Den sociale arvs genetik i ordsprogs-form
Fra : Bo Warming

Dato : 13-01-09 06:30

Den sociale arvs genetik i ordsprogs-form

Store ånder har længe indset at intelligens ikke skabes af nedarvet hjerne

" The difference between... a philosopher and a common street porter...
arises not so much from nature as from habit, custom, and education.Adam
Smith

Det er snarere forældrenes og andre forfædres gode vaner der forplantes ned
gennem generationerne

" Fædrenes synder hjemsøges på børnene. Gamle Testamente(og
Gustav Wied og Henrik Ibsen)
" Hvo der er fød til pending, bliver aldrig dalers herre. Gl.danske
Ordsprog
" No one is hanged who has money in his pocket. Russian Proverb
" If you would civilize a man, begin with his grandmother. Victor Hugo
1802 - 1885
" Legemet udtrykker altid den ånd, det omslutter. Auguste Rodin

Tro ikke lægemiddelbedragere, der vil gøre kvindepsyke til et spørgsmål om
hormoner

" Man kommer ikke til verden som kvinde, man bliver det. Simone de Beauvoir

Dit ansigt rummer mange signaler og i vekselvirkning med dem du omgås,
skabes kultur og psyke, ofte udfra skæbne som ingen forstår

"Således kan den blideste og fornuftigste mand, hvis han har et stort
overskæg... som regel blive set som intet andet end tilbehør til et stort
overskæg, det vil sige en militærtype, der nemt bliver vred og af og til
voldelig... og som sådan vil han blive behandlet. Nietzsche

" Manerer er nødvendige for den grimme. De kønne kan slippe afsted med
hvadsomhelst. Evelyn Waugh
" Naturen giver dig det ansigt, du har, når du er 20. Det er op til dig
selv at fortjene det ansigt du har når du er 50. Coco Chanel

Fordi arv-miljø emnet er conversation, som alle kan gore sig klog på, er der
basis for mange sammmenværgelsesteorier, hvoraf nogle er kloge.
Skolelærere har ville opreklamere deres job ved at påstå, at alle kan blive
Einsteiner med den rette undervisning - som om vi havde brug for en mio
Einsteiner i DK
Derfor angreb de frenologi, som ikke var helt så tosset, som den nu gøres
til - at man af kraniets form udledte personlighed, og en interessant
udløber var nedenstående psykiaters tusind tegninger af forbryderfjæs.
" Den fødte forbryder kan kendes på sit lille kranium med ringe plads til
hjerne, den lave vigende pande, det fremspringende ansigt, kraftige kæber og
store kindben. Der er misdannelser ved ører, øjne, læber, tænder og gane.
Håret er tottet og krøllet. Tit er der overtallige fingre eller brystvorter.
Personen er stammer og kejthåndet". Psykiater Cesare Lombroso (1835-1909)

Det er ikke så enkelt og skæbnen i intelligensskabende udseende er ikke en
sikker skæbne.
Og alt er relativt - den mindst forbryderiske bliver en helgen.
At have muslimsk udseende er i dag kun godt for piger, der i gymnasierne får
karakterer forærende fordi godhedsindustri-lærere derved realiserer sig
selv.
At muslimbander er overkriminelle betyder, at drenge endnu har udseendet
imod sig. Men især har de mangel på kultur i hjemmet imod sig.
Når noget stjæles på en institution vil den, der ser mest forbryderisk ud
hurtigt blive mistænkt.
En børnehaves gøren mig til fjendebillede, fordi jeg solede mig nær deres
legeplads har vist at moden hurtigt skifter og at en indlysende problemfri
pensioneret "racistisk" gymnasielærer kan blive cirka så chikaneret end
jøder blev i NaziTyskland.

Fra : Martin Larsen

Dato : 13-01-09 12:27

"Bo Warming" <bwng@bwng.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
>
> " The difference between... a philosopher and a common street porter...
> arises not so much from nature as from habit, custom, and education.Adam

Jo, men han levede i en tid, hvor det ikke var ualmindeligt at finde
selvlærde professorer i lavtlønsjob. En købmand eller en isenkræmmer vidste
nøje besked om kvaliteten af enhver vare i butikken. I dag bliver enhver der
kan den lille tabel bankfuldmægtig.

Mvh
Martin

Fra : Bo Warming

Dato : 13-01-09 14:33

"Martin Larsen" <mlarsen@post7.tele.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> vidste nøje besked om kvaliteten af enhver vare i butikken. I dag bliver
> enhver der kan den lille tabel bankfuldmægtig.

Liberalisme og socialarv-tro hænger sammen.
Adam Smith studerede prisdannelse i skotsk jernindustri o. 1770 og var et
intuitivt geni som udfra de opnåede indsigter forklarede velstand med frihed
til at lade udbud og efterspørgsel råde. Staten får flere og større
indtægter at beskatte når ingen privilegeres pga nedarvet status og når
markedsfrihed er maximal og skat, told og lovjungle er minimal.
Hvis et firma har ledere som respekteres af arbejderne så er deres
uddannelse temmelig ligegyldig og de behøver ikke være af adelig slægt.
Denne bondefornuft fandtes helt identisk i Kinas konfuzianisme, som
respekterer ejendomsret af samme grund - fordi folk kan lide arbejdsglæde og
resultater.
Begge parter erkender at kloge forældre giver klog opdragelse, så børnene
bliver kloge, og derfor udvikler vi os forskelligt. Men alt taler for at vi
fødes med samme grå celler mellem ørerne.Miljø er næsten alt, arv har især
indirekte betydning.

Fra : Martin Larsen

Dato : 13-01-09 16:47

> Miljø er næsten alt, arv har især indirekte betydning.

Hvorfor slynge uvidenskabelige påstande ud, når der findes så megen
videnskabelig forskning på området? Prøver du at tigge om at få ret? Har du
en metafysisk arveteori på bedding?

Mvh
Martin

Fra : Bo Warming

Dato : 13-01-09 16:58

> [...]
>
> Hvorfor slynge uvidenskabelige påstande ud, når der findes så megen
> videnskabelig forskning på området? Prøver du at tigge om at få ret? Har

Du citerer her en konklusion med forbehold,altså ikke noget uvidenskabeligt
der udslynges

Læs mit foregående ræsonement og hvis du kan slå ned på fejl i logik eller
facts så vær præcis