Kat aflivet :( (dyre læger)
Fra : Pia & Michael Robdru~

Dato : 27-07-01 11:35

Jeg fik i går aflivet en af vores katte :( Det var meget slemt at skulle
aflevere ham til
dyrlægen, men desværre var der ikke andre muligheder tilbage.
Og nu sidder jeg her og tænker over den horrible pris dyrlægen tillod sig at
tage for
det. 350,- kr incl. moms. Så tror da pokker at mange mennesker uden tanke
for dyret
efterlader dem i fx sommerhusområder.
Hvis det var billigere, mon så ikke flere ville vælge den udvej i stedet for
at overlade de
stakkels katte til deres egen tvivlsomme skæbne?
Jeg har lige læst i det nye nummer af Kattens Venner fra KV, at det i
Frankrig koster ca 11,50 Dkr
at få aflivet en killing. Det var en ide danske dyrlæger/dyreværnsorg.
skulle tage op. Jeg tror det
ville nedbringe antallet af uønskede killinger væsenligt, hvis ikke folk
behøver at tænke på det
økonomiske.

mvh Pia

PS hos dyrlægen havde de den mest nuttede lille rød/hvide misling siddende i
et bur. Den var
fundet tilsyneladende herreløs og aflevet der - nu sad den og ventede på
enten af blive adopteret
af en familie - eller den triste udvej :( Men hellere det sidste end at den
skulle forsøge at klare sig
selv. Havde jeg dog bare haft muligheden for at tage den med hjem...

Fra : Anne-Marie Prange Ma~

Dato : 27-07-01 14:53

, at det i
> [...]
dyrlæger/dyreværnsorg.
> skulle tage op. Jeg tror det
> ville nedbringe antallet af uønskede killinger væsenligt, hvis ikke

Jeg kan give dig ret i at det måske i nogle tilfælde ville få folk til
at bringe dyret til aflivning frem for at overlade det lille dyr til
sig selv .. men jeg tror stadig den største del af killingerne stadig
vil blive overladt til dig selv ...og ikke bragt til dyrlægen til
aflivning .. for de mennesker der rejser fra deres katte gør det jo
ikke alle af hensynsløshed .. mange tror virkelig at dyret kan klare
sig selv.. og en stor del af de resterende der rejser fra et dyr må
være syge et eller andet sted .. eller dumme .

Antallet af uønskede killinger ville måske falde en anelse ... men
helt ærligt tror jeg måske det ville ende temmelig uetisk fordi nogle
måske så lod denne løsning blive alternativet til sterilisering af
kattene .. et ansvarsbevist menneske vil ikke se på pris når det
gælder aflivning af dyr ....det var bare min mening ...
godweekendhilsfra Ami

Fra : Nina El Falaki

Dato : 27-07-01 16:24

Du har måske ret med nogle mennesker.

Personligt synes jeg ikke det er dyrt, men at få regningen oven i sorgen,
kan være for meget. Derfor synes jeg det ville være en god ide, hvis
aflivning var gratis, dyrlægerne kunne så forhøje prisen for alt andet med
en 50 øre.

--
Nina El Falaki
Feca Somali & Bengal Cats

Fra : Anne-Marie Prange Ma~

Dato : 27-07-01 16:34

"Nina El Falaki" <cats@feca.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> kan være for meget. Derfor synes jeg det ville være en god ide, hvis
> aflivning var gratis, dyrlægerne kunne så forhøje prisen for alt

<> som sædvanligt et godt forslag fra dig, synes din ide er rigtig god
..... og der ville som du antyder måske ikke blive tale om mere end 50
øre til en krone mere for alt det andet og det kan jo alle klare ....
og en femmer kunne vi nok også sluge uden at blive ruineret ... selvom
det er en førtids- eller alm. pension det skulle tages fra ....

Godweekendhils fra Ami

Fra : Nina

Dato : 27-07-01 17:43

> Personligt synes jeg ikke det er dyrt, men at få regningen oven i
> sorgen,

Enig.
Det kostede mig over 800 kroner at få aflivet og kremeret min gamle hund.
Det var ikke pga prisen at jeg havde svært ved at finde dankortet
frem................

--
Hilsen Nina
DK. Tender Tribes

"

Fra : Ulla

Dato : 28-07-01 17:22

Ang. aflivning af uønskede killinger...
For nogle år siden fik vi aflivet to killinger fordi de var syge. Jeg ved
ikke om alle dyrlæger har samme politik som vores daværende, men hvis de
bliver aflivet inden de får øjne, koster det det latterlige lille beløb af
137 kr, uanset hvor mange killinger der er.
Hvis flere vidste det, ville de ikke overveje drukning og andre uhumske
aflivningsmetoder, tror jeg
Samtidig med at beløbet er så lille, at de fleste vil kunne overskue det, er
det også så stort, at man måske lige tænker sig om endnu en gang, inden man
lader sin fertile hunkat løbe frit rundt.

--
Med Venlig Hilsen Ulla

"Alt hvad jeg behøver at vide har jeg lært af min kat"
Af: Suzy Becker

Fra : Birgitte

Dato : 28-07-01 23:38

Hej Ulla
Åhh hvor giver jeg dig ret, og kan heller ikke dy mig for at fortælle hvor
vigtig det er, ikke at lade sine fertile dyr gå frit omkring.
Hvis man tager et kæledyr til sig, må man da i første omgang tænke lidt på
fertiliteten.
Vi har selv et kæmpe problem her hvor vi bor.
Vi bor på en gammel bondegård hvor der oftest kommer tilløbende katte til,
de er sky, bange og ret vilde.
Det er jo selvklart en fordel for vores vedkommende, at have disse katte
gående rundt, de indfanger jo mus og rotter, men.....
Den hunkat som mest holder sig til gården er ikke tam, hun kom pludselig for
et par uger siden med 4 små killinger, som også er vilde.
Vi fodre hende og giver hende frisk vand daglig, og vi har prøvet med fælder
at indfange hende, så hun kan blive steriliserret, men det er ikke lykkes
endnu. Jeg er nu begyndt at putte en p.pille i hendes mad 1 gang i ugen...
altså først en lille smule mad og 1 pille, derefter mere mad så også
killingerne kan få.
Men men hvad stiller jeg dog op med de tilløbende katte ??
1-3 udegående kastrater der holder gården fri for mus og rotter er fint nok,
men det kan jo hurtigt blive til mange.
Faktisk har vi jo selv katte nok 13 stykker, men ingen af disse er
løsgående.

Mange miauuer fra Birgitte

Fra : Ulla

Dato : 29-07-01 19:14

> Men men hvad stiller jeg dog op med de tilløbende katte ??

Godt spørgsmål!
De få tilløbere vi har haft, er altid kommet når vi har været katteløse
eller haft plads til een til.
Måske hjælper det at lade være med at fodre dem?

Fra : Gitte J.L

Dato : 29-07-01 21:16

Så hellere få dem alle aflivet....de lider jo bare det mere, når der ikke
er nogen som fodrer dem. Indfangning, neutralisering og genudsætning et
sted hvor nogen vil påtage sig ansvaret som fodervært er nok det bedste for
kattene ...
Måske Kattens Værn, Inges Kattehjem eller andre kan hjælpe.....KV kører i
alt fald genudsætningsprogrammer.
-Gitte

Fra : Birgitte

Dato : 29-07-01 22:22

Hej Gitte

Det er faktisk derfor vi fodre,- i håb om at vi kan gøre dem så tamme, at de
kan indfanges og neutraliseres.
Vi har intet imod, at fodre disse katte, de gør jo også gavn her på gården,
men vi ønsker bare ikke flere tilløbende katte, og ej heller flere vilde
killinger.
At vi har 1-3 gårdskatte at fodre ved siden af alle vore egne katte betyder
intet, men jeg tænker jo også på sygdomme osv. som let overføres til vores
egne katte.
Vi vil gøre et ihærdigt stykke arbejde for, at det vil lykkes med lidt
omsorg, at få vildkattene gjort så nysgerrig, at de føler sig trygge i vores
nærhed.
Mange miauuer fra Birgitte samt katte
www.truetrust.dk

Fra : Gitte J.L

Dato : 30-07-01 00:05

Tænkte det nok For de forsvinder jo vitterligt ikke ud i den blå luft blot
fordi de får mindre at spise. Jeg håber det lykkes jer at få dem indfanget en
dag. For mig at se må problemet være forfærdeligt at sidde med, for man fanger
jo ikke "bare lige" sådan nogle forvildede dyr, og jeg ville nok selv være
temmelig opløst, hvis jeg igen og igen skulle se dem nedkomme med killinger uden
at jeg kan fange dem og få problemet løst hos dyrlægen....suk, hvor ville alt
bare være nemmere, hvis og hvis og hvis.....
Mon folk der dumper deres katte og killinger nogensinde overvejer hvilke
problemer de dermed skaber for andre mennesker (når nu de ikke tænker på dyrenes
ve og vel)?
Held og lykke med det
-Gitte

Fra : Birgitte

Dato : 30-07-01 07:29

Hej Gitte

Det gør også mig noget harm i sindet, at der fortsat er mennesker, der bare
lader stå til.

Der burde være en lovgivning, der sagde, at fritgående dyr skal være
neutraliseret, og med straf til følge, for modsat giver det altid andre
mennesker problemer.
Mange miauuer fra Birgitte og katte
www.truetrust.dk

Fra : Ulla

Dato : 31-07-01 08:30

Gitte J.L <gjlo98@hum.auc.dk> skrev i en
> [...]
> kattene ...
> Måske Kattens Værn, Inges Kattehjem eller andre kan hjælpe.....KV kører i

På det punkt har jeg ikke specielt gode oplevelser.
På et tidspunkt kom en rød kat tilløbende. Den var stor og flot og meget
kælen og vi begyndte at fodre den. Vi havde masser af plads til endnu en
kat. Pludselig en dag havde den et fem centimeter langt sår ved haleroden.
Vi forsøgte at indfange den, men det var ligesom om den godt vidste der
skulle ske noget ubehageligt, det kunne ikke lade sig gøre. Dyrlægen meldte
blankt ud, at det ville han ikke røre ved, det samme gjorde Falck og Kattens
Værn. De sagde at når vi ikke kunne fange den så kunne de heller ikke! Efter
gentagne forsøg på at fange kræet, var den til sidst så skræmt at den ikke
ville komme i nærheden af huset og en dag var den væk. Den har velsagtens
lagt sig til at dø et eller andet sted.
I den periode dette stod på havde jeg konstant ondt i maven og kunne ikke
tænke på andet end den stakkels kat, som vi ikke kunne hjælpe og dem, der
kunne ville ikke.
Jeg er slemt skuffet over især Kattens Værns opførsel i denne situation og
har ikke meget tiltro til dem mere.

Fra : Gitte Jæger Lock

Dato : 31-07-01 09:49

Hej Ulla
Trist historie. Trist at den ikke kunne fanges og at alting gik som det gik. I
kunne jo i princippet have været heldige, da katten nu faktisk var en kælen kat,
at I havde været i stand til at indfange den.....af en og anden grund er alting
så bare gået galt i jeres situation, siden katten er blevet så skræmt.
Men faktum er jo at KV faktisk indfanger ret mange katte hvert år....katte som
ellers ville være døde af katteaids og alskens andre ubehageligheder derude,
katte som ville bringe smitte videre, og katte som ville formere sig og gøre
problemerne endnu større derved. Der findes ikke rigtigt seriøse alternativer,
synes jeg. Hvis man droppede indfangningen, hvad skulle man så i stedet gøre? At
sulte dyrene ud flytter jo blot problemet til en anden lokation, og fordi KV i
en ekstraordinært besværlig situation måtte melde pas (de har også begrænset
kapacitet.....er ikke ligefrem den rigeste organisation i landet vil jeg tro) er
det jo langt fra ensbetydende med, at de oftest ikke kan gøre gavn. Grunden til
at de sagde fra i jeres tilfælde har jo været, at I kendte katten og ikke kunne
indfange den....og de har jo så vurderet at chancerne var for små og
ressourceforbruget for stort i forhold til et heldigt udfald. KV har jo åbenbart
vurderet at de ikke kunne hjælpe, og ja....måske har de ikke ret til at vurdere
sådan? Jeg synes det er synd at forkaste KV i alle andre situationer på forhånd
pga en trist historie, for de redder faktisk utroligt mange katte hvert år.
Jeg overvejer dog om ikke man kunne stille vand og mad frem og tilsætte et eller
andet beroligende inden indfangning....fx Bachs Rescue-halløjet eller noget
beroligende fra dyrlægen....blot en løs uigennemtænkt tanke.
Mvh. Gitte