Klar besked i USA: Dit barn er for tykt
Fra : Petse

Dato : 18-01-09 11:21

Når vi har fået rygerne ned med nakken, så er det de fedes tur.

Klik på linket, hvor du også kan læse at der er interesse i Danmark.
http://www.dr.dk/Nyheder/Udland/2009/01/18/091625.htm?rss=true

Fra : Kim2000

Dato : 18-01-09 11:29

"Petse" <pjensen73@FJERNDETTEgmail.com> skrev i en meddelelse
> Når vi har fået rygerne ned med nakken, så er det de fedes tur.
>
> Klik på linket, hvor du også kan læse at der er interesse i Danmark.
> http://www.dr.dk/Nyheder/Udland/2009/01/18/091625.htm?rss=true

I de sidste vel 40-50 år er forældrene blevet gjort opmærksom på når deres
børn er tykke. Intet nyt i det.

Fra : Lyrik

Dato : 18-01-09 12:58

"Petse" <pjensen73@FJERNDETTEgmail.com> skrev i meddelelsen
> Når vi har fået rygerne ned med nakken, så er det de fedes tur.
>
> Klik på linket, hvor du også kan læse at der er interesse i Danmark.
> http://www.dr.dk/Nyheder/Udland/2009/01/18/091625.htm?rss=true

,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Jamen fedme og manglende motion producerer 3 diabetes-2 tilfælde i timen i
Danmark! Det de gør her i Arkansas er at oplyse foældrene om at deres børn
nu er for fede. De vejer dem og kontrollerer deres BMI-fedmeindeks.

Det er sund fornuft at gøre noget ved det voksende problem. Så længe det
foregår som vejledning i kærlighed til næsten er det ok.
Det man kan frygte er skat på overvægt og forbud for fede imod forskelligt.
Fedme er et samfundsproblem, så må samfundet se hvad de kan gøre.

En rigtig god ting var at forsyne madvarer med kalorietal, -ikke for 100
gram eller for en "portion" men for hele "pakken" Som:
"Denne chokolade indeholder 1000 kcal."
"Denne pose chips indeholder 450 kcal"

Og så kunne man variere vejledninger i motion. Der er folk der hader en
"løbetur", så kan de have et sæt håndvægte liggende ved siden af TV i
stedet.
Det ville gavne os, hvis flere af vore ældre lignede ham "farmand" fra
"Orange County"-som laver motorcykler og reklamerer for HP computere, i
stedet for at ligne "champagneflasker"))

mvH
Jens

Fra : Steen A. Thomsen

Dato : 18-01-09 13:28

On Sun, 18 Jan 2009 12:57:31 +0100, Lyrik wrote:

> Jamen fedme og manglende motion producerer 3 diabetes-2 tilfælde i timen i
> Danmark!

Nu overdriver du jo helt vildt.

Ifølge Fødevarestyrelsen er det ca 10.000 nye tilfælde om året, hvilket
svarer til ca. 1 i timen.

http://gl.foedevarestyrelsen.dk/FDir/Publications/2003003/Rapport9.asp

Fra : Carsten Riis

Dato : 18-01-09 13:35

Lyrik skrev den 18-01-2009 12:57:

> En rigtig god ting var at forsyne madvarer med kalorietal, -ikke for 100
> gram eller for en "portion" men for hele "pakken" Som:
> "Denne chokolade indeholder 1000 kcal."
> "Denne pose chips indeholder 450 kcal"

Eller hvad med at påbyde detailhandlen salgsreducerende vareplacering af
usunde fødevarer.
Detailhandlen ved udemærket godt, hvor varer skal placeres for at de
sælger godt. Det må betyde at de også ved hvor varerne ikke sælger så godt.

og hvad med forbud mod salgsfremmende aktiviteter af usunde fødevarer.

Og ja, naturligvis vil der være en gråzone af varer....lad myndighederne
bestemme hvad der er hvad.
Naturligvis mod at myndighederne ikke skal mikromanage på andre områder
fx kontrollere om selvkontrollen af køleanlæg fungerer....kølekontrollen
skal bare automatiseres!
Hvem siger i hele taget, at selvkontrollen bliver gennemført og ikke
bare skrives på et stykke papir, at den er gennemført.

som forbruger har man så stadig mulighed for at købe usunde fødevarer,
men man skal bare selv huske at købe dem hhv. selv opsøge dem i
supermarkederne. Og så som du selv er inde på, så er der ovenikøbet
gjort opmærksom på hvad varen indeholder af kalorier.

Det må da være frit valg for forbrugeren, at alle forpligtelser ligger
på detailhandlen og industri.

Carsten Riis
www.de3faktorer.dk

Fra : Lyrik

Dato : 18-01-09 17:09

Den 18.01.2009 kl. 13:28 skrev Steen A. Thomsen <s_a_thomsen@yahoo.com>:

> Nu overdriver du jo helt vildt.
>
> Ifølge Fødevarestyrelsen er det ca 10.000 nye tilfælde om året, hvilket
> svarer til ca. 1 i timen.
>
> http://gl.foedevarestyrelsen.dk/FDir/Publications/2003003/Rapport9.asp

,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Jeg gengav bare tallene fra BT's forside 13.januar: "Hver time får tre
danskere diabetes"
Det skulle være nye tal fra "Det nationale Diabetesregister"
Tallene har været stærkt stigende og specielt for mænd.
Så din "jeg blev trådt over tæerne med for høje tal-smiley" er ikke
relevandt! Vi må og skal gøre noget ved det!
Sukkersyge2 er straffen for ikke at tjene sit brød svedende med tunge
løft! En mands fysik kræver sved på panden! Or else!
"I dit ansigts sved skal du tjene dit brød!"

MvH
Jens