Servlet: getParameter() og if virker ikke?~
Fra : Claus Jul Larsen

Dato : 27-07-01 09:52

Hej

Jeg kører et servlet program og undrer mig over det:

out.println("Mode: " + request.getParameter("mode"));
if (request.getParameter("mode") == "test") {
out.print("Param er: " + mode);
}

Den første linie bliver vist fint nok uden problemer, men det er som om at
den if-sætning ikke kan bruges sammen med getParameter() ??

Hvis jeg nu skriver

String mode = "test";

Så virker den if-sætning.

Er der noget specielt ved getParameter() som jeg ikke har opdaget?

På forhånd tak.

Claus Jul Larsen

Fra : Esben Mose Hansen

Dato : 27-07-01 10:15

Claus Jul Larsen wrote:

> [...]
>
> String mode = "test";
>
> Så virker den if-sætning.
>
> Er der noget specielt ved getParameter() som jeg ikke har opdaget?

Nej, det er strenghåndteringen der er knas med. Da strenge er objekter
er det ikke nødvendigvis sådan, at to strenge med samme indhold er samme
objekt. Du kan tvinge dette igennem med et kald, jeg tror det hedder
..internal, eller du kan gøre som de fleste og bruge en
equalsIgnoreCase() eller hvad den nu hedder.

mvh. Esben

Fra : Soren 'Disky' Reinke

Dato : 27-07-01 10:18

"Claus Jul Larsen" <clausanne@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
er som om at
> den if-sætning ikke kan bruges sammen med getParameter() ??

Du kan ikke sammenligne String's ved at bruge '==' du skal bruge
en af 'equals' metoderne istedet.

f.eks.:

out.println("Mode: " + request.getParameter("mode"));
if (request.getParameter("mode") .equals("test") )
{
out.print("Param er: " + mode);
}

Så virker det.

--
With many Thanks

Soren ' Disky ' Reinke ICQ #1413069
http://www.disky-design.dk/fish

Fra : Allan E

Dato : 28-07-01 23:31

> Hvis jeg nu skriver
>
> String mode = "test";
>
> Så virker den if-sætning.

Måske kunne det være fordi du prøver at skrive den ikke eksisterende string
"mode" ud.
Du bliver nødt til stadig at bruge
request.getParameter("mode")
for at få fat på mode-variablen....

Fx
out.println("Mode: " + request.getParameter("mode"));
if (request.getParameter("mode") == "test") {
out.print("Param er: " +request.getParameter("mode"));
}

eller
String mode = request.getParameter("mode");
out.println("Mode: " + mode);
if ( mode == "test") {
out.print("Param er: " + mode);
}

Mvh
Allan

Fra : Soren 'Disky' Reinke

Dato : 30-07-01 08:13

> [...]
> }
>
> eller
> String mode = request.getParameter("mode");

Du kan ikke sammenligne String's med == , du skal bruge
..equals(""); eller lignende.

Fra : Max Winther

Dato : 06-08-01 23:20

Og husk lige først at checke for null ellers vanker der runtime exception.

if (request.getParameter("mode") != null) {
fejl udskrivning

} else if (request.getParameter("mode") .equals("test")) {
succes

}

Max

Fra : Ole Nielsby

Dato : 07-08-01 02:17

Max Winther <max.winther@wanadoo.dk> skrev:

> [...]
> succes

Eller:

String mode = request.getParameter("mode");
if (mode != null && mode.trim().equals("test")) launchRocket();

..trim() er nødvendig fordi IE er noget klamp. Uden den kunne du skrive:

if ("test".equals(request.getParameter("mode"))) launchRocket();