String til int
Fra : Claus Jul Larsen

Dato : 27-07-01 12:22

Jeg er newbie til java-servlet.

Da getParameter() returner en String - men denne skal være af type int, da
den skal køre en for() loop med værdien som antal loop ....

Hvordan kan jeg "konvertere" en string til en int?

Fra : Soren 'Disky' Reinke

Dato : 27-07-01 12:19

"Claus Jul Larsen" <clausanne@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> den skal køre en for() loop med værdien som antal loop ....
>
> Hvordan kan jeg "konvertere" en string til en int?

String tal="27";
int x=Integer.parseInt(tal);

Så er String blevet lavet om til en int, bare pas på hvis der er
andet end tal i din String, så kan der komme en exception.

--
With many Thanks

Soren ' Disky ' Reinke ICQ #1413069
http://www.disky-design.dk/fish

Fra : Claus Jul Larsen

Dato : 27-07-01 12:32

Uha, et hurtigt svar....

Tak!

Et anden ting. Når en int variabel er tom, hvordan skriver man den i en
if-sætning?

Jeg har prøvet med:

int cols = Integer.parseInt(req.getParameter("cols"));
int rows = Integer.parseInt(req.getParameter("rows"));

Fra : Claus Jul Larsen

Dato : 27-07-01 12:35

Tak for svaret. Det hjalp!

En anden spørgsmål:

int cols = Integer.parseInt(req.getParameter("cols"));
int rows = Integer.parseInt(req.getParameter("rows"));

Det er ikke altid, at cols og rows har noget værdi i sig (null) - men
hvordan laver man en if sætning, hvor den kun kører, hvis der er ikke en
værdi i enten cols eller rows eller måske begge?

Prøvede med

if (!cols || !rows) {
xxx
}

Men den duer ikke

Fra : Soren 'Disky' Reinke

Dato : 27-07-01 12:47

> Tak for svaret. Det hjalp!
>
> En anden spørgsmål:
>
> int cols = Integer.parseInt(req.getParameter("cols"));
> int rows = Integer.parseInt(req.getParameter("rows"));

Hvis 'cols' eller 'rows' ikke findes bliver resultatet 'null' som
så for parseInt til at lave rod i det.

Lav hellere:
String colsString=req.getParameter("cols");
String rowsString=req.getParameter("rows");
int rows=0,cols=0;
if(cols!=null)
{
cols = Integer.parseInt(colsString);
}
if(rows!=null)
{
rows = Integer.parseInt(rowsString);
}

Nu kan du så checke dem.

Fra : Claus Jul Larsen

Dato : 27-07-01 13:18

Hvis jeg angiver

if (cols != null) {
cols = Integer.parseInt(colsString);
out.println(cols+"/"+rows+"<br>");
}

Så svarer javac med:

TestServlet.java:22: operator != cannot be applied to int,<*>
if (cols != null) {

Hm...

Fra : Soren 'Disky' Reinke

Dato : 27-07-01 13:37

> Hvis jeg angiver
>
> if (cols != null) {
> cols = Integer.parseInt(colsString);
> out.println(cols+"/"+rows+"<br>");
> }
>
> Så svarer javac med:
>
> TestServlet.java:22: operator != cannot be applied to int,<*>
> if (cols != null) {

hov hov.

jeg tester på colsString som jo er en String om den er !=null,
det er ikke en integer !! Stor forskel :)

Fra : Esben Mose Hansen

Dato : 28-07-01 08:01

Claus Jul Larsen wrote:

(retter lige citeringen til...)

> [...]
> hvordan laver man en if sætning, hvor den kun kører, hvis der er ikke en
> værdi i enten cols eller rows eller måske begge?

int, float, char, short etc. er primitive typer, der altid har en værdi.
String, Integer, Object etc. er objekter der kan sættes til ingen værdi,
f.eks. null. Så hvis du vil have at cols, rows kan sættes til ingen
værdi skal du bruge wrapper-class'en Integer. I så fald bliver dit program:

Integer cols = new Integer(req.getParameter("cols"));
Integer rows = new Integer(req.getParameter("rows"));

if (cols==null || rows==null) {
// cols or null may be undefined
}

jeg ville iøvrigt anbefale at putte en try { ... } catch
(NumberFormatException e) {...}

Faktisk kunne denne exception også overflødiggøre brugen af
wrapperclass'en Integer...

På det tekniske plan skyldes alt dette at objekter i virkeligheden er
pointere (plus lidt ekstra) mens de primitive variable ikke er det.
Dette skrevet fordi ovenstående ligner at du kommer fra c-verdenen.
Bemærk at !cols er meningsløst med mindre cols er en boolsk variabel.
(også i c sådanset, men mange bruger det alligevel.)

mvh. Esben