Fæstnings-ånd bag Østkejserens ny klær
Ny historieforskning om forskellem mellem Kina og Vesten siger, at GEnghis
Khan kunne have taget Europa (eller hunnerkongen Attilla kunne) hvis ikke de
var blevet skræmt af tæt i tæt beliggende fæstninger med høje mure. Modsat
Fjernøstens storbyer, Kyoto excl, har Europas storbyer høje bymure, indtil
kanoner gør dette umoderne
Kurfyrsten af Sachsen , også polsk konge , Frederik August2 "den stærke"
1670-1733 havde mange fæstninger og slotte nær sit Dresden - og han besøgte
Potsdam hvor fæstningsmurene især holdt soldaterne inde, så ikke de
deserterede. Preusserkongen gjorde ham misundelig med sine kinesiske
blå-hvide porcelænsvaser, Europas første, og satte sine hoffolk til at jagte
et godt alkemi-geni. Geniet Johan Friedrich Böddker hapsedes fra en anden
fyrste og indespærrredes indtil han havde udviklet ovn-design og fundet
kaolin-substitut, så hårdt hvidt porcelæn kunne brændes, og det lykkedes
ved trial and error, og det viser at forskningens frihed ikke er absolutt
nødvendig for mega-fremskridt.
Sakserfyrsterne var i hundred år absurd rige ved at kunne udkonkurere
kineserporcelæn-importerernes vaser. Porcelænet sejledes ned ad Elben til
Hamburg og solgtes i hele Europa og dansk Kgl Porcelæn var længe om at
præstere industrispionage og trænge ind på markedet - måske fordi vor konge
ikke brugte indespærring af sine ingeniører!.
Vi var jo ikke så grove som Tyskland øst for Elben, hvis fæstebonde-system ,
livegenskab, rostes af etik-geniet Immanuel Kant ( mens han roste
revolutionsfilosofi som Rousseaus.! )
"Kejserens ny klær" er om en tilsvarende ambitiøs monark, der vil roses for
fint tøj og hidkalder frivillige specialister - og ved at danskerne troede
på frihed, sakkede de måske uundgåeligt bagud og Tyskland overgik os.
Måske.
Kinakejserne hvis 1800-tals hof udstilles som tilsvarende snobbet i
eventyret "Nattergalen" havde årtusinders tradition for at brænde bøger og
forbyde våbenimport og var/er derfor længe om at indføre ytringsfrihed vedr
internettet - Vest-Europa er vistnok heldig at have overvægt af kystbyer,
hvor smugleri er så enormt, at censur er umulig.
Japan med de mange kystbyer var hurtigere til at blive kreativ som Europa,
da krige krævede det 1880-1945 - Kina var mere som ØstEuropa
Tradition for "de høje mures stivhed" er nok vigtigere end marxistisk
planøkonomi, når DDR ikke kunne hamle op med Vesten og Kina 1840-1949 ikke
kunne hamle op med Japan i omstillingsparathed og industriel kreativitet.
Sakserfyrstens efterkommere blev ved at ansætte dygtige ingeniører, men nu
uden at fængsle dem .
Efterkommene til Böddker: Horoldt, og Köhler, eftergjorde japansk "kakeimon"
porcelæn med røde og andre farver og keramisk kiln-teknik udvikledes til
gavn for vor tids halvledere til compuerbrug.
"Meissner"porcelænet fra jagtslottet nær Dresden blev så vigtig for
DDR-økonomien som optik fra Jena og Zeizs ved Leipzig.
|