det har en del
mangler, jeg bruger primært gps funktionen på cykel/gåben, men den
virker fint i bil også.